2016-02-09, 23:55
  #997
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Alltså man tror att kvinnokollektivet haft en funktion evolutionärt då kvinnor tar hand om barnen i grupp. De måste samarbeta och samtalet språket är ett sätt att skapa konsensus i meningen samförstånd. Det går inte att uppfostra barn åt olika håll, de blir bara förvirrade, utan samma regler gäller för alla barn i byn.

Nu när kvinnor får en mer och mer otydlig roll så blir de mer och mer osäkra och kvinnor som är mer säkra än dom blir ett hot. Kvinnor liksom män är ju konkurrenter om män. Verkar en kvinna mer tilldragande på män så är hon ett hot, och straffas hårt och brutalt för att hon vågar tro att hon är nåt.

Det finns forskning som visar på att i det kvinnliga samtalet så ingår det att beskriva sig själv som olycklig, i alla fall så bondar man genom att berätta om sina problem. Hur synd det är om en, och hur dumma män är. Och myndigheter och chefen och och och.

Det kanske behövdes för att stå ut med sin burdusa krävande djungelman som var en patriark på riktigt och kvinnor inte hade en talan. Det kanske behövdes som ventil. Men numera så blir det bara ett hinder till växande och att ta eget ansvar. Mannen är inte i längre i vägen för kvinnan, men det är hon själv - för ja - det har jag redan förklarat.

Jo jag är kvinna, jag är inte ens en manlig kvinna och har inte ens en manlig hjärna.

Jag har bara blivit vuxen tidigt och fått lösa mina problem själv, utan att gnälla.
Jag är också maskrosbarn och fokuserar på det positiva istället för att dras ned i eländet. Jag jumpar hellre mellan de flak som bär.

Intressant! Du skriver bra. Jag tror på dig. Du har förklarat på ett övertygande sätt var den kvinnliga offermentaliteten kommer ifrån. Den är ett sätt att passa in, och ett vapen för att krossa konkurrens. Kvinnor kan också vara hänsynslösa, men det yttrar sig ofta genom "mjukisfascism". Gertrud, tänk om fler kvinnor var som du. Man kan väl få drömma?...

Jag blir alltmer övertygad om att kvinnor behöver en fast manlig hand för att fungera väl.
2016-02-09, 23:59
  #998
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Intressant! Du skriver bra. Jag tror på dig. Du har förklarat på ett övertygande sätt var den kvinnliga offermentaliteten kommer ifrån. Den är ett sätt att passa in, och ett vapen för att krossa konkurrens. Kvinnor kan också vara hänsynslösa, men det yttrar sig ofta genom "mjukisfascism". Gertrud, tänk om fler kvinnor var som du. Man kan väl få drömma?...

Jag blir alltmer övertygad om att kvinnor behöver en fast manlig hand för att fungera väl.
Unga flickor och pojkar behöver en fast manlig hand under sin uppväxt

Vuxna kvinnar behöver en fast manlig axel att luta sig mot, och sedan ta nya tag i livet.
Jag tror också att män faktiskt kan behöva luta sig ibland mot en kvinna som besitter balans nog att stå själv och tillfälligt låta mannen luta sig mot henne för stöd i hanterandet av livets alla förtretligheter

Tack för komplimangen. Jag tycker livet vore bättre särskilt för barnen om fler kvinnor blev lite vuxnare.
2016-02-10, 00:32
  #999
Medlem
Caravelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Alltså man tror att kvinnokollektivet haft en funktion evolutionärt då kvinnor tar hand om barnen i grupp. De måste samarbeta och samtalet språket är ett sätt att skapa konsensus i meningen samförstånd. Det går inte att uppfostra barn åt olika håll, de blir bara förvirrade, utan samma regler gäller för alla barn i byn.

Nu när kvinnor får en mer och mer otydlig roll så blir de mer och mer osäkra och kvinnor som är mer säkra än dom blir ett hot. Kvinnor liksom män är ju konkurrenter om män. Verkar en kvinna mer tilldragande på män så är hon ett hot, och straffas hårt och brutalt för att hon vågar tro att hon är nåt.

