Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 18:59
Bannlyst
Hej Boboslacke. Vad är din teori lite kortfattat?
Citera
2016-01-12, 19:01
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja nu är det ju kanske så att sådana här åtgärder dels handlar mer om hur vapenfetichister tänker än om hur "yrkesmän" tänker. "Vapenhandlare" Östling lät en vapensmed göra den typen av modifiering på ett av sina vapen även om det rent hantverksmässigt kan tyckas enkelt. Skall man ta med alla faktorer så är det nog däremot inget lämpat för exprimenterande av glada amatörer och knappast heller för yrkesmän annat än i fiktionens värld. Det är nämligen en tell om man skall tala pokertermer.

Om nu mordvapnet och ammunitionen varit manipulerade på detta sätt hade det sagt oss mycket om GM. T ex att sannolikheten för att det är en "buse" minskar dramatiskt.

Jag tror att det är inte är uteslutet att någon använt en modifierad 38 som fanns till hands men inget tyder på customammunition utan snarast på att det är ammunition från sortimentet hos handlaren. Om det är ett modifierat vapen var det kanske inte så välbetänkt när allt kommer omkring. Hur många sådana finns att välja på?

Med andra ord. Möjligt men mindre troligt.

Jag tror att vi har med Kajsa Warg tänket att göra. Man tager vad man haver någorlunda lämpligt för ändamålet.

Jag håller med dig fullständigt och vill tillägga att jag inte ser någon mening med att modifiera en 38:a för att skjuta magnum-ammunition. Risken för vapensprängning lär vara mycket stor med "standard Magnum-ammunition" och jag kan tillägga att en bekant sprängde sin S&W 357 Magnum när han överladdade den.
Citera
2016-01-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Hej Boboslacke. Vad är din teori lite kortfattat?

Jag har ingen teori bara slutsatser utifrån analyser som jag drar av en gedigen kunskap förvärvad under lång tid och kontakter med många med insikt samt tyvärr också stollar.

Se det så här. Varför lämnas inte vapnet till PU och sprids kunskapen inte via dem utan via LGWP? Uppenbarligen finns där en förtroendeklyfta där den som har värdefull information och viktiga bevis inte litar på att det tas till vara på rätt sätt.

Detta mord vet eller anar personer med djupa insikter i underrättelsevärlden nog sedan länge hur det hängde ihop. Sådana förstår hur delikat det kan vara att röra i en sådan byk och hur man måste tassa på tå.

Jag tror att vändningen vi såg i och med 25årsdagen är det heta spåret. Då var det stollerier att tala om saker som SB och underrättelsetjänsten men idag ansluter sig alla seriösa till sådana spekulationer. Det vi ser nu kan vara början till slutet. Tillräckligt med väktare är borta för att en mycket pinsam sanning skall kunna avtäckas steg för steg.

Vill du veta mer hur jag tänker rent systematiskt har jag väl flera tusen inlägg i tråden.

Flera har nog t ex noterat att jag långt tidigare i tråden ,i polemik med en annan debattör som hävdade att det var "kört" eftersom vapnet sannolikt var borta och förstört, antytt att man kanske inte skulle vara så säker på det.

Därmed inte sagt att jag visste eller vet något konkret i just den saken bara att vissa tecken jag sett gjorde att det kunde vara så att det fanns kvar. Nu kanske vi får veta om så är fallet och naturligtvis underlättar det enormt om det visar sig att det kan vara mordvapnet om man sedan kan berätta en historik kring detta. Trovärdigheten i en story kopplad till vapnet blir högst konkret i förhållande till alla andra spekulationer och teorier.
Citera
2016-01-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag håller med dig fullständigt och vill tillägga att jag inte ser någon mening med att modifiera en 38:a för att skjuta magnum-ammunition. Risken för vapensprängning lär vara mycket stor med "standard Magnum-ammunition" och jag kan tillägga att en bekant sprängde sin S&W 357 Magnum när han överladdade den.

Ja porslinsögat kan nog bekräfta hur vanskligt det kan vara. Det är inte direkt så att man röntgar sitt vapen efter sprickor inför varje skjutning och toleranserna är ibland små.

Kommer ihåg armens gamla 07 som man måste ha den svarta 9mm i. Vanliga k-pistammon gick att skjuta med men förr eller senare gick det åt h-e.

Hemladdning handlar om sportskyttar och där handlar det inte om att maxa laddningen utan snarast tvärt om att hitta ett ideal mellan träffsäkerhet, hanterbarhet och tydlig markering på tavlan.

