2016-02-09, 13:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag har aldrig sett det. Däremot hade han väldigt stora befogenheter för att vara förläggare.

För stora.

Inte ens att han var sosse och fått dem utefter det verkar troligt.

Måste finnas mer.

EC nämner under KU-förhör att han varit i Paris och debriefat Banisadr, han gör lite viktiga snörpningar med munnen att han är förhindrad att berätta mer om detta. Banisadr var CIA asset och EC hade helt klart kontakter här.
Citera
2016-02-09, 16:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det någon information som antyder att EC jobbade för västliga underrättelsetjänster, var han agent?

Den nära vänskapen som Ebbe Carlsson odlade med Sverker Åström talar emot detta. Misstankarna mot SÅ som KGB tillgång går tillbaka ända till 40-talet och den svenske toppdiplomaten var sedd med skepsis från västs både hemliga och öppna tjänster. Olle Frånstedt berättar i sina böcker att MI6/CIA inte ville ha utbyte med Hans Holmer. Man kan tänka sig att Rikspolischefen Calle Persson inte la två strån i kors för att motsäga detta.

Detta betyder inte med automatik att EC skulle vara en KGB-tillgång, finns tecken som pekar helt i motsatt riktning. Men kontakterna med ex Åström visar på att bilden kring Ebbe är långt ifrån entydig, spegellandet visar sig.
Citera
2016-02-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
I ock för sig kanske det skulle vara intressant att dölja om det fanns ett amerikanskt deltagande i buggning av ryska diplomater. Robban kanske var tilltalad av att använda "senaste nytt" inom gebitet.

Det kanske inte är innehållet i buggningen som är det känsliga utan hur den utfördes.

Finns det anledning förmoda att amerikanarna låg lågt i Stockholm vid denna tid?! Vågar man gå så långt som att påstå att de ansträngde sig att påverka svensk "underrättelsetjänst".

Eller på vems uppdrag den utfördes!
Citera
2016-02-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
EC nämner under KU-förhör att han varit i Paris och debriefat Banisadr, han gör lite viktiga snörpningar med munnen att han är förhindrad att berätta mer om detta. Banisadr var CIA asset och EC hade helt klart kontakter här.

I vart fall ville han väldigt gärna vara med. En annan sak är hur han betraktades och för västliga underrättesetjänster kanske han var lite för vidlyftig i olika avseenden. Däremot kan de ha gjort sig nyttiga på olika sätt.

Holmer ville också leka agent t ex då han personligen tog råd av Mossad kring utpekande av en Palestinier tvärt emot alla rutiner.
Citera
2016-02-09, 20:11
Medlem
mvagrippas avatar
En dokumentär som möjligen kan bidra med att några nya uppgifter kommer fram. Är nyfiken på vad ex sjuksköterskorna från Sabb kan berätta.

http://www.tv4gruppen.se/Pressmeddelanden/2016/Ny-dokumentar-om-Palme-30-ar-efter-mordet---skildrar-sista-timmarna/
Citera
2016-02-09, 20:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det kanske inte är innehållet i buggningen som är det känsliga utan hur den utfördes.

Finns det anledning förmoda att amerikanarna låg lågt i Stockholm vid denna tid?! Vågar man gå så långt som att påstå att de ansträngde sig att påverka svensk "underrättelsetjänst".

Låg lågt... Tja... Det är ju knappast en slump att såväl PLO som ANC hade kontor i stockholm. Där kunde olika organsiationer som CIA, Mossad och BOSS jobba ganska ostört. Och företrädare för PLO och ANC kunde röra sig fritt och träffa folk från Partiet, mitt i spegelandet.

Det finns ett känt tillfälle när amerikanska agenter ertappats med olovligt spionage i Sverige. Dock senare än 1986. Att ett fall är känt och att det skulle vara det enda ser jag som helt osannolikt. Det troliga är att utländska agenter ertappas i Sverige bedrivandes spionage, så berättar man inte det. Sedan har vi alla tillfällen som inte upptäcks, plus alla dom som helt säkert förekommit godkänt och klart av svensk säkerhetstjänst (SÄPO eller MUST).
Citera
2016-02-09, 21:51
Medlem
Flygare.Ss avatar
Det här är en viktig sak att ta upp så här snart trettio år efter mordet.

