2016-02-12, 10:35
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skithuset
Man ska komma ihåg att superdelegaterna aldrig någonsin i historien gått emot folkets vilja. Finns en artikel som går igenom hela fenomenet och förklarar varför de inte skulle göra det den här gången heller.

http://www.pastemagazine.com/articles/2016/02/after-sanders-big-win-in-new-hampshire-establishme.html

Tack för länken! Intressant.
Citera
2016-02-12, 12:03
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia

Hade varit intressant att veta hurudant trackrecord Sanders har jämfört med Hillary med att få igenom lagstiftning.

Utan att ha källa (orkar inte leta) så har det ju flera gånger tagits upp att Sanders i senaten mer röstat med Republikanerna än Demokraterna i många fall. Minns att han där inte varit invald som Demokrat utan oberoende.

Känner sig Clinton utmanad på allvar, vilket jag inte tror hon är än, så kommer det nog upp i deras debatter med tiden (man kan ju hoppas att NÅGOT kommer upp i alla fall med tiden, för deras debatter är ju SÅ tråkiga). Däremot finns det väl inget skäl av Republikaner att angripa Sanders pga detta.
Citera
2016-02-12, 12:23
Medlem
Turrluffs avatar
http://www.thenation.com/article/hillary-clinton-does-not-deserve-black-peoples-votes/

Svarta börjar nu höja sina röster och fråga sig varför de stödjer Hillary så lojalt. Om dessa tankar sprids och svarta inte längre bibehåller sin lojalitet mot familjen Clinton så ser det riktigt risigt ut för Hillary.
Citera
2016-02-12, 12:30
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
http://www.thenation.com/article/hillary-clinton-does-not-deserve-black-peoples-votes/

Svarta börjar nu höja sina röster och fråga sig varför de stödjer Hillary så lojalt. Om dessa tankar sprids och svarta inte längre bibehåller sin lojalitet mot familjen Clinton så ser det riktigt risigt ut för Hillary.

Ja, vi lär ju veta om typ en månad. De två svartaste staterna är ju avgjorda då.

Jag tror dock Sander har en mycket liten chans där. Det politiska intresset är mycket litet i dessa grupper och de röstar nästan alltid på vad deras religiösa ledare säger, som alltid stöder Demokraternas etablerade kandidat (Obama undantaget för han var svart).
Citera
2016-02-12, 12:31
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Utan att ha källa (orkar inte leta) så har det ju flera gånger tagits upp att Sanders i senaten mer röstat med Republikanerna än Demokraterna i många fall. Minns att han där inte varit invald som Demokrat utan oberoende.[...]
Det har tagits upp av dig, jag har inte sett några artiklar eller diskussioner som stöder det mer än dina inlägg och jag hittar inga källor som stödjer det. Så skall du fortsätta göra det påståendet tycker jag att du kan vara hygglig nog att visa några källor.
Citera
2016-02-12, 12:39
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ja, vi lär ju veta om typ en månad. De två svartaste staterna är ju avgjorda då.

Jag tror dock Sander har en mycket liten chans där. Det politiska intresset är mycket litet i dessa grupper och de röstar nästan alltid på vad deras religiösa ledare säger, som alltid stöder Demokraternas etablerade kandidat (Obama undantaget för han var svart).
Bra poäng där; den svarta kyrkan har mycket makt i USA. Bernie skulle vinna mycket på att sikta in sig särskilt på den svarta kyrkan som sedan länge varit väldigt lojala mot Clinton familjen.
Citera
2016-02-12, 12:41
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Det har tagits upp av dig, jag har inte sett några artiklar eller diskussioner som stöder det mer än dina inlägg och jag hittar inga källor som stödjer det. Så skall du fortsätta göra det påståendet tycker jag att du kan vara hygglig nog att visa några källor.

Fast det har ju varit i både svenska artiklar och amerikansk media.

Dock, det är ju inte konstigt. Som sagt, Sanders har aldrig varit invald som Demokrat - utan som oberoende. Det var först när han ville bli president han fick för sig att han tillhörde det Demokratiska partiet. Att han då aldrig varit lojal till ett parti som han aldrig tillhört är ju inte konstigt utan logiskt.
Citera
2016-02-12, 12:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Bra poäng där; den svarta kyrkan har mycket makt i USA. Bernie skulle vinna mycket på att sikta in sig särskilt på den svarta kyrkan som sedan länge varit väldigt lojala mot Clinton familjen.

Efter tisdagens donationer så tror jag att vi kommer att se en betydligt starkare Sanders (6.8 miljoner dollar via privatpersoner där medel donationen låg på 34 dollar per donation)
Citera
2016-02-12, 12:44
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Jo, och jag tycker inte Sanders har riktat in sig speciellt mycket på svarta heller. Jo de nämns i de flesta tal och debatter, kort och ofta i samma mening som "homosexuells and feminism" vilket jag tror många svarta snarare kan ta som en förolämpning.

Sedan hjälper det ju inte att Sanders är ateist heller. Det är ju jag också så det tycker jag är bra med Sanders, men det är en svår situation som politiker i USA med dessa ambitioner.
Citera
2016-02-12, 13:00
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Jo, och jag tycker inte Sanders har riktat in sig speciellt mycket på svarta heller. Jo de nämns i de flesta tal och debatter, kort och ofta i samma mening som "homosexuells and feminism" vilket jag tror många svarta snarare kan ta som en förolämpning.

