2016-02-10, 10:45
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
EC nämner under KU-förhör att han varit i Paris och debriefat Banisadr, han gör lite viktiga snörpningar med munnen att han är förhindrad att berätta mer om detta. Banisadr var CIA asset och EC hade helt klart kontakter här.
Ebbe Carlsson var helt inne på PKK-spåret, vilket inte talar för att han var östspion i varje fall.

Kanske börjar man se fördelarna med homosexuella spioner, åtminstone i väst?

http://www.telegraph.co.uk/finance/jobs/12106765/MI5-named-Britains-most-gay-friendly-employer.html
Citera
2016-02-10, 11:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I vilket läger befann sig då IC före mordet.

Efter mordet stödde han uppenbarligen HH och EC. Och senare Lisbet som politiskt neutral slutlig lösning av mordet.

Jag upplever honom som en person som fanns där hela tiden utan att göra väsen av sig. Även fast han vid mordet var vice Statsminister. Och efter mordet blev vald av en majoritet inom partiet till ny Statsminister. Vilket han inte tackade nej till. Rörelsen kallade!

Det är ytterst Ingvar Carlsson som ger Ebbe Carlsson och Hans Holmer den ställning de har i utredandet av MOP. Detta sker med visst motstånd från egna statsråd som ex justitieminister Sten Wickbom som beslutsamt motar bort EC från palmerummet efter påstötning från SÄPOs Christer Ekberg.

Inte i någon av alla de intervjuer som IC gjort under de snart 30år som förflutit sedan MOP har han pressats på sina bevekelsegrunder för detta beslut. Gunnar Wall har noga dokumenterat hur regeringen verkade för att få Holger Romander på knä när han ville att RPS skulle leda PU från dag 1. Något som varit det enda rätta när det nu rörde sig om ett statsministermord.
Citera
2016-02-10, 11:25
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ditt spår är bara barnsliga fantasier och påstående utan relevans och substans. I bästa fall en naiv Kalle Blomqvist långt från seriös utredning. Och nej hon har inga kontakter utåt utan har som uppgift att läsa in sig i materialet och "hantera" sådana som dig genom registerkontroller etc. Det har ingenting med professionell utredning att göra att läsa memoarer om du trodde det. Det är helt enkelt så att Dag och de andra är trötta på att slösa tid på sådana tomtar som dig som gör att hon fick uppdraget. De andra jobbar med att försöka få klarhet kring t ex WT observationer och annat känsligt som kräver kompetens. Den enda som kan någorlunda Engelska? Tror du på dina fantasier själv? Det finns andra som jobbat med internationella projekt i ledande positioner inom PU. Nej hon är foliehattskvinnan med uppdrag att hantera alla mer eller mindre konstiga typer som begär ut handlingar etc. Som t ex Aner mfl. Blir man kopplad till henne så vet man därmed hur övriga PU ser på dina uppgifter. Samma som man ser på en mängd kufiska personer som stör arbetet. Om du har något som är intressant för PU blir du förhörd av DAG. Ingen annan.
.

Jag kan inte göra annat än att skratta åt dina kommentarer. Du sätter dig själv på höga hästar och blåser upp dig på rent psykopatiskt manér, vill framstå som någon slag världsmästare i kunskap om fallet med mordet på Olof Palme. När någon annan person framför åsikter på Flashback som inte överensstämmer med din teori, den rätta enligt dig, exploderar du av ilska och sprider invektiv om foliehattar och tomtenissar, och allt vad du kan hitta på. När sedan PU går ut i media och förklarar att Sydafrikaspåret nu är högprioriterat då är gränsen nådd vad ditt psykopatiska sinne kan tåla eftersom du suttit här på Flashback i åratal och häckat och hånat allt som har med Sydafrikas koppling till mordet på Palme att göra. Då blir det korsslutning. Då haglar invektiven och personangreppen, sprider lögner och förtalar av ren självhävdelse för att inte framstå som den person som varit ute och cyklat i dina hånfulla kommentarer om Sydafrika. Man behöver inte vara någon större psykolog för att se det uppenbara i ditt agerande, det fullkomligt lyser. Herre Gud, ta inte i så du spricker bara.

