Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-02-11, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Men om jag ska vara ärlig så tror jag dagens generation som är 10-40 år gamla kommer leva kortare jämfört med dagens pensionärer, men tanke på hur normalt det blivit att sätta i sig 500 g lösgodis och/eller chips minst en gång i veckan. Och lite Billys Panpizza på det under vardagarna. Samt minimal motions...
Och framför allt stress.
2016-02-11, 20:58
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Är det där ironi eller satir eller har jag missat något? Hur är baljväxter och nötter skadligt?
Baljväxter orsakar bland annat cancer, depression och autoimmuna sjukdomar. Nötter orsakar kronisk inflammation, depression och en mängd sjukdomar kopplade till försämrat mineralupptag.

Har du fler frågor på detta så får du googla själv. Du har nätet framför dig. Finns böcker på bibblan i ämnet också om du vill läsa.
2016-02-11, 21:01
Bannlyst
Det troliga är att oavsett vilken fakta du lär hitta så kommer vi att hitta fakta som säger det motsatta.
2016-02-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Med tanke på de ständiga rapporterna om att genomsnittsåldern ökar för varje år, så är jag inte särskilt orolig för att kosten ska vara det största problemet, eller ens ett problem.
Desto längre man lever, desto bättre kost? Hur tänker du då? Är livslängd ett mått på hälsa?
2016-02-11, 21:21
Medlem
Citat:
Men om jag ska vara ärlig så tror jag dagens generation som är 10-40 år gamla kommer leva kortare jämfört med dagens pensionärer, men tanke på hur normalt det blivit att sätta i sig 500 g lösgodis och/eller chips minst en gång i veckan. Och lite Billys Panpizza på det under vardagarna. Samt minimal motions...
Dagens befolkning konsumerar i genomsnitt 15 kilo mindre raffinerat socker per person och år jämfört med 1930-talet.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3737&grupp=10544&artikel= 6354772

Billy Pan pizza har dock förmodligen sedan 1930-talet gått från 0 per person ätna var år till...tja, 3 stycken kanske.

Hittade lite annan intressant läsning:
Citat:
Proteinerna i kött kan också vara skadligt eftersom de trigga levern att producera ett hormon, som kallas IGF-1, som krävs för att vissa cancerceller ska kunna utvecklas. Det gör inte vegetabiliska proteiner.

Tips: Vi äter alldeles för mycket protein i dag. En genomsnittssvensk kan halvera sin köttkonsumtion. Fyll på med grönsaker så blir du mätt ändå.

Citat:
Forskning visar att kvinnor som dricker mycket mjölk löper en högre risk att drabbas av benfrakturer, och en studie pekar på en högre risk att dö i förtid för mjölkdrickare.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3737&grupp=10544&artikel= 6359796
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-02-11 kl. 21:28.
2016-02-11, 22:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Desto längre man lever, desto bättre kost? Hur tänker du då? Är livslängd ett mått på hälsa?
Hur lyckades du tolka mina ord på det sättet ?
Det var, i sanning, ett konststycke.

Prova att läsa en gång till.

Det var ett svar på att KOSTEN dödar dig, vilket kanske framgick av trådens rubrik.
2016-02-11, 23:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Dagens befolkning konsumerar i genomsnitt 15 kilo mindre raffinerat socker per person och år jämfört med 1930-talet.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3737&grupp=10544&artikel= 6354772

Billy Pan pizza har dock förmodligen sedan 1930-talet gått från 0 per person ätna var år till...tja, 3 stycken kanske.

Hittade lite annan intressant läsning:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3737&grupp=10544&artikel= 6359796

Där ser man, visste inte att man åt mer socker förr. Dock jag vet inte hur tillförlitliga sverigesradio är, men de kanske har någon källa. Dock tror jag transfettet man konsumerar idag (och annat såklart) kommer väga en tung roll. 3 pizzor per år är inte direkt normalt, folk äter så fruktansvärt vidrigt så man kan knappt tro det är sant. Det folk som käkar "findus färdigrätt" varje dag, hela året. Inte ens ovanligt.

