Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-10, 01:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vi vet från Lars Christianssons chaufför Hans-Erik Rehnstam att de på vägen från mordplatsen till Sabbatsberg diskuterade risken av att det var början till en statskupp. Som piketchef hade LC en roll i kuppförsvaret. Piketerna var första linjen som skulle möta ett angrepp. I jurkomm finns också uppgiften att LC 0030 begav sig till stationen för att lasta tung utrustning, kan bara vara förstärkningsvapen och skyddsutrustning.

Christianssons tystnad om natten kan bero på hans koppling till kuppförsvaret. Däremot är senfärdigheten att skriva rapporten mer svårförklarad. Där finns inte uppgiften om två GM från rikslarmet vilket indikerar att den med anpassning till den officiella bilden.

Om man leker lite med tanken.....

LC har bekräftat för br P att han sysslat med något under mordnatten som han inte kan prata om.
Rimligtvis är det då kuppförsvar av något slag det handlar om.

Med tanke på pikétens roll som militärt förband vid händelse av invasion, alltså den tanken måste ju ha funnits, så är LC del av någon militär del av SB, kanske mer rätt kallat AG?

Enligt H-E Sjöholm sorterade den grenen rakt under MUST.

Vem rapporterade då i så fall LC till om vad han gjorde?

Vart har han åkt för att göra det?

Finns AG i polishuset?

Finns det någon dokumenterad koppling mellan LC och Ö förutom pikéten?

Rimligen borde inte en hel organisation stå bakom ett statsministermord.
Tanken på ett angrepp mot staten måste ju ha funnits där och då.

Det måste ju vara så att skulle det de har existerat för någon gång skulle resultera i ett skarpt läge måste man ju ha ansett det denna kväll?
Citera
2016-02-10, 02:02
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hemligstämpel... Nej det handlar inte om det alls min vän. Det finns inga dokument bara en begäran om att bli löst från tystnadsplikt för att sedan kunna påstå saker som det inte finns några andra bevis för än dessa herrars skamfilade ord på. I vanlig ordning skulle de väl kasta skit på kollegor med grundlösa anklagelser för att inte själva komma i skottgluggen. En dödsdömd taktik.Vi såg ju hur det funkade förra gången. PKK-skulle bli en höna men var inte ens en fjäder.

Vi ser denna typ av dödfödda försök till avledningar ifrån personer som det finns goda anledningar att fråga sig vilken deras egen roll i händelserna varit.

Vi såg samma sak med Donald när han och hans brorsa skulle förklara bort Barbrogruppen. Det är ungefär som när en driven förhörsledare får en misstänkt att trassla in sig i lögner. I den stunden de börjar så vet förhörsledaren att han har greppet. Någonstans kommer lögner och halvsanningar att skapa motsägelser som blir en fälla. Någon informerade nog Donald i skarpa ordalag om hur det skulle gå och fick honom att avbryta och gå i ide så gott det nu går med den mannen.

Högre upp bland de mer smarta gäller bara tystnadens politik som i stora och små affärer. Säg ingenting och hoppas på det bästa. Förneka allt som du inte kan överbevisas om och till och med det i värsta fall. Många är de som inte fattat det och som går i försvar. Nyligen en ministers lägenhetsaffär som blev skadligt tjafs.

Vi har sett om och om igen hur t ex Pu låtsas finna saker intressanta! Eller varöfr tror du att "chefskontorisen" har Sydafrikaspår som sin uppgift

Just så tror jag att det varit med Kegö och Barrling. De vill lägga sig i med uppgifter till PU och förstår inte att just det kan slå tillbaka hårt. Skall PU granska deras påståenden måste de ju också få tillgång till andra sekretesskyddade uppgifter från andra källor för att värdera uppgifterna. Och de vill man kanske inte att PU skall få tala med.

De som idag vaktar sanningen har ingen som helst solidaritet med vare sig sådana som Kegö eller Donald utan ser dem som ett hot och ser helst att de försvinner i tyshet. Inte för att skydda dem utan för att skydda sig själva.

Det är klart det finns dokument hos SÄPO om källa Erik som av regeringen är sekretessbelagda som sannolikt inte utredarna på PU fått tillgång till. Dessutom yppandeförbud av Barrling och Kegö. En av anledningarna är givetvis att regeringen inte vill visa att man sysslar med buggning av utländska diplomater. Nu är det väl också så att det funnits ett visst utländsk samarbete när det gäller buggningen. Informationen vad som dokumenterats vid buggningen kan ju av den anledningen också vara en viss desinformation i eget intresse.

