Citat:
Ursprungligen postat av
Turrluff
Han må vara ateist men hans syn på sina medmänniskor är betydligt mer kristen/ nära Jesus än samtliga republikanska kandidater. Sen är ju frågan om de religiösa amerikanarna ser det eller om de stirrar sig blinda på om hans avsaknad av trosbekännelse.
Bernie nämner inte svarta uttryckligen men den politik han för är definitivt fördelaktig för svarta. Han talar ju ofta om problematiken kring fängelse och hur många, framför allt svarta, liv det förstört till ingen nytta. Han vill ha gratis utbildning och sjukvård vilket också kraftigt gynnar svarta osv. Frågan är om svarta amerikaner är smarta/intresserade nog är att kunna se det eller om de behöver politik och retorik som uttryckligen riktar sig mot svarta. Identifierar sig svarta amerikaner som en del av folket eller ser de sig som en isolerad grupp? Det spelar stor roll för hur hans retorik lyckas röra den afroamerikanska populationen.
Tror du belyst ett väldigt viktigt problem med hans kampanj. Den kräver att folk frågar sig "gynnar detta mig" och "är detta i linje med min moral" istället för att köra ner svaret i halsen på folk.
Min tur att säga att du har flera poänger.
1. Tyvärr är nog trobekännelse i många fall viktigare än egentlig moral i USA.
2. Jag tror också att Sanders ambitioner (inte nödvändigtvis den politik kan skulle kunna föra) skulle gynna många svarta, men det framgår inte helt av hans retorik.
3. Och varför inte? Jo, för som du säger; " Frågan är om svarta amerikaner är smarta/intresserade nog är att kunna se det eller om de behöver politik och retorik som uttryckligen riktar sig mot svarta". Det kan tyvärr låta fördomsfullt eller till och med rasistiskt , men det är det inte - utan så ser det ut i de flesta västländer med en stor icke-vit befolkning.
4. Och då kommer vi till nästa citat av dig; " Identifierar sig svarta amerikaner som en del av folket eller ser de sig som en isolerad grupp? ", jo jag tror tyvärr att du har rätt. Man ser sig som en egen del av samhället där många val ofta ses som något för " den vita eliten" (även om en sådan analys givetvis inte är korrekt, men är inte utan sanning).
Kanske Sanders är lite rädd att stöda sig med vit under- och medelklass om han talar för mycket om svarta? USA är som sagt ett mycket mer rassegregerat samhälle än vad vi känner i Europa. Det är svårt att förstå ibland.
Hur som helt, för oss i Europa ser det ju logiskt ut som att Sanders borde ha ett stort svart stöd. Men det har han inte, och det är det största skälet till att jag faktiskt tror att han har en mycket liten chans mot Clinton i det långa loppet. Men jag hoppas jag har fel där.