2016-02-11, 20:12
Medlem
Burnhams avatar
Vad tycker ni skofascister om spectator brogues och var bör man vända sig för att köpa sådanna i Stockholm?
Citera
2016-02-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyandDaughters
Wow, trodde verkligen att jag hade gjort ett bra köp men tydligen så var det helt åt helvete

Har mycket att lära på detta forum och ser framemot det. Jag tyckte att jag fick ett par bra skor för 2300 kr men det återstår väl att se hur länge de håller. Nästa köp får väl bli nånting som accepteras av proffsen här
Det är det alla modehus vill få dig att tro och de flesta faller dessvärre för det. Ta en titt på hur hotshots i svenskt näringsliv är skodda till exempel, generellt en ganska dyster syn.

Det är alldeles för lite PR för bra skor och alldeles för många märkeskåta personer.
Citera
2016-02-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Det är det alla modehus vill få dig att tro och de flesta faller dessvärre för det. Ta en titt på hur hotshots i svenskt näringsliv är skodda till exempel, generellt en ganska dyster syn.

Det är alldeles för lite PR för bra skor och alldeles för många märkeskåta personer.
Ärligt talat använder sig de större modehusen sig av mer respektabla tillverkare som även är accepterade i denna tråd, skillnaden är att det blir en onödig mellanhand som kan tillskrivas märket. Något jag inte har problem med men förstår de som har en mer begränsad ekonomi vill få ut maximalt värde för sina pengar.

Paul Smith tillhör dessvärre inte denna kategori...
Citera
2016-02-11, 21:06
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abiram-Blumberg
Ärligt talat använder sig de större modehusen sig av mer respektabla tillverkare som även är accepterade i denna tråd, skillnaden är att det blir en onödig mellanhand som kan tillskrivas märket. Något jag inte har problem med men förstår de som har en mer begränsad ekonomi vill få ut maximalt värde för sina pengar.

Paul Smith tillhör dessvärre inte denna kategori...
Jorå, Paul Smith har samarbetat med John Lobb (Paris).

Ett annat exempel är J. Lindeberg som lät Alfred Sargent tillverka skor åt dem, precis som i Lobb-fallet så är det dock väldigt sällsynt. Det händer att modemärken låter tillverka goodyear-konstruerade skor i typ Portugal eller liknande när kunderna plötsligt blir "medvetna" och det är poppis med "kvalitet". Inte sällan kostar skorna typ 3.500 kr när du kan få exakt samma make up utan Tiger of Sweden printat på hälfodret en tusenlapp billigare.
Citera
2016-02-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyandDaughters
Wow, trodde verkligen att jag hade gjort ett bra köp men tydligen så var det helt åt helvete

Har mycket att lära på detta forum och ser framemot det. Jag tyckte att jag fick ett par bra skor för 2300 kr men det återstår väl att se hur länge de håller. Nästa köp får väl bli nånting som accepteras av proffsen här
Nu kanske du förstår vad jag menar med att det är bättre att köpa ett par skräpskor för 500 än att stressa.

Shit happens. Alla gör dåliga affärer ibland. Svälj det och gå vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Jorå, Paul Smith har samarbetat med John Lobb (Paris).

Ett annat exempel är J. Lindeberg som lät Alfred Sargent tillverka skor åt dem, precis som i Lobb-fallet så är det dock väldigt sällsynt. Det händer att modemärken låter tillverka goodyear-konstruerade skor i typ Portugal eller liknande när kunderna plötsligt blir "medvetna" och det är poppis med "kvalitet". Inte sällan kostar skorna typ 3.500 kr när du kan få exakt samma make up utan Tiger of Sweden printat på hälfodret en tusenlapp billigare.
Då är ju dock frågan om OnlyandDaughters skor kommer från John Lobb. Med en prislapp på 2300 inklusive ett modehus som mellanhand har jag rätt svårt att tro att det är någon kvalitet att prata om.

Och jag undrar fortfarande om någon här har erfarenhet av Shoepassion. Gillar inte att köpa skor på nätet, men jag har inte hittat ett par vinterskor i butik som jag vill ha.
Citera
2016-02-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Och jag undrar fortfarande om någon här har erfarenhet av Shoepassion. Gillar inte att köpa skor på nätet, men jag har inte hittat ett par vinterskor i butik som jag vill ha.
Jag har inte provat dem själv men tänkte försöka titta in i deras butik när jag åker till Berlin om ett litet tag. Enligt Shoegazing är det spanska Cordwainer som tillverkar Shoepassions skor och de får klart godkänt vad jag kunnat läsa mig till. Det är återigen budgetskor men verkar hålla måttet i sin prisklass.

