Citat:
Ursprungligen postat av
April62
Det blir så. En förstavändare som på ett tidigt stadium blir misstänkt. Denne svärmorsdröm, trevlig och skötsam. Det är bäddat för många sympatisörer. När sen utredningen kokas ner och Tr:s dom kommer kan de fortfarande inte inse fakta.
Det enda smolket som jag tycker är att förshörsledarna inte fick ut mer av NB, inte ett erkännande utan en förklaring till bevisen. De hade enl. mitt tycke kunnat gå betydligt hårdare fram, det var ju ingen cykelstöld utan misstanke om mord.
Svärmorsmadröm menar du väl - luktar illa, tänderna är på väg att rasa ur käften och ett liv baserat på lögner.
Det som alternativteoretiker utgår från är NBs eget bullshit:
Den stackars utsatte balten som kan misstros för att det är hans arbetsplats - vilket han akut börjar tugga om till grannar och arbetskamrater då ladan spärras av. Spår, DNA avsättningar och tröjor. Dess innan har detta påtalats under sökveckan till mamman efter DNA-provet:
”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer”.
Han preparerade vägen för det som riskerade att komma.
Rönnbäck ser detta som en alternativ väg och konspirerar om polisen som den stora busen a la Twin Peak. Mamman gasar på i egen regi och kommer med sina konspirationsteorier.
Mamman säger att de aldrig varit i slagsmål så antingen lever hon i total förnekelse eller så har han lyckats hålla undan allt för henne (försökt slå IB, trakasserat/puttat hårt på henne i provokativt syfte, misshandlat exfrun samt provocerat fram slagsmål på fyllan).
"ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen" sa morsan. Men de facto har han åkt fast för rattfylla i England, drack även öl och tog bilen trots Irinas förmaningar i Blomberg.
För att ha stabil inkomst, fritt boende samt gratis bensin är det märkligt att han inte har ett större sparkapital än det som framkommit.
Redan i FUP ses således att han levt dubbelliv versus vad som sägs - vilket är vanligt förekommande för sexualbrottslingar. Han är inte den förste som både chockat och grundlurat omgivningen via att ha en annan mask utåt. Det är nog snarare en regel än ett undantag när korthuset som byggts upp faller samman och masken utåt krackelerar.
Hustrun byter fot, drar rasistkortet gällande polis och häktningspersonal och den 27 oktober att hon vägrade vittna:
Citat:
"Under intervjun använder hon ordet rasism"
"Irina berättar att hon inte kommer att åka till rättegången. Hon kommer att utnyttja möjligheten att slippa vittna eftersom den huvudmisstänkte är en nära anhörig.
http://www.expressen.se/gt/nerijus-hustru-irina-jag-litar-pa-min-man/
# Vägrade komma när ÅK skickade kallelse.
# Vägrade vittna även då domaren i TR ringde upp: "Jag vill inte vittna mot min man", "jag vägrar vittna".
# Ringer sen upp och skapar tolkkaos då det är på kort varsel. Sen avbryter hon för att hon ska till vårdcentralen.
# Vägrar sen inställa sig på plats i HovR, beviljas att vittna via videoförhör.
# I HovR (på åklagarens fråga om
varför hon inledningsvis vägrade vittna) påstod hon att att det var ett missförstånd, att hon ville vittna men var på väg till vårdcentralen:
Hon var inte alls på väg till vårdcentralen - detta var snarare anledningen till att förhör inte fortsatte i TR.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6290542&playaudi o=5501781
Ja, man kan ju undra hur mycket det är värt via att svära på bibeln och under litauisk ed...