2016-02-08, 21:42
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Vi leker med tanken att NB inte mördat LH och ändå finns denna tunga bevisning mot NB. Men NB är lite korkad som säger att han inte ens träffat eller sett LH.

Hade han istället hävdat att ja vi har träffats några ggr och hånglat lite. Då hade inte bevisningen mot honom varit lika tung längre för hur skulle det kunna motbevisas att dom inte har träffats och hånglat?

Lisa är ju död

Så hade han kört på den linjen hade åklagaren fått det lite svettigare för då kan ju faktiskt DNA:t förklaras men det betyder ju inte att det behöver ha varit NB som mördade henne. _
Ja, jag tror fallet skulle ställt sig annorlunda då, även fast det var längesen jag uttryckte det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
From förhoppning. Sannolikt kommer NB fortsätta neka i sten, och som jag sagt tidigare är det faktum att han ens inte ens tillstår att ha träffat Lisa - sannolikt en bidragande orsak till att han i slutändan blir dömd.
2016-02-08, 21:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vi leker med tanken att NB inte mördat LH och ändå finns denna tunga bevisning mot NB. Men NB är lite korkad som säger att han inte ens träffat eller sett LH.

Hade han istället hävdat att ja vi har träffats några ggr och hånglat lite. Då hade inte bevisningen mot honom varit lika tung längre för hur skulle det kunna motbevisas att dom inte har träffats och hånglat?

Lisa är ju död

Så hade han kört på den linjen hade åklagaren fått det lite svettigare för då kan ju faktiskt DNA:t förklaras men det betyder ju inte att det behöver ha varit NB som mördade henne. _

Det räcker inte med att man påstår saker när man befinner sig i NB:s situation (eller "förklarar" sig som vissa uttrycker det).

Man måste kunna backa upp det man säger också på något sätt.

I det här fallet fanns inga som helst tecken på kommunikation mellan personerna. Inga SMS, inga telefonsamtal. Inga vittnesmål på att de hade pratat. Lisas föräldrar kan säkert vittna om att det inte funnits några rimliga tillfällen för att "träffas och hångla" i Blombergstrakten i hennes tidsschema.

Sen har man ju också rätten rätt att göra en rimlighetsbedömning. Varför skulle en ung, söt och social flicka utan sociala eller psykiska problem vilja träffas och hångla med en skitaktig, dubbelt så gammal hantverkare som hon bara kunde kommunicera med på bruten svenska och något mindre bruten engelska?

Så nej - hångelteorin hade som man sa förr i tiden icke båtat honom för ett hår Dessutom hade den ju inte förklarat det märkliga faktum att deras DNA blandats i flera besudlingar som avsatts med blod.
2016-02-08, 21:43
Medlem
Har Rönnbäck uttalat sig i media om dagens utfall? Ska hon gå vidare till HD med klorna och tänderna framme? När vinner domen laga kraft?

Är det Kumla nu? En del säger att han får sitta i Sverige i två år, sen i Litauen.. men är det inte praxis att de får sitta på Kumla i 5 år först så de mjuknar lite och accepterar läget?
2016-02-08, 21:46
Medlem

Lisa är ju död

Så hade han kört på den linjen hade åklagaren fått det lite svettigare för då kan ju faktiskt DNA:t förklaras men det betyder ju inte att det behöver ha varit NB som mördade henne.

Är det så våldtäktsmän kommer undan med att de har ejakulerat i offret som de sedan dödar, också?

Man gör väl kanske en rimlighetsbedömning. Då skulle det kunna stå "hovrätten ansluter till tingsrättens bedömning att en relation mellan Nerjus och Lisa är så osannolik att det är bortom all tvivel, varför Nerjus är mördaren"
2016-02-08, 21:48
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Har Rönnbäck uttalat sig i media om dagens utfall? Ska hon gå vidare till HD med klorna och tänderna framme? När vinner domen laga kraft?

