2016-02-12, 16:22
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du har tidigare nämnt att Nerijus inte tjänar på att blåneka. Och att i hovrätten så vore det svårt att tänka sig att Nerijus fortsätter att blåneka, om han verkligen är oskyldig. Nu fortsatte han att blåneka, men ändå anser du att han fortfarande är oskyldig. Hur går det ihop egentligen, vad är förklaringen till att han fortfarande blånekar. Som du själv har påpekat, han går ju miste om möjligheten att anföra förmildrande omständigheter.

Nej, jag har sagt att om han var skyldig så skulle han sannolikt överge taktiken att blåneka efter första domen och komma med en tillrättalagd historia som kan ge ett lindrigare straff. En mördare ser det så klart som en vinst om han slipper livstid och kommer undan med 10 år för grovt vållande till annans död. Är han däremot oskyldig så kan han inte göra annat än att försätta förneka brottet vilket ju är precis vad han gjort.
2016-02-12, 16:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han säger att NB har förklaringsbörda. Det är väl ändå att gå emot sin (blivande) klient.

Nja, i detta fall menar Björn Hurtig nog inte att gå emot sin klient, om man ser till fortsättningen på hans uttalandet:

"– Han har en viss förklaringsbörda, det är tydligt, men jag har en del tankar om det. Men jag vill inte gå in på exakt vad jag har tänkt när jag har tagit del av ärendet".

http://mariestadstidningen.se/skaraborg/2016/02/12/ronnback-byts-ut-hurtig-tar-over
2016-02-12, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Björn Hurtig: "– Alla förstår att det man måste jobba med här är den centrala bevisningen, men mer vill jag inte säga just nu, säger han"
http://www.svd.se/bilevicius-byter-advokat--saknar-fortroende-for-ronnback
Intressant uttalande.

... Särskilt om man ser på Billy Butt i sammanhanget och han nekades resning för tionde gången ( det ansågs väl att denna haft tillräckligt med res antar jag..) - madre mia vilket mediajippo och vilka argument:
http://www.dagensjuridik.se/2010/05/rasism-och-fordomar-fallde-billy-butt
2016-02-12, 16:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nja, i detta fall menar Björn Hurtig nog inte att gå emot sin klient, om man ser till fortsättningen på hans uttalandet:

"– Han har en viss förklaringsbörda, det är tydligt, men jag har en del tankar om det. Men jag vill inte gå in på exakt vad jag har tänkt när jag har tagit del av ärendet".

http://mariestadstidningen.se/skaraborg/2016/02/12/ronnback-byts-ut-hurtig-tar-over

Man kan välja att tolka Hurtigs uttalande som en slags indirekt passning till sin klient: Den enda chansen till att få prövningstillstånd här ligger i om Nerijus kan komma med en förklaring till hur hans DNA hamnade på Lisas kropp och tillhörigheter. Annars är det i stort sett bortkastad tid. Även om nu Hurtigs folk ska "titta" på bevisningen så är det inte till stort gagn att skriva ett överklagande som argumenterar för att det skulle kunna vara si eller så ställt med DNA-fynden. Det är ren bevisvärdering och inget som HD ägnar sig åt. Det måste med all sannolikhet komma något nytt.

Naturligtvis räcker det inte med någon form av rövarhistoria heller - berättar han något måste det finnas rim och reson i det och det ska på något vis åtminstone delvis kunna styrkas för att rimligt tvivel ska uppstå. Påståenden som går emot vissa fastslagna fakta i målet - t ex att Lisa blev mördad och inte dog för egen hand - har jag svårt att se hur de skulle kunna leda till något.

Min gissning blir dock att denne sturige balt kommer att fortsätta sitt totala förnekande. Hurtig får då skriva ett pliktskyldigt överklagande som kommer att granskas av en revisionssekreterare som föreslår avslag - ett förslag som de tre justitieråd (jag har för mig det är tre) som formellt beslutar om saken kommer att bifalla.
2016-02-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Särskilt om man ser på Billy Butt i sammanhanget och han nekades resning för tionde gången ( det ansågs väl att denna haft tillräckligt med res antar jag..) - madre mia vilket mediajippo och vilka argument:
http://www.dagensjuridik.se/2010/05/rasism-och-fordomar-fallde-billy-butt

Det som jag mest är fundersam på, är hur NB fått in LH i ett trångt skåp utan att avsätta DNA på hennes kropp.

