2016-02-11, 10:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag tycker inte att det är särskilt klokt att avgöra bibelns sanningshalt utifrån hur pass den stämmer med en ateistisk världsbild. Men det är kanske bara jag...

Jovisst. Men att avgöra bibelns sanningshalt utifrån hur pass den stämmer med en biblisk världsbild är ju meningslöst, det blir ju bara tomma cirkelargument. Då skulle man lika gärna kunna diskutera hur sann är Harry Potter-serien sett ur en Harry Potter-världsbild.

Så vilken världsbild ville du använda för att avgöra bibelns sanningshalt?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en en muslimsk världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en judisk världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en buddhistisk världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en påhittad världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en verklighetsförankrad världsbild?
Citera
2016-02-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
I så fall har den här tråden fel rubrik och skulle istället vara:
Är Bibeln sann för den troende?

Annars går det utmärkt att starta en egen tråd utifrån de premisser du tycker är relevanta.
Om du förväntar dig ett "All rise", när du kommer in här, så har du gått in på fel tråd.
Menar du att det är mer objektivt att sätta rubriken till "Är Bibeln sann enligt ateistisk världsbild?"
Det är ju det ateister här har som bevis för sina ståndpunkter i frågan "Är Bibeln sann?".
När jag ser de argument ateister har till sin ståndpunkt och börjar ifrågasätta dem möts jag av en märklig oförståelse, som om det vore objektivt självklart sant att Bibeln inte stämmer eftersom den inte stämmer med ateistens världsbild, som om ateistens världsbild är objektivt självklart sann.
Den sortens självklara hävdande och motvilja till ifrågasättande är för mig tecken på religiöst nit i försvar av den egna världsbilden. Långt, långt från ens ett försök till en neutral hållning i frågan.
Jag förväntar mig inte ett "All rise", men utifrån det du skriver verkar det som att DU förväntar dig ett "All rise" när ateister lägger fram sina åsikter.
Citera
2016-02-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jovisst. Men att avgöra bibelns sanningshalt utifrån hur pass den stämmer med en biblisk världsbild är ju meningslöst, det blir ju bara tomma cirkelargument. Då skulle man lika gärna kunna diskutera hur sann är Harry Potter-serien sett ur en Harry Potter-världsbild.

Så vilken världsbild ville du använda för att avgöra bibelns sanningshalt?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en en muslimsk världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en judisk världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en buddhistisk världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en påhittad världsbild?

Hur sann är bibeln sett utifrån hur pass den stämmer med en verklighetsförankrad världsbild?
Så du menar att det enda vettiga är att använda en ateistisk världsbild för att avgöra Bibelns sanningshalt?
Jag tycker det låter vettigare att använda en så neutral hållning som möjligt, kanske kan man inte ha en HELT neutral hållning, men en så neutral som möjligt. En ateistisk världsbild är absolut INTE neutral i frågan.

Vad som finns är observationer och hur dessa kan förklaras.

Kan de förklaras utifrån en Biblisk berättelse är det intressant. Om de kan förklaras utifrån en ateistisk världsbild är det intressant. Men det är helt ointressant att omöjligförklara en Biblisk berättelse utifrån en ateistisk världsbild.
Citera
2016-02-11, 11:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Så vad är ditt extra ordinära bevis för talande ormar, upphävandet av universums lagar och folk som reser sig ur graven? Tänkt på att cirkelargument (tex bibeln är sann för att det står så i bibeln) är ett argumentationsfel som inte leder dig någonvart.

Det är jag också väldigt intresserad av att få höra.
Josua 10:13 "Och solen stod stilla och månen blev stående, till dess folket hämnats".

Hur gick det till? Rent tekniskt sett så måste det ha varit jordens rotation som stannade, och inte solen och månen som stannade. Det skulle däremot inte ha fungerat eftersom jordytan rör sig med en hastighet på ungefär 1 670 kilometer i timmen, och om den rörelsen plötsligt stoppats så skulle alla människor och allt löst på grund av tröghetsprincipen för massa vilja fortsätta att röra sig i 1 670 km/h. Det skulle inte ha varit så bra för den tidens människor, minst sagt.
Citera
2016-02-11, 11:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så du menar att det enda vettiga är att använda en ateistisk världsbild för att avgöra Bibelns sanningshalt?
Jag tycker det låter vettigare att använda en så neutral hållning som möjligt, kanske kan man inte ha en HELT neutral hållning, men en så neutral som möjligt. En ateistisk världsbild är absolut INTE neutral i frågan.

Vad som finns är observationer och hur dessa kan förklaras.

