2016-02-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Ja och dessutom har alternativarna inte lagt fram något motbevis av värde, utan har bara varit extremt högljudda. De har ju inte ens någon alternativ GM.
Det hela påminner starkt om förintelseförnekelse - agendan att hävda att utrotandet inte har skett har bytts mot tesen att NB inte har mördat Lisa.
Det blir så. En förstavändare som på ett tidigt stadium blir misstänkt. Denne svärmorsdröm, trevlig och skötsam. Det är bäddat för många sympatisörer. När sen utredningen kokas ner och Tr:s dom kommer kan de fortfarande inte inse fakta.
Det enda smolket som jag tycker är att förshörsledarna inte fick ut mer av NB, inte ett erkännande utan en förklaring till bevisen. De hade enl. mitt tycke kunnat gå betydligt hårdare fram, det var ju ingen cykelstöld utan misstanke om mord.
2016-02-08, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Förvanskning av fakta och selektivt urval var vad jag syftade på.

Givetvis är föräldrarna helt ärliga i det läget. Hade de sett minsta tecken på att Lisa var deprimerad eller suicidal hade de såklart berättat det. SH är också ärlig när han säjer att han inte tror att Lisa skulle följa med någon okänd som inte är i nöd.
Uttalandena står dock endast för vad föräldrarna tror och går inte använda som absoluta sanning för vad som kan ha hänt.

Lisa var säkert fostrad att vara försiktig med okända, men här var hon kvar på sin arbetsplats och hade nog inte helt klivit ur yrkesrollen som trevlig och hjälpsam och kan därmed varit enklare för NB att locka med sig än joggerskan dagen innan. Dessutom vet vi inte hur okänd NB verkligen var.
Föräldrarna är helt ärliga i allt det de berättar och det är självklart. Det behöver man inte ens fundera över, de vill göra sitt bästa för sitt barn, de vill att hon skall hittas. Tror man att de skulle dölja någon hemsk sanning i det här fallet, som att Lisa skulle ha varit deprimerad eller suicidal, då saknar man all kännedom om vad det innebär att vara förälder, inget snack om den saken. Man saknar också insikt i mänskligt beteende. Javisst är SH ärlig också när han säger att han inte tror att Lisa skulle följa med någon som är i nöd. Men ibland sker oförutsedda saker, sånt som inte känns som ett hot eller fara och även om Lisa vet med sig att vara försiktig med en okänd så säger det egentligen ingenting om hur hon reagerat om en 35-årig arbetare från trakten ber om hjälp. Det kändes nog inte som ett hot, det är stor chans att hon kände igen honom sen tidigare eller i vart fall tänkte att det är "en av godsägarens jobbare", alltså inte "okänd".
Du har rätt i att hon nog inte helt klivit ur yrkesrollen som trevlig och hjälpsam, serviceminded. När jobbet precis avslutats för dagen är man rätt mycket "uppe i varv" ett tag, det tar en stund att varva ner och hon var ju fortfarande kvar på sin arbetsplats, inte konstigt att hon agerade som på arbetstid.
2016-02-08, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det blir så. En förstavändare som på ett tidigt stadium blir misstänkt. Denne svärmorsdröm, trevlig och skötsam. Det är bäddat för många sympatisörer. När sen utredningen kokas ner och Tr:s dom kommer kan de fortfarande inte inse fakta.
Det enda smolket som jag tycker är att förshörsledarna inte fick ut mer av NB, inte ett erkännande utan en förklaring till bevisen. De hade enl. mitt tycke kunnat gå betydligt hårdare fram, det var ju ingen cykelstöld utan misstanke om mord.
Det här kan jag hålla med om. När jag lyssnat och även tittat på förhör med Nerijus så har jag tänkt; Herregud vilket tålamod förhörsledaren har och vad lugn, snäll och pedagogisk han låter.
Och Nerijus bara satt och vaggade på stolen.
Svarade bara kort, kort på allt. "Nej, har aldrig sett henne", "vet inte", "verkligen inte", "förstår inte".
Och så börjar allt om igen, sakta, lugnt och de väntar på svar, men inget kommer.
2016-02-08, 03:30
Medlem
Om jag vore Lillebror eller frun skulle jag fundera mycket över var NB befann sig när Lisa blev mördad
Dessa två vet att dom var hemma och dom vet också att NB inte var det

Dom borde vid det här laget veta att "konspirationsteorin" går ut på att det är Lillebror som är mördaren - och när Lillebror vet att han själv är oskyldig - då måste ju NB vara skyldig?
2016-02-08, 04:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Förvanskning av fakta och selektivt urval var vad jag syftade på.

