2016-02-12, 12:11
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Är det bara jag som är förvånad över vilket klent urval av kandidater som Republikanerna har plockat fram sedan Bush? Även Bush var någon som jag skulle kalla för klen kandidat som enbart vann valet för att pendeln går Demokraterna > Republikanerna > Demokraterna.

Det är ingen fråga om att Trump är en bra karl när det kommer till affärer, men politik verkar inte vara hans esse om vi säger det snällt.

Du har en poäng. Några av årets kandidater slår ju dock tidigare års med marginal. McCain och Rommney - kära nån.
Citera
2016-02-12, 13:11
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Är det bara jag som är förvånad över vilket klent urval av kandidater som Republikanerna har plockat fram sedan Bush? Även Bush var någon som jag skulle kalla för klen kandidat som enbart vann valet för att pendeln går Demokraterna > Republikanerna > Demokraterna.

Det är ingen fråga om att Trump är en bra karl när det kommer till affärer, men politik verkar inte vara hans esse om vi säger det snällt.

Problemet är att enbart stollar kan stå för de värderingar som det republikanska partiet nu står för, dvs de värderingarna Wall Street tjänar mest på. Det är också oerhört svårt att vara bra i debatter när man propagerar för något man fått betalt för att stå för. Det ses ganska tydligt på den demokratiska debatten där Hillary har väldigt svårt att vara övertygande och ge ordentliga svar. Hon gömmer sig mest bakom Obama, Clinton-arvet och hennes långa tid i politiken medans Sanders som inte är köpt konstant lyckas ge snabba och direkta svar då han säger det han står för och inte vad en grupp banker står för. Ärlighet är alltid lättare.
Citera
2016-02-12, 13:17
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Problemet är att enbart stollar kan stå för de värderingar som det republikanska partiet nu står för, dvs de värderingarna Wall Street tjänar mest på. Det är också oerhört svårt att vara bra i debatter när man propagerar för något man fått betalt för att stå för. Det ses ganska tydligt på den demokratiska debatten där Hillary har väldigt svårt att vara övertygande och ge ordentliga svar. Hon gömmer sig mest bakom Obama, Clinton-arvet och hennes långa tid i politiken medans Sanders som inte är köpt konstant lyckas ge snabba och direkta svar då han säger det han står för och inte vad en grupp banker står för. Ärlighet är alltid lättare.

Fast Trump är ju rätt aggressiv mot Wall Street och stora banker tycker jag. Och som sagt, precis som Sanders är han inte köpt. Till och med, mindre chans att Trump är det än Sanders tom.
Citera
2016-02-12, 13:22
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Fast Trump är ju rätt aggressiv mot Wall Street och stora banker tycker jag. Och som sagt, precis som Sanders är han inte köpt. Till och med, mindre chans att Trump är det än Sanders tom.
Ja han är inte köpt och republikanerna är i paniktillstånd på grund av det. Det har inte blivit bättre sedan Rubio totalt misslyckades i GOP-debatten för några dagar sedan. Republikanerna såg honom som sitt sista hopp att på allvar hitta en lättkontrollerad kandidat.
Citera
2016-02-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Tvärtom pollsen säger att Sanders skulle vinna tvåsiffrigt mot Trump, det är faktiskt den klaraste segern av alla poteniella matchups. Och det är verkligen inte konstigt heller när man tänker på det. Rubio är den enda som just nu går bra mot demokraterna, men han skulle bli överkörd och exposed i en presidentkampanj, se bara vad Christie gjorde med honom.
Du måste kunna se förbi de där pollsen, det är så långt ute. Kristna och moderata republikaner har alla varit skeptiska till Trump, men om han vinner nominering så sluter de kristna upp bakom honom. Om Sanders vinner nomineringen så alienerar han de flesta mittenväljarna och de går till Trump, för en missuppfattning som råder är att Trump är höger i republikanska partiet. Det är han inte utan blir anklagad om och om igen för att ha eller ha haft demokraternas värderingar. Det är bara i invandringsfrågan han står till höger om republikanska fältet. Om abort, skatter, militär och homosexuella är han perfekt placerad i mitten. Han är pro-life men med undantag, vilket mittenväljare kan förstå.
Du måste ju förstå politisk positionering för att förstå vilka som har fördel mot vilka, du kan inte bara gå på de pollsen för matchups som görs innan ens primärvalen har hunnit dra igång på allvar.
Citat:
Ja han är inte köpt och republikanerna är i paniktillstånd på grund av det. Det har inte blivit bättre sedan Rubio totalt misslyckades i GOP-debatten för några dagar sedan. Republikanerna såg honom som sitt sista hopp att på allvar hitta en lättkontrollerad kandidat.
Jag tycker det är mycket hoppfullt om nån annan än Rubio kan vinna nomineringen. Helst Trump eller Cruz. De vet man typ var de står och det är folket som väljer dem. Om Rubiio vinner så är det på grund av utseende sen kan han vara som Cruz eller som Hillary eller Bush, det är ingen som vet.
Citera
2016-02-12, 15:26
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakao73
Du måste kunna se förbi de där pollsen, det är så långt ute. Kristna och moderata republikaner har alla varit skeptiska till Trump, men om han vinner nominering så sluter de kristna upp bakom honom. Om Sanders vinner nomineringen så alienerar han de flesta mittenväljarna och de går till Trump, för en missuppfattning som råder är att Trump är höger i republikanska partiet. Det är han inte utan blir anklagad om och om igen för att ha eller ha haft demokraternas värderingar. Det är bara i invandringsfrågan han står till höger om republikanska fältet. Om abort, skatter, militär och homosexuella är han perfekt placerad i mitten. Han är pro-life men med undantag, vilket mittenväljare kan förstå.
Du måste ju förstå politisk positionering för att förstå vilka som har fördel mot vilka, du kan inte bara gå på de pollsen för matchups som görs innan ens primärvalen har hunnit dra igång på allvar.