Hösten 2014 skickade jag en del printade bilder till Dag Andersson på PU, med koppling till Sydafrika. Efter det talades vi vid per telefon. Den 27 januari 2015 var jag kallad till ett möte med PU:s ledning tillsammans med ytterligare två personer som var väl insatta i Sydafrikas historia och politiska ledning under 80-talet. Eftersom ”Sydafrikaspåret” hade i princip legat i malpåse sedan ca 12 år tillbaka i tiden, så var inte kunskapen särdeles stor för de relativt nytillsatta inom PU:s ledning, men efter det mötet gick de igång på alla cylindrar. Det förklarar också varför Hans Melander en tid senare uttalar i media att ”Sydafrikaspåret nu är högprioriterat” och eftersom jag vet vad som framkom, så är jag inte på något sätt förvånad, tvärt om. Det skulle varit konstigt om man inte tagit det på allvar och om det vet du inget.
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-10 kl. 11:51.
Citera
2016-02-10, 11:54
Medlem
Flygare.Ss avatar
Om man nu talar om motiv är det så kallade ”Sydafrikaspåret” inte på något sätt renodlat. Det handlar mycket om kampen om världsherraväldet mellan väst och öst vid den här tiden. Alltså om politiska systemen kommunism och kapitalism. Likväl som i Sydostasien under Vietnamkriget gör väst sidan allt för att stoppa utbredningen av kommunismen i hela södra Afrika. På motsatta sidan fanns en demokratiskt vald ledare i väst vid namn Olof Palme, som kämpade för varje litet lands självständighet och oberoende utan stormakters inblandning. Han spelade en enorm roll för Afrikas frigörelse från kolonialmakter. Propagandistiskt, diplomatiskt, finansiellt och inte minst militärt. Han såg det bland annat som ett led i avspänningspolitik och nedrustning mellan blocken, vilket han framhöll i ett tal på en konferens i Tanzania på 70-talet. Med sin agenda om södra Afrika utmanade han starka politiska högerkrafter på västsidan och affärsmässiga ekonomiska intressen där han i deras ögon var en judas. Apartheid utgjorde en bricka i det spelet. Således handlar det alltså inte enbart om NATOS norra flank och kärnvapenfri zon i norden, där han av inhemska militära högerkrafter och västliga svenska Staybehinde grupperingar eller högerextremistiska poliser, ses som en landsförrädare. Sydafrikaspåret i grund handlar om att västsidan utnyttjar Sydafrikas kapacitet i ett samarbete för att röja honom ur vägen, vilket är otvetydigt med den mängd av information som har framkommit.
Citera
2016-02-10, 12:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det skall man kanske inte dra för mycket växlar på. I den situationen hade han nog många krafter att hantera och många som uppvaktade honom. Det kan tyda på något men det kan också vara en ren överlevnadsstrategi för att hantera situationen som man känner att man inte har kontroll över.

Jag tror att de kontaktvägar Holmer och Ebbe hade med andra inom partiet för att grunda är nog så intressanta.

I vilken utsträckning kände IC till SB, IB och allt det där? Ibland förefaller IC vara rätt naiv, men det kanske är fel?
Citera
2016-02-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Jag kan inte göra annat än att skratta åt dina kommentarer.

Jajemensan det är underhållande att dels går till PU med sådant påhittat trams. Dels att du inte förstår hur de jobbar. Tråden har nog gett dina "teorier" och påståenden sin tydliga dom.

Citat:
"psykopatiskt manér"

Ha ha ha den vanliga folihattsmetoden när sakargumenten tryter. Motståndaren tillskrivs nedsättande omdöme tagna ur luften av någon som ej ens förstår begreppens betydelse. Du sänker verkligen dig själv.

Jag och övriga insatta intresserade känner dig sedan tidigare då du varit ute och seglat med helt andra teorier som avfärdats av tidigare utredare också.

Citat:
Hösten 2014 skickade jag en del printade bilder till Dag Andersson på PU, med koppling till Sydafrika. Efter det talades vi vid per telefon. Den 27 januari 2015 var jag kallad till ett möte med PU:s ledning tillsammans med ytterligare två personer som var väl insatta i Sydafrikas historia och politiska ledning under 80-talet. Eftersom ”Sydafrikaspåret” hade i princip legat i malpåse sedan ca 12 år tillbaka i tiden, så var inte kunskapen särdeles stor för de relativt nytillsatta inom PU:s ledning, men efter det mötet gick de igång på alla cylindrar.

Och åtgärdade det genom att ge uppdraget till Foliehattstanten där hon skulle läsa skönlitteratur.

Citat:
Det förklarar också varför Hans Melander en tid senare uttalar i media att ”Sydafrikaspåret nu är högprioriterat”
Jo det är högprioriterat att få det ur världen liksom man stänger annan skit som inte leder någonstans.

Citat:
Det skulle varit konstigt om man inte tagit det på allvar och om det vet du inget!

Jovisst precis som "den store Dansken" och "Utredaren" så har du goda kontakter med PU och tillgång till hemliga uppgifter.

Bland sådana med lite kunskap och referensramar står det sig lika slätt som Kranz Dammegård mfl och är lika uppenbart som att jorden är rund.

Om någon inom PU läser här så får de nog sig ett gott skratt till veckofikan.
Citera
2016-02-10, 12:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om man leker lite med tanken.....

LC har bekräftat för br P att han sysslat med något under mordnatten som han inte kan prata om.
Rimligtvis är det då kuppförsvar av något slag det handlar om.Ja, logiken tyder på det.

Med tanke på pikétens roll som militärt förband vid händelse av invasion, alltså den tanken måste ju ha funnits, så är LC del av någon militär del av SB, kanske mer rätt kallat AG? Använder aldrig beteckningen "Arla Gryning" som ger en bild av något mytiskt sällskap.AG är en term som förvillar. LC är som piketchef en del av kuppförsvaret, det räcker gott. Första linjen var piketerna , sedan kom hemvärnet.

Enligt H-E Sjöholm sorterade den grenen rakt under MUST.
MUST bildades 1994 vilket säger något om värdet på uppgiften och väcker frågor om uppgiftslämnarens kunskaper.

