2016-02-07, 13:25
Medlem
Påminner lite om när Mohammed Al-Fayed tog över Fulham i slutet av 90-talet och deklarerade att Fulham skulle bli "The Manchester United of the South". Det gick kanske inte riktigt så men sikta mot stjärnorna och hamna i trädtopparna.
2016-02-07, 13:33
Medlem
elpirros avatar
Spontant känns det svårt att locka "storspelare" till Borlänge och Dalkurd FF. En stad som Gävle framstår helt plötsligt som en metropol om man jämför med Borlänge.

Lågoddsare att detta projekt kommer gå åt helvete.
2016-02-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Spontant känns det svårt att locka "storspelare" till Borlänge och Dalkurd FF. En stad som Gävle framstår helt plötsligt som en metropol om man jämför med Borlänge.

Lågoddsare att detta projekt kommer gå åt helvete.
Kalmar, Borås mfl är ju också småstäder men har inte haft några problem att utveckla och plocka in riktigt bra spelare.

Kan Dalkurd erbjuda en riktigt bra lön så tror jag inte dom skulle ha några större svårigheter att locka till sig spelare än andra jämförbara städer/lag. eller rentav slå större lag. Money talks och karriärer är korta. Alla spelare kan inte spela i Kina och Turkiet, vissa måste dra in brödfödan här hemma också.
2016-02-07, 14:30
Medlem
Andickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Påminner lite om när Mohammed Al-Fayed tog över Fulham i slutet av 90-talet och deklarerade att Fulham skulle bli "The Manchester United of the South". Det gick kanske inte riktigt så men sikta mot stjärnorna och hamna i trädtopparna.

Fulham tog sig ändå till final i Europa League under Al Fayed och Roy som tränare.
Sen att klubben gått käpprätt åt helvete sen dess under "Ameri-Khan"s ledning är en annan femma.
2016-02-07, 16:30
Medlem
Citat:
Kul att allt fler av våra moderna fotbollsikoner nu tar steget in i tränarbranschen. Mjällby har ju länge kört assisterande men det blir först nu när han återvänder till Sverige och som huvudtränare som det känns på riktigt. Freddie tränar ju ett lag i Arsenals junisar i väntan på sin licens så det dröjer väl inte alltför många år innan vi ser honom i HBK.

Angående Mjällby så påminner det om Henkes väg, som också började lite längre ner i seriesystemet och som känns klokt. Det är väl en tidsfråga innan erbjudandet från AIK dyker upp precis som det var för Henke och HIF.

Det hoppas jag verkligen inte. Jag är helt emot att ta in gamla legendarer på viktiga poster inom klubben. Går det bra så är det ju kul för alla men går det dåligt så blir allt så mycket svårare än om det är en hired gun..

Kolla bara på Håkan Milds tid som sportchef i Göteborg. Jag är övertygad om att han fått sparken bra mycket tidigare om han inte varit just Håkan Mild. Grejen är ju den att en trotjänare som Håkan är kompis sen decennier med allt ifrån tunga sponsornamn till tongivande supportrar och allt däremellan..

För alla med lite koll på hur en organisation som AIK Fotboll fungerar i praktiken med vänskapskorruption,skjuta tuffa beslut på framtiden hellre än att behöva göra sig impopulär etc etc så är det väldigt många minus med att ta in en legendar som Mjällby..

På det mer personliga planet så är Johan i mina ögon en av tidernas största AIK-hjältar och jag skulle fan börja tjura över att se honom ivägjagad ala Sanny Åslund som för övrigt en gång i tiden var ett väldigt aktat namn hos äldre AIK:are..
Senast redigerad av teameffort 2016-02-07 kl. 16:39.
2016-02-07, 16:41
Medlem
elpirros avatar
Citat:
Kalmar, Borås mfl är ju också småstäder men har inte haft några problem att utveckla och plocka in riktigt bra spelare.

Kan Dalkurd erbjuda en riktigt bra lön så tror jag inte dom skulle ha några större svårigheter att locka till sig spelare än andra jämförbara städer/lag. eller rentav slå större lag. Money talks och karriärer är korta. Alla spelare kan inte spela i Kina och Turkiet, vissa måste dra in brödfödan här hemma också.
Bor du i Borås är du i gbg på 45 min. Kalmar är vid kusten med närhet till Öland bland annat. Borlänge har inte riktigt dom förutsättningarna, sen är det en rätt tråkig stad enligt mig. Klart money talks men tror ändå dom får svårt att locka spelarna med det lilla extra.
2016-02-07, 16:54
Medlem
Citat:
Bor du i Borås är du i gbg på 45 min. Kalmar är vid kusten med närhet till Öland bland annat. Borlänge har inte riktigt dom förutsättningarna, sen är det en rätt tråkig stad enligt mig. Klart money talks men tror ändå dom får svårt att locka spelarna med det lilla extra.

