2016-02-10, 09:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att evolutionsteorin säger att djur inte kan utvecklas från gräsätare till proteinätare eller tvärtom?

Visst kan dom det enligt evolutionsteorin.

Citat:
Är det så lustigt att tänka sig egentligen, eller är det bara för att bibeln kommer med det påståendet?

Och här kommer så din "gudomliga biologi" igen. Om du hade haft minsta förstånd kunne du åtminstone ha försökt dig med att det är 'gud', som ligger bakom evolutionen enligt evolutionsteorin ... istället för all denna semantiska akrobatik.
Citera
2016-02-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ok, men vad är då en ateistisk tro?
Ateistisk tro är det som en ateist tror på. Det kan vara vad som helst. Det som kännetecknar ateistisk tro är dock att den inte anger Gud som möjlig förklaring för något. Den har andra förklaringar, och dessa är föremål för ateistens tro.

Citat:
Det finns ju ingen rationell anledning att tro (som i faith) på saker bara för att tro.
Men det sammanhang jag skriver i är inte i formen gudstro utan bara tro på scenario eller världsbild, eller som tro på förklaringar till observationer. Man verkar alltså mena att man inte tror på sina egna förklaringar utan på något sätt VET att de är sanna. Eftersom man då anser sig VETA att de är sanna menar man sig kunna motbevisa Bibeln genom dem. Men hur rationell är en sådan motbevisning?

Citat:
Naturliga processer är ju desamma oavsett om någon tror på dem eller ej.
Gravitationen kommer antagligen inte att upphöra om ingen tror på den.
Du säger "enbart enbart naturliga processer", som om det vore något negativt.
Vilka andra processer föreslår du att vi undersöka?
Naturligtvis är processer desamma oberoende av tro. Men för att kunna avgöra vad som hänt i det förflutna måste man göra antaganden av typen vilka processer som varit gällande när man ska förklara observation. Att enbart naturliga processer skapat allt är ju ett djupgående antagande som påverkar alla tolkningar angående observation. Alla förekommande processer måste undersökas naturligtvis.

Citat:
Vilka antaganden? Att naturlagar fungerade annorlunda i det förflutna?
Antaganden kring hur världen sett ut under historiens lopp.

Citat:
Vilka observationer rörande alltings ursprung menar du?
Kom nu inte dragandes med Big Bang eller Evolutinen. Ingen av dessa handlar om något "ursprung".
Rent allmänt är ju frågan om alltings ursprung en fråga om världsbild och livsåskådning. Big Bang och Evolutionen är försök att förklara och tolka observationer utifrån tanken att enbart naturliga processer skapat allt.

Citat:
Eller så är det "ni" som blint tror på icke falsifierbara påståenden som står för självbedrägeriet.
Teister är i allmänhet väl medvetna om sin tro. Att tro i betydelsen att anta, men inte erkänna sin uppfattning som något som har med begreppet tro att göra är för mig en sorts självbedrägeri.

Citat:
Hur bevisar detta att bibeln är sann?
Det bevisar inte att Bibeln är sann, men det är intressant att medvetandegöra i frågan "är Bibeln sann?" Det skapar medvetenhet kring grunden för viss kritik. Det är bra att veta vad man tror på.
Citera
2016-02-10, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Ateistisk tro är det som en ateist tror på.

Och vad var det nu det är? Det som nån ateist bortom ateismen tror på?

Citat:
Det kan vara vad som helst.

Precis; ateismen är ju som bekant inte annat än att vara utan 'gud'.

Citat:
Det som kännetecknar ateistisk tro är dock att den inte anger Gud som möjlig förklaring för något. Den har andra förklaringar, och dessa är föremål för ateistens tro.

"Tron" på ordet "utan"

Citat:
Men det sammanhang jag skriver i är inte i formen gudstro utan bara tro på scenario eller världsbild, eller som tro på förklaringar till observationer. Man verkar alltså mena att man inte tror på sina egna förklaringar utan på något sätt VET att de är sanna. Eftersom man då anser sig VETA att de är sanna menar man sig kunna motbevisa Bibeln genom dem. Men hur rationell är en sådan motbevisning?