Sanslöst bra skriven artikel av en duktig journalist.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2981885-lat-palmeutredarna-ta-del-av-hemliga-kalla-erik-

Han har också skrivit nedanstående artikel. Anders Hasselbohm har jag haft en del samarbete med under åren när jag skrev min bok "Olof Palme och Sydafrika". Inte minst när det gäller den information han sitter på angående spionen Jan Robert Wennerstrand, som jag skriver om i min bok och där Hasselbohm är källan. Hoppas också att det snart kommer upp till ytan. Det är liksom dags.

Citat Gunnar Wall
"Anders Hasselbohm är en erfaren journalist som tidigare grävt fram dramatiska uppgifter om Sydafrikaspåret i Palmeutredningen. Se till exempel denna artikel i Aftonbladet från mars 1999"

http://wwwb.aftonbladet.se/debatt/9903/17/debatt.html
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-09 kl. 21:58.
Citera
2016-02-09, 22:20
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Det här är en viktig sak att ta upp så här snart trettio år efter mordet.

Sanslöst bra skriven artikel av en duktig journalist.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2981885-lat-palmeutredarna-ta-del-av-hemliga-kalla-erik-

Från GP-artikeln:
Citat:
Vad kan vara viktigare än att få klarhet i ett statsministermord? Handlar hemlighetsmakeriet från våra politiker om Sveriges förhållande till främmande makt, eller döljs däri också någon svensk försumlighet, eller att någon svensk myndighet, person eller grupp utpekas som delaktig i dådet? - See more at: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2981885-lat-palmeutredarna-ta-del-av-hemliga-kalla-erik-#sthash.rzrmoXKe.dpuf

Byt dom feta eller till och.

Tja, det går att jag lista ut bakvägen vad det är fråga om. PU vill under inga omständigheter att Kegö och Barrling kommer till tals. Uppenbart känsliga saker dom sitter på, och har väl med viktigare saker än Palmemordet att göra, vibbar Leif D.
1993 så fanns inte Sovjet, så förhållande till främmande makt innebär USA eller möjligen UK, som man ju jobbade tätare med.

Man kan tycka att det nu gått så lång tid, med ett Sverige som är radikalt annorlunda och inget Sovjet sedan länge, att det borde vara ofarligt att låta dessa 2 gubbar få ventilera sig lite. Att man fortfarande har locket påsvetsat tyder ju på att omfattningen och djupet av skumrasket var omfattande.
Citera
2016-02-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Det finns ett känt tillfälle när amerikanska agenter ertappats med olovligt spionage i Sverige. Dock senare än 1986. Att ett fall är känt och att det skulle vara det enda ser jag som helt osannolikt. Det troliga är att utländska agenter ertappas i Sverige bedrivandes spionage, så berättar man inte det. Sedan har vi alla tillfällen som inte upptäcks, plus alla dom som helt säkert förekommit godkänt och klart av svensk säkerhetstjänst (SÄPO eller MUST).

Senare anställde svenskar direkt av ambassaden som förbindelsepersoner med Svensk säkerhetspolis för att lösa problemet. Officiellt kontroller i samband med visumansökningar. Man hade dock en svensk grupp på stan som dokumenterade och följde/kartlade t ex demonstranter också.

Direkt kontraspionage mot öst skedde väl med svensk personal och amerikanskt förbindelsefolk för att undvika problem. Det är väl en god gissning att företagsskyddsgruppen var delvis skapad för det.

NSA hade väl också folk inom militären och FRA.

En annan kvalificerad gissning är att WACL (med lokalt folk) användes för mera tvivelaktiga uppgifter för att undvika att dra in direkt medverkan av västliga operatörer.

När det gällde underrättelseinhämtning i samband med ubåtsinsidenter lotsades civilklädd personal från ambassaden i flera fall nogsamt runt och fick del av det mesta som hände enligt min erfarenhet.
Citera
2016-02-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Från GP-artikeln:

Byt dom feta eller till och.

