Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Vad menas med sista hälften av meningen: "1:4 And God saw the light, that it was good: and God divided the light from the darkness."?
(Job 26:10)
Han har tecknat en cirkel över vattnens yta där ljuset slutar i mörker.
(2 Korinthierna 4:6)
Ty det är Gud som har sagt: ”Låt ljuset lysa fram ur mörkret”, och han har lyst på våra hjärtan för att upplysa dem med den härliga kunskapen om Gud genom Kristi ansikte.
(Ordspråksboken 8:27)
När han beredde himlen var jag där; när han fastställde en cirkel över djupets yta,
(Jesaja 40:22)
Det är Han som bor över jordens rund – dess invånare är som gräshoppor – Han som spänner ut himlen som ett tunt flor, som breder ut den som ett tält att bo i,
(Jeremia 5:22)
’Fruktar ni inte ens mig’, lyder Jehovas uttalande, ’eller vrider ni er inte i smärtor på grund av mig, som har satt sanden som gräns för havet, en förordning som består till oöverskådlig tid och som det inte kan överskrida? Fastän dess vågor kastar sig hit och dit, kan de ändå inte få övertaget; och fastän de brusar vilt, kan de ändå inte överskrida den.
Det sägs också i Bibeln om Gud: ”Han har tecknat en cirkel över vattnens yta.” (Job 26:10) Vattnen hålls på plats genom hans förordning.
De stiger inte så att de översvämmar torra land, och inte heller försvinner de ut i rymden. (Job 38:8–11)
Ur Jehovas synvinkel ser jordklotet med dess vattenmassor ut att vara cirkelrunt i likhet med hur månen avtecknar sig för oss