2016-02-11, 19:18
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Rent hypotetiskt skulle det kunna bli så att Trump vinner flest stater och flest delegater, men att en annan kandidat ändå får flest delegater på partikonventet genom att avhoppares delegater röstar på kandidaten som står mot Trump, pga endorsements från avhopparna.

Alternativt att det är fler än två kandidater kvar när partikonventet är och att ingen får egen majoritet. Då går valet på partikonventet till en andra omgång där många av de tidigare bundna kandidaterna får rösta fritt. Då kan de alltså helt gå mot vad väljarna valt och välja en annan kandidat, exempelvis en Rubio som egentligen endast fått tredje mest röster.

Det är ju vad som tydligen kallas ett "broken convent" och hände senast 1968. Men jag kan inte detaljerna i reglerna. Man vad jag fattat av det lilla jag hört i debatter så kan det leda till förhandlingar i partitoppen, exakt vad det betyder vet jag inte.
Citera
2016-02-11, 19:23
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Händer det så finns nog inte republikanska partiet kvar längre efter valet. Trump 35 Cruz 23 Carson 11 70% vill inte se en establishment kandidat. Den stora frågan är var väljarna från Cruz och Carson går. När den frågan är löst då vet vi vem kandidaten för republikanerna blir.

Vart fan får du Carsons 11 % ifrån? Eller att Republikanerna skulle falla samman?
Citera
2016-02-11, 19:43
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Rent hypotetiskt skulle det kunna bli så att Trump vinner flest stater och flest delegater, men att en annan kandidat ändå får flest delegater på partikonventet genom att avhoppares delegater röstar på kandidaten som står mot Trump, pga endorsements från avhopparna.

Alternativt att det är fler än två kandidater kvar när partikonventet är och att ingen får egen majoritet. Då går valet på partikonventet till en andra omgång där många av de tidigare bundna kandidaterna får rösta fritt. Då kan de alltså helt gå mot vad väljarna valt och välja en annan kandidat, exempelvis en Rubio som egentligen endast fått tredje mest röster.
Ja, att få till ett brokered convention är etablissemangets chans. Det skulle kräva att någon av "deras" kandidater fortsätter att kampanja ända till sommaren. Det är en risktagning i så fall, speciellt om Trump har ryckt ifrån och det blir uppenbart att den enda anledningen att fortsätta är att sabotera. Väljarnas dom kan bli hård, och det skulle kunna skada GOP för överskådlig framtid.

Superdelegaterna kan vi nog räkna med inte kommer rösta på Trump i någon högre utsträckning.

Är du säker på att de delegater vars kandidat hoppat av får rösta fritt? Säger inte att det inte är så, men har inte hört det innan.
Citera
2016-02-11, 19:50
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Lite förvånande att Kasich inte ökat något mer efter andraplatsen i NH.

Dock skulle jag inte betrakta Rubio som en moderat kandidat överhuvudtaget. Kasich och Bush är de enda moderata republikanerna kvar i min värld.
Det är bara en av de fem undersökningsdagarna som ligger efter valet, så vi kan anta att Trump och Kasich ligger något högre och Rubio ytterligare något lägre.
Citera
2016-02-11, 19:55
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ja, att få till ett brokered convention är etablissemangets chans. Det skulle kräva att någon av "deras" kandidater fortsätter att kampanja ända till sommaren. Det är en risktagning i så fall, speciellt om Trump har ryckt ifrån och det blir uppenbart att den enda anledningen att fortsätta är att sabotera. Väljarnas dom kan bli hård, och det skulle kunna skada GOP för överskådlig framtid.

Superdelegaterna kan vi nog räkna med inte kommer rösta på Trump i någon högre utsträckning.

Är du säker på att de delegater vars kandidat hoppat av får rösta fritt? Säger inte att det inte är så, men har inte hört det innan.
Är det inte bara demokraterna som kör med superdelegater?
Citera
2016-02-11, 19:59
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Är det inte bara demokraterna som kör med superdelegater?
GOP har också 3 delegater i varje delstatsval som är fria att rösta som de vill (i.e. som Bush och andra partihöjdare vill).
Citera
2016-02-11, 20:38
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:

Ja, ganska säker på det. Men oftast går de efter den kandidat som deras egen kandidat endorsed.
Citera
2016-02-11, 20:46
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nej det gör inte jag heller, men jag skulle ändå gissa att moderateröstarna har högst benägenhet att välja honom om de övriga kandidaterna är Cruz och Trump. Men man misstar sig nog om man tror att alla per automatik går till honom, för en del är Trumps fokus på ekonomin före värdekonservatism kanske mer lockande.