Givetvis är föräldrarna helt ärliga i det läget. Hade de sett minsta tecken på att Lisa var deprimerad eller suicidal hade de såklart berättat det. SH är också ärlig när han säjer att han inte tror att Lisa skulle följa med någon okänd som inte är i nöd.
Uttalandena står dock endast för vad föräldrarna tror och går inte använda som absoluta sanning för vad som kan ha hänt.

Lisa var säkert fostrad att vara försiktig med okända, men här var hon kvar på sin arbetsplats och hade nog inte helt klivit ur yrkesrollen som trevlig och hjälpsam och kan därmed varit enklare för NB att locka med sig än joggerskan dagen innan. Dessutom vet vi inte hur okänd NB verkligen var.
Hade blivit en felskrivning i en mening, här är det rätta, var för sent att ändra..

Föräldrarna är helt ärliga i allt det de berättar och det är självklart. Det behöver man inte ens fundera över, de vill göra sitt bästa för sitt barn, de vill att hon skall hittas. Tror man att de skulle dölja någon hemsk sanning i det här fallet, som att Lisa skulle ha varit deprimerad eller suicidal, då saknar man all kännedom om vad det innebär att vara förälder, inget snack om den saken. Man saknar också insikt i mänskligt beteende. Javisst är SH ärlig också när han säger att han inte tror att Lisa skulle följa med någon okänd som inte är i nöd. Men ibland sker oförutsedda saker, sånt som inte känns som ett hot eller fara och även om Lisa vet med sig att vara försiktig med en okänd så säger det egentligen ingenting om hur hon reagerat om en 35-årig arbetare från trakten ber om hjälp. Det kändes nog inte som ett hot, det är stor chans att hon kände igen honom sen tidigare eller i vart fall tänkte att det är "en av godsägarens jobbare", alltså inte "okänd".
Du har rätt i att hon nog inte helt klivit ur yrkesrollen som trevlig och hjälpsam, serviceminded. När jobbet precis avslutats för dagen är man rätt mycket "uppe i varv" ett tag, det tar en stund att varva ner och hon var ju fortfarande kvar på sin arbetsplats, inte konstigt att hon agerade som på arbetstid.
2016-02-08, 06:49
Medlem
rotesaus avatar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/avgorande-dom-i-lisa-holm-fallet-i-dag

Citat:
Kommer hovrätten ta hänsyn till att frun nu ger Nerijus Bilevicius alibi, kommer rätten ta hänsyn till antydningar om riggad DNA-bevisning? I dag klockan 14.00 vet vi svaret.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/fallet-lisa-holm-i-korthet/

Citat:
Tingsrätten ansåg att bevisningen var övertygande och dömde Nerijus Bilevicius till livstids fängelse. Domen överklagades sedan av försvaret till Göta hovrätt. Som förklaring på dna-spåren har Nerijus advokat, Inger Rönnbäck, fört fram en teori om att någon, eventuellt en polis, kan ha planterat spåren för att sätta dit Nerijus.

Under måndagen meddelar Göta hovrätt om man fastställer eller ändrar tingsrättens dom.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2983982-hovratten-ger-sin-dom-om-holm-mord

Citat:
I dag ger Göta hovrätt sin dom om mordet på 17-åriga Lisa Holm i somras. Nerijus Bilevicius, 35, dömdes i tingsrätten till livstids fängelse - men har hela tiden nekat till brottet.

http://sla.se/skovde/2016/02/08/dom-i-brutalt-mordfall

Citat:
Målsägandebiträdet, advokat Tore Brandtler, förväntar sig att hovrätten fastställer tingsrättens fällande dom.

Det kan egentligen inte bli på något annat sätt. Hovrätten har haft samma underlag som tingsätten och det nya som tillkommit ändrar inte bevisbilden på något sätt. Bilevicius kan helt enkelt inte förklara hur hans dna har hamnat på Lisas kläder.