Den enda kvinnan på PU är nog den som kan någolunda engelska och av den enkla anledningen därför sköter kontakterna med Sydafrika och sedan får vidareförmedla informationen. När jag tillsammans med ytterligare två personer hade möte med PU den 27 januari 2015, så hade hon just fått hem Eugene de Kocks memoarer. "A long night's damagae- working for the apartheid states" som hon då skulle börja läsa. F.ö så vet jag mycket väl vilken information PU tog fasta på när det gäller Sydafrika som senare fick Melander att uttala "Sydafrikaspåret är nu högprioriterat" och det var en hel del ny information som de inte förut kände till. Och om det skulle jag kunna berätta mycket eftersom jag var med.
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-10 kl. 02:08.
Citera
2016-02-10, 07:49
Medlem
Om Palmemordet skulle varit ett utländskt attentat mot Sverige borde det väl i rimlighetens namn hänt mer?
Tiden o platsen för mordet tyder väl inte på något planerat.
Folk som säger de fått viktig information av Palmegruppen. Hur vet de att den informationen är rätt ;-)
Citera
2016-02-10, 08:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Om Palmemordet skulle varit ett utländskt attentat mot Sverige borde det väl i rimlighetens namn hänt mer?
Tiden o platsen för mordet tyder väl inte på något planerat.
Folk som säger de fått viktig information av Palmegruppen. Hur vet de att den informationen är rätt ;-)

Allt tyder på att mordet var strikt personligt. Det var Palme man var ute efter. Ingenting annat. Men där vissa personer efter mordet passade på att ta hand om andra frågor i skydd av detta.

Dina ord om tid och plats stämmer in i min hypotes.

Om mordet var planerat med resurser och framförhållning hade inte mordet skett här vid denna tidpunkten. Där man låter offret bestämma tid och plats med ett antal okända parametrar. Man passade på i ögonblicket när tillfället gavs. Inte när det var mest gynnsamt efter kartläggning av offrets dagliga rutiner och rörelsemönster.

Detta tyder på att det var en grupp med få deltagare som redan fanns på plats i ett annat ärende, och där valet av vapen tyder på att man tager vad man haver. Där detta vapen under kort tid enbart kunde anskaffas inom en begränsad krets.

Mordet och dess utövare drevs av svenska intressen. Som efteråt backades upp av utländska intressen eftersom man hade samma mål utan att vara inblandade i mordet mer än i moralisk mening.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-10 kl. 08:26.
Citera
2016-02-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Och om det skulle jag kunna berätta mycket eftersom jag var med.

Gör gärna det! För inte vill väl du sälla dig till de som sitter på locket?! Här kör vi med raka rör för att komma vidare. Och jag tycker vi kommer vidare; steg för steg. PU däremot - ........puh. Snnnrk.
Citera
2016-02-10, 08:44
Medlem
Det börjar nu märkas att vi närmar oss 30-årsdagen.

http://www.expressen.se/kultur/daniel-suhonen-vi-mordade-olof-palme/

En sanning går att läsa här.

De 2 sanningar som sossarna stödde, PKK och CP, var politiskt ofarliga.

Är det inte just detta som fick IC att stödja båda i olika tidsperioder. Och att han fortfarande stödjer LPs utpekande av CP. Fast det tidigare var PKK som utförde det enligt HH och Ebbe.

Man tager vad man haver även i politiska sammanhang.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-10 kl. 08:56.
Citera
2016-02-10, 08:51
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Vem rapporterade då i så fall LC till om vad han gjorde?

Vart har han åkt för att göra det?

Min gissning är att han rapporterade till SJ/AK. SJ som ju tillhörde Sten Anderssons övervakande fribytartrio.
Citera
2016-02-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det börjar nu märkas att vi närmar oss 30-årsdagen.

http://www.expressen.se/kultur/daniel-suhonen-vi-mordade-olof-palme/

En bra artikel tycker jag. Hade han bara undvikit att nämna PU's hyllmetrar med pärmar; eller kanske hellre något reflekterat över varför de blivit så många.
Citera
2016-02-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Det är klart det finns dokument hos SÄPO om källa Erik som av regeringen är sekretessbelagda som sannolikt inte utredarna på PU fått tillgång till. Dessutom yppandeförbud av Barrling och Kegö. En av anledningarna är givetvis att regeringen inte vill visa att man sysslar med buggning av utländska diplomater. Nu är det väl också så att det funnits ett visst utländsk samarbete när det gäller buggningen. Informationen vad som dokumenterats vid buggningen kan ju av den anledningen också vara en viss desinformation i eget intresse.

Den enda kvinnan på PU är nog den som kan någolunda engelska och av den enkla anledningen därför sköter kontakterna med Sydafrika och sedan får vidareförmedla informationen. När jag tillsammans med ytterligare två personer hade möte med PU den 27 januari 2015, så hade hon just fått hem Eugene de Kocks memoarer. "A long night's damagae- working for the apartheid states" som hon då skulle börja läsa. F.ö så vet jag mycket väl vilken information PU tog fasta på när det gäller Sydafrika som senare fick Melander att uttala "Sydafrikaspåret är nu högprioriterat" och det var en hel del ny information som de inte förut kände till. Och om det skulle jag kunna berätta mycket eftersom jag var med.

