• 1
  • 2
2006-04-01, 22:08
Medlem
Toasts avatar
Skulle ngon kunna frklara lite om det?
Grna ge ett exempel.

Jag har bara luckats sammla ihop en grummlig bild att det p ngot stt r matematiskt filosofi som behandlar energier.

Tack p frhand.
Citera
2006-04-02, 02:57
Medlem
dIRe_s avatar
Metafysik r ett jvligt luddigt mne tycker jag, men det r ungefr lran om "livet, universum och allting" fr att citera Liftarens Guide till Galaxen.

Om fysik r till fr att frst naturen genom observation, utrkningar och formler s r metafysik till fr att frst den del av naturen som inte kan beskrivas av den vanliga fysiken.

"Varfr finns jag?" r en typisk metafysisk frga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metaphysics
http://www.galilean-library.org/int3.html
http://www.galilean-library.org/int19.html
Citera
2006-04-04, 23:37
Medlem
AntiDinass avatar
Metafysik er lren om tings egentlige vesen. Sammenhengen mellom egenskaper og deres forhold til tingene de besitter. Tid og Rom filosofi er gode eksempler. Hvilke egenskaper besitter tid? Lever vi i et blokkunivers etc..
Citera
2013-05-26, 18:55
Medlem
filipjanssons avatar
r metafysiken meningsls och filosofiskt ointressant?

Metafysiken kan te sig vara ett vldigt flummigt mne. nd s r det ofta metafysiska frgor som man diskuterar vid kksbordet nr det gller filosofi. Ngon kanske har sett en dokumentr i teoretisk fysik och undrar om vi kan ha en fri vilja om alla vra atomer rr sig i en bestmd riktning sedan Bing Bang, eller s pratar man lite mindre om vad skulle hnda om Hitler dog 1929? eller om du ker tillbaka till dinosauriernas tid och trampar p en mygga, kommer vi f tentakler istllet fr armar d?.

Metafysiken r ett mne som har varit en del av filosofin sen vi brjade filosofera. Den har dremot kraftigt kritiserats, inte minst av A.J. Ayer som hvdade att metafysiken var totalt meningsls - andra hvdar att metafysiken r fr flummig (!) fr att gra ngonting serist av.

Vad tycker ni? r metafysiken meningslst, ja kanske till och med filosofiskt ointressant?
Jag vet inte sjlv var jag str i den frgan - det finns svra problem med metafysiken, men den knns nd som ngot vldigt viktigt fr filosofin. Sartre frskte med sin existentialism (existens fregr essens) hvda att han gjort sig fri frn metafysiken; ngonting som bl a Heidegger visade rtt enkelt att han inte hade gjort. (Men nd s verkar mnga filosofer ha som ambition att inte gra sig beroende av ngon metafysik - som Sartre exempelvis.)
Citera
2013-05-27, 22:53
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Metafysiken kan te sig vara ett vldigt flummigt mne. nd s r det ofta metafysiska frgor som man diskuterar vid kksbordet nr det gller filosofi. Ngon kanske har sett en dokumentr i teoretisk fysik och undrar om vi kan ha en fri vilja om alla vra atomer rr sig i en bestmd riktning sedan Bing Bang, eller s pratar man lite mindre om vad skulle hnda om Hitler dog 1929? eller om du ker tillbaka till dinosauriernas tid och trampar p en mygga, kommer vi f tentakler istllet fr armar d?.

Metafysiken r ett mne som har varit en del av filosofin sen vi brjade filosofera. Den har dremot kraftigt kritiserats, inte minst av A.J. Ayer som hvdade att metafysiken var totalt meningsls - andra hvdar att metafysiken r fr flummig (!) fr att gra ngonting serist av.

Vad tycker ni? r metafysiken meningslst, ja kanske till och med filosofiskt ointressant?
Jag vet inte sjlv var jag str i den frgan - det finns svra problem med metafysiken, men den knns nd som ngot vldigt viktigt fr filosofin. Sartre frskte med sin existentialism (existens fregr essens) hvda att han gjort sig fri frn metafysiken; ngonting som bl a Heidegger visade rtt enkelt att han inte hade gjort. (Men nd s verkar mnga filosofer ha som ambition att inte gra sig beroende av ngon metafysik - som Sartre exempelvis.)