Sedan hjälper det ju inte att Sanders är ateist heller. Det är ju jag också så det tycker jag är bra med Sanders, men det är en svår situation som politiker i USA med dessa ambitioner.

Han må vara ateist men hans syn på sina medmänniskor är betydligt mer kristen/ nära Jesus än samtliga republikanska kandidater. Sen är ju frågan om de religiösa amerikanarna ser det eller om de stirrar sig blinda på om hans avsaknad av trosbekännelse.

Bernie nämner inte svarta uttryckligen men den politik han för är definitivt fördelaktig för svarta. Han talar ju ofta om problematiken kring fängelse och hur många, framför allt svarta, liv det förstört till ingen nytta. Han vill ha gratis utbildning och sjukvård vilket också kraftigt gynnar svarta osv. Frågan är om svarta amerikaner är smarta/intresserade nog är att kunna se det eller om de behöver politik och retorik som uttryckligen riktar sig mot svarta. Identifierar sig svarta amerikaner som en del av folket eller ser de sig som en isolerad grupp? Det spelar stor roll för hur hans retorik lyckas röra den afroamerikanska populationen.

Tror du belyst ett väldigt viktigt problem med hans kampanj. Den kräver att folk frågar sig "gynnar detta mig" och "är detta i linje med min moral" istället för att köra ner svaret i halsen på folk.
Citera
2016-02-12, 13:04
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Fast det har ju varit i både svenska artiklar och amerikansk media.

Dock, det är ju inte konstigt. Som sagt, Sanders har aldrig varit invald som Demokrat - utan som oberoende. Det var först när han ville bli president han fick för sig att han tillhörde det Demokratiska partiet. Att han då aldrig varit lojal till ett parti som han aldrig tillhört är ju inte konstigt utan logiskt.
Ja det är ju viktigt att komma ihåg att demokraternas linje ibland är mer konservativ än den republikanska linjen i sakfrågor och att många förslag är rätt ogenomtänkta och innehåller stora problem så som många av de vapenlagar han röstat mot. Ser det som en styrka att han kan säga att "ja, vi har ett problem med skjutningar men nej, denna lag kommer inte att minska våld utan kommer bara att straffa oskyldiga medborgare så jag måste rösta nej och stå ut med kritiken om att jag är oliberal".
Citera
2016-02-12, 13:12
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Han må vara ateist men hans syn på sina medmänniskor är betydligt mer kristen/ nära Jesus än samtliga republikanska kandidater. Sen är ju frågan om de religiösa amerikanarna ser det eller om de stirrar sig blinda på om hans avsaknad av trosbekännelse.

Bernie nämner inte svarta uttryckligen men den politik han för är definitivt fördelaktig för svarta. Han talar ju ofta om problematiken kring fängelse och hur många, framför allt svarta, liv det förstört till ingen nytta. Han vill ha gratis utbildning och sjukvård vilket också kraftigt gynnar svarta osv. Frågan är om svarta amerikaner är smarta/intresserade nog är att kunna se det eller om de behöver politik och retorik som uttryckligen riktar sig mot svarta. Identifierar sig svarta amerikaner som en del av folket eller ser de sig som en isolerad grupp? Det spelar stor roll för hur hans retorik lyckas röra den afroamerikanska populationen.

Tror du belyst ett väldigt viktigt problem med hans kampanj. Den kräver att folk frågar sig "gynnar detta mig" och "är detta i linje med min moral" istället för att köra ner svaret i halsen på folk.

Min tur att säga att du har flera poänger.

1. Tyvärr är nog trobekännelse i många fall viktigare än egentlig moral i USA.
2. Jag tror också att Sanders ambitioner (inte nödvändigtvis den politik kan skulle kunna föra) skulle gynna många svarta, men det framgår inte helt av hans retorik.
3. Och varför inte? Jo, för som du säger; " Frågan är om svarta amerikaner är smarta/intresserade nog är att kunna se det eller om de behöver politik och retorik som uttryckligen riktar sig mot svarta". Det kan tyvärr låta fördomsfullt eller till och med rasistiskt , men det är det inte - utan så ser det ut i de flesta västländer med en stor icke-vit befolkning.
4. Och då kommer vi till nästa citat av dig; " Identifierar sig svarta amerikaner som en del av folket eller ser de sig som en isolerad grupp? ", jo jag tror tyvärr att du har rätt. Man ser sig som en egen del av samhället där många val ofta ses som något för " den vita eliten" (även om en sådan analys givetvis inte är korrekt, men är inte utan sanning).

Kanske Sanders är lite rädd att stöda sig med vit under- och medelklass om han talar för mycket om svarta? USA är som sagt ett mycket mer rassegregerat samhälle än vad vi känner i Europa. Det är svårt att förstå ibland.

Hur som helt, för oss i Europa ser det ju logiskt ut som att Sanders borde ha ett stort svart stöd. Men det har han inte, och det är det största skälet till att jag faktiskt tror att han har en mycket liten chans mot Clinton i det långa loppet. Men jag hoppas jag har fel där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in