2015-10-24, 18:24
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ett förslag.
1. NB bär handskar med IB:s DNA på.
IB:s DNA överförs till LH:s trosor.

2. NB tar av handskarna - NB:s DNA återfinns på flertal ställen bl.a. rör i tak.

Ja, se ovan (ni som undrar), här ytterligare ett bra exempel.
Kan vi lägga ner IBs DNA nu och frånvaron av NBs just på det stället ?
2015-10-24, 18:27
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu förstår jag inte riktigt logiken. DNA på röret kommer från blod. Detta blod tillhör Nerijus. En teori om indirekt kontamination här förutsätter en mördare som på något vis har fått blod i tillräcklig mängd från Nerijus på sina händer eller möjligen underarmar för att avsätta en hel fläck på röret i samband med att han hänger upp snöret.

Hur troligt tycker du att det låter?

När det gäller DNA på trosorna så är det inte blod utan "sekret/DNA" Jag har liksom flera andra föreslagit att Nerijus haft handskar på sig under dådet (därav inga fingeravtryck någonstans och därav kanske också övertygelsen om att man inte skulle hitta några bevis mot honom). Dessa handskar kan han mycket väl ha "lånat" från sin fru och oavsiktligt överfört DNA från henne när han dragit ner offrets trosor (Det känns vidrigt att skriva det här)

Det låter väl inte orimligt?

Jag ser ingen som helst likhet mellan dessa båda avsättningar. Jag antar att advokaten kommer att försöka något i stil med att klientens DNA och blod fanns över hela ladan, men jag kan inte för mitt liv begripa hur hon skulle kunna ha någon framgång här. Hans DNA finns ju dessutom på flera platser i besudlingar ihop med Lisa Holms DNA. Jag är lekman, men det känns som det talar starkt för direktkontakt med källan.

Absolut inte orimligt i sig att handskarna tillhörde Irina, men då borde hennes DNA ha avsatts på många fler ställen än just detta enda fynd på trosan.

Nej, alltså planteringsteorin är befängd och Inger R kommer inte kunna argumentera något som helst hållbart kring detta, hennes kapacitet är för grund för ett djupare resonemang och för nervös för att kunna driva något som helst i hamn. Ser fram emot att höra henne försöka argumentera till klientens fördel om hans perversa sexuella preferenser, onanivanor och sexuella sadism bland annat vidrigt i hans mördarCV.
2015-10-24, 18:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu förstår jag inte riktigt logiken. DNA på röret kommer från blod. Detta blod tillhör Nerijus. En teori om indirekt kontamination här förutsätter en mördare som på något vis har fått blod i tillräcklig mängd från Nerijus på sina händer eller möjligen underarmar för att avsätta en hel fläck på röret i samband med att han hänger upp snöret.

Hur troligt tycker du att det låter?

När det gäller DNA på trosorna så är det inte blod utan "sekret/DNA" Jag har liksom flera andra föreslagit att Nerijus haft handskar på sig under dådet (därav inga fingeravtryck någonstans och därav kanske också övertygelsen om att man inte skulle hitta några bevis mot honom). Dessa handskar kan han mycket väl ha "lånat" från sin fru och oavsiktligt överfört DNA från henne när han dragit ner offrets trosor (Det känns vidrigt att skriva det här)

Det låter väl inte orimligt?

Jag ser ingen som helst likhet mellan dessa båda avsättningar. Jag antar att advokaten kommer att försöka något i stil med att klientens DNA och blod fanns över hela ladan, men jag kan inte för mitt liv begripa hur hon skulle kunna ha någon framgång här. Hans DNA finns ju dessutom på flera platser i besudlingar ihop med Lisa Holms DNA. Jag är lekman, men det känns som det talar starkt för direktkontakt med källan.

Om du inte förstår den enkla logiken hoppas jag att XeniaOT förklarar den för dig

Vad jag snappat upp, finns MGM:s DNA ihop med Lisas DNA enbart på snöret (förvisso hittat på tre platser: på golvet under röret, i ett angränsande rum och slutligen runt halsen).
2015-10-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Några saker att tänka på:

* Varför i helvete lämnar man en stor hjälm och en jacka i en rishög bara några meter ifrån kroppen??
Och varför dumpades tillhörigheter på vägen dit som rena fotspår.
Varför dumpades inte alla prylar på samma ställe??

* Hostel-varning på ladan. Kan vara bland det vidrigaste jag sett. Skitigt, äckligt och skumt.
Dessutom med sperma överallt på väggarna och dessutom i lampskärmar!?!?

Baltern har också suttit och bajsat mitt i ladan.

Duschar endast en gång i månaden och då på tillsägelse av frugan. Oftast vid byte av sängkläder.
Detta vid ett fysiskt och varmt jobbande

Alltså, vad fan är detta??

* Är detta morddebuten så är det märkligt. Att hänga upp någon med nerdragna byxor helt enkelt för att titta och förmodligen dra en snabbrunk.
Han måste ha tänkt på det här otroligt länge. Varje gång han runkade inne i äckel-ladan.

* Den stora frågan är nu inte om han kommer att åka dit för det kommer han att göra.
Den stora frågan är om han kommer att börja prata.