Definitionen p metafysik r ett mne utan praktisk betydelse nr man har dragit sin slutsats. Slutsatsen kan aldrig bevisas och kan enbart anvndas som en snuttefilt fr svaga individer.

Jag drar nu slutsatsen att gud existerar. Jag har inga bevis men slutsatsen knns bra och jag fr en inre ro. Mitt liv knns nu meningsfullt.

Jag vill nu styra mitt liv genom min slutsats som jag inte kan bevisa.....det knns bra och jag slipper den existentiella ngesten av att mycket av livet sker av en slump utan ngon mening.

Mnniskan sker alltid efter mnster. Ibland hittar mnniskan mnster dr det inte finns mnster.
Citera
2013-05-28, 19:04
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Definitionen p metafysik r ett mne utan praktisk betydelse nr man har dragit sin slutsats. Slutsatsen kan aldrig bevisas och kan enbart anvndas som en snuttefilt fr svaga individer.

Jag drar nu slutsatsen att gud existerar. Jag har inga bevis men slutsatsen knns bra och jag fr en inre ro. Mitt liv knns nu meningsfullt.

Jag vill nu styra mitt liv genom min slutsats som jag inte kan bevisa.....det knns bra och jag slipper den existentiella ngesten av att mycket av livet sker av en slump utan ngon mening.

Mnniskan sker alltid efter mnster. Ibland hittar mnniskan mnster dr det inte finns mnster.

Fast nstan allt vi gr och sger frutstter en metafysik. Ta den politiska debatten som exempel s r samtalet utformat som sdant att vi frutstter en fri vilja - vi frutstter ocks att allting har en kausalitet. Metafysiken r ju vldigt nrvarande, stndigt. Men visst r det flummigt - men nd kan det ju ses som ngonting viktigt att utforska.

Inom den kontinentala filosofin s har metafysiken haft en, hyfsat, central position. r metafysiken verkligen s filosofiskt ointressant?
Citera
2013-05-28, 19:45
Medlem
ven om man tror att metafysiken r ointressant eller meningslst tar man nd stllning.

Ett bra exempel r universaler. r du nominalist eller platonist (ven om du inte vet om det) spelar det roll fr stora delar av modern diskurs. Exempelvis krver social konstruktionism en extrem form av nominalism.

Det blir enklare att se, om det skulle finnas ngot sdant som en manlig "form" strvade vi ocks efter det. Det r bde en norm och en form. Pojken skulle bli duglig, allts en man. I ett (post)modernt samhlle r normerna upplsta. Det finns inget sdant som en "man", eller hellre, det finns absolut ingen norm som inte r godtycklig. Varje norm du hller upp "kritiseras".

Dessa former s att sga avsakraliseras i takt med "Guds dd". Formernas metafysik r ett maktansprk som mste ansttas. Vi vill tro att vi inte sysslar med metafysik nr vi gr detta. Att det inte finns normer/former r nd en form av metafysiskt stllningstagande. Och som sdant behver det diskuteras p den grunden. Man kan inte gra tvrtom och brja med det politiska stllningstagandet.
Citera
2013-05-28, 20:37
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
ven om man tror att metafysiken r ointressant eller meningslst tar man nd stllning.

Ett bra exempel r universaler. r du nominalist eller platonist (ven om du inte vet om det) spelar det roll fr stora delar av modern diskurs. Exempelvis krver social konstruktionism en extrem form av nominalism.

Det r det hr jag menar. Det gr inte att undfly metafysiken i ett filosofiskt samtal. nd s har mnga filosofer - srskilt logiska positivister - ansett metafysiken som fr flummigt fr att kunna diskuteras och gra ngonting nyttigt av. Det r fr icke-empiriskt och platonskt helt enkelt, abstraktare n abstrakt.

D jag inte r tillrckligt filosofiskt bevandrad vet jag inte heller vilken funktion metafysiken kan ha fr filosofin, utver att det verkar vara en oundviklig utgngspunkt fr filosofi. Det du tog upp med universaler r intressant och snt jag helst skulle vilja veta mer av - jag fr nog lsa p lite.
Citera
2013-06-10, 00:31
Medlem
filipjanssons avatar
Jag skulle vilja bumpa den hr trden. Knns som att det finns mer att diskutera om just metafysikens vara och icke-vara i filosofin.
Citera
2013-07-16, 00:35
Medlem
Calissimuss avatar
Jag kmpar fr att f ett bttre grepp om detta begrepp...Vore tacksam fr hjlp med detta..

