2016-02-06, 17:12
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Av dem som kom förra året- och särskilt under hösten- är det nog 30 bara procent, kanske till och med mindre som kommer att få PUT/TUT. De allra flesta omfattas av Dublinförordningen. Bland dem som fick stanna förra året (80 000) är bara en bråkdel av sådana som sökte asyl förra året.

Det blir irrelevant att prata om hur många som får stanna om Sverige inte har resurserna att avvisa folk som får avslag. Kan vi inte avvisa folk så är det fritt fram för dessa personer att leva illegalt i landet och söka asyl på nytt efter preskriptionstiden.

Personerna som får avslag eller väntar på att få beslut i sin asylansökan lever fortfarande i Sverige och kostar samhället en hel del pengar.

Vi börjar även se en trend med att kategorin "övriga", vilket innebär att folk antingen avviker eller drar tillbaka sin ansökan ökat de två sista månaderna förra året och ligger på liknande nivåer även förra månaden. Kan Migrationsverket gå i god för att alla verkligen har lämnat Sverige eller är det en hel del som har gått under jorden och lever illegalt här?

November månad 2015
Antalet avgjorda asylärenden: 5 776
Dublinförordningen: 537
Övriga: 1 372

December månad 2015
Antalet avgjorda asylärenden: 5 908
Dublinförordningen: 359
Övriga: 1 757

Januari månad 2016
Antalet avgjorda asylärenden: 4 846
Dublinförordningen: 590
Övriga: 1 669

Det blir intressant att se om du har rätt i ditt antagande att de allra flesta omfattas av Dublinförordningen och att det verkligen verkställs efter sagda förordning.
Jag tror att det som vi har sett de senaste månaderna enbart är början, med en stor del som plötsligt avviker eller drar tillbaka sin asylansökan och endast en liten del som skickas tillbaka till första EU-land man anlände till.
Citera
2016-02-06, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Utan åtgärd 350000+. Men jag tror varken folket eller politikerna kommer att låta det gå så långt. Det är redan kaos i skolan, vården, tandvården, på bostadsmarknaden osv.

Men det löser sig snart utan åtgärder också. Jag tror vi står inför en ny utvandringsvåg av svenskar som inte ser någon framtid. Lite som 1850-talets smålänningar. Jag tyar inte längre.

Vart skall vi svenskar utvandra?
Citera
2016-02-06, 18:03
Medlem
HGs avatar
Jag tror att prognosen på 140000 asylsökande kommer att spricka totalt. Trycket från hela världen kommer att bli ännu större för varje år och smugglarna blir bara duktigare.
Detta är en folkvandring lik den som skedde 400 år efter Kristus och som gjorde att Västrom kollapsade .
Citera
2016-02-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Det blir irrelevant att prata om hur många som får stanna om Sverige inte har resurserna att avvisa folk som får avslag. Kan vi inte avvisa folk så är det fritt fram för dessa personer att leva illegalt i landet och söka asyl på nytt efter preskriptionstiden.

Personerna som får avslag eller väntar på att få beslut i sin asylansökan lever fortfarande i Sverige och kostar samhället en hel del pengar.

Vi börjar även se en trend med att kategorin "övriga", vilket innebär att folk antingen avviker eller drar tillbaka sin ansökan ökat de två sista månaderna förra året och ligger på liknande nivåer även förra månaden. Kan Migrationsverket gå i god för att alla verkligen har lämnat Sverige eller är det en hel del som har gått under jorden och lever illegalt här?

November månad 2015
Antalet avgjorda asylärenden: 5 776
Dublinförordningen: 537
Övriga: 1 372

December månad 2015
Antalet avgjorda asylärenden: 5 908
Dublinförordningen: 359
Övriga: 1 757

Januari månad 2016
Antalet avgjorda asylärenden: 4 846
Dublinförordningen: 590
Övriga: 1 669

Det blir intressant att se om du har rätt i ditt antagande att de allra flesta omfattas av Dublinförordningen och att det verkligen verkställs efter sagda förordning.
Jag tror att det som vi har sett de senaste månaderna enbart är början, med en stor del som plötsligt avviker eller drar tillbaka sin asylansökan och endast en liten del som skickas tillbaka till första EU-land man anlände till.
Jag har inte sagt att de som omfattas av Dublinförordningen verkligen verkställs. En del väljer att avvika och leva illegalt tills de inte längre kan verkställas enligt sagda förordning. Sedan söker de asyl på nytt. Men om vi nu diskuterar personer som kom hit under hösten 2015 så kommer de att kunna söka på nytt år 2017.
Citera
2016-02-06, 18:20
Bannlyst
jag tror trycket minskar, jag är seriös!
Citera
2016-02-06, 18:22
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att prognosen på 140000 asylsökande kommer att spricka totalt. Trycket från hela världen kommer att bli ännu större för varje år och smugglarna blir bara duktigare.
Detta är en folkvandring lik den som skedde 400 år efter Kristus och som gjorde att Västrom kollapsade .

