Citat:
Alltså man tror att kvinnokollektivet haft en funktion evolutionärt då kvinnor tar hand om barnen i grupp. De måste samarbeta och samtalet språket är ett sätt att skapa konsensus i meningen samförstånd. Det går inte att uppfostra barn åt olika håll, de blir bara förvirrade, utan samma regler gäller för alla barn i byn.
Nu när kvinnor får en mer och mer otydlig roll så blir de mer och mer osäkra och kvinnor som är mer säkra än dom blir ett hot. Kvinnor liksom män är ju konkurrenter om män. Verkar en kvinna mer tilldragande på män så är hon ett hot, och straffas hårt och brutalt för att hon vågar tro att hon är nåt.
Det finns forskning som visar på att i det kvinnliga samtalet så ingår det att beskriva sig själv som olycklig, i alla fall så bondar man genom att berätta om sina problem. Hur synd det är om en, och hur dumma män är. Och myndigheter och chefen och och och.
Det kanske behövdes för att stå ut med sin burdusa krävande djungelman som var en patriark på riktigt och kvinnor inte hade en talan. Det kanske behövdes som ventil. Men numera så blir det bara ett hinder till växande och att ta eget ansvar. Mannen är inte i längre i vägen för kvinnan, men det är hon själv - för ja - det har jag redan förklarat.
Jo jag är kvinna, jag är inte ens en manlig kvinna och har inte ens en manlig hjärna.
Jag har bara blivit vuxen tidigt och fått lösa mina problem själv, utan att gnälla.
Jag är också maskrosbarn och fokuserar på det positiva istället för att dras ned i eländet. Jag jumpar hellre mellan de flak som bär.
Nu när kvinnor får en mer och mer otydlig roll så blir de mer och mer osäkra och kvinnor som är mer säkra än dom blir ett hot. Kvinnor liksom män är ju konkurrenter om män. Verkar en kvinna mer tilldragande på män så är hon ett hot, och straffas hårt och brutalt för att hon vågar tro att hon är nåt.
Det finns forskning som visar på att i det kvinnliga samtalet så ingår det att beskriva sig själv som olycklig, i alla fall så bondar man genom att berätta om sina problem. Hur synd det är om en, och hur dumma män är. Och myndigheter och chefen och och och.
Det kanske behövdes för att stå ut med sin burdusa krävande djungelman som var en patriark på riktigt och kvinnor inte hade en talan. Det kanske behövdes som ventil. Men numera så blir det bara ett hinder till växande och att ta eget ansvar. Mannen är inte i längre i vägen för kvinnan, men det är hon själv - för ja - det har jag redan förklarat.
Jo jag är kvinna, jag är inte ens en manlig kvinna och har inte ens en manlig hjärna.
Jag har bara blivit vuxen tidigt och fått lösa mina problem själv, utan att gnälla.
Jag är också maskrosbarn och fokuserar på det positiva istället för att dras ned i eländet. Jag jumpar hellre mellan de flak som bär.
Intressant! Du skriver bra. Jag tror på dig. Du har förklarat på ett övertygande sätt var den kvinnliga offermentaliteten kommer ifrån. Den är ett sätt att passa in, och ett vapen för att krossa konkurrens. Kvinnor kan också vara hänsynslösa, men det yttrar sig ofta genom "mjukisfascism". Gertrud, tänk om fler kvinnor var som du. Man kan väl få drömma?...
Jag blir alltmer övertygad om att kvinnor behöver en fast manlig hand för att fungera väl.
Gillar det.