Fr att utg ifrn ngra exempel, jag har ftt uppfattningen att fljande r metafysik:

-Finns det en gud?
-Finns det fri vilja?
-Fanns det ngot fre big bang?
-Vad r en orsak?

Men d handlar det ju egentligen bara om sakers existens och tillstnd. Frgor som handlar om hur vrlden r eller fungerar - men som samtidigt inte besvaras eller adresseras av fysik eller andra vetenskaper? r det rtt uppfattat?

Var gr grnsen i s fall mot mera banala frgor ssom:

-Vad hade hnt om jag inte flyttat till staden x utan till y?
-t jag en ostmacka fr ett r sedan?
Citera
2013-07-16, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calissimus

-Finns det en gud?
-Finns det fri vilja?
-Fanns det ngot fre big bang?
-Vad r en orsak?

Var gr grnsen i s fall mot mera banala frgor ssom:

-Vad hade hnt om jag inte flyttat till staden x utan till y?
-t jag en ostmacka fr ett r sedan?

Metafysik har skiftat betydelse ver ren, och filosoferna r faktiskt inte verens om ursprunget... en del sger att det kommer sig av de skrifter som kom efter "fysiken" i Aristoteles verk, andra sger att det r en efterhandskonstruktion. Aristoteles kallade det sjlv fr den frsta filosofin (efter hur den fungerade i hans system). I vilket fall gller det i linjen av Aristoteles av den frsta filosofin ontologi i tv meningar, dels ontologi som vara som vara och dels det srskilt privilegierade varat (exempelvis Gud, det absoluta, etc). Till detta tillkom senare en ny terminologi, generell metafysik (ontologi) och speciell metafysik (naturfilosofi, naturlig teologi etc). Sedan utvidgade rationalisterna det hela en del med fri vilja, sjlens natur, etc.

Jag vet inte om det r ngot som binder allt ihop, men alla frgor berr privilegierade begrepp i vr frstelse av vrlden och man frgar efter deras status i vrlden. Det r grundstrukturerna som vrlden r helt enkelt. Grunden av hela bygget. Frgor som du inte kan svara p genom empiri, inte ens i partikelacceleratorer kan du svara p vad essens och accidens r. Men fysiker kan ocks filosofera, de tnker bara inte p att de gr det.

Jag skulle sga att ven de "banala" frgor du tar upp kan med vlvilja tolkas som metafysiska, den frsta berr ndvndighet och tillfllighet, och man skulle kunna frga rent allmnt om dettas ontologiska status, exempelvis som mjliga vrldar (Lewis, Plantinga), det andra skulle rent allmnt kunna glla hndelsers natur.

Men allt detta, filosoferna r faktiskt inte verens om det... ja de faktiskt rent av filosoferar om just vad metafysik r.

Det finns mycket mer att ta upp som komplicerar det hela...
Senast redigerad av HerrWarum 2013-07-16 kl. 03:04.
Citera
2013-07-16, 06:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Vad metafysik r kompliceras av att det ofta anvnds i en snv betydelse, som dessutom tenderar att bli ett skllsord. Metafysik i strre mening, som i inlggen ovan, kallas d t ex ontologi.

Metafysik i mer snv mening r ven den ganska oprecis.. Men ett mycket vanligt drag r att man med metafysik menar en begreppsartad verklighet. Man sker allts tingens vsen i grundlggande begrepp. Ordmagi skulle man kunna kalla det.

I Comtes anda stlls sedan metafysiken, som ett mer primitivt frstadium till vetenskapen, mot den positiva vetenskapen.

En liknande, snv betydelse fr metafysik anvnder post-modernister som Derrida.

Hr r ngra inlgg dr jag tar upp hur metafysik, i den snva betydelsen, terkommande skapar problem nr man diskuterar kosmologi:
https://www.flashback.org/sp41842514
https://www.flashback.org/sp41842161
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här