Överladdning är som sagt något för spånen. Därmed inget illa sagt om din vän.
Citera
2016-01-12, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag har ingen teori bara slutsatser utifrån analyser som jag drar av en gedigen kunskap förvärvad under lång tid och kontakter med många med insikt samt tyvärr också stollar.

Se det så här. Varför lämnas inte vapnet till PU och sprids kunskapen inte via dem utan via LGWP? Uppenbarligen finns där en förtroendeklyfta där den som har värdefull information och viktiga bevis inte litar på att det tas till vara på rätt sätt.

Detta mord vet eller anar personer med djupa insikter i underrättelsevärlden nog sedan länge hur det hängde ihop. Sådana förstår hur delikat det kan vara att röra i en sådan byk och hur man måste tassa på tå.

Jag tror att vändningen vi såg i och med 25årsdagen är det heta spåret. Då var det stollerier att tala om saker som SB och underrättelsetjänsten men idag ansluter sig alla seriösa till sådana spekulationer. Det vi ser nu kan vara början till slutet. Tillräckligt med väktare är borta för att en mycket pinsam sanning skall kunna avtäckas steg för steg.

Vill du veta mer hur jag tänker rent systematiskt har jag väl flera tusen inlägg i tråden.

Flera har nog t ex noterat att jag långt tidigare i tråden ,i polemik med en annan debattör som hävdade att det var "kört" eftersom vapnet sannolikt var borta och förstört, antytt att man kanske inte skulle vara så säker på det.

Därmed inte sagt att jag visste eller vet något konkret i just den saken bara att vissa tecken jag sett gjorde att det kunde vara så att det fanns kvar. Nu kanske vi får veta om så är fallet och naturligtvis underlättar det enormt om det visar sig att det kan vara mordvapnet om man sedan kan berätta en historik kring detta. Trovärdigheten i en story kopplad till vapnet blir högst konkret i förhållande till alla andra spekulationer och teorier.
Varför tror du då inte på en utländsk/utländska Gman/män?
Citera
2016-01-12, 21:27
Medlem
pyro860s avatar
Veckans Brott gav ju inget direkt matnyttigt. Hoppas att dom skyndar sig på SKL så att GW kan få läsa upp protokollet nästa vecka

Tror ju dock inte man har sån tur så man hittar det. Men det vore ju väldigt bra om vi fick slut på den här soppan.
Citera
2016-01-12, 22:17
Avslutad
Någon som vet vad det var för vapen VG provskjutit när han hade krutrester kvar på rockarmen?
Citera
2016-01-12, 22:19
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Veckans Brott gav ju inget direkt matnyttigt. Hoppas att dom skyndar sig på SKL så att GW kan få läsa upp protokollet nästa vecka

Tror ju dock inte man har sån tur så man hittar det. Men det vore ju väldigt bra om vi fick slut på den här soppan.

Det var ju +2 som sannolikhet att det var den kulan redan innan provskjutningen med rätt ammunition så visst är det intressant .
Om GW hade ringt NFC timman innan programmet och just då inte fått svar så lär det nog komma i morgon och inte om en vecka .

Vore som du sade skönt att få slut på denna soppa ...
Citera
2016-01-12, 22:20
Avslutad
Någon som hittat en koppling mellan VG o SE förutom ett eventuellt contrasamband?
Citera
2016-01-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Börjar att tro mer och mer att det är rätt picka. GW vet såklart mer kring historien bakom UL, och det faktum att han inte garderar sig mer än han gör tycker jag pekar mot att tipset har mer substans än ett vanligt tips. Är det rätt vapen känns det också som att sannolikheten för en ensam gärningsman ökar rätt mycket.
Citera
2016-01-12, 22:35
Medlem
Med facit i hand. Borde man inte ha dammsugit exempelvis trappan uppför Tunnelgatan på fingeravtryck/hårstrån/kroppsvätskor/dna osv. Sen hade man avfört person efter person tills bara CP eller någon annan intressant misstänkt fanns kvar.
Citera
2016-01-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cxaaxc
Med facit i hand. Borde man inte ha dammsugit exempelvis trappan uppför Tunnelgatan på fingeravtryck/hårstrån/kroppsvätskor/dna osv. Sen hade man avfört person efter person tills bara CP eller någon annan intressant misstänkt fanns kvar.

DNA Analys var inte aktullet då. Första fallet i USA där mitrokondiskt DNA (kanske planterade bevis) använt när det gällde mordet på VG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in