2016-01-31, 11:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sedan dess har det kommit tre till polls i Iowa (de måste vara ruskigt trötta på politik i Iowa ), där avståndet de två emellan är 3-8%.

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/ia/iowa_democratic_presidential_caucus-3195.html

Imorgon drar primärvalen igång. Först ut är alltså Iowa. Det ska bli intressant att se hur bra det går för Sanders.
Tror tyvärr inte det räcker för Sanders. Clintons supportrar är oftare gamla partirävar som vet hur caucus fungerar och faktiskt tar sig tid till att delta i dem. Iowa är Bernies chans, tar han Iowa så tar han NH, men jag tror ändå det blir väldigt svårt för honom att ta SC vilket hade behövts för att få till en ledning i opinionen nationellt.
Citera
2016-01-31, 11:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Tror tyvärr inte det räcker för Sanders. Clintons supportrar är oftare gamla partirävar som vet hur caucus fungerar och faktiskt tar sig tid till att delta i dem. Iowa är Bernies chans, tar han Iowa så tar han NH, men jag tror ändå det blir väldigt svårt för honom att ta SC vilket hade behövts för att få till en ledning i opinionen nationellt.
Jag tror också det blir mycket svårt för Sanders. Jag förmodar att Sanders supportar som ofta är unga inte är dem som typiskt deltar i Caucus.

Glöm inte Nevada som är innan SC. Senaste pollen där visar på 47% för Clinton och 43% för Sanders. Ganska hygglig chans där för Sanders.
Citera
2016-01-31, 12:06
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Jag tror också det blir mycket svårt för Sanders. Jag förmodar att Sanders supportar som ofta är unga inte är dem som typiskt deltar i Caucus.

Glöm inte Nevada som är innan SC. Senaste pollen där visar på 47% för Clinton och 43% för Sanders. Ganska hygglig chans där för Sanders.
Den mätningen hade jag missat! Tidigare låg Clinton enormt långt före, pollen i december var på 50/27 i hennes favör.

Små samples dock, det är bara strax över 300 individers svar som ligger till grund för dem.
Citera
2016-01-31, 15:36
Medlem
Drinis avatar
Undrar varför Aftonbladet bara bryr sig om wall-street Hillary, men orkar inte ens läsa på om vad Bernie.
Citera
2016-01-31, 15:41
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev

Imorgon drar primärvalen igång. Först ut är alltså Iowa. Det ska bli intressant att se hur bra det går för Sanders.

Jo, Bernie Sanders har ju nyligen offentliggjort sin skatteplan och TaxFoundation gjorde en analys av den som dom släppte, January 28, 2016:

Details and Analysis of Senator Bernie Sanders’s Tax Plan

Key Findings:

Senator Sanders (I-VT) would enact a number of policies that would raise payroll taxes and individual income taxes, especially on high-income households.
Senator Sanders’s plan would raise tax revenue by $13.6 trillion over the next decade on a static basis. However, the plan would end up collecting $9.8 trillion over the next decade when accounting for decreased economic output in the long run.
A majority of the revenue raised by the Sanders plan would come from a new 6.2 percent employer-side payroll tax, a new 2.2 percent broad-based income tax, and the elimination of tax expenditures relating to healthcare.
According to the Tax Foundation’s Taxes and Growth Model, the plan would significantly increase marginal tax rates and the cost of capital, which would lead to 9.5 percent lower GDP over the long term.
On a static basis, the plan would lead to 10.56 percent lower after-tax income for all taxpayers and 17.91 percent lower after-tax income for the top 1 percent. When accounting for reduced GDP, after-tax incomes of all taxpayers would fall by at least 12.84 percent.
http://taxfoundation.org/article/details-and-analysis-senator-bernie-sanders-s-tax-plan
Citera
2016-01-31, 18:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, Bernie Sanders har ju nyligen offentliggjort sin skatteplan och TaxFoundation gjorde en analys av den som dom släppte, January 28, 2016:

Details and Analysis of Senator Bernie Sanders’s Tax Plan

Key Findings:

Senator Sanders (I-VT) would enact a number of policies that would raise payroll taxes and individual income taxes, especially on high-income households.
Senator Sanders’s plan would raise tax revenue by $13.6 trillion over the next decade on a static basis. However, the plan would end up collecting $9.8 trillion over the next decade when accounting for decreased economic output in the long run.
A majority of the revenue raised by the Sanders plan would come from a new 6.2 percent employer-side payroll tax, a new 2.2 percent broad-based income tax, and the elimination of tax expenditures relating to healthcare.
According to the Tax Foundation’s Taxes and Growth Model, the plan would significantly increase marginal tax rates and the cost of capital, which would lead to 9.5 percent lower GDP over the long term.
On a static basis, the plan would lead to 10.56 percent lower after-tax income for all taxpayers and 17.91 percent lower after-tax income for the top 1 percent. When accounting for reduced GDP, after-tax incomes of all taxpayers would fall by at least 12.84 percent.
http://taxfoundation.org/article/details-and-analysis-senator-bernie-sanders-s-tax-plan
Nu finns ju argumentet att vanligt folk med Sanders plan skulle slippa betala privat sjukförsäkring.