Jag går inte bara efter pollsen, då hade jag trott Rubio hade en chans. Utan framförallt Sanders styrka hos unga, minoriteter och independents + att han skulle få nästan varenda demokrat på sin sida. Traditionella republikanska väljargrupper har stöttat Sanders hela hans karriär. + att en majoritet av amerikaner stödjer hans viktigaste sakpolitiska frågor rörande ekonomi och valsystem. Det är rent önsketänkande att Trump skulle ha en chans i 1vs1 mot Sanders. Han kommer ha svårt nog med Clinton och det säger sjukt mycket. Cruz är den enda som man kan argumentera för skulle ha det svårare.

Kasich däremot vore ett rejält hot mot demokraterna.
Citera
2016-02-12, 17:15
Medlem
geir44s avatar
Hva er skillnaden på Obamas tunna retorik i 2008 og Sanders sin i dag?
Citera
2016-02-12, 17:27
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Hva er skillnaden på Obamas tunna retorik i 2008 og Sanders sin i dag?
Obamas var mer finslipad medans Bernie fokuserar på ärlighet. Obama använder väldigt mycket pauser för att poängtera saker medans Bernie mest talar rakt ut. Obama var dessutom mindre tydlig kring vad han ville göra och hur. Bernie säger hur och vad och är väldigt öppen med att han inte kommer att klara det själv. Obama talade inte om en politisk revolution, det gör Bernie och det är en stor skillnad. Bernie ställer stora krav på sina väljare, för honom räcker det inte att han blir president, om han vinner måste folket fortsätt att kräva pengar ut ur politiken tills det lyckas, kräva högra skatt, kräva en riktig sjukvårdsreform etc.
Senast redigerad av Turrluff 2016-02-12 kl. 17:30.
Citera
2016-02-12, 19:59
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Obamas var mer finslipad medans Bernie fokuserar på ärlighet. Obama använder väldigt mycket pauser för att poängtera saker medans Bernie mest talar rakt ut. Obama var dessutom mindre tydlig kring vad han ville göra och hur. Bernie säger hur och vad och är väldigt öppen med att han inte kommer att klara det själv. Obama talade inte om en politisk revolution, det gör Bernie och det är en stor skillnad. Bernie ställer stora krav på sina väljare, för honom räcker det inte att han blir president, om han vinner måste folket fortsätt att kräva pengar ut ur politiken tills det lyckas, kräva högra skatt, kräva en riktig sjukvårdsreform etc.

Hur ska han lyckas med en republikansk majoritet i kongressen och senaten?
Citera
2016-02-12, 20:18
Medlem
Madagascars avatar
Det har idag kommit en nationell opundersökning som gjorts efter valet i NH. Trump rusar fram till 44%

Kod:
	    10-11/2   3-7/2   2-3/2	

Donald Trump	44%	38%	38%
Ted Cruz	17%	17%	14%
Ben Carson	10%	 9%	 9%
Marco Rubio	10%	15%	12%
Jeb Bush	 8%	 6%	 5%
John Kasich	 4% 	 8%	 8%

http://morningconsult.com/2016/02/donald-trump-bernie-sanders-national-polling/

RCP tar inte upp dessa opundersökningar - så det kan ju vara värt att att ta detta med en nypa salt.
Senast redigerad av Madagascar 2016-02-12 kl. 20:26.
Citera
2016-02-12, 20:36
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Hur ska han lyckas med en republikansk majoritet i kongressen och senaten?

Om folket kräver av sina senatorer att representera dem och de inte gör det ligger de risigt till nästa val. Senatorerna vet om detta. Problemet hittills är att folket varit apatiska men Bernie hoppas på att ändra det. Men det är ju val av senatorer i år om jag inte minns fel, det gör ju att folks entusiasm kan spilla över till val av senaten.
Citera
2016-02-12, 20:41
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Om folket kräver av sina senatorer att representera dem och de inte gör det ligger de risigt till nästa val. Senatorerna vet om detta. Problemet hittills är att folket varit apatiska men Bernie hoppas på att ändra det. Men det är ju val av senatorer i år om jag inte minns fel, det gör ju att folks entusiasm kan spilla över till val av senaten.
Jag vet inte hur stor del av kongressen som byts ut samtidigt med presidentvalet men jag tror det är c:a hälften. Nästa kongressval är om två år.

Förvänta dig inte heller någon större förändring av de som kandiderar i år. Dessa påbörjade sina kampanjer långt innan Sanders fick 45 procent i opinionsmätningarna. Däremot tror jag kongressens sammansättning kommer att förändras dramatiskt om två år. Det kommer att bli många nya Trump- och Sanderskandidater som ställer upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in