Såna där studier om att "mer protein -> mer IGF-1 -> mer cancer" tycker jag är lite långdragna. Visst, man kan alltid dra ut en parameter ur sammanhanget och stirra sig blind på den. Jag tycker man får hålla sig till de mer generella studierna om man ska göra en överblick.
2016-02-11, 23:26
Bannlyst
Citat:
Där ser man, visste inte att man åt mer socker förr. Dock jag vet inte hur tillförlitliga sverigesradio är, men de kanske har någon källa. Dock tror jag transfettet man konsumerar idag (och annat såklart) kommer väga en tung roll. 3 pizzor per år är inte direkt normalt, folk äter så fruktansvärt vidrigt så man kan knappt tro det är sant. Det folk som käkar "findus färdigrätt" varje dag, hela året. Inte ens ovanligt.

Såna där studier om att "mer protein -> mer IGF-1 -> mer cancer" tycker jag är lite långdragna. Visst, man kan alltid dra ut en parameter ur sammanhanget och stirra sig blind på den. Jag tycker man får hålla sig till de mer generella studierna om man ska göra en överblick.

Ett litet utdrag (ej ordagrant) ur senaste (sjätte) upplagan av näringslära för högskolan (har ej kollat källorna själv, men denna boken är ju dock ganska seriös...)
Enligt statistik från jordbruksverket äter vi lika mycket socker nu som på 60-talet. Källorna har däremot ändrats. Vi äter mindre från socker och sirap medan mer kommer från förädlade livsmedel. Konsumtionen av läsk har ökats från 22 l/person och år till 90 liter.
Konsumtionen av godis har ökat från 10 kg/person och år till 17.

Med andra ord äter vi mer ren skitmat än förr

Kan ju slänga in med att vi enligt samma källa äter mindre fett än förr också. Mängden protein har ökat.
2016-02-12, 07:02
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Ja att du inte vet hur forskning bedrivs (eller de som gjort inslaget) betyder inte att resultaten av forskningen är köpta.
Att sedan för mycket rött kött, speciellt charkvaror, har en negativ inverkan på hälsan vid överkonsumtion är sedan ett bra tag känt. Eventuellt pga allas favoritämne natriumnitrit (E250) som är en vanlig tillsats, vilket råds att undvika.
Men du väljer väl att bortse från ovan känga till LCHF pga att du är "köpt" av LCHF-sekten.

Ja så måste det vara! Enbart forskning som talar för att fett och kött är ofarligt är köpt forskning. Att rekommendera socker trots att studierna bevisat är köpta av stora industrier är ok...

WHO kom ju fram till att ca 10 pers/100000 fler får cancer av att äta mycket rött kött. I en studie. Denna rapport har veganvärlden använt nu för att pracka på sin ohälsosamma kolhydratrika diet till resten av världen. Det görs ju inga studier på deras soyaskit så oavsett hur hårt de kommer få cancer, diabetes, karies, hjärt/kärl-sjukdomar så kommer de lita blint på SVTs miljöpartistiska propagandamaskin för att lura oss vettiga. De presenterade ju WHO's rapport som "kött är farligare än cigaretter"
2016-02-12, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Ja så måste det vara! Enbart forskning som talar för att fett och kött är ofarligt är köpt forskning. Att rekommendera socker trots att studierna bevisat är köpta av stora industrier är ok...

WHO kom ju fram till att ca 10 pers/100000 fler får cancer av att äta mycket rött kött. I en studie. Denna rapport har veganvärlden använt nu för att pracka på sin ohälsosamma kolhydratrika diet till resten av världen. Det görs ju inga studier på deras soyaskit så oavsett hur hårt de kommer få cancer, diabetes, karies, hjärt/kärl-sjukdomar så kommer de lita blint på SVTs miljöpartistiska propagandamaskin för att lura oss vettiga. De presenterade ju WHO's rapport som "kött är farligare än cigaretter"
Inte för att jag tror att sådana som dig som tror att alla som säger något annat än det du känner dig övertygad om är lögnare och konspirerar mot dig någonsin kommer ändra uppfattning, men här har du lite alternativ läsning:
http://tranastyrka.se/matens-pris-och-trams-som-lackar-ut-folks-fortroende-for-vetenskap/
2016-02-12, 09:04
Medlem
plastgubbens avatar
Det är bara att konstatera att hela den fysiska världen är genomrutten. Det är därför jag aldrig ska skaffa barn. Jag säger det, en människa som bryr sig om vad den äter men skaffar barn är Satan själv.
2016-02-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hur lyckades du tolka mina ord på det sättet ?
Det var, i sanning, ett konststycke.

Prova att läsa en gång till.

Det var ett svar på att KOSTEN dödar dig, vilket kanske framgick av trådens rubrik.
Om du ser dödandet som ett problem så är det ju rimligen så att min fråga är berättigat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in