På samma sätt som man misstar sig om man tror att tex Cruz och Carsons mycket religiösa väljare skulle automatiskt gå till Trump framför den mycket mer religiösa Rubio. Trump har dock fördelen i att hans stöd kommer vara konstant eller öka, medan de andra kandidaterna har mycket mer osäkerhet.
Citera
2016-02-11, 21:01
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
På samma sätt som man misstar sig om man tror att tex Cruz och Carsons mycket religiösa väljare skulle automatiskt gå till Trump framför den mycket mer religiösa Rubio. Trump har dock fördelen i att hans stöd kommer vara konstant eller öka, medan de andra kandidaterna har mycket mer osäkerhet.
Håller med om den analysen, jag tror beröringspunkterna mellan de tre religiösa är större än mellan dem och Trump. Dock kan enskilda händelser som Cruz kampanjtricks i Iowa och Rubios debattmiss spela in tungt. Samt att primärvalsröstare är väldigt medgångskänsliga. Men jag skulle säga att Trump mår bäst av att växa lite långsamt nu, och ha både Cruz och Rubio kvar ett tag. Om den ena av dem skulle slås ut för tidigt finns risken att den kvarvarande kan sno åt sig lejonparten av supportrarna och därmed växa sig stor. Idealt sett skulle han ha tre motkandidater som var och en samlar under 20%, vilket i många stater skulle innebära att samtliga delegater går till Trump.
Citera
2016-02-11, 21:02
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ja, ganska säker på det. Men oftast går de efter den kandidat som deras egen kandidat endorsed.
Du har nog rätt i det, kollade upp röstsiffrorna på 2012 års RNC och t ex fick Gingrich noll röster, trots att han fick över 100 delegater.
Citera
2016-02-11, 22:40
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakao73
Jo, men det vore en jämn kamp. Sanders skulle bli krossad av Trump.

Cruz, Carson och Rubio är de enda som har en chans att förlora mot Sanders. Cruz för han är hatad, Carson för han är en idiot och Rubio för han har 1/10 av Sanders erfarenhet av politik och aldrig har gjort nåt vettigt.

Tror faktiskt att det blir Clinton vs Trump. Och det kommer vara en stenhård kamp till sista dagen men jag tror Trump tar hem det. Valdeltagandet kommer bli 20-40% högre än normalt. Det som kan göra att Trump förlorar är att han säger nåt jävligt dumt om Clinton eller om kvinnor, typ 'din man gillar inte ens dig, hur fan ska du bli president, din jävla hora?'. Om Hillary sansar sig och frågar publiken om de tycker en sån kommentar är "Presidential" så kommer hon vinna 50 miljoner röster på den debatten och sen är valet avgjort.

Tvärtom pollsen säger att Sanders skulle vinna tvåsiffrigt mot Trump, det är faktiskt den klaraste segern av alla poteniella matchups. Och det är verkligen inte konstigt heller när man tänker på det. Rubio är den enda som just nu går bra mot demokraterna, men han skulle bli överkörd och exposed i en presidentkampanj, se bara vad Christie gjorde med honom.

Men jag tror tyvärr också det blir Clinton vs Trump... Trumps chans då är att demokratiska väljare är så arga att dom inte orkar bry sig om att rösta på Clinton. För republikaner brukar förlora vid högt valdeltagande, och om minoriteter etc går ut och röstar är ju Trump rökt bacon.

Men Trump vs Sanders... där skulle vi ha riktigt roliga debatter och media-hair-pulling att se fram emot^^
Citera
2016-02-11, 22:54
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hittanemoo
Vad som borde vara hans största tillgång (Jeb Bush) är att han varit en av de mest populära guvernörer i en av USA:s viktigaste delstat. Dessutom är han inte extremist, utan mer realist och inte populistisk på alls samma sätt som Cruz, Trump och Rubio.
Håller helt med men problemet är ju bara att det inte avspeglas i opinionen. Alls. Vilket jag är den första att beklaga. Å andra sidan vill jag att demokraterna vinner och då kanske någon som Ted Cruz vore den ultimata motståndaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in