Ditt spår är bara barnsliga fantasier och påstående utan relevans och substans. I bästa fall en naiv Kalle Blomqvist långt från seriös utredning. Och nej hon har inga kontakter utåt utan har som uppgift att läsa in sig i materialet och "hantera" sådana som dig genom registerkontroller etc. Det har ingenting med professionell utredning att göra att läsa memoarer om du trodde det. Det är helt enkelt så att Dag och de andra är trötta på att slösa tid på sådana tomtar som dig som gör att hon fick uppdraget. De andra jobbar med att försöka få klarhet kring t ex WT observationer och annat känsligt som kräver kompetens. Den enda som kan någorlunda Engelska? Tror du på dina fantasier själv? Det finns andra som jobbat med internationella projekt i ledande positioner inom PU. Nej hon är foliehattskvinnan med uppdrag att hantera alla mer eller mindre konstiga typer som begär ut handlingar etc. Som t ex Aner mfl. Blir man kopplad till henne så vet man därmed hur övriga PU ser på dina uppgifter. Samma som man ser på en mängd kufiska personer som stör arbetet. Om du har något som är intressant för PU blir du förhörd av DAG. Ingen annan.

Med andra ord anser PU att du spelar i den liga som salig Krantz, Aner mfl. Så har du uppgifter du vill meddela PU och bara får tala med foliehattshanteraren ja då vet du hur allvarligt man tar på dig.

När det gäller Barrling och Kegö är det så här rent konkret. För ca 5 år sedan fick man ett erbjudande från en eller flera som hade kunskaper om händelsekedjan fram till mordet. Villkoret för att berätta vad man visste som lovats att man skulle få efter 25 år var dock bland annat åtalsfrihet för ev andra brott man kan ha gjort sig skyldig till som man måste berätta om. Det är inte svårt att förstå är relaterat till den nu ytligt kända mystiska hemliga operation som förklarar en del WT-observationer som skymtat fram som Barbrogrupper och Leongrupper med ev samband med Krigsorganisation inom underrättelsevärlden och som benämts olika till olika personer som känt till den sedan länge. Knarkspaning, kuppförsvarsövning etc. Svaret uppifrån blev nekande.

När sedan Barrling och Kegö (skämtsamt kallade Säpos Kling och Klang) och deras naiva tro att det är relevant när de vittnar om bröllopssamtalet som rutinerade underrättelsemän och kvinnor betraktar som oseriöst försöker påstå att de har kunskap om hemliga rapporter som gömts undan privat och inte nått eller registrerats hos Säpo förstår de inte att makten inte ser det som en oundviklig konsekvens att om de får lämna uppgifter till PU så måste man därmed öppna för att PU kan få samma möjlighet med andra källor i samma värld som verkligen har känsliga uppgifter. Dessutom blir de lätta byten för sådana som de mera kunniga här i tråden (och dit räknar jag inte dig). Donald sa också för mycket om Barbro och tystnade tvärt.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-10 kl. 09:14.
Citera
2016-02-10, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
En bra artikel tycker jag. Hade han bara undvikit att nämna PU's hyllmetrar med pärmar; eller kanske hellre något reflekterat över varför de blivit så många.

Den politiska analysen leder ju vidare mot att det kan vara så att det går trådar in mot de inom partiet som hade en annan linje för SAP där man ansåg att det var värt att riskera valförlust genom att t ex läcka Harward som ju var en höna av en fjäder.
Citera
2016-02-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Den politiska analysen leder ju vidare mot att det kan vara så att det går trådar in mot de inom partiet som hade en annan linje för SAP där man ansåg att det var värt att riskera valförlust genom att t ex läcka Harward som ju var en höna av en fjäder.

I vilket läger befann sig då IC före mordet.

Efter mordet stödde han uppenbarligen HH och EC. Och senare Lisbet som politiskt neutral slutlig lösning av mordet.

Jag upplever honom som en person som fanns där hela tiden utan att göra väsen av sig. Även fast han vid mordet var vice Statsminister. Och efter mordet blev vald av en majoritet inom partiet till ny Statsminister. Vilket han inte tackade nej till. Rörelsen kallade!
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-10 kl. 09:25.
Citera
2016-02-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I vilket läger befann sig då IC före mordet.

Efter mordet stödde han uppenbarligen HH och EC. Och senare Lisbet.

Jag upplever honom som en person som fanns där hela tiden utan att göra väsen av sig. Även fast han vid mordet var vice Statsminister. Och efter mordet blev vald av en majoritet inom partiet till ny Statsminister.

Det skall man kanske inte dra för mycket växlar på. I den situationen hade han nog många krafter att hantera och många som uppvaktade honom. Det kan tyda på något men det kan också vara en ren överlevnadsstrategi för att hantera situationen som man känner att man inte har kontroll över.

Jag tror att de kontaktvägar Holmer och Ebbe hade med andra inom partiet för att grunda är nog så intressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in