Tack för övrigt att du gjorde oss uppmärksamma på att Sanders skatteplan nu är presenterad.
Senast redigerad av Madagascar 2016-01-31 kl. 18:32.
Citera
2016-01-31, 20:10
Medlem
steven88s avatar
Citat:
Nu finns ju argumentet att vanligt folk med Sanders plan skulle slippa betala privat sjukförsäkring.

Tack för övrigt att du gjorde oss uppmärksamma på att Sanders skatteplan nu är presenterad.

En medelklass familj sparar 5000$ om ÅRET! på att slippa betala dyra försäkringar och har istället lite högre skatt.

Jag tror fortfarande Bernie vinner, drar mycket mer folk är Hillary och hans reklam blev uppskattad av många, fler och fler "kändisar" börjar ta hans parti. Vi får se som sagt, men jag tror att om han vinner iowa och NH så tar han hem det. Eftersom han har större chans att vinna mot ALLA republikaner än vad Hillary har..
Citera
2016-01-31, 20:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steven88
En medelklass familj sparar 5000$ om ÅRET! på att slippa betala dyra försäkringar och har istället lite högre skatt.

Jag tror fortfarande Bernie vinner, drar mycket mer folk är Hillary och hans reklam blev uppskattad av många, fler och fler "kändisar" börjar ta hans parti. Vi får se som sagt, men jag tror att om han vinner iowa och NH så tar han hem det. Eftersom han har större chans att vinna mot ALLA republikaner än vad Hillary har..
Det gäller ju att de dyker upp på caucus/primärvalen också. Sedan måste de registrera sig som demokrater också - alla bernies supportar, unga ofta, kanske inte är så pigga på det.

-----

För de som undrar hur demokraternas caucus i iowa funkar: http://iowademocrats.org/caucus-participation/
Citera
2016-01-31, 20:56
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steven88

Om globalisterna i IMF, EU-Kommisionen, George Soros, Paul Krugman, Ben Bernanke, Centralbankscheferna i USA och Europa fick rösta på en kandidat i det amerikanska presidentvalet, vem skulle det bli? Svaret är Bernie Sanders. Han kommer att genomföra än mer centralbanksstyrning och kvantitativa lättnader och rädda makten där den finns idag. Vi kommer givetvis också att få se än mer latinamerikansk invandring i USA och europeérnas nordamerika kommer att förpassas till historien. Mardrömmen för globalisterna är Trump som hotar deras maktbas genom att reducera centralbankernas makt och interventioner samt genomföra en motglobalisering med att gynna jobb på hemmaplan och förespråka mer protektionism.

Samma gäng som ovan ställde sig bakom Tsipras och Hollande i de europeiska ödesvalen.
Senast redigerad av BuzzMeeks 2016-01-31 kl. 21:00.
Citera
2016-01-31, 21:13
Medlem
Madagascars avatar
Här är en bra artikel om varför Sanders kommer få det svårt i Iowa imorgon: http://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2016/01/31/bernie-sanders-hillary-clinton-iowa-barack-obama/79575650/, idag
Senast redigerad av Madagascar 2016-01-31 kl. 21:22.
Citera
2016-01-31, 21:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Om globalisterna i IMF, EU-Kommisionen, George Soros, Paul Krugman, Ben Bernanke, Centralbankscheferna i USA och Europa fick rösta på en kandidat i det amerikanska presidentvalet, vem skulle det bli? Svaret är Bernie Sanders.

Är det därför hela establisemanget står bakom Hillary och Sanders har bokstavligen ignorerats av MSM, ni som tror att globaliseringsprocessen är en Judisk-Kommunistisk-Muslimsk komplott för att störta världen brukar påstå att MSM är den största propagandamaskinen för den agendan så hur går det ihop med att MSM bokstavligen ignorerar Bernie Sanders?
Citera
2016-01-31, 22:07
Medlem
Madagascars avatar
http://www.nbc.com/meet-the-press/video/meet-the-press-jan-31-2016/2976979?onid=210121#vc210121=1

Dagens meet the press som förstås handlar om iowa imorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in