Det finns forskning som visar på att i det kvinnliga samtalet så ingår det att beskriva sig själv som olycklig, i alla fall så bondar man genom att berätta om sina problem. Hur synd det är om en, och hur dumma män är. Och myndigheter och chefen och och och.

Det kanske behövdes för att stå ut med sin burdusa krävande djungelman som var en patriark på riktigt och kvinnor inte hade en talan. Det kanske behövdes som ventil. Men numera så blir det bara ett hinder till växande och att ta eget ansvar. Mannen är inte i längre i vägen för kvinnan, men det är hon själv - för ja - det har jag redan förklarat.

Jo jag är kvinna, jag är inte ens en manlig kvinna och har inte ens en manlig hjärna.

Jag har bara blivit vuxen tidigt och fått lösa mina problem själv, utan att gnälla.
Jag är också maskrosbarn och fokuserar på det positiva istället för att dras ned i eländet. Jag jumpar hellre mellan de flak som bär.

Ja, jäklar vad bra du skriver! Gillar det.

Sedan det som TS beskriver. Jag kan bara tala för egen sak, jag tycker mycket om intelligenta kvinnor. Jag har stött på så många seriösa, intelligenta och kompetenta kvinnor i mitt yrkesliv. Dessvärre några labila, känslostyrda och manipulerande också. På ett sätt som inte män håller på med. Och ja, det som du beskriver, Getrud1, de agerar ofta i flock. Inte så konstigt att många kvinnodominerande arbetsplatser har stora psykosociala problem.

Jag gillar kvinnor och kvinnor gillar mig. Jag tillhör "de 5 procenten". Dvs de procenten i Sverige med högst utbildning, lön, intelligens och kompetens inom mina områden. Här på FB kan jag ståta med det. Det är inget jag berättar för alla IRL. Varför det? Jo, såväl män som kvinnor känner sig underlägsna och det är inget jag eftersträvar.

Det är bara det att mitt CV slår säkert 99% av Sveriges befolkning. Om jag skulle dra det här så outar jag mig och det är heller inte något som jag eftersträvar. Jag kan dock säga att jag vunnit det mesta jag deltagit i tävlingsmässigt samt varit mycket framgångsrik inom studier och arbetsliv.

Och det skrämmer människor. Gudarna ska veta att även jag fått smällar i livet som jag knappt kunnat resa mig efter.

Likväl gnäller inte jag om att inte kvinnor respekterar min intelligens. Jag hatar inte intelligenta kvinnor, jag respekterar och till och med tycker om dem så länge de inte beter sig illa. Men det gäller väl såväl män som kvinnor?

Trampade jag någon på tårna nu genom att tycka att jag själv är bra och står för det?
2016-02-11, 23:48
  #1000
Medlem
Fast..är det inte mest så att män hatar kvinnor som tror sig vara intelligenta, och inte är det? Som har en examen från Södertörn och tror sig vara extremt intelligent och bildad därför, men i verkligheten är skolindoktrinerad på en grund nivå och därför bara ses som arrogant? Dessa brukar se sig själva som intelligenta och klagar på att män inte klarar av dem pga sin intelligens, och missar att det är deras genusexamen med tillhörande tankesätt som är boven i dramat.

Intelligens är väl ganska subjektivt från betraktaren också, och vi väl ha kvinnor som, enligt oss själva, är intelligenta. Vilket ofta innebär att de ska ha samma åsikter och värderingar om det vi själva har en intelligent åsikt om.
En tjej som är intelligent på riktigt är det väl ingen som har nåt emot, bara de som är fake-intelligenta.

Själv tycker jag intelligenta kvinnor är fantastiska. Och tack för dina intelligenta inlägg ovan Gertrud, de får nästan min andhämtning att snabbas upp en aning.
__________________
Senast redigerad av Vimes76 2016-02-11 kl. 23:51.
2016-02-12, 04:34
  #1001
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Fast..är det inte mest så att män hatar kvinnor som tror sig vara intelligenta, och inte är det? Som har en examen från Södertörn och tror sig vara extremt intelligent och bildad därför, men i verkligheten är skolindoktrinerad på en grund nivå och därför bara ses som arrogant? Dessa brukar se sig själva som intelligenta och klagar på att män inte klarar av dem pga sin intelligens, och missar att det är deras genusexamen med tillhörande tankesätt som är boven i dramat.