Kan de förklaras utifrån en Biblisk berättelse är det intressant. Om de kan förklaras utifrån en ateistisk världsbild är det intressant. Men det är helt ointressant att omöjligförklara en Biblisk berättelse utifrån en ateistisk världsbild.

Skrev jag "ateistisk världsbild" någonstans?
Citera
2016-02-11, 11:23
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Menar du att det är mer objektivt att sätta rubriken till "Är Bibeln sann enligt ateistisk världsbild?"
Trådens nuvarande rubrik är alldeles utmärkt och opartisk.

Citat:
Det är ju det ateister här har som bevis för sina ståndpunkter i frågan "Är Bibeln sann?".
När jag ser de argument ateister har till sin ståndpunkt och börjar ifrågasätta dem möts jag av en märklig oförståelse, som om det vore objektivt självklart sant att Bibeln inte stämmer eftersom den inte stämmer med ateistens världsbild, som om ateistens världsbild är objektivt självklart sann.
Du får helt enkelt presentera bättre argument som motiverar dina postulat, istället för att "det bara är så".

Citat:
Den sortens självklara hävdande och motvilja till ifrågasättande är för mig tecken på religiöst nit i försvar av den egna världsbilden. Långt, långt från ens ett försök till en neutral hållning i frågan.
Jag ser mycket oftare motvilja från teister att presentera bra argument/motiveringar till deras postulat och deras svar på frågor.
Det du verkar vilja är att alla, både ateister och teister, ska svara "kanske" på alla frågor och postulat som presenteras.

Citat:
Jag förväntar mig inte ett "All rise", men utifrån det du skriver verkar det som att DU förväntar dig ett "All rise" när ateister lägger fram sina åsikter.
Pajkastning är inget vidare bra som motargument.
Citera
2016-02-11, 11:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Finns inget mätinstrument som skulle kunna mäta hans energi

Hur vet du då att det är energi om det inte går att mäta?

Jag undrar bara hur du har resonerat fram till att Gud är energi eftersom vad vetenskapen hittills vet om energi är att mängden energi alltid är oförändrad i universum. Energi kan omvandlas, men vare sig skapas eller förstöras, vilket borde betyda att du påstår att Gud är universum. En inte helt ovanlig tanke. Många jag känner säger att Gud finns i allt.
Citera
2016-02-11, 11:32
Medlem
Citat:
Skrev jag "ateistisk världsbild" någonstans?
Det var en fråga.
Citera
2016-02-11, 11:37
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Det var en fråga.
Det är dessutom en ledande fråga; en retorisk rävsax med andra ord.
Citera
2016-02-11, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag tycker det låter vettigare att använda en så neutral hållning som möjligt, kanske kan man inte ha en HELT neutral hållning, men en så neutral som möjligt.

Visst. Och låt oss nu se din "neutralitets-vilja" i strävandet efter en gemensam kommunikations-platform.
Citera
2016-02-11, 11:48
Medlem
Citat:
De exempel du tar handlar om sådant man kan välja att tro på. Exemplet med solen som stod stilla är inte av sig själv ett exempel på att Bibeln inte är sann.
Om Gud finns, vore en sådan sak helt omöjlig? Du utgår från en världsbild när du hävdar att detta är bevis på att Bibeln inte stämmer. I sammanhanget vore det intressant att se om det finns motsvarande berättelser om störd dygnsrytm från runt om i världen. Det finns det. Inte för att det skulle bevisa att det inträffat, det är fortfarande bara något man kan tro på.
Ska man lägga fram resonemang och "bevis" för Bibeln bör man ju fråga sig hur man bäst ska kunna tolka observationer. Jag tycker inte att det är särskilt klokt att avgöra bibelns sanningshalt utifrån hur pass den stämmer med en ateistisk världsbild. Men det är kanske bara jag...
Vi kanske ska avgöra bibelns sanningshalt ur en hinduistisk vörldsbild? Eller buddistisk? Känns det bättre då?
Citera
2016-02-11, 11:51
Medlem
Citat:
Det är jag också väldigt intresserad av att få höra.
Josua 10:13 "Och solen stod stilla och månen blev stående, till dess folket hämnats".

Hur gick det till? Rent tekniskt sett så måste det ha varit jordens rotation som stannade, och inte solen och månen som stannade. Det skulle däremot inte ha fungerat eftersom jordytan rör sig med en hastighet på ungefär 1 670 kilometer i timmen, och om den rörelsen plötsligt stoppats så skulle alla människor och allt löst på grund av tröghetsprincipen för massa vilja fortsätta att röra sig i 1 670 km/h. Det skulle inte ha varit så bra för den tidens människor, minst sagt.
Hur vet du hur fort jorden snurrade på den tiden? Det står inget om det i bibeln, så allt gick nog lugnt till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in