The Parisian Gentleman skriver i sin genomgång av skotillverkare:
Citat:
SHOE PASSION
Direct-to-Consumer, The German Way

The brand’s shoes are made in Spain and are of a very decent make, considering the price and the Goodyear welt construction.
[...]
++ : A solid e-Shop, well stocked, good quality-price ratio and pleasant customer experience.
— : Given the price, no significant drawbacks.
Citera
2016-02-12, 14:07
Medlem
Nu när man känner vårkänslor komma smygandes planerar jag inför att fylla på min garderob igen. Det jag har för tillfället är...

Bruna oxfords som jag köpt för tio år sedan, använder aldrig.
Ett par bruna mockaskor, typ sådana: http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/1955-714-photo3.jpg används rätt sällan dock.
Bruna vinterkänglor, Loakes Dovedale: http://int.debenhams.com/se/product/brown-leather-burnished-lace-up-boots/084010362273/?categoryId=839683 används vintertid.

Jag är medveten om att jag kommer behöva svarta oxfords till begravningar och sådant, men jag har klarat mig hittills så jag skjuter upp det... Jag funderar på skor till våren/hösten då jag inte vill slita ut på mina Dovedales för mycket. Funderat mycket på Loakes Hyde men de är ganska lika Dovedale. Behöver man ett par svarta kängor, eller funkar det att köra all in på brunt? Vad säger ni experter, vad bör man absolut ha i sin garderob?
Citera
2016-02-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jag har inte provat dem själv men tänkte försöka titta in i deras butik när jag åker till Berlin om ett litet tag. Enligt Shoegazing är det spanska Cordwainer som tillverkar Shoepassions skor och de får klart godkänt vad jag kunnat läsa mig till. Det är återigen budgetskor men verkar hålla måttet i sin prisklass.

The Parisian Gentleman skriver i sin genomgång av skotillverkare:
Ja, det är ju ingen brådska. Den värsta vintern är ju över, men det vore vänligt om du kunde uppdatera tråden när du varit där. Citera även mig så jag hittar det.
Citera
2016-02-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Nu när man känner vårkänslor komma smygandes planerar jag inför att fylla på min garderob igen. Det jag har för tillfället är...

Bruna oxfords som jag köpt för tio år sedan, använder aldrig.
Ett par bruna mockaskor, typ sådana: http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/1955-714-photo3.jpg används rätt sällan dock.
Bruna vinterkänglor, Loakes Dovedale: http://int.debenhams.com/se/product/brown-leather-burnished-lace-up-boots/084010362273/?categoryId=839683 används vintertid.

Jag är medveten om att jag kommer behöva svarta oxfords till begravningar och sådant, men jag har klarat mig hittills så jag skjuter upp det... Jag funderar på skor till våren/hösten då jag inte vill slita ut på mina Dovedales för mycket. Funderat mycket på Loakes Hyde men de är ganska lika Dovedale. Behöver man ett par svarta kängor, eller funkar det att köra all in på brunt? Vad säger ni experter, vad bör man absolut ha i sin garderob?
Dina Loake skulle jag inte kalla för vinterkängor, utan ett par höstkängor som fungerar på vintern. Därför kan ett par vinterkängor vara ett alternativ. Ett mer allsidigt val är ett par kängor som går åt andra hållet, exempelvis chelsea eller chukka. Vintern är ju snart över, så det kanske är bättre att satsa på något inför våren och komplettera med lite grövre saker efter sommaren.

Det främsta användningsområdet för en svart känga är när man har kläder som kräver svarta skor, men det är kallt eller dåligt väder. Då har du kängorna när du tar dig till tillställningen och byter till svarta oxfords där. Annars kan jag inte se något omedelbart användningsområde. Det kan ju dock vara så att vissa av dina kläder passar bättre till svart.
Citera
2016-02-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Vad tycker ni skofascister om spectator brogues och var bör man vända sig för att köpa sådanna i Stockholm?
De kan vara riktigt balla, men kom ihåg att användningsområdet är rätt smalt. Innehåller din garderob färre än fyra par skulle jag inte överväga sådana.
Citera
2016-02-12, 20:59
Medlem
Sapphiruss avatar
Skippa svarta kängor och spectators om det inte redan finns många par skor i garderoben redan. Bättre rejält flexibla skor eller skor som klarar av specifika krav (typ klädkod).
Citera
2016-02-12, 22:41
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Skippa svarta kängor och spectators om det inte redan finns många par skor i garderoben redan. Bättre rejält flexibla skor eller skor som klarar av specifika krav (typ klädkod).
Det allra bästa är att köpa skor man faktiskt använder, oavsett om det är ett par svarta captoes eller spectators.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in