Citat:
Ursprungligen postat av
Oilkink
Mrklig frklaring av Bjrkman d. Mig veterligen var "Guld och grna skogar" en svensksprkig version av exakt samma lt - av samma ltskrivare - som ngra r tidigare givits ut med en japansk grupp. Den borde ha blivit diskad!
Klantigt av ltskrivarna till Anna Books bidrag att skicka in samma lt till Melodifestivalen som de redan skickat till ett annat lands uttagning...

Ja, visst r det struntprat av Bjrkman, som hller om man bara lyssnar p honom men inte ltarna. Allts lyssna:
Tenabata Matsuri (七夕祭り, 2009)
Guld och grna skogar (2015)
Mjligen hade Bjrkman kunnat hnga svenska tvlingsbidragets kvalifikation p faktum att Japan ligger utanfr Europa, men det frsvagas av att man samma r lter Australien delta, och:
Citat:
Veteranens [Hasse Andersson] lt Guld och grna skogar r skriven av Anders Wrethov, Elin Wrethov, Johan Bejerholm och Johan Deltinger.
De tre frsta skrev ett bidrag till Melodifestivalen 2009 med titeln Sommaren p Bjre. D kom lten inte med i tvlingen, och ltskrivarna bestmde sig fr att lta det japanska bandet Tegomass tolka den. Titeln bts frn Sommaren p Bjre till Tenabata Matsuri.
[]
Enligt Melodifestivalens regler fr endast nya verk som inte tidigare har gjorts tillgngliga fr allmnheten vara med i tvlingen.
Kallade till krismte
Anklagelserna fick SVT att dra ihop ett blixtinkallat mte, fr att bedma ltarnas likheter och olikheter.
De kom fram till att det rr sig om tv skilda verk.
Det vi gjort r att jag har samlat min tvlingsgrupp och s satte vi oss lyssnade p ltarna bredvid varandra. Och nr man lyssnar p dem s r det mycket strre olikheter n likheter nr man analyserar, sger Christer Bjrkman till Aftonbladet.
SvT:
Misstnkt lik japansk lt
Man hvdar allts det vara frga om tv skilda verk med mycket strre olikheter n likheter. Vem tror att en upphovsrttsjurist skulle gra samma bedmning i skarpt lge? Nej, antingen har hans tvlingsgrupp fokuserat uteslutande irrelevanta parametrar, eller har lget desarmerats per verenskommelse (gissningsvis med japanska duon Tegomass moderskepp
Johnnys Associates, som verkar nischade p sdan hr produktions fram- & baksidor, och skert besvarar sdana hr
Other inquiries (nederst)).
Principiellt detsamma kan glla frra rets Zelmerlw, fr vars bidrag verenskommelsen br ha varit noga med tillrcklig likhet att skapa snackis och lta respektive upphovsmn f kredd i virala igenknnanden, varigenom win-win.