Tja, det går att jag lista ut bakvägen vad det är fråga om. PU vill under inga omständigheter att Kegö och Barrling kommer till tals. Uppenbart känsliga saker dom sitter på, och har väl med viktigare saker än Palmemordet att göra, vibbar Leif D.
1993 så fanns inte Sovjet, så förhållande till främmande makt innebär USA eller möjligen UK, som man ju jobbade tätare med.

Eller så är det så att de har gjort tillräcklig skada med PKK-spåren och de turer som var där. Trovärdigheten i deras påståenden är så låg att det kan göra mer skada än nytta. Själv hade jag gärna sett dem trassla in sig i motslägelser som öppnat för andra frågor men någon förstod hur kontaproduktivt deras försök till villospår kunde vara.

Jämför gärna med Donald inhopp som kvästs effektivt av samma skäl.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-09 kl. 23:10.
Citera
2016-02-09, 23:26
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Eller så är det så att de har gjort tillräcklig skada med PKK-spåren och de turer som var där. Trovärdigheten i deras påståenden är så låg att det kan göra mer skada än nytta. Själv hade jag gärna sett dem trassla in sig i motslägelser som öppnat för andra frågor men någon förstod hur kontaproduktivt deras försök till villospår kunde vara.

Jämför gärna med Donald inhopp som kvästs effektivt av samma skäl.

Det är ju hemligstämpeln som är problemet eftersom det är kopplat till Palmemordet. Och skandalen är ju att spaningsledningen inom PU inte får ta del av deras information där regeringens egen nickedocka förundersökningsledare kerstin Skarp agerar bromskloss.
Citera
2016-02-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Det är ju hemligstämpeln som är problemet eftersom det är kopplat till Palmemordet. Och skandalen är ju att spaningsledningen inom PU inte får ta del av deras information där regeringens egen nickedocka förundersökningsledare kerstin Skarp agerar bromskloss.

Hemligstämpel... Nej det handlar inte om det alls min vän. Det finns inga dokument bara en begäran om att bli löst från tystnadsplikt för att sedan kunna påstå saker som det inte finns några andra bevis för än dessa herrars skamfilade ord på. I vanlig ordning skulle de väl kasta skit på kollegor med grundlösa anklagelser för att inte själva komma i skottgluggen. En dödsdömd taktik.Vi såg ju hur det funkade förra gången. PKK-skulle bli en höna men var inte ens en fjäder.

Vi ser denna typ av dödfödda försök till avledningar ifrån personer som det finns goda anledningar att fråga sig vilken deras egen roll i händelserna varit.

Vi såg samma sak med Donald när han och hans brorsa skulle förklara bort Barbrogruppen. Det är ungefär som när en driven förhörsledare får en misstänkt att trassla in sig i lögner. I den stunden de börjar så vet förhörsledaren att han har greppet. Någonstans kommer lögner och halvsanningar att skapa motsägelser som blir en fälla. Någon informerade nog Donald i skarpa ordalag om hur det skulle gå och fick honom att avbryta och gå i ide så gott det nu går med den mannen.

Högre upp bland de mer smarta gäller bara tystnadens politik som i stora och små affärer. Säg ingenting och hoppas på det bästa. Förneka allt som du inte kan överbevisas om och till och med det i värsta fall. Många är de som inte fattat det och som går i försvar. Nyligen en ministers lägenhetsaffär som blev skadligt tjafs.

Vi har sett om och om igen hur t ex Pu låtsas finna saker intressanta! Eller varöfr tror du att "chefskontorisen" har Sydafrikaspår som sin uppgift

Just så tror jag att det varit med Kegö och Barrling. De vill lägga sig i med uppgifter till PU och förstår inte att just det kan slå tillbaka hårt. Skall PU granska deras påståenden måste de ju också få tillgång till andra sekretesskyddade uppgifter från andra källor för att värdera uppgifterna. Och de vill man kanske inte att PU skall få tala med.

De som idag vaktar sanningen har ingen som helst solidaritet med vare sig sådana som Kegö eller Donald utan ser dem som ett hot och ser helst att de försvinner i tyshet. Inte för att skydda dem utan för att skydda sig själva.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-10 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in