Intelligens är väl ganska subjektivt från betraktaren också, och vi väl ha kvinnor som, enligt oss själva, är intelligenta. Vilket ofta innebär att de ska ha samma åsikter och värderingar om det vi själva har en intelligent åsikt om.
En tjej som är intelligent på riktigt är det väl ingen som har nåt emot, bara de som är fake-intelligenta.

Själv tycker jag intelligenta kvinnor är fantastiska. Och tack för dina intelligenta inlägg ovan Gertrud, de får nästan min andhämtning att snabbas upp en aning.
Många kvinnor är just lite fake-intelligenta. Denna korta video förklarar det ganska bra: https://www.youtube.com/watch?v=IOlx_gmv5-I
2016-02-12, 09:18
  #1002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Njae? uppfattar ordet "hat" som det används idag i media och i folkmun som ett aktivt agerande av någon form riktat mot grupp. Man bränner flyktingbostäder, sänder mailhat, gör uttalanden mot div. grupper etc. Ses ofta på detta forum ex. Hat mot kvinnor/ hat mot invandrare/ hat mot MENA, svarta, judar eller romer.

Och hat i "privat" form, eller hur man nu ska kalla det, är känslan pga individ mördat ens kattunge.

Ointresse är ointresse och inte hat.

Jag uppfattar det inte alls som att hat används på ett enda sätt vare sig i media eller folkmun. Man kan både hata lokaltrafiken och sin våldsamma förälder, men det är inte alls samma valör i hatet.
2016-02-12, 09:27
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Fast..är det inte mest så att män hatar kvinnor som tror sig vara intelligenta, och inte är det? Som har en examen från Södertörn och tror sig vara extremt intelligent och bildad därför, men i verkligheten är skolindoktrinerad på en grund nivå och därför bara ses som arrogant? Dessa brukar se sig själva som intelligenta och klagar på att män inte klarar av dem pga sin intelligens, och missar att det är deras genusexamen med tillhörande tankesätt som är boven i dramat.

Intelligens är väl ganska subjektivt från betraktaren också, och vi väl ha kvinnor som, enligt oss själva, är intelligenta. Vilket ofta innebär att de ska ha samma åsikter och värderingar om det vi själva har en intelligent åsikt om.
En tjej som är intelligent på riktigt är det väl ingen som har nåt emot, bara de som är fake-intelligenta.

Själv tycker jag intelligenta kvinnor är fantastiska. Och tack för dina intelligenta inlägg ovan Gertrud, de får nästan min andhämtning att snabbas upp en aning.

Jag håller med om att vad vi uppfattar som intelligens är subjektivt, men jag håller inte med om att man nödvändigtvis måste dela åsikter och värderingar. Är någon intelligent på riktigt, så kommer en annan intelligent med stor sannolikhet upptäcka det på radarn.
2016-02-12, 10:40
  #1004
Medlem
Jag tror absolut att många män känner sig hotade eller "små" i umgänge med intelligenta kvinnor. Men; en "stark" och "intelligent" kvinna (mätt i IQ) har som regel manliga attribut: Är mindre emotionella, mer direkta, mer logiskt resonerande o.s.v. Detta attraherar inte majoriteten av män. De flesta män har mer lust att knulla än att bli knullade. Av samma principer attraheras kvinnliga kvinnor av manliga män. Dominanta kvinnor attraheras nog i större grad av omanliga män. De dominanta kvinnor jag vet om har åtminstone en historia av att vara tillsammans med icke-dominanta män. De söker sig till dessa.

Nu menar jag rent fysiskt/sexuellt. När det handlar om att "skapa en familj" är det mer komplicerat. Kvinnan vill fortfarande ha en manlig man; men en som också är snäll/omtänksam och som kan hjälpa till med barnuppfostran (alltså mer åt mitten). Mannen vill fortfarande ha en kvinnlig kvinna; men också en som klarar av att tänka logiskt och inte är "helt blåst" (alltså mer åt mitten).

