Citat:
Ursprungligen postat av
the saint
Jag anar desperation från ett helt annat håll.
För att underlätta diskussionen får jag väl citera slutklämmen i utlåtandet, så kan alla se vem som har rätt i sin tolkning. Du eller jag.
Jag fetar det allra viktigaste.
Är detta "intetsägande" slutsatser?
Var lämnar det öppet för att UN WGAD har fel?
Det är väldigt vagt formulerat.
"could use less restrictive means" - men inte should, must etc.
"it is arguable that the existing EAW would be invalidated" - men inte att det absolut är så. Tvekan.
"10 months on, the Swedish Supreme Court view may well move closer to the dissenting judgment of Justice Svante Johansson" - may well - väldigt vagt
"the Swedes could guarantee a right of non-refoulment to Assange" - mycket vagt. Hittills har man hävdat att man inte kan utlova några sådan garantier då detta står i strid med svensk lag och det heller inte att lova något innan en faktisk ansökan kommer in och man vet exakt vad som står denna.
"which suggests that the UN WGAD decision cannot fairly be described as ‘ridiculous’, ‘ludicrous’, or ‘so wrong’" - suggests, vagt. Men om den inte kan kallas för löjlig etc så kan den ändå kallas för felaktig om den är felaktig.
"But human rights are not meant to favour the popular amongst us; they are meant to favour us all." Filosofiskt resonemang utan koppling till det aktuella fallet.
Slutsats - allt det du fetmarkerat - det starkaste du kan hitta - är mycket vagt. Hon som skriver vågar antagligen inte eller kan inte ta ställning utan svarar på "politikerspråk" så att hon sen kan få ryggen fri när utgåva 2 från UN WGAD med pudel kommer.