Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Du kunde ju bara svara också, utan att läsa in en massa annat för att försöka undvika sakfrågan.
Varför det? Du svarade ju inte på det jag skrev, utan läste själv in en massa annat i mitt inlägg som jag inte skrivit om och började istället svamla på om
en ateistisk världsbild när jag
inte hade skrivit ett enda ord om det.
Det är vad jag skulle kalla en avledningsmanöver eller att vilja diskutera en halmdocka. Det har jag inget intresse av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Så du menar att det enda vettiga är att använda en ateistisk världsbild för att avgöra Bibelns sanningshalt?
Det jag försökte visa är att man inte ska låsa sig vid att försöka avgöra Bibelns sanningshalt mot någon viss världsbild över huvud taget. I de världsbilder som jag nämnde (biblisk, muslimsk, judisk, buddhistisk) så förekommer förutfattade åsikter om hur världen ser ut. Dessa åsikter har ibland inget med verkligheten att göra, och blir då en dålig bedömningsgrund för avgörande av sanningshalt.
Du, däremot, utgick ifrån att jag menade att en ateistisk världsbild var det enda vettiga för att avgöra Bibelns sanningshalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Jag tycker det låter vettigare att använda en så neutral hållning som möjligt, kanske kan man inte ha en HELT neutral hållning, men en så neutral som möjligt. En ateistisk världsbild är absolut INTE neutral i frågan.
Här har du rätt. Objektivitet är vad som krävs i förhållande till vad man kan observera och utröna från historiska källor. Objektiviteten krävs vid bedömning av dessa historiska källor eftersom de i sig inte nödvändigtvis behöver vara helt korrekta. Det finns exempel på tillrättaläggande historieskrivning, och man brukar säga ungefär som så att det är segraren som skriver historieböckerna. Ju fler oberoende källor man kan hitta, desto bättre, men det viktiga är att vara objektiv, både för och emot.
Ett exempel på det gäller en diskussion som fördes tidigare om huruvida det är korrekt att i bibeln kalla en hare för idisslare eller inte. Det är ju naturligtvis inte korrekt, men under diskussionen framlades en teori om att det som bibeln kanske ville säga är att det egentligen bara handlade om djur som tuggade om sin föda och att det i översättningar av bibeln kommit att användas ordet ”idisslare” som ju specifikt gäller för ett visst sätt att tugga om sin föda. Följaktligen kan det alltså anses vara korrekt i bibeln om man istället för ”idisslande djur” skrev ”djur som tuggar om sin föra” och i stället för ”idisslare” skrev ”omtuggare”. En hare idisslar ju inte, utan tuggar om sin föda genom att återigen äta upp sin avföring (för att på så vis kunna tillgodogöra sig all näring i det gräs som den äter). Det, tycker jag, är ett exempel på att se objektivt på frågan, i stället för att ihärdigt hävda att haren inte är någon idisslare och därför är bibeln inte sann.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Vad som finns är observationer och hur dessa kan förklaras.
Just det kan jag hålla med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Kan de förklaras utifrån en Biblisk berättelse är det intressant. Om de kan förklaras utifrån en ateistisk världsbild är det intressant. Men det är helt ointressant att omöjligförklara en Biblisk berättelse utifrån en ateistisk världsbild.
Problemet med det är att det inte finns någon bestämd ateistisk världsbild att jämföra bibeln mot. Ateism tar bara ställning till en enda fråga: finns det några gudar eller inte?
Då blir det bara en fråga om vilka bevis det finns för att Gud finns.
Och, att utgå från en observation och sedan se vilken biblisk berättelse som kan förklara den är bakvänt. Bättre är att utgå ifrån en biblisk berättelse och se vilka observationer som man måste kunna göra idag om det stämmer så som det står och även se om det finns några observationer som man kan göra idag som motsäger det som står där. För att få hela bilden så måste man leta efter både vad som talar för en berättelses sanning och vad som skulle kunna tala emot dess sanningshalt.
Ta t.ex. berättelsen om att stoppa solen och månen på himlen:
Vilka observationer måste man kunna göra idag om det stämmer så som det står och vilka observationer som man kan göra idag motsäger det som står där?
Här har jag svårt att se vilka observationer som man skulle kunna göra idag som ger stöd för den händelsen. Den skulle endast kunna förklaras genom att Gud ingripit och stannat solen och månen, eller hur?
Vilka observationer som man kan göra idag motsäger det som står där är det faktum att det inte är solen som skulle behöva stanna för att solen skulle ”stå still på himlen”, utan det är jordens rotation som skulle behöva stoppas. Dygnsrytmen beror ju inte på att solen rör sig, utan på att jorden roterar. Om solen stod still utan att jordens rotation stoppades så skulle det ju innebära att hela solsystemet plötsligt måste ha börjat att rotera med jorden, vilket blir omöjligt i och med att en hastighet som är 1600 km/t vid jordytan blir ofantligt stor på solens avstånd från jorden.
Men, även om man alltså skulle kunna säga att Jesaja har en förkärlek för att överdriva så innebär inte det att hela bibeln som helhet inte är sann, såvida man inte har den övertygelsen om att bibeln är Guds ofelbara ord och vartenda lilla ord, vartenda semikolon är exakt som Gud sagt och att allt är sant. Då innebär Jesaja-berättelsen ett stort problem som enbart ren tro kan överbrygga (alltså, utan att basera sig på observationer).