Jag åtar mig gärna att motbevisa bibeln ... om DU kan delta i skapandet av en gemensam kommunikationsplatform.

Ditt énvägs-snicke-snackande från din slutna bubbla är värdelöst.

Citat:
Naturligtvis är processer desamma oberoende av tro. Men för att kunna avgöra vad som hänt i det förflutna måste man göra antaganden av typen vilka processer som varit gällande när man ska förklara observation. Att enbart naturliga processer skapat allt är ju ett djupgående antagande som påverkar alla tolkningar angående observation. Alla förekommande processer måste undersökas naturligtvis.

Så möjligheten för att t.ex. naturlagar, kausalitet och "diskrethet" (engelskans "discreteness") har ändrat sig skulle finnas? (1)

Citat:

Se (1).

Citat:
Rent allmänt är ju frågan om alltings ursprung en fråga om världsbild och livsåskådning. Big Bang och Evolutionen är försök att förklara och tolka observationer utifrån tanken att enbart naturliga processer skapat allt.

Precis. Och när kommer du med underlaget för DIN metafysik?

Citat:
Teister är i allmänhet väl medvetna om sin tro. Att tro i betydelsen att anta, men inte erkänna sin uppfattning som något som har med begreppet tro att göra är för mig en sorts självbedrägeri.

Varemot (mer specifikt) pådyvlande teister har svårt för att se skillnaden mellan "faith" ocg "facts".

Citat:
Det bevisar inte att Bibeln är sann, men det är intressant att medvetandegöra i frågan "är Bibeln sann?" Det skapar medvetenhet kring grunden för viss kritik.

Men eftersom du själv föredrar att fokusera på "viss kritik" för att kunne begränsa ditt debatt-deltagande till det jag kallar "väderkvarnskriget" (mellan filosofisk materialism och "absolut idealism"), så hycklar du.

Citat:
Det är bra att veta vad man tror på.

Och lika bra att kunna skilja mellan "faith" och "facts".
Citera
2016-02-10, 12:22
Avslutad
Citat:

Du babblar mycket om "tro" och "veta" men det känns som att du inte riktigt funderat på vad orden betyder.

Kan jag "tro" att solen går upp i morgon också? Är det då att likställa med min "tro" på att jag vinner på lotto till helgen, eller finns det kanske ett gråskala här? Kan det vara så att man kan tro på saker av mer eller mindre välgrundade anledningar?

Om du funderar på det här, så är det väl mer intressant att diskutera VARFÖR någon tror på något, snarare än vad denne tror på? Det är väl huruvida anledningen till "tron" är välgrundad eller inte, som är intressant här, oavsett om vi diskuterar en gud, morgondagens väder eller lottovinst?

Tycker du skall fundera lite på det här med vad man tror på och vad man anses veta och vad det är för skillnader.
Citera
2016-02-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Du babblar mycket om "tro" och "veta" men det känns som att du inte riktigt funderat på vad orden betyder.

Kan jag "tro" att solen går upp i morgon också? Är det då att likställa med min "tro" på att jag vinner på lotto till helgen, eller finns det kanske ett gråskala här? Kan det vara så att man kan tro på saker av mer eller mindre välgrundade anledningar?

Om du funderar på det här, så är det väl mer intressant att diskutera VARFÖR någon tror på något, snarare än vad denne tror på? Det är väl huruvida anledningen till "tron" är välgrundad eller inte, som är intressant här, oavsett om vi diskuterar en gud, morgondagens väder eller lottovinst?

Tycker du skall fundera lite på det här med vad man tror på och vad man anses veta och vad det är för skillnader.
Jag tycker det är märkligt av ateister att de anser att Bibeln är motbevisad genom att den inte stämmer med deras världsbild/scenario. Och då pratar vi ju om frågan "Är Bibeln sann?" som i mer objektiv mening.

