Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-05, 22:31
Medlem
paleheads avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av palehead
Om inte Sverige frikänner Julian Assange nu så kommer jag säga upp mitt svenska medborgarskap. Vem vill associeras med ett genomruttet land som nonchalerar mänskliga rättigheter på ett sådant brutalt sätt och som sedan har hundratals inflytelserika personer på ledande poster som applåderar övergreppen?

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Så enkelt är det inte.
Eller menar du att en marionettstat som Sverige ska gå emot främmande makts intressen?

Sovjetunionens Sibirien brukade hysa de politiska fångar som handlat i strid med Kreml. Sverige har blivit USAs Sibirien. Ja, jag menar att det finns gränser för hur mycket man kryper för en supermakt. Denna supermakt består dessutom av hundratals olika makthavare med olika viljor som kommer och går, och det finns ingen anledning att bryta mot internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter bara för att ett par av dessa makthavare har de behoven. Dessa makthavare är dessutom med all säkerhet på väg ut ur sina organisationer inom ett år.

Marionettstat eller inte, de svenska beslutsfattarna i ledande positioner måste ändå ta ansvar för vad de beslutar. Det håller inte att skylla på att "Big Brother" trycker på. Som svensk medborgare är jag delaktig i de övergrepp som svenska staten håller på med, och de övergreppen vill jag inte vara delaktig i. Så därför säger jag upp mitt svenska medborgarskap, om inte dessa brutala övergrepp mot mänskliga rättigheter omedelbart upphör.

.
Citera
2016-02-05, 22:33
Medlem
trenterxs avatar
FN:s tidigare rättschef, Hans Corell, intervjuad i SvD.

”Han beskriver det som "obehagligt" att arbetsgruppen har sin ståndpunkt och de inblandade staterna en annan. Corell förstår inte varför inte åklagaren har förhört Assange under dessa år. Ärendet borde ha hanteras med snabbhet. Åklagaren sitter inne med lösningen, säger han.”

http://www.svd.se/expert-situationen-ar-ohallbar
Citera
2016-02-05, 22:33
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Idag var han ute på balkongen. Ganska många fler kvadratmeter uppenbarligen. Brukar inte snyftreportagen säga att han inte kan gå ut och få dagsljus. Stämmer uppenbarligen inte, vilket JA själv bevisat idag. Mycket vit man talar med kluven tunga.
Trovärdigheten bara ökar...
Citera
2016-02-05, 22:39
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
FN:s tidigare rättschef, Hans Corell, intervjuad i SvD.

”Han beskriver det som "obehagligt" att arbetsgruppen har sin ståndpunkt och de inblandade staterna en annan. Corell förstår inte varför inte åklagaren har förhört Assange under dessa år. Ärendet borde ha hanteras med snabbhet. Åklagaren sitter inne med lösningen, säger han.”

http://www.svd.se/expert-situationen-ar-ohallbar

Och det blir ännu svårare att förstå nu när hans advokater säger att han inte får förhöras på ambassaden?

Hur kan åklagaren sitta inne med en lösning på problemet att JA gör allt för att fly undan rättvisan? Det där med att storma ambassaden kanske inte vore så dumt trots allt...
Citera
2016-02-05, 22:39
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
... kvinnornas rättigheter ...

...har kränkts genom att Åklagarmyndigheten inte bedrivit förundersökningen skyndsamt. Att inte förhöra och att aldrig fatta beslut om åtal eller nerläggning är utan tvivel ett sätt att hålla även dem på sträckbänken. Ardins anklagelser har ju inte ens kunnat prövas på grund av ÅKM:s senfärdighet. Jag är ense med Hans Corell på den punkten.
Citera
2016-02-05, 22:40
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Och det blir ännu svårare att förstå nu när hans advokater säger att han inte får förhöras på ambassaden?

