2016-02-08, 10:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svärmorsmadröm menar du väl - luktar illa, tänderna är på väg att rasa ur käften och ett liv baserat på lögner.
Att inte Adriana upptäckte det som påstod sig ha pratat med honom, hon kanske ser illa och har dåligt luktsinne, snuva?
Citat:
Det som alternativteoretiker utgår från är NBs eget bullshit:
Den stackars utsatte balten som kan misstros för att det är hans arbetsplats - vilket han akut börjar tugga om till grannar och arbetskamrater då ladan spärras av. Spår, DNA avsättningar och tröjor. Dess innan har detta påtalats under sökveckan till mamman efter DNA-provet:
”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer”.
Han preparerade vägen för det som riskerade att komma.
Han anade vad som kunnde hända då det var hans arbetsplats och att han och hans familj kunde bli misstänkta eftersom dom var gästarbetare (inte ovanligt). Han var även orolig för sin bror som också hade glömt kvar en mössa där.
Citat:
Rönnbäck ser detta som en alternativ väg och konspirerar om polisen som den stora busen a la Twin Peak. Mamman gasar på i egen regi och kommer med sina konspirationsteorier.

Mamman säger att de aldrig varit i slagsmål så antingen lever hon i total förnekelse eller så har han lyckats hålla undan allt för henne (försökt slå IB, trakasserat/puttat hårt på henne i provokativt syfte, misshandlat exfrun samt provocerat fram slagsmål på fyllan).

"ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen" sa morsan. Men de facto har han åkt fast för rattfylla i England, drack även öl och tog bilen trots Irinas förmaningar i Blomberg.
För att ha stabil inkomst, fritt boende samt gratis bensin är det märkligt att han inte har ett större sparkapital än det som framkommit.
Det är många män som varit i slagsmål i ungdomen men NB är inte värre än någon annan och han har ingen misshandelsdom emot sig. Var är beviset att han misshandlat sin exfru, brodern? Sitter broden i rättsalen och berättar detta under ed? Betyder broderns ord mer än fruns? Har polisen kontrollerat den historien med exfrun? IB har sagt till honom som många andra kvinnor gör till sina män att om du slår mig så lämnar jag dig och han slog henne aldrig. Därimot berättar brodern om vad han sett och hört och åter igen är det kontrollerat, sitter han i rättsalen och berättar under ed? Är broderns sanningshalt överhuvudtaget kontrollerad?

Jämfört med andra öststatsmän så dricker bröderna förvånansvärt lite alkohol. Ingen boeende i närheten har sett honom full vad jag vet. Jag antar att Arne krävde alkohol och knivförbud på arbetstid. Han har en gång i livet blivit stoppad av polisen i England och fick böter för att bilen var i dåligt skick, inte rattfylla. Istället för att polisen satt och fantiserade om ett dubbelliv i England så skulle dom kanske ha letat upp denne Porcius Renaldas som var med honom i den bilen och kollat historien men återigen var det inte viktigt, det är tvivlet som dom är ute efter, inte sanningen.

Ja där tar du upp ännu en i raden av missar utredningen gjort, kollat upp bankkonton. Du vet därmed inte hur mycket som finns sparat.
Citat:
Redan i FUP ses således att han levt dubbelliv versus vad som sägs - vilket är vanligt förekommande för sexualbrottslingar. Han är inte den förste som både chockat och grundlurat omgivningen via att ha en annan mask utåt. Det är nog snarare en regel än ett undantag när korthuset som byggts upp faller samman och masken utåt krackelerar.
Vilket dubbelliv skulle han ha levt anser du? Han jobbade mest och var annars hemma med bror och fru. Lever du ett dubbelliv då då arbetar och sedan kommer hem? Beter du dig på ett annat sätt i hemmet?
Citat:
Hustrun byter fot, drar rasistkortet gällande polis och häktningspersonal och den 27 oktober att hon vägrade vittna:

# Vägrade komma när ÅK skickade kallelse.
# Vägrade vittna även då domaren i TR ringde upp: "Jag vill inte vittna mot min man", "jag vägrar vittna".
# Ringer sen upp och skapar tolkkaos då det är på kort varsel. Sen avbryter hon för att hon ska till vårdcentralen.
# Vägrar sen inställa sig på plats i HovR, beviljas att vittna via videoförhör.
# I HovR (på åklagarens fråga om varför hon inledningsvis vägrade vittna) påstod hon att att det var ett missförstånd, att hon ville vittna men var på väg till vårdcentralen:

Hon var inte alls på väg till vårdcentralen - detta var snarare anledningen till att förhör inte fortsatte i TR.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6290542&playaudi o=5501781

Ja, man kan ju undra hur mycket det är värt via att svära på bibeln och under litauisk ed...

