Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Förutom ditt gråt, håller du med om att Assad och hans anhang bör åtalas enligt den internationella domstolen precis så de ansvariga inom oppositionen bör åtalas? För när du skriver i dina inlägg "regimen" är det otydligt om det inkluderar Assad eller inte.
I ett av dina inlägg skriver att det är ställt bakom tvivel att IS och AQ har begått brott och att medlemskap bör rendera straff (livstid eller dödsstraff som du skriver), men är det inte ställt bakom tvivel att Assad har begått brott och varför bör inte straff åläggas de som ansluter sig till regimstyrkor? Gör du skillnad på brott och brott?
Jag tycker Assad bör utredas av en oberoende utredning när kriget är över ja. Som jag skrivit i mina tidigare inlägg så anser jag att rebellerna och ISIS bör undanmanövreras först för annars faller allt i kaos. Med regimen finns en fungerande infrastruktur och det är möjligt att återbygga landet om regeringen vinner, men det går inte om AQ eller ISIS kommer till makten (för det är alternativet)
När det gäller medlemskap i organisationer så finns det en viktig skiljelinje. ISIS och AQ är terrororganisationer, det är inte SAA (som, rätt eller fel, är Syriens legitima krigsmakt). SAA kan således inte begå terrorbrott, däremot kan de begå krigsförbrytelser, och dessa bör givetvis även de utredas efter kriget när misstankar om detta finns, precis som man gjort i så många andra krig. Medlemskap i SAA är således inget brott i sig, däremot om man begått krigsbrott. Det är skillnaden mot AQ och ISIS.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Du skriver dessutom Här relativiserar du hans dödande igen och, men ändå gråter du varje gång jag påpekar det. Så okunnig som du är inom folkrätt måste jag påpeka för dig att om det finns 50 civila och 2 IS-soldater, skulle en attack vara olaglig då den står i stick och stäv med proportionalitetsprincipen. Okunnighet är typiskt för de som stöder regimen. I din värld är det ok att döda 50 civila för att få 2 kombattanter.

Nej, inte alls, du blandar som vanligt äpplen och päron (och är väl medveten om det men låtsas spela dum). Jag skriver om ideologin/tänkegången/motiveringen bakom de civila attackerna. De som dör pga. regimen gör det pga. att regimen är likgiltig inför deras öde. ISIS väljer istället aktivt ut civila pga. att de vet att de inget har att sätta emot och att det injagar fruktan bland befolkningen (och just fruktan är ISIS bränsle).
Skiljelinen i mitt inlägg är inte att redogöra ATT folk dör eller HUR MÅNGA som dör, utan VARFÖR. Jag försvarar inte; jag förklarar. Det är en väsentlig skillnad!