Hur kan åklagaren sitta inne med en lösning på problemet att JA gör allt för att fly undan rättvisan?
Enkelt. Du ljuger.
Citera
2016-02-05, 22:43
Medlem
paleheads avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av palehead
Om inte Sverige frikänner Julian Assange nu så kommer jag säga upp mitt svenska medborgarskap. Vem vill associeras med ett genomruttet land som nonchalerar mänskliga rättigheter på ett sådant brutalt sätt och som sedan har hundratals inflytelserika personer på ledande poster som applåderar övergreppen?

Citat:
Omvändningen gäller nästan för mig. Om Sverige frikänner JA så vill jag inte associeras med ett genomruttet land som inte behandlar alla med likhet inför lagen. JA:s sjuka beteende - helt självvalt - ska absolut inte premieras utan helt enkelt ignoreras. Det är snudd på att man ens borde räkna tid för preskription när man håller sig undan rättvisan på en ambassad, det är ett så genomruttet beteende att förvägra kvinnorna upprättelse.

Skillnaden mellan dig och mig är att du bedriver retorik, medan jag ärligt beskriver vad jag kommer att göra om inte Sverige tar ansvar för sina överenskommelser om mänskliga rättigheter.

Mitt svenska medborgarskap är inte längre en tillgång, utan har blivit en tung börda.

.
Citera
2016-02-05, 22:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Hur kan åklagaren sitta inne med en lösning på problemet att JA gör allt för att fly undan rättvisan? Det där med att storma ambassaden kanske inte vore så dumt trots allt...

Världen är större än svensk feminism. Det hade din pappa berättat om du tillåtits haft nån.

Det var därför Assange idag pratade om att få vara pappa igen. På balkongen.
Citera
2016-02-05, 22:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Fullt liv i tråden.
Men det är inte så komplicerat.
Sveriges och UKs ståndpunkt i praktiken:
Hög prioritet: Tvångsmedel mot Assange: häktning, EAW, Interpol, isoleringscell, husarrest och utegångsförbud, dygnetruntbevakning med polis.
Låg prioritet: Förhör av Assange; ingenting har hänt på snart 6 år.

FN:s ståndpunkt: Oproportionellt så det stänker. Mera våld än nöden kräver. Omotiverade och onödiga frihetsinskräkningar.

Klockren sammanfattning.

Många försöker att blanda bort korten med ordmärkning och genom att anmärka på petitesser, men "bottom line" är det du beskriver och det är glasklart.
Citera
2016-02-05, 22:59
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Världen är större än svensk feminism. Det hade din pappa berättat om du tillåtits haft nån.

Det var därför Assange idag pratade om att få vara pappa igen. På balkongen.

Världen är större än JA:s ego. Egot är visserligen stort, patologiskt stort, men det är inget vi ska ge vika för. Jag förutsätter att åklagaren driver ärendet vidare tills allra senast preskription för våldtäkten inträder.

Om JA vill träffa sina barn så är det bara att kliva ut och bli förd till Sverige. Han kommer givetvis att få ta emot besök i häkte/fängelse. Hade han tagit tjuren vid hornen och låtit rättvisan få sin gilla gång så hade han varit en helt fri man idag. Om han är frihetsberövad av någon så är det av honom själv, baserat på de irrgångar hans tankar tar och som gör att han tar så tokiga beslut hela tiden.
Citera
2016-02-05, 23:02
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
FN:s ståndpunkt: Oproportionellt så det stänker.

jag delar uppfattningen om att FN:s ståndpunkt (UN WGAD) är oproportionerlig. Man har ju inte alls tagit hänsyn till kvinnornas rättigheter.
Citera
2016-02-05, 23:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Världen är större än JA:s ego.

Svensk självbild är större än rättvisan också. Så det är nu upp till Marianne Ny att bevisa att han är skyldig. Du har inte intellektet att prata i den här tråden.

Du kan väl redogöra för varför "våldtäkt, mindre grov" skulle vara en våldtäkt i Ecuador? Snälla?
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-05 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in