Likt ogräs i vårsolen kommer islam blomma ut över vår kontinent. Detta kommer medföra stort lidande för den europeiska befolkningen som i många fall sitter i godan ro med öppna hjärtan, vilseledda av sina egna regeringar med media som pådrivande organ, vilket kommer ha förödande konsekvenser.

Dock finns det en klick människor som begagnar det egna, konstruktiva tänkandet och som är fullt medvetna om vad som står att vänta. Vi som lyder under den flaggen vidtar också åtgärder därefter.
Citera
2016-02-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Era jävla idioter som ska ta in fler muslimer fatta nån gång att det är ni som har orsakat flyktingströmmen och att det finns oändligt antal muslimer som vill komma hit!

Ditt missbruk utav oändligheten tyder på att ni har problem med det konceptet. Din ilska känns ärlig, och utifrån där jag står också korrekt.
Citera
2016-02-06, 23:15
Medlem
Ja, nog kan man ha de mångt mycket trevligare som invandrare (svensk utomlands)
än vad det kommer bli här i landet..
Jobbar redan utomlands och det är inte långt ifrån att även bohaget landar utomlands,
då det inte kommer bli direkt ljusare här i landet.
Citera
2016-02-07, 07:30
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Dock var det väl bara 80000 som fick stanna?
Farbror polisen lyckades utvisa ca 4000 2015. Givetvis betalar Sverige flygresan för dom samt startupp-bidrag…vansinnet fortsätter var så säker. Även om en asylsökande får avslag så vart skall dom skickas? 90% av dom som kommer hit har inget pass och deras sk "hemländer" vill absolut ej haa tillbaka slöddret! (förlåt jag glömde att alla är ju raketforskare, läkare, ingenjörer….)
Citera
2016-02-07, 08:21
Medlem
En stor del av de som fått avvisningsbeslut kommer inte att gå att utvisa pga att de är papperslösa , alltså skulle de aldrig släppts in i landet.
Sedan pågår det ju en uppluckring , så att även de som vistas illegalt i landet ska få allt mer rättigheter till div samhällsservice.
Är nog bara i Sverige som en sådan utveckling är möjlig.
Kanske borde EU gå in som förmyndare över regeringen , innan allt är för sent.
Citera
2016-02-07, 16:59
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Att vara emot EU är att vara emot globalisering. Motsatsen till globalisering är provinsiell suveränitet och geografiskt egenbestämmande – dvs nationalism. Den traditionella socialdemokratin är i allra högsta grad ett nationalistiskt projekt, och det parti som idag för en politik som är mest lik klassisk socialdemokrati à la Tage Erlander är Sverigedemokraterna.

Jag tror nog att du behöver uppdatera din begreppsvärld och dina historiska kunskaper i den här frågan, käre Arvid.
Globaliseringen handlar nog mer mad att vi handlar mer med länder långt bort. Tyskland, Frankrike och andra centraleuropeiska länder har vi alltid handlat med. De länder som har mest att göra med globaliseringen är inte medlemmar i något EU. När jag var tonåring tågluffade jag ner i Europa. Det är möjligt att jag DÅ lite omoget och storögt trodde att det var någon slags globalisering.

Nu inser jag att globaliseringen handlar om att jag t.ex. tillbringar delar av min semester i Sydostasien, och att företaget jag jobbar på har halva sin verksamhet i Kina, eller att jag i år beställde en vinterjacka på eBay från USA o.s.v.

Det är sådant som är globalisering. Inget av de där länderna är medlemmar i EU. När man växt till sig så inser man att EU inte har ett skit med globalisering att göra. EU är väl snarare ganska duktiga på att sätta upp murar?
Citera
2016-02-07, 17:07
Medlem
Länder som gränsar och är nära till Sverige kommer också att drabbas hårt av det som sker i Sverige. Tyskland har redan rejäla problem även om dom inte tar emot någon mer flykting. Östeuropa som till stora delar även är usas knähund kommer känna rejäl nedgång i sin ekonomi för dom kan inte exportera till Ryssland som klokt vänt sig och utökat samarbetet med Kina. Det mesta av väst kommer snart att hamna i en rejäl inflation som kommer vara väldigt svår att återhämta sig från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in