En djävla äcklig lågbegåvad slarver som inte fattar bättre
2015-10-24, 18:28
Medlem
Eftr att ha läst större delen av FUP: Nog tror jag att åtminstone Tingsrätten dömer honom. Speciellt blodet på Lisas jacka finner jag svårt att förklara för hans del. Det finns dock många frågor. Jag tror inte han har gjort detta helt själv. Vi får se om han ändrar sin historia nu när rättegången börjar och han börjar inse att han kommer att bli dömd till livstid. Vi får då se om vi får reda på en "verkliga sanningen".
2015-10-24, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om du inte förstår den enkla logiken hoppas jag att XeniaOT förklarar den för dig

Vad jag snappat upp, finns MGM:s DNA ihop med Lisas DNA enbart på snöret (förvisso hittat på tre platser: på golvet under röret, i ett angränsande rum och slutligen runt halsen).
Insida jeans, jackan..träningsbyxor..
2015-10-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där kan vara en viktig synpunkt.
Två studier visar bara runt 25% knäckt tungben vid självmords-hängning. Gissar att det blir mer vid annat våld förstås.
Garderar mig för att det var vad jag fann med telefonen på 5 min. Måste dra iväg ett tag nu.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20973326
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16083660

Kapitel 16 Skadetyper ifrån Rättsmedicinalverket:

Frakturer på sköldbroskets övre horn och tungbenet är vanligare vid brott än vid självmord, beroende på att det vid brott vanligen används större kraft.
2015-10-24, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Absolut, inte direkt en bra idé att göra ett brott av denna kalibern om man lider av kraftig psoriasis, iaf inte utan att ha heltäckande nylondräkt.

Jo jag vet
Det första man läste i FUP typ.

Bra där kissemiss!
Det är lite jobbigt för NB nu, skulle vilja klia han med en
rot borste och be han sätta sig i bilen och komma
hem till min byggbod för lite Flashback, undrar om han sett en
spikpistol?
Psoriasis och skitig är lite för att lyckas med något brott
och komma undan i dessa tider.
Frågan är om det var hanns röst Pappan hörde i fickringningen
och skulle Lisa svarat så till en skitig motbjudande man?
2015-10-24, 18:32
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Eftr att ha läst större delen av FUP: Nog tror jag att åtminstone Tingsrätten dömer honom. Speciellt blodet på Lisas jacka finner jag svårt att förklara för hans del. Det finns dock många frågor. Jag tror inte han har gjort detta helt själv. Vi får se om han ändrar sin historia nu när rättegången börjar och han börjar inse att han kommer att bli dömd till livstid. Vi får då se om vi får reda på en "verkliga sanningen".
From förhoppning. Sannolikt kommer NB fortsätta neka i sten, och som jag sagt tidigare är det faktum att han ens inte ens tillstår att ha träffat Lisa - sannolikt en bidragande orsak till att han i slutändan blir dömd.
2015-10-24, 18:35
Medlem
Den huvudmisstänkte är extremt förvirrad vid förhören när det gäller tidsrymden för brottet, men kristallklar när de frågar om vad han jobbar med eller beskriver sig själv. Mats Alm startade fabuleringsmotorn, men han bara mumlar och förstår inte de enklaste frågor.

Inte den klarhet man kan kunde vänta av en helt felaktigt utpekat oskyldig.som normalt har kommandot.

Att tiden skulle vara knapp tror jag inte. Det är ju säkert en fantasi som inte är helt genomtänkt från A till Ö som utlöser förloppet. Han hittar ett offer och gör idéerna till verklighet som vilken fotbollsspelare som helst. Det är ju ingen akademiker från någon mysig engelsk deckare utan live med fokus på någon våldsdröm att äga/kränka/få tillgång till fantasiobjektet. Målet för facinationen kanske slocknar/uopnås när han fått henne livlös och snabt måste han få undan henne.

Det är ju inte säkert att det blev som han tänkt sig. Fantasin kan ju ha varit skruvad i förh till vad han upplevde efter någon minut.

Måste varit väldigt uppjagad som sätter planen i verket utan någon planering. Det kryllar ju av bilar och folk.

Verkar helt uppslukad av idén och sakna planeringshorisont. Fix idé styrd. Inte ovanligt för den klass av hjärnor som blir farliga vid intag av alkohol. Att han är farlig styrks ju av hans medboende som han dominerar och skrämmer enl FUP.

Mycket graverande DNA med kombination av multipla plagg som besudlats gemensamt som de sitter på kroppen men hittas åtskilda. Den aviga jackan med blodfäckar på insidan.

Bra att det blivit avsevärt svårare att hävda noll inblandning. I så fall krävs en helt otrolig komplott minst i klass med kalla räkor och kinesisk maffia och dessutom bevisad verklig. Duger inte verkligheten denna gång?
2015-10-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vad som "läckt ut" kan du glömma nu, läs i FUP! Där finns rättsmedicinska utlåtanden och inget sådant beskrivs.

Utöver skadorna på halsen var det väl bara något blåmärke om jag inte läst väldigt slarvigt...

I ett förhör med NB, när förhörsledaren visar bilderna på Lisas kropp, så säger förhörsledaren att benen var brutna inåt. Vad det innebär vet jag inte. Men visst, saker som "läckt" finns inte. Nu finns allt svart på vitt såklart.

Edit: Från FUP

FL: "Äh inne i den byssjan i ett klädskåp så anträffas Lisa intryckt i ett klädskåp på detta
sätt. Det var en del kläder framför henne för att dölja henne. Öppningen mäter 24
centimeter så visst kraft har nog gärningsmannen använt för och trycka in henne i
skåpet. Man ser dessutom att hennes ben är upptryckta på framsidan vända åt fel håll
och att kläder är neddragna. Rättsläkare gör bedömningen att hon i vart fall placerats i
det här skåpet innan likstelheten har inträffat"
Senast redigerad av saulhodson 2015-10-24 kl. 18:43.
2015-10-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Kan det inte vara så att litauerns fingrar burit DNA ifrån hans fru eftersom de BOR IHOP och att han när han sedan fingrat på Lisa kontamtinerat trosorna med just hennes DNA?

Nb hade väl problem med att få upp lilleman i sängkammaren, så det är kanske möjligt att det användes en dildo i sänghalmen.
Kanske hade Nb den med sej pillade på trosan med den? Eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in