2016-02-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok, om vi utgår från hovrättsdomen vilken är vad jag diskuterar. Att man fäster vikt vid "joggerskans" vittnesmål fast hon har beskrivit en helt annan bil
Hon har inte beskrivit bilen korrekt det stämmer. Det är dock knappast ovanligt att vittnen inte får samtliga detaljer rätt och hennes fokus låg på personen inte bilen.
Jag kan säga att skulle jag be mitt ex beskriva min bil skulle hon i princip bara få rätt på färgen trots att hon åkt med den 100tals gånger.

Hennes beskrivning av personen passar väl in på NB och hon pekade även ut honom i en fotokonfrontation.

Citat:
Jag skulle nog säga att Zirdest Edil, som dömdes till 18 års fängelse idag efter att ha ritualmördat sin tolv år yngre fru, tjänade ganska mycket på att erkänna. TR tycks ha funnit det förmildrande t.o.m.

Eftersom han inte ens erkänt kan han knappast ha tjänat på ett erkännande. Edil har varken erkänt eller nekat utan hävdar att han inte kommer ihåg.
2016-02-10, 22:12
Bannlyst
Jag har försökt leta i tråden men inte funnit svar. Hur kom det sig att DNA från NB:s fru fanns på Lisas trosor? Hur är det ens möjligt för det fanns inget DNA från NB på hennes trosor väl?
2016-02-10, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Jag har försökt leta i tråden men inte funnit svar. Hur kom det sig att DNA från NB:s fru fanns på Lisas trosor? Hur är det ens möjligt för det fanns inget DNA från NB på hennes trosor väl?
Då har du inte letat noga, denna förklaring finns på flera ställen. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad NB:s DNA behöver inte ha överförts samtidigt, eller hittats.
2016-02-10, 22:19
Bannlyst
Ja ok då har han alltså nuddat hennes trosor med kuken då . Han hade haft sex med frugan kvällen innan. Då förstår jag tackar.
2016-02-10, 22:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja ok då har han alltså nuddat hennes trosor med kuken då . Han hade haft sex med frugan kvällen innan. Då förstår jag tackar.
Han kan ha haft fruns DNA på fingrarna. Det är troligare, eftersom det finns mer av hans DNA på kuken.
2016-02-10, 22:21
Medlem
Citat:

NB har intim direktkontakt med sin fru varje dag. Säg att NB utfört en klassisk pullning av sin fru innan mordet, alternativt haft kuken inuti henne och sedan tagit sig mellan benen, alternativt tagit fram kuken och tryckt den mot Lisa. Det kan finnas många förklaringar till detta.

Klart är dock att DNA spåret från frun är ett av det starkast bindande emot NB då man lägger ihop det med spår som finns direkt ifrån honom. Detta är även något konspirationsteoretikerna har väldiga problem med att försöka fantisera bort.
2016-02-10, 22:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du har fel. Rabatt får man om man typ anger sig själv och lämnar upplysningar som är tilll gagn för utredningen. Att erkänna när du redan haffats ger inget. Edil fick rabatt pga konstaterad och väl dokumenterad psykisk sjukdom.

Du anger själv två skäl till rabatt, jag vet inte på vilket sätt jag hade fel. Om Zirdest Edil har en väl dokumenterad psykisk sjukdom, borde han fått vård istället. Nå, som jag fattar det var han även samarbetsvillig, ringde själv och larmade, erkände direkt o.s.v. Oavsett vad man skrivit som skäl tror jag att det sistnämnda spelade roll. 66 knivhugg borde rimligen ge livstid, allt i övrigt synes också försvårande.

OnT: Om NB är skyldig har han många år i frihet att vinna, om han erkänner, så tidigt som möjligt, och genomgår något av kriminalvårdens behandlingsprogram samt sköter sig under fängelsetiden. Då kan han få tidsbestämt straff. Skulle han vara oskyldig kan jag inte se vad han tjänar på att erkänna.
2016-02-10, 22:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du anger själv två skäl till rabatt, jag vet inte på vilket sätt jag hade fel. Om Zirdest Edil har en väl dokumenterad psykisk sjukdom, borde han fått vård istället. Nå, som jag fattar det var han även samarbetsvillig, ringde själv och larmade, erkände direkt o.s.v. Oavsett vad man skrivit som skäl tror jag att det sistnämnda spelade roll. 66 knivhugg borde rimligen ge livstid, allt i övrigt synes också försvårande.
Den psykiska ohälsan bedömdes inte vara allvarlig psykisk störning, som ger fängelseförbud.
Citat:
Ursprungligen postat av A!HORNYLAD
OnT: Om NB är skyldig har han många år i frihet att vinna, om han erkänner, så tidigt som möjligt, och genomgår något av kriminalvårdens behandlingsprogram samt sköter sig under fängelsetiden. Då kan han få tidsbestämt straff. Skulle han vara oskyldig kan jag inte se vad han tjänar på att erkänna.
Även oskyldiga kan erkänna av samma orsak, vilja att få tidsbestämt straff.
2016-02-10, 22:38
Medlem
Citat:

Han erkände inte brott i rätten utan hävdar att han inte kommer ihåg vad som hände.
Man får ingen straffrabatt för att man erkänner brott. Däremot är det försvårande omständigheter att försvåra utredningen.

Hade han försökt hindra utredningen genom att på olika sätt dölja brottet hade han troligen fått livstid.
2016-02-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han kan ha haft fruns DNA på fingrarna. Det är troligare, eftersom det finns mer av hans DNA på kuken.

Om han hade fruns DNA på fingrarna så borde hennes DNA
finnas på fler ställen än trosorna.
2016-02-10, 22:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om han hade fruns DNA på fingrarna så borde hennes DNA
finnas på fler ställen än trosorna.
Det kanske finns. Att DNA inte hittas betyder inte att DNA inte finns. Skillnad på blod, det syns tydligare och är därför lättare att hitta. Fråga dig varför NB:s DNA och blod inte finns på tejpen.
2016-02-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboundrat

Om han hade nuddat hannes trosor med kuken som du påstår då hade han lämnat sin DNA också, inte bara fruns. Tror du att fruns DNA bara hoppade från hans kuken och landade på offrets trosor? Eller hur hade du tänkt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in