Hustrun verkar lätt utvecklingstörd och det borde ha kollats upp och tagits hänsyn under förhör och rättegång.
2016-02-08, 10:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Nu vet jag inte vilka kriterier som måste uppfyllas för att en överklagan skall gå igenom för att HD skall ta upp ett fall, men det känns som att om hovrätten fastställer domen att det kommer att bli en överklagan och att HD kommer att ta upp fallet.
RB 54 kap.
Citat:
10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Jag känner till två mål som har beviljats PT i HD på senare tid. Det ena gällde en "balkongflygning" i Södertälje där en man misstänktes för mordförsök och friades i hovrätten. Det bör vara punkt 2 som tillämpades, hovrättens dom var uppenbart felaktig.

Det andra fallet gällde ett mord i Sala, där straffskärpningen för mord 2014 prövades, och där bör det ha varit punkt 1 som var anledningen till PT.

Det kan tänkas att det kommer fram ny bevisning eller omständigheter som är skäl för resning, och därmed skäl för PT, punkt 2, men annars kommer inte PT att beviljas.
2016-02-08, 10:13
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja du har rätt i att man skulle ha pressat IB mycket hårdare, hon visste mer än hon berättade i förhör.
Vad var det som IB och NB låg och pratade om nattetid under sökveckan som brodern hörde? ja inte var det vädret!

EXAKT! Om vilket väl utfört mord de gjort och om de kunde fått ut mer av det? Eller hur fan de skulle komma undan när de ställt till det så här och jag tror käringen är lika inblandad som NB. Brodern vill inte begå mened och gick under jorden för att han sa sanningen vid förhören som hållits och var ju redan rädd för Big Brother som det var och vad skulle inte komma att hända nu då? Vet inte om han har gett sig till känna AB alltså sedan TR. NB var ju övertygad att lillebrorsan skulle kunna fria honom, verkar inte vara AB:s åsikt. Att han håller sig undan torde väl vara ett sätt att säga tyst att han berättade sanningen?
Hustrun kanske är rädd att sluta som LH om hon inte ger pervot alibi och han ändå går fri.

NB har ju uppvisat tydliga tendenser till våld och aggression i samband med fylla och han kunde tagit livet av nån för länge sen när han kört full uppe i Blomberg. Däribland 7/6 då han körde som en idiot säger vittnen. Såna har inget samvete.......

Stackars LH:s familj, får undra vad som hände deras tös hela livet för att den där jävla dåren inte kan erkänna hur det gick till. Jag skulle inte vilja vara i deras kläder. Lider med dom.

Och så denna IR, att hon gör sitt jobb eller inte, är hon likadan sinnad som IB och NB? Det har ju varit på tapeten med henne förut i vissa mål vad jag förstått, att hon inte inser att det är dags att ge upp och fatta läget. NB är skyldig! HD kommer vara högst osannolikt att det kommer gå upp i sa de på radion i morse hörde jag.
Jahaja, då ska IR ha en rättspsykiatrisk undersökning på NB och skattebetalarna får pröjsa ännu mer än vad det redan kostat för denne psyko.

OCH ÄNNU BÄTTRE, NB GÅR FRI OCH KAN STÄMMA PÅ PENGAR DÅ HAR DET KOSTAT BÅDE FÖR ATT HAN SUTTIT NU OCH SEN SKA HA MER PENGAR, mamma Mia.

Har du koll på om låt oss säga dömd 16 år, räknas det av som han redan suttit nu på den tiden eller är det från dag 0 av dom 16 åren? Hängde du med?
2016-02-08, 10:16
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Nej för fan - du har "bara" ansett att Det är bara fel på motiv, tidsschema är orimligt tight och bevisen.

Ja det stämmer. Kul att du lyckats snappa upp det i ditt maniska postanda av samma inlägg om och om igen.

Citat:
Utredningen är ensidig och förundersökningen är undermålig.

Ja det stämmer också. Jag har lagt mest energi att argumentera ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Inte skuldfrågan i sig. Den är oväsentlig ur det perspektivet.

Citat:
Fortsättningsvis att NB passar dåligt in som gärningsman, att det inte är ett sexualsadistiskt mord,

Nja. Lite det ena eller det andra. NB passar dåligt in i ett sexualsadistiskt perspektiv, eller det sexualsadistiska motivet passa dåligt på NB. NB passar däremot bra på det flesta andra "vanliga" motiven.

