Citat:
Ursprungligen postat av Calissimus
-Finns det en gud?
-Finns det fri vilja?
-Fanns det ngot fre big bang?
-Vad r en orsak?
Var gr grnsen i s fall mot mera banala frgor ssom:
-Vad hade hnt om jag inte flyttat till staden x utan till y?
-t jag en ostmacka fr ett r sedan?
Metafysik har skiftat betydelse ver ren, och filosoferna r faktiskt inte verens om ursprunget... en del sger att det kommer sig av de skrifter som kom efter "fysiken" i Aristoteles verk, andra sger att det r en efterhandskonstruktion. Aristoteles kallade det sjlv fr den frsta filosofin (efter hur den fungerade i hans system). I vilket fall gller det i linjen av Aristoteles av den frsta filosofin ontologi i tv meningar, dels ontologi som vara
som vara och dels det srskilt privilegierade varat (exempelvis Gud, det absoluta, etc). Till detta tillkom senare en ny terminologi, generell metafysik (ontologi) och speciell metafysik (naturfilosofi, naturlig teologi etc). Sedan utvidgade rationalisterna det hela en del med fri vilja, sjlens natur, etc.
Jag vet inte om det r ngot som binder allt ihop, men alla frgor berr privilegierade begrepp i vr frstelse av vrlden och man frgar efter deras status i vrlden. Det r grundstrukturerna som vrlden r helt enkelt. Grunden av hela bygget. Frgor som du inte kan svara p genom empiri, inte ens i partikelacceleratorer kan du svara p vad essens och accidens r. Men fysiker kan ocks filosofera, de tnker bara inte p att de gr det.
Jag skulle sga att ven de "banala" frgor du tar upp kan med vlvilja tolkas som metafysiska, den frsta berr
ndvndighet och tillfllighet, och man skulle kunna frga rent allmnt om dettas ontologiska status, exempelvis som mjliga vrldar (Lewis, Plantinga), det andra skulle rent allmnt kunna glla
hndelsers natur.
Men allt detta, filosoferna r faktiskt inte verens om det... ja de faktiskt rent av filosoferar om just vad metafysik r.
Det finns mycket mer att ta upp som komplicerar det hela...