Hur kan man bedöma sanningshalten i Bibeln?
Är det logiskt att bedöma den utifrån hur väl Bibeln stämmer med ateistiska principer kring tolkning av observation, vilket verkar vara det sätt ateister här menar är bäst? Eller är det logiskt att bedöma Bibelns sanningshalt utifrån hur väl man kan förklara observationer direkt med Bibelns scenario som grund? Jag tycker det senare rent logiskt är vida överlägset.
Men det är naturligtvis tro det handlar om när det gäller förgångna tider. Man kan tro med goda eller med mindre goda grunder, det finns en vidsträckt gråskala.
Men om en part i diskussionen vägrar erkänna att denne tror över huvud taget, är det ganska dödfött att diskutera föremålet för tron eller de enskilda sakfrågorna. Den ena hävdar ju bestämt att denne inte tror. Punkt. Trots att de är uppenbart att de faktiskt tror, de har tro på de förklaringar för observation de presenterar. Det de säger är inte sanning bara för att de presenterar ett vad de anser är "sannolikt förlopp".
Citera
2016-02-10, 14:09
Medlem
Citat:
Jag tycker det är märkligt av ateister att de anser att Bibeln är motbevisad genom att den inte stämmer med deras världsbild/scenario. Och då pratar vi ju om frågan "Är Bibeln sann?" som i mer objektiv mening.

Hur kan man bedöma sanningshalten i Bibeln?
Är det logiskt att bedöma den utifrån hur väl Bibeln stämmer med ateistiska principer kring tolkning av observation, vilket verkar vara det sätt ateister här menar är bäst? Eller är det logiskt att bedöma Bibelns sanningshalt utifrån hur väl man kan förklara observationer direkt med Bibelns scenario som grund? Jag tycker det senare rent logiskt är vida överlägset.
Men det är naturligtvis tro det handlar om när det gäller förgångna tider. Man kan tro med goda eller med mindre goda grunder, det finns en vidsträckt gråskala.
Men om en part i diskussionen vägrar erkänna att denne tror över huvud taget, är det ganska dödfött att diskutera föremålet för tron eller de enskilda sakfrågorna. Den ena hävdar ju bestämt att denne inte tror. Punkt. Trots att de är uppenbart att de faktiskt tror, de har tro på de förklaringar för observation de presenterar. Det de säger är inte sanning bara för att de presenterar ett vad de anser är "sannolikt förlopp".
Det är inte endast ateister som anser att bibeln inte stämmer.
Det är inte endast bibeln som ateister anser inte stämmer.
Citera
2016-02-10, 14:19
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Milmerokin|56293388]
Citat:
Så du menar rent ut att jag måste acceptera ateistiska tolkningar av observationer såsom sanna? att jag inte bör framhålla tolkningar av observationer som tyder på att Bibelns scenario är korrekt vid möte med ateister?

Har du några exempel på att jag inte förstår grunden för ett empiriskt ställningstagande?
Låt mig säga som så, att du märker inte själv vilket historiskt och väldigt auktoritativt populistiskt referensbagage, du de facto lutar dig mot i din argumentföring och så vanemässigt notoriskt, ännu hävdar att ateism men också empiriskt grundad forskning är i vad du kallar för "partiskt troende" och därmed ur en agenda? riktar något slags misstroendevotum gentemot den kreationistiskt präglade, teologiskt styrda textkritiska traditionen som, du ser som "logiskt bärande"

Tänk på följande :

Att vetenskapen i sig, varit mer eller mindre religiöst påverkad - enbart fram till för några deccennier sedan kyrkan tappat samhällsfostrande uppgift.

Du har så sent som Isaac Newton vilken trodde på Guds allsmäktiga hand bakom himlakropparnas märkliga rörelser. Men under 1700-talet framväxte nya tankar, som snart kom att prägla vetenskapens filosofiska system! Vetenskapsfilosofi, var innan dess helt i händerna på dåtida teologer med tvådimensionell världsuppfattning ; och skapelseberättelsens kreationistiska färdiga svar på existensens grundvalar, var allenarådande högsta utfällande tolkningsföreträdande instans.

Det var upplysningen som upphöjde människans förnuft och därmed började se ned på den "naiva" gudstron. Men.. !!! detta "nedvärderande" är ju ett nedvärderande.. enbart sett till att en rådande självupphöjande status, DE-GRADERADES.. det är inte värdeneutralt att som du, helt i likhet med dina auktoritativa företrädare, lägga statussänkande synvinkel på vad som negerar en rådande tes.. att förpassas till hypo-tes.