Citat:
att främsta alternativet är att bli dömd mot griftefriden

Det främsta alternativet till att bli dömd för mord är brott mot griftefriden, inte att NB blir friad.

Citat:
och att flera alternativteoretiker har kommit med fullt möjliga teorier.

Ja i kontexten att det påstods att ingen som presenterat en alternativ teori presenterat ett helt scenario som skulle kunna vara möjligt. Jag påpekade att det finns flera som gjort det. Det betyder inte att jag tror på dem men de finns.

Citat:
Erinrar mig senast att det inte alls var omöjligt att pappan arrangerat mordet (anhörig-mord-mer-vanliga-dravel).

Förmodligen hör svaret till detta påstående hemma i den andra tråden men det var i samband med det resonemang XO för om sannolikhet och självmord. Enligt statistiken så är anhöriga och bekanta de mest sannolika GM. Enligt statistiken är självmord den vanligaste dödsorsaken bland unga. XO för en argumentation som jag misstänker är till för att exponera det osannolika i att det rör sig om ett sexualsadistiskt mord när h*n påstår att NB ägnar sig åt nekrofili. Två sexuella läggningar som det inte finns fog för att misstänka då det finns lika lite bevis som talar för någon av dem om man tittar på vad som kommit fram om NB och hans historia. Mitt hypotetiska förslag var att ett alternativ som logiskt håller om Lisa skulle ha tagit självmord med den bevisning som finns är om SH hittar henne och han till varje pris vill undvika att en utredning om varför Lisa tog sitt eget liv så han iscensätter ett sexualsadistiskt mord och plantera DNAn. Det är ett hypotetiskt resonemang som kanske inte är speciellt troligt men i den diskussionen helt valid.

Citat:
Sen ibland helgarderar du med att "jag har aldrig sagt att NB är oskyldig".
Waow. Stabilt som fan, inte ska du anklagas för att du anser NB oskyldig. Det vore orättvist.

Du kan ju tycka vad du vill men jag kan inte avgöra skuldfrågan. DNA pekar på att NB fm är skyldig, men så mycket är underligt och outrett att jag inte definitivt kan dra några sådana slutsatser. Därav anser jag varken att NB är oskyldig eller skyldig. Varför ska jag sitta här och gissa? En helgardering att inte ta parti i skuldfrågan och låta HR avgöra den saken är den enda resonabla inställningen. Jag inser att hypotetiska resonemang kan vara svåra att förstå för vissa och att det kan vara svårt att greppa att den som framför resonemanget inte nödvändigtvis behöver tro på resonemanget själv. Argument är till för att bemötas och resonemang som inte stämmer/håller bör avföras.
2016-02-08, 10:16
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, ingen direkt ändring i målet som sådant. Däremot har ju HD satt en ny praxis när det gäller livstid - och det kan ju komma att påverka.

Blir det livstid igen så kan vi nog i alla fall räkna med överklagan till HD.

Ej följt, vad menar du med ny praxis?
De sa på radion i morse att det var osannolikt att det skulle gå vidare till HD hörde jag.

Tror mer på IR och att hon ska ha en rattpsykiatrisk undersökning av NB som hon redan babblat om.
2016-02-08, 10:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Ej följt, vad menar du med ny praxis?
De sa på radion i morse att det var osannolikt att det skulle gå vidare till HD hörde jag.

Tror mer på IR och att hon ska ha en rattpsykiatrisk undersökning av NB som hon redan babblat om.
Det skedde en straffskärpning för mord i lagen 2014, och ny praxis började gälla. I förra veckan prövade HD straffskärpningen och beslutade att 2009 års praxis skulle gälla, så vad #micro113 menar med ny praxis är troligen nygammal praxis.

Tillägg: Det framgår av domen att TR tillämpade 2014 års praxis när den dömde till livstids fängelse. HR ska tillämpa 2009 års praxis och det är därför mindre troligt att det blir livstid vid fällande dom, det är inte multipla mord och det finns inga andra synnerliga skäl för livstid.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-08 kl. 10:27.
2016-02-08, 10:21
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Att inte Adriana upptäckte det som påstod sig ha pratat med honom, hon kanske ser illa och har dåligt luktsinne, snuva?

Han anade vad som kunnde hända då det var hans arbetsplats och att han och hans familj kunde bli misstänkta eftersom dom var gästarbetare (inte ovanligt). Han var även orolig för sin bror som också hade glömt kvar en mössa där.