Där har ni min generalisering. Gillar generaliseringar faktiskt. Självklart finns det massor av undantag från generaliseringar, men en sak som har slått mig hårt är hur lika människor är över lag, även om alla gillar att tro att de är speciella.
2016-02-12, 11:27
  #1005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitch-sandwich
Intressant, men gammal tråd. Hursomhelst, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter:
Som bakgrundsinformation kan jag tillägga att jag är en intelligent och mycket bildad, ung kvinna med många talanger och förmågor. Utseendemässigt prickar jag 6-9 poäng, beroende på vem man frågar.
Att fånga uppmärksamhet, har inte varit svårt för mig. Bortsett från mitt goda yttre, brukar jag uppfattas som intressant just pga att jag har något bakom skallbenet. Eventuella problem uppstår däremot i efterhand, av följande två anledningar:

1. Intelligenta kvinnor är svåra att imponera på
Det som får andra personer att utbrista "så smart!", "ååh vilken djup tanke!", eller "såå genialiskt", kan en intelligent person uppfatta som tråkigt och överskattat, eftersom denne betraktar saker på ett annat sätt. Det är nog inte svårt att förstå varför.
Tänk er den situation där en intelligent kvinna går på en blind-date med en mindre bildad man, som har ett stort ego och som önskar sig en kvinna som ser upp till honom. Det tar inte lång tid innan mannen ifråga känner sig frustrerad. Intelligenta kvinnor nöjer sig nämligen inte med att vara musor; de är genier på sin egen rätt.

2. Intelligenta kvinnor har en egen agenda
När en del män kastar sig ut i dejtingdjungeln, hoppas de vanligen på att deras livspartner ska "flyta med" i deras liv. Allra helst ska hon även ta hand om allt det jobbiga och tidskrävande, exempelvis att fixa och trixa i hemmet, ta hand om barnen och på andra sätt underlätta för sin man så att han kan göra karriär och förverkliga sig själv, men ändå ha hela kakan. Att inkludera en intelligent kvinna i denna ekvation, kan bli problematiskt då dessa kvinnor själva brukar vara väldigt drivna, ambitiösa och strävsamma. I andra ord: de har en egen agenda, och kommer att ställa krav därefter.
Även om jag är väldigt ung, vet jag redan nu att jag inte vill ha barn, eftersom det helt enkelt inte finns utrymme för föräldraskap i det liv jag vill ha. Pga mina otaliga fritidsintressen och ambitioner, har jag ett stort behov utav egentid. Efter dessa premisser kommer jag givetvis att ställa vissa krav i et förhållande, som inte alla män hade infunnit sig i. Tur för mig att min nuvarande partner gör det.

För att slutligen tillägga: Det handlar inte om pajkastning eller att rent av dumförklara män. Jag delar endast med mig av mina erfarenheter.

Även om du har en del poänger så tror jag det är en grov förenkling. I din förenkling handlar det bara om att "män inte klarar att imponera intelligenta kvinnor". Även om jag främst attraheras av det visuella, som män generellt, så blir en 6-9-poängare fort en 4-7-poängare om hon är för lik mig. Jag attraheras av omsorgsfulla kvinnor. Jag kan behöva ta ett par djupa andetag i bland, men rent sexuellt måste kvinnan vara kvinnlig för att jag ska bli riktigt attraherad. För att jag ska bli attraherad av en dominant kvinna så måste hon hålla käften, och då är hon inte längre dominant.

En manlig man har en mycket starkare hjärnhalva till vänster och en kvinnlig kvinna har en mycket starkare hjärnhalva till höger. Tillsammans blir det en "monsterhjärna".

Alltså: Det kan faktiskt vara så att du som anser dig vara intelligent inte imponeras av en man. Men, parallelt kan det mycket väl vara så att mannen inte heller imponeras av dig. För övrigt så anser jag att kvinnor är lika resursstarka som män, men med intelligens menar man IQ om inget annat nämns, och detta är mest för den vänstra hjärnhalvan. Allt har sitt pris. Jag känner faktiskt en som har över 186 i IQ, och jag kan lova att detta har ett pris i form av andra "tillkortakommanden".