Är det Kumla nu? En del säger att han får sitta i Sverige i två år, sen i Litauen.. men är det inte praxis att de får sitta på Kumla i 5 år först så de mjuknar lite och accepterar läget?
Den där Rönnbäck har vad läst idag inte varit anträffbar (åtminstone för journalister) på en vecka.
Hon skäms hoppas jag, hon verkar ha köpt alla "alternativa" dårteorier som framförts här rakt av.
2016-02-08, 21:49
Bannlyst
Säger bara att DNA:t som funnits hade kunnat förklaras om han istället hävdat att han träffat henne men folk fattar kanske inte det??
2016-02-08, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Den där Rönnbäck har vad läst idag inte varit anträffbar (åtminstone för journalister) på en vecka.
Hon skäms hoppas jag, hon verkar ha köpt alla "alternativa" dårteorier som framförts här rakt av.

Vad skall hon skämmas för ? Det är ju hennes plikt som försvarsadvokat att göra allt som står i hennes makt att försvara sin klient när denne nekar till anklagelserna . Det måste du väl förstå men såklart denna gången hade de ju en ruskigt brant uppförsbacke och kom såklart inte i mål.
Senast redigerad av Sibboratorn 2016-02-08 kl. 21:58.
2016-02-08, 21:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Säger bara att DNA:t som funnits hade kunnat förklaras om han istället hävdat att han träffat henne men folk fattar kanske inte det??

Nja, dna i form av blod på de ställen där det anträffades kan nog inte förklaras med att han träffat henne och pratat lite, det krävs nog en lite mer utförlig historia.

Det sitter på ställen där han inte bör ha varit liksom.
2016-02-08, 21:55
Medlem
Citat:

Det står redan för cirka fem tusen sidor sen.. och har avhandlats till magisteravhandling.

Jag skrev vid ett tillfälle att han skulle kunna säga att japp, jag jobbar på stället, en dag gled jag förbi ladugården och ser att en tjej håller på hänga sig! Ska hon hänga sig och jag ser på?! Aldrig i livet! Jag springer fram och försöker lyfta upp henne i smalbenen men orkar inte, hon hänger för högt och väger för mycket, jag rusar då för att hämta en pall men när jag kommer tillbaka, klättar upp och skär ner henne är det för sent. Då har vi brottats, kramats, jag har börjat blöda, och får PANIK, jag förstår att jag blir huvudmisstänkt för detta. Och gömmer kroppen i ren panik.

Flera svar finns på detta också. riktigt bra svar av några. Du får lägga ett halvår och läsa tråden, helt enkelt.
Senast redigerad av Kris00tian 2016-02-08 kl. 22:00.
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Rent generellt så finns det många extra förmåner i Svenska fängelser, jämfört mot i utlandet. Kriminalvården betalar pengar till dig om du arbetar. En fast summa sätts dessutom in på ens muck-konto, så man har råd med allt möjligt fint när man blir frigiven.
Sen har vi fri läkarvård, tandvård och gratis mål ca 3-4 gånger per dag, kan få tillgång till dator, TV,TV-spel. Fångarna kan även få ersättning för att se på film, spela Monopol eller andra sällskapsspel med personalen, istället för att göra ett vanligt jobb.
Och blir du blir du dömd till straff under 6 månader kan Socialtjänsten betala din lägenhet, men man måste ansöka om det. Listan kan göras längre än så här, men det är ett axplock på hur bra det är i Svenska fängelser.

Så har det sätt ut åtminstone, men om något reglerats senaste året låter jag vara osagt.
Min fråga var varför alla dessa förmåner är så bra.
Medlem
En kommentar från försvaret.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6363970
2016-02-08, 21:56
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Vad skall hon skämmas för ? Det är ju hennes plikt som försvarsadvokat att göra allt som står i hennes makt när hennes klient nekar. Det måste du väl förstå men såklart denna gången hade de ju en ruskigt brant uppförsbacke och kom såklart inte i mål.
Jo jag är fullt medveten om att hon är där för att försvara sin klient så gott det går men här tycker jag att gränsen för vad man kan hitta på för att fullgöra sin plikt har överskridits med råge och har fått ett löjets tunga sjok över sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in