Det är många män som varit i slagsmål i ungdomen men NB är inte värre än någon annan och han har ingen misshandelsdom emot sig. Var är beviset att han misshandlat sin exfru, brodern? Sitter broden i rättsalen och berättar detta under ed? Betyder broderns ord mer än fruns? Har polisen kontrollerat den historien med exfrun? IB har sagt till honom som många andra kvinnor gör till sina män att om du slår mig så lämnar jag dig och han slog henne aldrig. Därimot berättar brodern om vad han sett och hört och åter igen är det kontrollerat, sitter han i rättsalen och berättar under ed? Är broderns sanningshalt överhuvudtaget kontrollerad?

Jämfört med andra öststatsmän så dricker bröderna förvånansvärt lite alkohol. Ingen boeende i närheten har sett honom full vad jag vet. Jag antar att Arne krävde alkohol och knivförbud på arbetstid. Han har en gång i livet blivit stoppad av polisen i England och fick böter för att bilen var i dåligt skick, inte rattfylla. Istället för att polisen satt och fantiserade om ett dubbelliv i England så skulle dom kanske ha letat upp denne Porcius Renaldas som var med honom i den bilen och kollat historien men återigen var det inte viktigt, det är tvivlet som dom är ute efter, inte sanningen.

Ja där tar du upp ännu en i raden av missar utredningen gjort, kollat upp bankkonton. Du vet därmed inte hur mycket som finns sparat.

Vilket dubbelliv skulle han ha levt anser du? Han jobbade mest och var annars hemma med bror och fru. Lever du ett dubbelliv då då arbetar och sedan kommer hem? Beter du dig på ett annat sätt i hemmet?

Hustrun verkar lätt utvecklingstörd och det borde ha kollats upp och tagits hänsyn under förhör och rättegång.

Stackars mössan ! Var det inte inne där LH blev hängd den låg? VAD gjorde den där? Vad lägligt, man kanske blir yr i mössan när mord begås!
2016-02-08, 10:22
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
NB:s bakgrund syns väl tydligt redan dagen innan på lördagen då han försökte sig på joggerskan, ingen kontakt med sin dotter, kör rattfull, inget socialt umgänge med övriga folk där de bodde nu, kolkar och dricker sina öl var och varannan dag enligt noteringar inköpslistor och finns ölburkar med på bilder tagna ur deras hem, dessutom blir han aggressiv när han dricker alkohol så att brodern var rädd för honom, i hemmet var det han som bestämde sk "överhuvudet" maktutövare, stått och haft sitt runkrum när han har en fru, KOM IGEN! Det krävs en del för att få in LH:s kropp i ett skåp på 24 cm:s bredd, bara otur för honom att han inte lade jacka och hjälm i skåpet men tur för anhöriga för annars hade nog aldrig kroppen hittats om den blivit nedgrävd och jag läste att det var nygrävt sen någon dag utanför byssjan.

Och undrar hur det har gått under tiden han suttit häktad alkisen, inga öl stackar´n!

Argumenterar du för att mellanöl förvandlar folk till sexualsadister?

Svårt att se var logiken i det finns.
2016-02-08, 10:24
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ja det stämmer. Kul att du lyckats snappa upp det i ditt maniska postanda av samma inlägg om och om igen.

Ja det stämmer också. Jag har lagt mest energi att argumentera ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Inte skuldfrågan i sig. Den är oväsentlig ur det perspektivet.

Nja. Lite det ena eller det andra. NB passar dåligt in i ett sexualsadistiskt perspektiv, eller det sexualsadistiska motivet passa dåligt på NB. NB passar däremot bra på det flesta andra "vanliga" motiven.

Det främsta alternativet till att bli dömd för mord är brott mot griftefriden, inte att NB blir friad.

Ja i kontexten att det påstods att ingen som presenterat en alternativ teori presenterat ett helt scenario som skulle kunna vara möjligt. Jag påpekade att det finns flera som gjort det. Det betyder inte att jag tror på dem men de finns.

Förmodligen hör svaret till detta påstående hemma i den andra tråden men det var i samband med det resonemang XO för om sannolikhet och självmord. Enligt statistiken så är anhöriga och bekanta de mest sannolika GM. Enligt statistiken är självmord den vanligaste dödsorsaken bland unga. XO för en argumentation som jag misstänker är till för att exponera det osannolika i att det rör sig om ett sexualsadistiskt mord när h*n påstår att NB ägnar sig åt nekrofili. Två sexuella läggningar som det inte finns fog för att misstänka då det finns lika lite bevis som talar för någon av dem om man tittar på vad som kommit fram om NB och hans historia. Mitt hypotetiska förslag var att ett alternativ som logiskt håller om Lisa skulle ha tagit självmord med den bevisning som finns är om SH hittar henne och han till varje pris vill undvika att en utredning om varför Lisa tog sitt eget liv så han iscensätter ett sexualsadistiskt mord och plantera DNAn. Det är ett hypotetiskt resonemang som kanske inte är speciellt troligt men i den diskussionen helt valid.