Sålunda är gudstesen, idag redan degraderad till hypotes - men att du inte orkar ta en liten djupstudie om definition på hypotes tes och teori, ja det är där du nu behöver mycket riktigt, INORDNA dig istället för att börja din argumentationsteknik med ett lönlöst opponerande.

Så ja, du måste inordna dig, eller acceptera rådande tolkningsmetoder med sina kriterier, som denna paradigm vi lever i nu, att lyda också över dig - svar ja. Då det är de deduktiva sökandet som är det som bäst penetrerar också livsparametrarna i bibeln, just med hänsyn till historisk kontext, geologiskt, fysiologiskt paleontologiskt etymologiskt, etnologiskt, kosmologiskt etc.

Rådande vetenskapsfilosofiska paradigm, med empiriskt sökverktyg, gäller övergripande på samtliga institutioner vilka forskar, också de teologiska.

Citat:
I denna diskussion har jag hållningen att Bibeln är korrekt och att det ställningstagandet stöds av obseravtioner. I denna diskussion är det min tro. Ateister påstår att de inte har någon tro angående sitt ställningstagande i denna diskussion, men vad jag hittills sett tar deras exempel på att Bibeln inte är sann sin utgångspunkt i så kallade "fakta" vilka har tolkats enligt ett scenario i vilket Bibelns scenario inte stämmer. De har alltså ståndpunkten att deras scenario motbevisar Bibelns scenario. Scenarier är dock föremål för tro och det är när jag påtalar detta, ateister vägrar att föra en "lönsam diskussion".
Nej däremot talas det om sannolikheter för att utdrag ur bibelns scenarion, håller mytologisk karaktär eller faktuellt bärande påståenden, varför det också kopplas på empiriska sökverktyg med diverse variabler. Dessa tar självklart hänsyn till att bibeltidens paradigm.. inte i alla delar ens är tillgänglig för efterforskning, det som du så envist hävdar.

Men ur litteraturhistorisk synvinkel, kan olika hypotetiska tolkningar av resonemang givetvis ställas upp - frågan är hur deduktivt korrekt det kan bli.

Citat:
Nä, jag har observerat här på plats hur ateister resonerar och hur de vägrar att ens förstå vad jag menar.
Inte alls.

DEDUKTIV VETENSKAP:
Bygger på logisk härledning. Motsats: induktiv: bygger på allmänna slutsatser utgående från enskilda iakttagelser.

Jag menar att du representerar enskilda iakttagelser, färgad av troskonfessionell skolastik, som setts som ledande i flera sekel - det är en ur vetenskalig syunvinkel extremt konservatistisk POSITION att ha, och du skulle behöva bli betydligt mer värdeneutral! för att öht förstå den kritik som framförs här, men också i fakultetsvärlden..

Citat:
Varför hänger alla dessa ateister här,
Off topic, det är ingen s.k social chattforum.. därför irrelevant att försöka gå medlemmar inpå skinnet.

Kom ihåg att ,empiriska forskning utgår från observationer, vilka ger upphov till gissningar, hypoteser. Man gör nya experiment och företar nya observationer för att se om hypotesens förutsägelser slår in. Härvid använder man sig av alla till buds stående medel för att samla fakta och bevismaterial. Om hypotesen fungerar, blir den kanske en del av en förklarande modell eller en teori. Det kan nu hända att nya fakta omkullkastar modellen, men i annat fall anses den vara ändamålsenlig som förklaring till de gjorda observationerna. : vilket leder till omvärdering av falsifieringsprinvipen och skickar in nya observationer till ny granskning , vi är inte där ännu va gäller Bibelns faktuella trovärdighet. Men det är öppen fråga.. varför sitter du och spelar offerkofta med påståenden om att rådande paradigm är så sluten.. det säger mig att du som jag sa, inte fattar prnciperna.

Du har att läsa på en hel del, gällande vetenskapens principer och hur det tillämpas, ta då med fördel textkritisk granskningspraxis.. inom den vetenskapliga domänen då förstås.

