2016-02-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Och sen har vi ju polackerna som fick livstid för dubbelmordet i Alingsås. De skulle ju överföras till Polen men överklagade för att de trivdes mycket bättre i Sverige. Vet inte hur fan det slutade?
Vi får hoppas att nettot blir positivt för Sveriges del. 2011 satt det 11 svenska medborgare i polska fängelser t ex. Flera satt i tyska fängelser o s v. Om vi lämnar EU - det satt 28 st i USA, en del på livstid, någon på över 100 år.
2016-02-15, 19:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror faktiskt att Hurtig gått på en mina. Han har haft tilltro till Inger Rönnbäck som kollega, och hennes förmåga att värdera bevis och lägga upp ett försvar. Han kommer bli chockad när han inser vad han gett sig in i. Det är ju svårt för oss alla att inse att det skett en icke seriös hantering av en åtalad i en svensk domstol.
Jag är böjd att hålla med. Advokaten har gjort bort sig totalt med alla bisarra uttalanden hon gjort. Redan före fuppen släpptes började hon och foliehattarna hade ju rena rama julafton. Nu vill det ju till en jäkligt bra förklaring från försvaret till den bevisning som ligger för att ha en chans till PT. Konspirationer och kontaminering duger alltså inte att komma med det står ju klart sen tidigare domar. NB måste helt enkelt börja förklara sig så enkelt är det.
2016-02-15, 19:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Och sen har vi ju polackerna som fick livstid för dubbelmordet i Alingsås. De skulle ju överföras till Polen men överklagade för att de trivdes mycket bättre i Sverige. Vet inte hur fan det slutade?
Åtminstone en av dem kom att förflyttas till ett fängelse i hemlandet.
2016-02-15, 19:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Hade du valt att avsluta ditt inlägg här hade ditt citat fått en viss kontenta. Tyvärr väljer du att fortsätta vilket resulterar i att restrerande text ( som jag lagt i spoiler ) tar bort hela stommen i ditt inlägg, även första stycket tappar sin innebörd som jag dock väljer att bemöta Det blir alltså endast motsägelser av allt då du inte klarar av att stoppa utan tar om alltsammans på nytt. Vad du tycker, vad du funderar på att jag tycker om sadism o s v trots att du är ointresserad

Jag tar det en sista gång. Jag går inte in i den debatt du försöker locka fram. Jag känner mig helt nöjd med HR,s dom. Skälen tilltalar mig. Man ”syggar” till TR,s dom helt enkelt. Man gör en bedömning på brottets karaktär och utifrån det formas skälen, NB som person tas inte i beaktande. Man nämner dock att han är en god hantverkare och omgivningen (i Sverige) endast har gott att säga om honom som person. Desto djupare valde man inte att gå, helt rätt alltså av HR. Summa summarum sexuellt motiv räcker alldeles väl. Att tråden sedan vill utveckla detta på ingenting står er ( dig ) fritt att göra men jag avstår. Jag föreslår att du tar debatten om sadism med andra villiga skribenter hädanefter. Jag känner att det är dags att lämna. Det finns inget mer att säga då jag är fullkomligt nöjd med HR,s skäl och är helt övertygad om att fallet är över.

Jag avslutar dock vänligt och hjälper dig lite med att finna svar.

IR var ute efter att eventuellt få till ett tidsbestämt straff åt NB, inte svårare svar än så. Hur vanligt som helst av både försvar och åklagare att ta till detta. Skillnaden på åklagare och försvar är att åklagaren brukar hinta om en RPU i början av ett fall, försvaret kommer i slutet. Varför det brukar vara så kan du säkert lista ut själv. . .

Utan att tjöta, men för protokollet, så gör iaf jag en avsevärd skillnad på sexualsadist-motiv (vad det nu är) och sexuellt motiv. I min bok - Två vitt skilda innebörder, varav den ena går att spåra genom fallfaktan, den andra enbart genom grävning i individ. Det var den i min uppfattning alldeles för mjuka innebörden av "förtecken" jag reagerade på bara, men inser att grader i helvetet nog inte går att argumentera såhär.
Jag har aldrig, och kommer inte ha för avsikt att diskutera sadism med någon annan. Möjligtvis dig. Men inte här och inte gällande Nerijus.