Du kan ju tycka vad du vill men jag kan inte avgöra skuldfrågan. DNA pekar på att NB fm är skyldig, men så mycket är underligt och outrett att jag inte definitivt kan dra några sådana slutsatser. Därav anser jag varken att NB är oskyldig eller skyldig. Varför ska jag sitta här och gissa? En helgardering att inte ta parti i skuldfrågan och låta HR avgöra den saken är den enda resonabla inställningen. Jag inser att hypotetiska resonemang kan vara svåra att förstå för vissa och att det kan vara svårt att greppa att den som framför resonemanget inte nödvändigtvis behöver tro på resonemanget själv. Argument är till för att bemötas och resonemang som inte stämmer/håller bör avföras.

Han sprang väl omkring med snoppen i vädret och sin lampkupa där han la satsen, helt normalt beteende, medan LH hängde i snaran eller?
2016-02-08, 10:27
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det skedde en straffskärpning för mord i lagen 2014, och ny praxis började gälla. I förra veckan prövade HD straffskärpningen och beslutade att 2009 års praxis skulle gälla, så vad #micro113 menar med ny praxis är troligen nygammal praxis.

OK! Bra eller dåligt?
2016-02-08, 10:27
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
EXAKT! Om vilket väl utfört mord de gjort och om de kunde fått ut mer av det? Eller hur fan de skulle komma undan när de ställt till det så här och jag tror käringen är lika inblandad som NB. Brodern vill inte begå mened och gick under jorden för att han sa sanningen vid förhören som hållits och var ju redan rädd för Big Brother som det var och vad skulle inte komma att hända nu då? Vet inte om han har gett sig till känna AB alltså sedan TR. NB var ju övertygad att lillebrorsan skulle kunna fria honom, verkar inte vara AB:s åsikt. Att han håller sig undan torde väl vara ett sätt att säga tyst att han berättade sanningen?
Hustrun kanske är rädd att sluta som LH om hon inte ger pervot alibi och han ändå går fri.

NB har ju uppvisat tydliga tendenser till våld och aggression i samband med fylla och han kunde tagit livet av nån för länge sen när han kört full uppe i Blomberg. Däribland 7/6 då han körde som en idiot säger vittnen. Såna har inget samvete.......

Stackars LH:s familj, får undra vad som hände deras tös hela livet för att den där jävla dåren inte kan erkänna hur det gick till. Jag skulle inte vilja vara i deras kläder. Lider med dom.

Och så denna IR, att hon gör sitt jobb eller inte, är hon likadan sinnad som IB och NB? Det har ju varit på tapeten med henne förut i vissa mål vad jag förstått, att hon inte inser att det är dags att ge upp och fatta läget. NB är skyldig! HD kommer vara högst osannolikt att det kommer gå upp i sa de på radion i morse hörde jag.
Jahaja, då ska IR ha en rättspsykiatrisk undersökning på NB och skattebetalarna får pröjsa ännu mer än vad det redan kostat för denne psyko.

OCH ÄNNU BÄTTRE, NB GÅR FRI OCH KAN STÄMMA PÅ PENGAR DÅ HAR DET KOSTAT BÅDE FÖR ATT HAN SUTTIT NU OCH SEN SKA HA MER PENGAR, mamma Mia.

Har du koll på om låt oss säga dömd 16 år, räknas det av som han redan suttit nu på den tiden eller är det från dag 0 av dom 16 åren? Hängde du med?

Vet inte hur dagarna räknas under häktning?
Andra i tråden kan det här.
2016-02-08, 10:28
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Vilka goda vittnesmål talar du om? De enda som har pekat ut NB säger sig ha sett honom under den tid man vet att han talade med sin mamma på Skype, ungefär samma tid som han berättat att han åkte på samma väg dagen innan efter att ha varit och tankat på Martorp. Det mesta talar för att vittnena tagit fel på dag. I övrigt är det bara vaga och röriga uppgifter om en bil som teoretiskt skulle kunna vara NB:s men som också skulle kunna vara tusentals andra bilar. Det finns ingen vittnesbevisning av värde i det här.

Sluta ljug för helvete. Kvinnan som pekade ut lituarnas bil är säker att det var söndagen för hon skulle jobba dagen efter. Du bara hittar på massa trams utan några grunder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in