Så får du svar om varför man inte försanthåller, och har försanhållandet om bibelinnehållet.. som självaste "utgångspunkt" (första preferens)

Bibeln har inte uppnått det statuset, om du vill. Men har haft!!! statusbärande betydelse.. och därför är degraderingen så svidande, för vissa....

tydligen för dig

När det nu finns blint troende fundamentalister, som försanthåller bibeln, är det givetvis otillfreedsställande att ovan observationer som företagit välpenetrerande forskning om underlaget som bibeln består av är skäligt nog, eller inte.. att man visst det är t.o.m pågående forskande om detta (teologi inte minst) , så menar du ändå märkligt nog, att det inte "gjorts tillräckligt, och därför skrev jag att du inte ens förstår vad empirisk GRUND öht vilar på.

Dels bygger empirisk metodik, på erfarenheter, falsifiering.. kausalitet.. validering.. allt detta värdebestäms i rätt komplicerad och kostsam urvalsmetod som ser olika ut , utefter vad för disciplin de är - men som jag sa innan, så är sociologi psykologi och humanorium rent generellt.. vanskligare än vad den traditionellt klassiska naturvetenskapens disciplinen är.

Men likväl ropar du efter att man "skulle ta hänsyn till de naturvetenskapligt geologiska och övriga förhållandena i bibeltiden.. och du menar att man liksom inte gjort det????

Personligen, skickar jag iväg Bibeln till att tillhöra litteraturhistoria - inget mer än så.

SEdan råkar.. jag "vara ateist" , det har du snabbt gjort till ett huvudnummer , här på fl. back i forum religion. Vilket i själva verket om sann vetenskaplig ansats öht är ambitionen, ska ju vara HELT EGALT. (värdeneutralt, eller så får du stark positionerad t.ex positivism åt endera hållet)

men du förstår inte ens det... det som är till din nackdel, om jag får säga.

/
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-02-10 kl. 14:32.
Citera
2016-02-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Vad anser du?
Citera
2016-02-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Vad anser du?
Om vad?
Citera
2016-02-10, 17:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ateistisk tro är det som en ateist tror på. Det kan vara vad som helst. Det som kännetecknar ateistisk tro är dock att den inte anger Gud som möjlig förklaring för något. Den har andra förklaringar, och dessa är föremål för ateistens tro.
Hur är "inte anger Gud som möjlig förklaring" en tro? Det är ju snarare en icke-tro.
Ge oss istället en rationell anledning att tro att gud är en möjlig förklaring.

Citat:
Men det sammanhang jag skriver i är inte i formen gudstro utan bara tro på scenario eller världsbild, eller som tro på förklaringar till observationer. Man verkar alltså mena att man inte tror på sina egna förklaringar utan på något sätt VET att de är sanna. Eftersom man då anser sig VETA att de är sanna menar man sig kunna motbevisa Bibeln genom dem. Men hur rationell är en sådan motbevisning?.
Jag känner ingen inom vetenskapen/ateismen som påstår sig VETA något i absolut mening.
Som jag sa så behöver man inte tro på en förklaring som går att falsifiera.

Citat:
Nej, vi vet inget om "Att enbart naturliga processer skapat allt".
Har du några exempel på naturliga processer som du vet fanns förr, men som inte finns nu?

Citat:
Som till exempel att jorden alltid varit sfärisk, är det ett antagande som troligen är sant?
Har då något exempel på ett sådan antagande som du anser inte är sant?

Citat:
Rent allmänt är ju frågan om alltings ursprung en fråga om världsbild och livsåskådning. Big Bang och Evolutionen är försök att förklara och tolka observationer utifrån tanken att enbart naturliga processer skapat allt..
Nej, vi vet inget om några naturliga processer som skapat allt.
Vi vet bara hur bigbang/evolutionen förklarar förändringar i existerande system.

Citat:
Kan du komma med ett exempel på antaganden som bygger enbart på tro?

Citat:
Det bevisar inte att Bibeln är sann, men det är intressant att medvetandegöra i frågan "är Bibeln sann?" Det skapar medvetenhet kring grunden för viss kritik. Det är bra att veta vad man tror på.
Varför tjatar du då om antaganden som du anser är ateistisk tro?
Citera
2016-02-10, 19:13
Medlem
Citat:
Vad anser du?

Citera
2016-02-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon

Jag tror inte att bibeln stämmer, om det var det du menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in