Citat:
Ursprungligen postat av Calissimus
-Finns det en gud?
-Finns det fri vilja?
-Fanns det något före big bang?
-Vad är en orsak?
Var går gränsen i så fall mot mera banala frågor såsom:
-Vad hade hänt om jag inte flyttat till staden x utan till y?
-Åt jag en ostmacka för ett år sedan?
Metafysik har skiftat betydelse över åren, och filosoferna är faktiskt inte överens om ursprunget... en del säger att det kommer sig av de skrifter som kom efter "fysiken" i Aristoteles verk, andra säger att det är en efterhandskonstruktion. Aristoteles kallade det själv för den första filosofin (efter hur den fungerade i hans system). I vilket fall gäller det i linjen av Aristoteles av den första filosofin ontologi i två meningar, dels ontologi som vara
som vara och dels det särskilt privilegierade varat (exempelvis Gud, det absoluta, etc). Till detta tillkom senare en ny terminologi, generell metafysik (ontologi) och speciell metafysik (naturfilosofi, naturlig teologi etc). Sedan utvidgade rationalisterna det hela en del med fri vilja, själens natur, etc.
Jag vet inte om det är något som binder allt ihop, men alla frågor berör privilegierade begrepp i vår förståelse av världen och man frågar efter deras status i världen. Det är grundstrukturerna som världen är helt enkelt. Grunden av hela bygget. Frågor som du inte kan svara på genom empiri, inte ens i partikelacceleratorer kan du svara på vad essens och accidens är. Men fysiker kan också filosofera, de tänker bara inte på att de gör det.
Jag skulle säga att även de "banala" frågor du tar upp kan med välvilja tolkas som metafysiska, den första berör
nödvändighet och tillfällighet, och man skulle kunna fråga rent allmänt om dettas ontologiska status, exempelvis som möjliga världar (Lewis, Plantinga), det andra skulle rent allmänt kunna gälla
händelsers natur.
Men allt detta, filosoferna är faktiskt inte överens om det... ja de faktiskt rent av filosoferar om just vad metafysik är.
Det finns mycket mer att ta upp som komplicerar det hela...