Det kan mycket väl vara så att GM avsatt DNA från NB efter att LH placerats i Skåpet.

Vem vet??
Ingen.
Så säker kan ingen vara även om det finns DNA på LH kläder som tala emot honom.

LH var inte inlindad i plast när hon hittades.
Omöjligt att avlägsna plast när hon var i Skåpet.
Om hon nu var inlindad i plast som man tror eftersom ingen DNA funnen i NB bil.

Sedan tiden.
ca 1 timma verkar kort.
Kan starkt ifrågasättas.

Det finns vittnen som inte framträtt än.
Som sett 2 bilar i hög fart mot Martorp aktuell tid.
Ingen av dessa bilar är sökta funna o hörda.
MÄRKLIGT att man inte lägger lite krut på det.

Så en del återstår fortfarande.
Bara att nytt försvar väntar med överklagande tills han har mycket kött på bena.
2016-02-12, 17:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man kan välja att tolka Hurtigs uttalande som en slags indirekt passning till sin klient: Den enda chansen till att få prövningstillstånd här ligger i om Nerijus kan komma med en förklaring till hur hans DNA hamnade på Lisas kropp och tillhörigheter. Annars är det i stort sett bortkastad tid. Även om nu Hurtigs folk ska "titta" på bevisningen så är det inte till stort gagn att skriva ett överklagande som argumenterar för att det skulle kunna vara si eller så ställt med DNA-fynden. Det är ren bevisvärdering och inget som HD ägnar sig åt. Det måste med all sannolikhet komma något nytt.

Naturligtvis räcker det inte med någon form av rövarhistoria heller - berättar han något måste det finnas rim och reson i det och det ska på något vis åtminstone delvis kunna styrkas för att rimligt tvivel ska uppstå. Påståenden som går emot vissa fastslagna fakta i målet - t ex att Lisa blev mördad och inte dog för egen hand - har jag svårt att se hur de skulle kunna leda till något.

Min gissning blir dock att denne sturige balt kommer att fortsätta sitt totala förnekande. Hurtig får då skriva ett pliktskyldigt överklagande som kommer att granskas av en revisionssekreterare som föreslår avslag - ett förslag som de tre justitieråd (jag har för mig det är tre) som formellt beslutar om saken kommer att bifalla.
Det måste förstås finnas rim och reson i den där förklaringen som NB skulle kunna tänkas komma med. Det ska mycket till för att den ska leda nånstans, och det vet nog Hurtig. Han är inte dum.

Ett annat scenario skulle kanske vara att hans "expertteam" letar efter rättegångsfel, eller fel som förundersökningsgruppen gjort? Vad tror du om det?
2016-02-12, 17:14
Medlem
Citat:
Det hade synts om snöret sträcktes mer efter tejpningen.
Kanske det, men är det någon som sett och omvittnat detta ?
2016-02-12, 17:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det som jag mest är fundersam på, är hur NB fått in LH i ett trångt skåp utan att avsätta DNA på hennes kropp.
Det kan mycket väl vara så att GM avsatt DNA från NB efter att LH placerats i Skåpet.
Vem vet??
Ingen.
Så säker kan ingen vara även om det finns DNA på LH kläder som tala emot honom.
Handskar i efterförloppet som jag skrivit om hela tiden.
Citat:
LH var inte inlindad i plast när hon hittades.
Omöjligt att avlägsna plast när hon var i Skåpet.
Om hon nu var inlindad i plast som man tror eftersom ingen DNA funnen i NB bil.
Nej eftersom plasten högst troligt var utlagt i bagageutrymmet och han har haft en hel vecka med att rensa och röja.
Citat:
Sedan tiden.
ca 1 timma verkar kort.
Kan starkt ifrågasättas.
Inte det minsta - har klargjort tidsförlopp som fungerar fint och bråttom hade han per automatik:
Han ville verkar som om han varit hemma (med stöd av anhöriga som han ber om alibi)
Citat:
Det finns vittnen som inte framträtt än.
Som sett 2 bilar i hög fart mot Martorp aktuell tid.
Ingen av dessa bilar är sökta funna o hörda.
MÄRKLIGT att man inte lägger lite krut på det.
Inte ett dugg intressant eftersom det är NBs DNA överallt på Lisas kläder. Trodde du att en remdriven Skoda skulle rädda balten eller vad?
Citat:
Så en del återstår fortfarande.
Bara att nytt försvar väntar med överklagande tills han har mycket kött på bena.
Finns ingenting att vänta på - det inte är av prejudikatintresse. Det är för sent att sjunga för den göken - förklaringsbördan skulle ha klarlagts för länge sen.
Kommer han med Billy Butt varianter om smygrasism eller annat skit så gör han enbart en Rönnbäck med dubbel saltomortal.
Senast redigerad av develi 2016-02-12 kl. 17:17.
2016-02-12, 17:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är mer än glasklart om man tittar på likvärdiga fall som handlar om sexuellt motiv och som alla kopplas till sexualsadism av expertis likt detta fall. Visst fan blir offret tyst men det kräver inte metervis med silvertejp runt skallen. Han har alla förtecken som sexualsadist i hela sitt beteende ända från dagen innan. Det är inte enbart tejpen - det är allt i en sammantagen bild som faller på plats.
Det är väldigt bra att denna sitter där han sitter - för har han inte mördat förut (frånvaro av register innebär inte garanterad frånvaro av brott) så ter han sig predisponerad för att bli en seriemördare.
Erinrar mig dock kriminologiprofessorn från England som uttalade sig om mordet på Lisa (finns i tråden via Rotesau som haft kontakt) som i stort sett var övertygad att han inte gått från noll till hundra:
" Given his age, I have no doubts that he would have been offending for a very long time prior to this murder"
Nåt har han gjort sexuellt (abuse, assault) - att han gått från noll till hundra som det här mordet ser ut tror jag inte det minsta på.

