Citat:
Ursprungligen postat av
Fenjal888
Där ser man, visste inte att man åt mer socker förr. Dock jag vet inte hur tillförlitliga sverigesradio är, men de kanske har någon källa. Dock tror jag transfettet man konsumerar idag (och annat såklart) kommer väga en tung roll. 3 pizzor per år är inte direkt normalt, folk äter så fruktansvärt vidrigt så man kan knappt tro det är sant. Det folk som käkar "findus färdigrätt" varje dag, hela året. Inte ens ovanligt.
Såna där studier om att "mer protein -> mer IGF-1 -> mer cancer" tycker jag är lite långdragna. Visst, man kan alltid dra ut en parameter ur sammanhanget och stirra sig blind på den. Jag tycker man får hålla sig till de mer generella studierna om man ska göra en överblick.
Jag skrev fel till att börja med. 10 kg mindre per person och år skall det ju vara, ej 15.
Sveriges radio är nog bland den mest seriösa media du kan finna i Sverige. Staten reglerar dess uppdrag och de är bundna enligt lag att presentera korrekta fakta.
Ja, transfetter väger absolut tungt. Där håller jag med dig. Vart finns dom by the way? Chips och lättmargarin? Är det kort och gott härdade växtoljor som är källan?
Nej, tre panpizza per år ej normalt. Inte ens en per år är normalt. Findus färdigrätter är ju lite Orwell 1984. Jag har dock inget emot att folk käkar det.
Vad säger de generella studierna då? Mer kött -> bättre hälsa?