När det kommer till "near-genius-nivåer", +145 i IQ, så är man-kvinneration 8-1 enligt länken undan.
http://alfin2100.blogspot.no/2010/05/more-smart-men-than-smart-women.html
2016-02-12, 11:45
  #1006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossebosse
Jag känner faktiskt en som har över 186 i IQ, och jag kan lova att detta har ett pris i form av andra "tillkortakommanden".

När det kommer till "near-genius-nivåer", +145 i IQ, så är man-kvinneration 8-1 enligt länken undan.
http://alfin2100.blogspot.no/2010/05/more-smart-men-than-smart-women.html

Här finns ett implicit exempel på ett tillkortakommande i utsagan faktiskt, rätta mig om jag har fel Oavsett skala så är IQ på den nivån såpass ovanlig att det inte finns statistiskt underlag för att med rimlig konfidens sätta ett sånt märke. Om det jag skriver stämmer, så är personen ifråga antingen öppen för att vara väldigt oprecis, oklart om det gäller generellt eller i det här personliga fallet till följd av stolthet.
2016-02-12, 12:14
  #1007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmiedee
Här finns ett implicit exempel på ett tillkortakommande i utsagan faktiskt, rätta mig om jag har fel Oavsett skala så är IQ på den nivån såpass ovanlig att det inte finns statistiskt underlag för att med rimlig konfidens sätta ett sånt märke. Om det jag skriver stämmer, så är personen ifråga antingen öppen för att vara väldigt oprecis, oklart om det gäller generellt eller i det här personliga fallet till följd av stolthet.

Det är korrekt. Menar att han fick 184-192 eller liknande på ett "officiellt test" utfört av medicinsk personal. Poängen är att det är väldigt högt IQ och att jag tror att folk som har så pass höga IQ:n inte är lika bra på "andra saker". Jag tror att personer i grunden är mer "resursmässigt lika" än vad folk generellt sett tror, dvs att om man är bra på en sak är man dålig på en annan.

Edit: Om du klickar på länken finner du normalfördelningen av IQ för män och kvinnor. Det är en klar skillnad.

Edit 2: Och här är EQ-fördelningen: http://joebarcelo.com/asdPage3.html
Väldigt lik IQ-fördelningen fast nu med motsatt "vinnare".
__________________
Senast redigerad av sossebosse 2016-02-12 kl. 12:22.
2016-02-12, 12:51
  #1008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossebosse
Det är korrekt. Menar att han fick 184-192 eller liknande på ett "officiellt test" utfört av medicinsk personal. Poängen är att det är väldigt högt IQ och att jag tror att folk som har så pass höga IQ:n inte är lika bra på "andra saker". Jag tror att personer i grunden är mer "resursmässigt lika" än vad folk generellt sett tror, dvs att om man är bra på en sak är man dålig på en annan.

Edit: Om du klickar på länken finner du normalfördelningen av IQ för män och kvinnor. Det är en klar skillnad.

Edit 2: Och här är EQ-fördelningen: http://joebarcelo.com/asdPage3.html
Väldigt lik IQ-fördelningen fast nu med motsatt "vinnare".

Jo, men oavsett vilket så om man tittar på andelar (http://www.iqcomparisonsite.com/iqtable.aspx) så ser man att, baserat på en standardavvikelse på 15 (rimligt att anta om det är ett "officiellt test"), så om man ligger i spannet 184-192 så är man mellan 1 på 93 miljoner och en på 2,3 miljarder. Det faller på sin egen orimlighet att såpass många test utförts att man kan statistiskt säkerställa resultat på de nivåerna. Man skulle kunna säga att det i högsta grad är emotionellt snarare än rationellt betingat att hävda en IQ som är såpass hög.

Det finns studier som indikerar att det finns en platå över vilken högre IQ inte bidrar till signifikanta fördelar om man ser på personers åstadkommanden i livet. För att exemplifiera, har man 'tillräcklig' IQ, så är en bra arbetsmoral en viktigare faktor än en ännu högre IQ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in