Om Rönnbäcks yrkande om en rättspsykiatrisk undersökning säger Brandtler:

Det kan inte bli något av det. Hovrätten har sagt att man meddelar dom på måndagen, ett beslut om rättspsykiatrisk undersökning skulle i så fall kommit tidigare.
Senast redigerad av rotesau 2016-02-08 kl. 06:59.
2016-02-08, 06:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Svärmorsmadröm menar du väl - luktar illa, tänderna är på väg att rasa ur käften och ett liv baserat på lögner.

Det som alternativteoretiker utgår från är NBs eget bullshit:
Den stackars utsatte balten som kan misstros för att det är hans arbetsplats - vilket han akut börjar tugga om till grannar och arbetskamrater då ladan spärras av. Spår, DNA avsättningar och tröjor. Dess innan har detta påtalats under sökveckan till mamman efter DNA-provet:
”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer”.
Han preparerade vägen för det som riskerade att komma.

Rönnbäck ser detta som en alternativ väg och konspirerar om polisen som den stora busen a la Twin Peak. Mamman gasar på i egen regi och kommer med sina konspirationsteorier.

Mamman säger att de aldrig varit i slagsmål så antingen lever hon i total förnekelse eller så har han lyckats hålla undan allt för henne (försökt slå IB, trakasserat/puttat hårt på henne i provokativt syfte, misshandlat exfrun samt provocerat fram slagsmål på fyllan).

"ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen" sa morsan. Men de facto har han åkt fast för rattfylla i England, drack även öl och tog bilen trots Irinas förmaningar i Blomberg.
För att ha stabil inkomst, fritt boende samt gratis bensin är det märkligt att han inte har ett större sparkapital än det som framkommit.

Redan i FUP ses således att han levt dubbelliv versus vad som sägs - vilket är vanligt förekommande för sexualbrottslingar. Han är inte den förste som både chockat och grundlurat omgivningen via att ha en annan mask utåt. Det är nog snarare en regel än ett undantag när korthuset som byggts upp faller samman och masken utåt krackelerar.

Hustrun byter fot, drar rasistkortet gällande polis och häktningspersonal och den 27 oktober att hon vägrade vittna:
Citat:
"Under intervjun använder hon ordet rasism"

"Irina berättar att hon inte kommer att åka till rättegången. Hon kommer att utnyttja möjligheten att slippa vittna eftersom den huvudmisstänkte är en nära anhörig.
http://www.expressen.se/gt/nerijus-hustru-irina-jag-litar-pa-min-man/
# Vägrade komma när ÅK skickade kallelse.
# Vägrade vittna även då domaren i TR ringde upp: "Jag vill inte vittna mot min man", "jag vägrar vittna".
# Ringer sen upp och skapar tolkkaos då det är på kort varsel. Sen avbryter hon för att hon ska till vårdcentralen.
# Vägrar sen inställa sig på plats i HovR, beviljas att vittna via videoförhör.
# I HovR (på åklagarens fråga om varför hon inledningsvis vägrade vittna) påstod hon att att det var ett missförstånd, att hon ville vittna men var på väg till vårdcentralen:

Hon var inte alls på väg till vårdcentralen - detta var snarare anledningen till att förhör inte fortsatte i TR.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6290542&playaudi o=5501781

Ja, man kan ju undra hur mycket det är värt via att svära på bibeln och under litauisk ed...
Senast redigerad av develi 2016-02-08 kl. 07:04.
2016-02-08, 07:11
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du har verkligen ett högt självhävdelsebehov och låg inlevelseförmåga.
Jag saknar inte insikt i att det finns dåliga poliser. Det är inte det som är problemet. Problemet är att du tror att du kan sitta hemma framför datorn och fantisera ihop tvivel om utredningen. Med en sådan misstro mot allt och alla kan man finna tvivel om det mesta.
Du saknar det mesta som kännetecknar en människa med god människokännedom.
Psykologi, det är bara trams enligt dig. Misstänksamhet gentemot rättsväsendet och kanske omgivningen, att inte lita på någon annan än dig själv, det verkar vara din paroll. För Du vet allting bäst, alltid. Säkrast så.
I det här fallet finns bevismaterial i överflöd, teknisk bevisning och vittnesbevisning, före och efter brottet. Det finns ingenting som säger att Nerijus måste ha begått några sexualsadistiska handlingar innan mordet men när en sexuell sadist debuterat med ett första mord så talar det mesta för att det inte stannar där. Det går inte över, samhället måste skyddas mot en sådan förövare.
En mycket genomarbetad och gedigen förundersökning. Allt, precis allt pekar mot att Nerijus är skyldig och allt pekar också mot att mordet hade ett sexuellt motiv, nämligen sexuell sadism.
Att Nerijus inte stämmer in på den profilen för dig, det får du reda ut med dig själv. Sök lite kunskap i ämnet, ett gott råd!
Fortsätt du att söka dina tvivel i detta mordfall och i annat. Ledsen att säga men det mesta kommer att kvarstå som dina alldeles egna påhittade tvivel utan substans.