Håller med och vem fan vill spela i ett gäng som heter Dalkurd med 90% av lönen svart och gratis kebab som löneförmån om du har några andra alternativ..

Från det ena till det andra så undrar jag hur Göteborgs status ser ut i år?

Funderar på att lasta in en stadig slant emot att Göteborg tar medalj i år. Har dålig koll på vilka spelare som kommit och gått men den dystra ekonomin sätter väl sina spår i spelartruppen?
2016-02-07, 17:00
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Om både Dalkurd och Östersund ska få plats i CL måste vi först fixa fler platser.
2016-02-07, 17:08
Medlem
Citat:
Kan till viss del hålla med om Borås, även om 45 min är en stretch i mitt tycke. Tror knappast det varit bärande i att locka över riktigt bra spelare. Isf kan man lika gärna spela för Häcken eller Blåvitt. Men okej, jag kan köpa det då man kan bosätta sig i Gbg.

Kalmar däremot köper jag inte alls. "Närheten till Öland" är ett klent argument. Kanske om spelaren älskar husvagnssemester men för genomsnittpersonen (i synnerhet utlänningar) så tror jag det har föga dragningskraft.

Tror faktiskt inte det är större skillnad mot Sundsvall heller nu när jag tänker efter.
2016-02-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Blabla
----
Funderar på att lasta in en stadig slant emot att Göteborg tar medalj i år. Har dålig koll på vilka spelare som kommit och gått men den dystra ekonomin sätter väl sina spår i spelartruppen?
Tobbe Hysen och Engvall plus ett fortfarande stabilt mittfält och ett bra mittlås. Skulle inte säga att man är favoriter men IFK är definitivt ett av lagen som har chans på guldet.
Senast redigerad av mushymushy 2016-02-07 kl. 17:16.
2016-02-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andicky
Fulham tog sig ändå till final i Europa League under Al Fayed och Roy som tränare.
Sen att klubben gått käpprätt åt helvete sen dess under "Ameri-Khan"s ledning är en annan femma.
Jo men vi kan väl vara överens om att det aldrig blev något "Manchester United of the south" men att det trots det ambitiösa uttalandet ändå gick ganska bra. Du trampar lite på min poäng så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Det hoppas jag verkligen inte. Jag är helt emot att ta in gamla legendarer på viktiga poster inom klubben. Går det bra så är det ju kul för alla men går det dåligt så blir allt så mycket svårare än om det är en hired gun..

Kolla bara på Håkan Milds tid som sportchef i Göteborg. Jag är övertygad om att han fått sparken bra mycket tidigare om han inte varit just Håkan Mild. Grejen är ju den att en trotjänare som Håkan är kompis sen decennier med allt ifrån tunga sponsornamn till tongivande supportrar och allt däremellan..

För alla med lite koll på hur en organisation som AIK Fotboll fungerar i praktiken med vänskapskorruption,skjuta tuffa beslut på framtiden hellre än att behöva göra sig impopulär etc etc så är det väldigt många minus med att ta in en legendar som Mjällby..

På det mer personliga planet så är Johan i mina ögon en av tidernas största AIK-hjältar och jag skulle fan börja tjura över att se honom ivägjagad ala Sanny Åslund som för övrigt en gång i tiden var ett väldigt aktat namn hos äldre AIK:are..

Förstår inte riktigt hur du kan kategoriskt vara emot gamla spelare på viktiga positioner i klubbar? För det första har jag aldrig hävdat att legendarer och ikoner ska få dessa positioner enkom för deras namn. Min poäng är att det är kul att spelare med gedigen internationell erfarenhet ger sig in i tränar/sportchefsbranschen. Mjällby kommer med lite andra influenser och ideer (förhoppningsvis och troligtvis), det är bara positivt. Sen om han är tränarmaterial eller ej får tiden utvisa. Hur det kan komma att te sig i AIK i framtiden blir lite väl spekulativt, allt jag kan slå fast är väl att om Mjällby gör hyggligt ifrån sig i VSK så kommer han relativt snart bli aktuell för posten.

Och om du drar upp Håkan Mild drar jag upp Danne Andersson och höjer med en Henke. Och så kontrar du med något misslyckat namn. Att vara f.d landslagsstjärna innebär inte per automatik att man blir en grym tränare, men det är extra kul när dessa lyckas. Sedan finns det alltid en möjlighet att deras erfarenhet från spelartiden kan omvandlas till något konstruktivt i deras tränarpersona (även om man inte måste vara flerfaldig landslagsmeriterad hjälte för att uppnå detta).
2016-02-07, 21:43
Medlem
Lite mycket OT från min sida. Ber om ursäkt för detta.

Tydligen ska Olunga imponerat i DIF där Bosse ger positiva signaler om en permanent affär.

Östersund nobbar två provspelare, AIKs Ilija Jurkovic och ivorianen Germain Kouadio.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in