Jag krossade medvetet min egna stomme i syfte att "locka" dig. Sånt är skitsvårt i text, speciellt offentligt. Jag gick bet
Står fast på att jag respekterar ditt val att inte missbruka profession. Uppriktigt menat.
I övrigt har jag utlistat sedan tidigare. Att Inger ens vågade...
2016-02-15, 19:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
Idag skulle jag gissa på att en Livstidsdömd person kostar c:a 1 miljon per år.
Därför har myndigheterna beslutat att livstidsdömda skall överflyttas till sitt hemland
så snart det går. Det vill säga att alla förberedande regler och garantier måste vara klara med
myndigheterna i hans hemland.
Att han skulle få prövningstillstånd är minimal.
Det fängelse ha då kommer att placeras blir troligen ett av de hårdaste med mycket låg moral.
Råttor finns det säker ganska gått om på en hel del av deras fängelser.
Under andra världskriget använde Gestapo en del av dessa för att förvara och tortera sina då varande fångar.
Kanske en passande miljö. ???
Döm själv! Filmen får du tacka Grandioso för!

https://www.youtube.com/watch?v=xbkurCTNF6w
2016-02-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
Idag skulle jag gissa på att en Livstidsdömd person kostar c:a 1 miljon per år.
Därför har myndigheterna beslutat att livstidsdömda skall överflyttas till sitt hemland
så snart det går. Det vill säga att alla förberedande regler och garantier måste vara klara med
myndigheterna i hans hemland.
Att han skulle få prövningstillstånd är minimal.
Det fängelse ha då kommer att placeras blir troligen ett av de hårdaste med mycket låg moral.
Råttor finns det säker ganska gått om på en hel del av deras fängelser.
Under andra världskriget använde Gestapo en del av dessa för att förvara och tortera sina då varande fångar.
Kanske en passande miljö. ???

Hoppas du har rätt, tycker mig annars ha läst att han ska avtjäna sitt straff i Sverige. Är det några problem för Litauen att ställa dessa garantier tro.
2016-02-15, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Döm själv! Filmen får du tacka Grandioso för!

https://www.youtube.com/watch?v=xbkurCTNF6w

Intressant länk:
Verkar vara ett passande ställe.
2016-02-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
De tog NB:s fingeravtryck när han körde full i en oförsäkrad bil. Han uppgav då att han hette Porcius Renaldas, en kille som NB bott tillsammans med. Böterna på 450 pund skickades till kompisen.

Det du skriver stämmer inte. Det var brittiska polisen som rörde ihop. Det förstod t o m utredarna och det uppstod viss pinsamhet att de ens nämnde det.

Att använda polisens misstag mot en person är extremt ohederligt.
2016-02-15, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Hoppas du har rätt, tycker mig annars ha läst att han ska avtjäna sitt straff i Sverige. Är det några problem för Litauen att ställa dessa garantier tro.

Nej det är inte några problem med deras garantier.
Till ock med... har myndigheterna där redan lovat att hjälpa till i detta ärende.
Men den Svenska byråkratin mal på långsamt.
2016-02-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En sån berättelse måste kunna styrkas med konkret bevisning annars är den av noll och
intet värde. Hur skulle det se ut om man kunde komma dragande med vad skit som helst
och ingenting bär upp det man anför?
Nån jävla ordning får det väl lov att vara med saker och ting.
Det är bara att inse: herr balt är så körd som han kan bli. Inte en chans har han att få
en ny rättegång.
Han borde ha gett slaget förlorat nu och istället för att fortsätta tramsa och ödsla andras
tid och pengar inrätta sig efter vad som gäller för hans vidkommande: en herrans massa
år bakom lås och bom, ja, kanske rentav inlåsning för all framtid.

Den här specielle busen ska inga av kvinnligt kön behöva frukta mera.
Han kommer inte åt någon mer nu. Det räcker med Lisa och eventuella andra offer
som råkat ut för honom.

Helena Anderssons mördare är fortfarande någon att frukta menar du liksom de andra brottsoffren som inte ens vågat berätta. Deras baneman/gärningsmän finns därute att frukta fortfarande men så skönt att ha en syndabock att gömma sig bakom.
2016-02-15, 19:20
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Huvudregeln och synnerliga skäl gällande HD.

Information om Högsta domstolen:

Det kan alltså inte komma upp i HD med fel i förhören som Leif GW pratade om, inte skäl nog
2016-02-15, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Han gör reklam på sin hemsida att han har en utredningsgrupp. Gruppen består av Jan Olsson. Är det fler än mig som ler?

Är Jan Olssons kompetens så omfattande att han är en hel grupp? Min erfarenhet är att man aldrig vet på förhand vilken kompetens man behöver. Det är yrkesfolk med den kompetensen man för tillfället behöver, lite var stans, som man vackert får anlita när man behöver få något styrkt. Det finns en hierarki bland dessa experter där Jan Olsson visat sig inte vara mycket att komma med.
http://hurtigandpartners.se/utredningsgrupp/

Sen så undrar jag vilken erfarenhet de refererar till på hemsidan när de anger att de tar resningsärenden. Har de haft framgång?
http://hurtigandpartners.se/verksamhetsomraden/

Nu är ju Hurtig duktig så man behöver ju smutsa ner honom bara för att.

Vore väl väldigt illa om vi på förhand skulle känna en utgång i ett mål beroende på vilket ombud som infann sig i rätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in