Fast metervis med tejp, kan inte GM syftat att dölja ansiktet? Läste en artikel om att vissa professionella yrkesmördare gör det när de förflyttar offret efteråt .
2016-02-12, 17:17
Medlem
Citat:
Jag tänker inte ta hänsyn till att du inte orkar lyssna. Lyssna på vad han säger. Han säger att snöret var sträckt vid tejpningen. Det går naturligtvis inte att avgöra om snöret har varit sträckt innan.
Självklart har jag tagit del av förhören med rättsläkaren. Skillnaden är den att jag inte hör honom säga det du med 99 % säkerhet hävdar. Tvärtom tycker jag att han är noga med att reservera sig mot vad han inte kan säkert veta (utmärkande för kompetens).

Han har inte själv gjort någon närmare besiktning på snaran. Med snara menar han ”något man knyter runt halsen”. Han säger f ö att han inte varit på plats vid omhändertagandet, att han baserat omdömena om ”snara”, upphängning och tejp på bilder han fått se. Tejpen var avlägsnad när kroppen kom till honom. Mot den bakgrunden drar han slutsatsen att ”snaran troligen var åtstramad när tejpen anlindades”.

Uppenbarligen gör du en annan tolkning (alltför långtgående enligt mitt förmenande). Eftersom du har en bestämd hypotes och hävdar att rättsläkaren ger otvetydigt stöd för denna, så får du lov att argumentera för din tolkning och hur den med 99 % säkerhet besannar din hypotes, annars avstannar diskussionen.
2016-02-12, 17:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast metervis med tejp, kan inte GM syftat att dölja ansiktet? Läste en artikel om att vissa professionella yrkesmördare gör det när de förflyttar offret efteråt .
Nej. För han är ingen professionell yrkesmördare.
2016-02-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Instämmer i det du skriver men med några tillägg.
Det framgår i förhören att Nerijus var mycket inställsam mot arbetsgivaren, så självklart har AJ fått en bra bild av honom, arbetsam, lydig och trevlig - bra kombo som gästarbetare åt godsägaren. Självklart är AJ mycket chockad över det som hänt, att "hans" arbetare utfört det här hemska dådet och på hans egendom och mark. Självklart i sammanhanget - anser jag - är att AJ inte på något vis vill att någon skugga ska falla på honom, att han ska behöva känna sig ha något ansvar i detta - som anställt mördaren. Tror därför att AJ överdriver i sina superlativer en smula. För sin egen skull.
Tror också att AJ känt sig en smula förnärmad när polisen kom och "tog över" hans marker, utan att visa AJ den undergivenhet och respekt han är van vid från sina anställda. Lite irriterad över detta var han nog. Tror att dessa saker tillsammans påverkade till viss del, vad AJ framförde när han vittnade.
Men, det är inte detsamma som att urskulda gärningen eller att motsätta sig domen. Blir lite mer som att urskulda sig själv.
Jag instämmer helt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in