Vem rapporterade då i så fall LC till om vad han gjorde?
SÄPO, ett statsministermord är ett brott mot rikets säkerhet, finns inget annat rimligt alternativ. Troligtvis till Ekberg , ch kontraspionaget, men kan tänka mig att Näss höll sig fullt informerad. Inget konstigt i detta , det är ju deras jobb.

Vart har han åkt för att göra det?
Polishuset, han åkte dit efter flera besök på Sabb.

Finns AG i polishuset? Stay Behind hade vid tiden för MOP ett kansli på hos RPS nära SÄPO , Näss hade en roll i SB . Finns info i tråden, bara använda sökfunktionen.

Finns det någon dokumenterad koppling mellan LC och Ö förutom pikéten? Nej, men Östling var ju välkänd på piketen så LC visste säkert vem han var.

Rimligen borde inte en hel organisation stå bakom ett statsministermord.
Tanken på ett angrepp mot staten måste ju ha funnits där och då. Nej , att hela SB skulle stå bakom MOP är närmast befängt. Då har man inte satt sig in i vad SB bestod av och dess olika grenar. Christianssons chaufför har berättat att de talade om en ev kupp när de åkte från mordplatsen till SABB

Det måste ju vara så att skulle det de har existerat för någon gång skulle resultera i ett skarpt läge måste man ju ha ansett det denna kväll?

Om du i sista meningen menar kuppförsvaret så tycker jag det som framkommit visar att LC trodde att det kunde vara något kuppliknande på gång. Uteslöt det i alla fall inte. Bröderna P misstänkliggör LC i inuti labyrinten, mycket av hans tystnad kan förklaras med att han inte får yppa något om kuppförsvarets örganisation. Att han väntar med att skriva rapport till den 24e mars är dock inte lika lätt att förklara med föregående argument, vad är det som tar sådan tid att få ner på pränt?

Har fetat mina tidiga svar om nu någon skulle missat detta.
Citera
2016-02-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Det handlar mycket om kampen om världsherraväldet mellan väst och öst vid den här tiden. Alltså om politiska systemen kommunism och kapitalism.

Jovisst den stora världskonspirationen som gjorde att jänkarna satte spiken i kistan för Apartheid.

Citat:
Sydafrikaspåret i grund handlar om att västsidan utnyttjar Sydafrikas kapacitet i ett samarbete för att röja honom ur vägen, vilket är otvetydigt med den mängd av information som har framkommit.

Otvetydigt... lika otvetydigt som att CIAstod bakom 911

Jag suckar lika tungt som LGWP...
Citera
2016-02-10, 12:10
Moderator
OYs avatar
Varför aktiverades inte det omtalade kuppförsvaret i Stockholm med anledning av mordet på statsministern?

Polisen som var så angelägen om att inte kunna agera i händelse av ett angrepp på Sverige var passiv i ett läge då man verkligen skulle ha agerat enligt kuppförsvarets planläggning.

Man visste att det inte var en statskupp på gång?

Jag tycker att det är en intressant iakttagelse.
Citera
2016-02-10, 12:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om du i sista meningen menar kuppförsvaret så tycker jag det som framkommit visar att LC trodde att det kunde vara något kuppliknande på gång. Uteslöt det i alla fall inte. Bröderna P misstänkliggör LC i inuti labyrinten, mycket av hans tystnad kan förklaras med att han inte får yppa något om kuppförsvarets örganisation. Att han väntar med att skriva rapport till den 24e mars är dock inte lika lätt att förklara med föregående argument, vad är det som tar sådan tid att få ner på pränt?

Har fetat mina tidiga svar om nu någon skulle missat detta.

Tack för svaren. Känns som att br P inte kände till kuppförsvaret då.
De feltolkar LCs anledning till att vara tyst och att ingå i ett polisspår istället för tvärtom.
Citera
2016-02-10, 12:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför aktiverades inte det omtalade kuppförsvaret i Stockholm med anledning av mordet på statsministern?

Polisen som var så angelägen om att inte kunna agera i händelse av ett angrepp på Sverige var passiv i ett läge då man verkligen skulle ha agerat enligt kuppförsvarets planläggning.

Man visste att det inte var en statskupp på gång?

Jag tycker att det är en intressant iakttagelse.

Jag anser idag att vi inte kan säga att det inte startade.
Citera
2016-02-10, 12:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I vilken utsträckning kände IC till SB, IB och allt det där? Ibland förefaller IC vara rätt naiv, men det kanske är fel?

Ingvar Carlsson är allt annat än naiv och han var säkerligen fullt informerad. Som förste riksväktarens, Tage Erlander, förtrögne hade han fått god insyn i SB, Under sin tid som SSU-ordförande jobbade han nära IB och 1967 var han den första utomstående som gick igenom SÄPOs arkiv grundligt, tillsammans med Ove Rainer.

Kan tänka mig att en del för S-företrädare jobbiga dokument gick i tuggen och SÄPO-uppdraget är av alla utom Erik Magnusson bortglömt när den av IC högt skattade Carl Lidbom blir ensamsutredare av organisationen 20år senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in