Citat:
Det är också många som inte inser (och jag menar verkligen inte dig nu, tvärtom) att den "svage" Obama håller på att sänka Ryssland mer framgångsrikt än någon krigisk republikansk president hade kunnat göra. Genom att USA konsekvent vägrar föra den här och vissa andra konflikter militärt i någon större utsträckning, något som hade varit en dröm för Putin eftersom ryssarna faktiskt ÄR en maktfaktor just på det militära området, famlar Putin i luften i ett geopolitiskt perspektiv. Han vinner säkert "slaget om Syrien" och får -åtminstone- starkt politiskt inflytande över en stympad kuststat, på ett sätt som till vissa delar påminner om "inflytandet" över Ukraina. Ska dock tillägga att Syrien är en avgjort bättre affär för ryssarna än vad Ukraina-debaklet är, konstigt vore det annars. Men om det är värt vad det kommer kosta i slutändan? Nja, knappast. Det hade kanske kunnat vara det om Kreml hade låtit bli Ukraina helt, men som läget är nu kommer dränering på dränering.
Vi vet fortfarande inte riktigt vad som verkligen var den bakomliggande orsaken till oljepriskriget, men vi vet att det har slagit fruktansvärt hårt mot Rysslands ekonomi. Det har slagit mot vissa amerikanska frackingföretag också, för all del, men medelamerikanen har knappast blivit ledsen eller mer återhållsam i sin konsumtion när bensinpriset har dalat.
Slutligen den viktigaste punkten och som även den berör Syrien, Obamas uppvärmning av relationerna med Iran. Jag såg i ett inlägg att du fattade vad som höll på att hända där nu. Det är ett oerhört viktigt nyckelland för Ryssland, i synnerhet sedan den turkiska plannedskjutningen med påföljande kris, men nu kommer USA in i Iran med enorma mängder investeringskapital och kan därmed förvänta sig ökat politiskt inflytande. Och detta hade aldrig hänt med en aggressiv republikan i Vita Huset, jag tycker det är fascinerande.
Rysslands hela projekt i Syrien vilar till stor del på att Iran förblir rysslandsvänligt (är nog inte aktuellt att "transportera" militära plan eller kryssningsmissiler över turkiskt luftrum), och kopiösa mängder amerikanskt kapital på g till Iran samtidigt som Ryssland i nuläget absolut inte kan matcha det, gynnar inte riktigt det projektet.
Jag är lite förvånad att inte fler funderar över detta.
Vi vet fortfarande inte riktigt vad som verkligen var den bakomliggande orsaken till oljepriskriget, men vi vet att det har slagit fruktansvärt hårt mot Rysslands ekonomi. Det har slagit mot vissa amerikanska frackingföretag också, för all del, men medelamerikanen har knappast blivit ledsen eller mer återhållsam i sin konsumtion när bensinpriset har dalat.
Slutligen den viktigaste punkten och som även den berör Syrien, Obamas uppvärmning av relationerna med Iran. Jag såg i ett inlägg att du fattade vad som höll på att hända där nu. Det är ett oerhört viktigt nyckelland för Ryssland, i synnerhet sedan den turkiska plannedskjutningen med påföljande kris, men nu kommer USA in i Iran med enorma mängder investeringskapital och kan därmed förvänta sig ökat politiskt inflytande. Och detta hade aldrig hänt med en aggressiv republikan i Vita Huset, jag tycker det är fascinerande.
Rysslands hela projekt i Syrien vilar till stor del på att Iran förblir rysslandsvänligt (är nog inte aktuellt att "transportera" militära plan eller kryssningsmissiler över turkiskt luftrum), och kopiösa mängder amerikanskt kapital på g till Iran samtidigt som Ryssland i nuläget absolut inte kan matcha det, gynnar inte riktigt det projektet.
Jag är lite förvånad att inte fler funderar över detta.
Menar du att Iran kommer ta sin hand från Syrien för att endast skriva lukrativa kontrakt med Usa?
Mullorna är fortfarande skeptiska till den "stora satan".
Tror inte man knipsar av blodsband så lätt. Investeringar i Iran genererar miljarder som kan hålla igång köttkvarnen länge i Syrien.
I Irans fall så håller man nog öppna förbindelser med flera stormakter.