2016-02-07, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Anna Books låt är exakt samma låt som hamna i Moldavien med en svensk text.
Hasses låt var en "ny" låt av samma låtskrivare som hade skrivit den japanska. Sen att de låter exakt lika i stort sätt spelade ingen roll sa Björkman då.

Märklig förklaring av Björkman då. Mig veterligen var "Guld och gröna skogar" en svenskspråkig version av exakt samma låt - av samma låtskrivare - som några år tidigare givits ut med en japansk grupp. Den borde ha blivit diskad!

Klantigt av låtskrivarna till Anna Books bidrag att skicka in samma låt till Melodifestivalen som de redan skickat till ett annat lands uttagning...
2016-02-08, 02:03
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Märklig förklaring av Björkman då. Mig veterligen var "Guld och gröna skogar" en svenskspråkig version av exakt samma låt - av samma låtskrivare - som några år tidigare givits ut med en japansk grupp. Den borde ha blivit diskad!

Klantigt av låtskrivarna till Anna Books bidrag att skicka in samma låt till Melodifestivalen som de redan skickat till ett annat lands uttagning...
Alltså, problemet var inte att de skickade in låten. Tydligen hade de skickat den först till vad det nu var för land men inte hör något mer om den. De antog därför att den aldrig gavs ut, vilket den tydligen hade gjort!
Låtskrivarna trodde alltså att låten fortfarande var hyfsat okänd och ospelad eftersom de aldrig hörde något om att den hade spelats en massa och givits ut, och skickade därför i god tro in den till Mellon. Naivt och något de kanske borde kollat själva ändå? Jajamensan. Men så vet jag inte hur den industrin fungerar. De kanske skickar alla låtar till jordens alla länder i hopp om att någon vill ta upp den och spela den och att det är omöjligtvattvha koll på alla.
2016-02-08, 11:24
Medlem
Badios avatar
Citat:

Det finns en liten skillnad i japanska låten kontra Hasses när det spelas dragspel i låten. Tydligen var det tillräckligt för Björkman för att inte diska den som samma låt. Men visst, den skulle såklart diskats.
2016-02-08, 13:24
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:

Ja, visst är det struntprat av Björkman, som håller om man bara lyssnar på honom men inte låtarna. Alltså lyssna:
Tenabata Matsuri (七夕祭り, 2009)
Guld och gröna skogar (2015)

Möjligen hade Björkman kunnat hänga svenska tävlingsbidragets kvalifikation på faktum att Japan ligger utanför Europa, men det försvagas av att man samma år låter Australien delta, och:
Citat:
Veteranens [Hasse Andersson] låt ”Guld och gröna skogar” är skriven av Anders Wrethov, Elin Wrethov, Johan Bejerholm och Johan Deltinger.

De tre första skrev ett bidrag till Melodifestivalen 2009 med titeln ”Sommaren på Bjäre”. Då kom låten inte med i tävlingen, och låtskrivarna bestämde sig för att låta det japanska bandet Tegomass tolka den. Titeln böts från ”Sommaren på Bjäre” till ”Tenabata Matsuri”.

[…]

Enligt Melodifestivalens regler får endast nya verk som inte tidigare har gjorts tillgängliga för allmänheten vara med i tävlingen.

Kallade till krismöte

Anklagelserna fick SVT att dra ihop ett blixtinkallat möte, för att bedöma låtarnas likheter och olikheter.

De kom fram till att det rör sig om ”två skilda verk”.

– Det vi gjort är att jag har samlat min tävlingsgrupp och så satte vi oss lyssnade på låtarna bredvid varandra. Och när man lyssnar på dem så är det mycket större olikheter än likheter när man analyserar, säger Christer Björkman till Aftonbladet.

SvT: Misstänkt lik japansk låt
Man hävdar alltså det vara fråga om “två skilda verk” med “mycket större olikheter än likheter”. Vem tror att en upphovsrättsjurist skulle göra samma bedömning i skarpt läge? Nej, antingen har hans tävlingsgrupp fokuserat uteslutande irrelevanta parametrar, eller har läget desarmerats per överenskommelse (gissningsvis med japanska duon Tegomass’ moderskepp Johnny’s Associates, som verkar nischade på sådan här produktions fram- & baksidor, och säkert besvarar sådana här Other inquiries (nederst)).

Principiellt detsamma kan gälla förra årets Zelmerlöw, för vars bidrag överenskommelsen bör ha varit noga med tillräcklig likhet att skapa snackis och låta respektive upphovsmän få kredd i virala igenkännanden, varigenom win-win.
2016-02-08, 18:17
Medlem
petra mede är väl bra programledare tror jag, gina är lite pasé. men tillsammans hade de 0 personkemi. antagligen har det varit åtskilliga catfights före festivalen..
2016-02-08, 18:29
Medlem
Trumpeters avatar
Lite konstigt att både Samir/Viktor och Albin/Mattias finns att köpa på Itunes, men Robin och Ace Wilders låtar inte verkar vara tillgängliga ännu. Personligen tycker jag att det är lite patetiskt att inte Robins och Ace Wilders är släppt, men med tanke på att Samir/Viktor och Albin/Mattias mycket väl kan gå till final borde inte dessa låtar få vänta på att bli släppta också.
2016-02-08, 18:34
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
Säga vad man vill om Petra men det finns få kvinnor som kan leda ett program som Melodifestivalen med bravur. Hon äger kameran från första stund.
Håller med dig. Hon kan sitt jobb
Gina däremot är alldeles för grå och tråkig. Finns säkert ett 10-tal kvinnliga programledare som skulle kunna gjort hennes jobb bättre.
Håller med dig här också.
2016-02-08, 20:58
Medlem
WangHaos avatar
http://www.dailymotion.com/MicrophoneOnly

Haha lyssna på låtarna utan själva musiken, MIC Only, vissa sjunger förgräsligt.
2016-02-08, 21:17
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Lite konstigt att både Samir/Viktor och Albin/Mattias finns att köpa på Itunes, men Robin och Ace Wilders låtar inte verkar vara tillgängliga ännu. Personligen tycker jag att det är lite patetiskt att inte Robins och Ace Wilders är släppt, men med tanke på att Samir/Viktor och Albin/Mattias mycket väl kan gå till final borde inte dessa låtar få vänta på att bli släppta också.

det låter konstigt. Ace låt finns väl iallafall på youtube?
2016-02-08, 22:55
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WangHao
http://www.dailymotion.com/MicrophoneOnly

Haha lyssna på låtarna utan själva musiken, MIC Only, vissa sjunger förgräsligt.

Måste säga att de här klippen med mic only fascinerar mig. Hur mycket musiken kan göra för att täcka upp felaktigheter och vilka som faktiskt sätter alla toner riktigt bra.
Sedan låter ju hela alltet så otroligt mycket konstigare utan musik..
2016-02-08, 23:00
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Hmm, de ska väl inte gå att köpa än? De låtar som åkt ut kan ju börja säljas men.. Det finns någon regel där som säger att låtarna inte ska få spela på tex radio eller liknande innan alla bidrag redan fått medverka. Alltså, efter sista deltävlingen och innan andra chansen brukar de väl släppa allt fritt har jag för mig, men det ska vara för att ingen låt ska ha fördel i att ha varit med i första deltävlingen eller sista och om folk hunnit vänja sig vid en låt eller redan tröttnat på den efter att ha spelat sönder den.
2016-02-08, 23:36
Medlem
vad hände med Yohio? Är han slut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in