Kan man inte argumentera i sak så hoppar man såklart på personen. Inte oväntat. Det är ju även så denna utredning fungerat.

Dina argument är sånt som kallas "snömos". Du bemöter inte det jag påstår på ett sakligt sätt utan gör dig istället skyldig till det du beskyller mig för. Din egen höga intelligens och analysförmåga är det som avgör att det du tror är det som är sanningen. Du vet alltid bäst, trots att du aldrig svarar i sak och bemöter de argument som förs fram. Standardsvaret är att jag ska söka svaren själv för du kan uppenbarligen inte svara på dem.

Att du inte ens förstår att jag inte argumenterar för att NB är oskyldig är ju ganska signifikant. Du tycker det är viktigare att försvara "utredningen" än att få reda på vad som verkligen hände då Lisa mördades.

Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-08 kl. 07:18.
2016-02-08, 07:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Det mest troliga är att hovrätten gör samma bedömning som Skaraborgs tingsrätt, och finner det bevisat att Nerijus Bilevicius mördade Lisa Holm. Man har inte hittat hans dna direkt på flickans kropp, men det finns andra besvärande omständigheter.
Ja, precis som tidningen skriver: tio DNA på Lisas kläder och en brottsplats där han hade tillgång till utrymmet. Lägger till (förutom DNA på snörena från NB och Lisa) att hennes hårstrå satt två meter upp på väggen vid röret med avskavt damm och hans blod.
Citat:
Men om Bilevicius är skyldig, varför gömde han kroppen på ett ställe som han själv kunde kopplas till? Advokat Tore Brandtler, som är målsägandebiträde för Lisa Holms familj, har en teori:

-Jag tror inte att det var den slutliga placeringen. När allt lugnat sig tänkte han flytta kroppen. Men han hade nog ingen aning om Missing People, och att tusentals personer skulle röra sig i området. Då fanns ingen möjlighet att flytta kroppen, resonerar Tore Brandtler.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2983982-hovratten-ger-sin-dom-om-holm-mord
2016-02-08, 07:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Att du inte ens förstår att jag inte argumenterar för att NB är oskyldig är ju ganska signifikant.
Nej för fan - du har "bara" ansett att Det är bara fel på motiv, tidsschema är orimligt tight och bevisen.
Utredningen är ensidig och förundersökningen är undermålig.
Fortsättningsvis att NB passar dåligt in som gärningsman, att det inte är ett sexualsadistiskt mord, att främsta alternativet är att bli dömd mot griftefriden och att flera alternativteoretiker har kommit med fullt möjliga teorier. Erinrar mig senast att det inte alls var omöjligt att pappan arrangerat mordet (anhörig-mord-mer-vanliga-dravel).
.. Sen ibland helgarderar du med att "jag har aldrig sagt att NB är oskyldig".
Waow. Stabilt som fan, inte ska du anklagas för att du anser NB oskyldig. Det vore orättvist.
Senast redigerad av develi 2016-02-08 kl. 07:42.
2016-02-08, 07:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Tror definitivt Tore har rätt i det antagandet.

2016-02-08, 08:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: I dag faller domen efter mordet på Lisa Holm
Citat:
Nytt i hovrättsrättegången var att mannens hustru vittnade på riktigt via videolänk från Litauen. Där gav hon sin make alibi och sa att han var hemma när mordet ska ha begåtts, och det återstår att se om rätten tror att hon talar sanning. Kvinnan har i polisförhör sagt att mannen inte var hemma vid den här tiden.

Vill du veta hur det blir med det här är det klockan två du ska ha på din radio eller vara inne på vår webb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in