2016-02-05, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är inbördeskrig i Syrien. I inbördeskrig kan det vara svårt att kämpa för sitt eget folk. Om man inte tagit ställning till vilken sida man vill tillhöra. I Syrien är det dessutom flera olika grupper som strider mot regimen. Syrien är en diktatur. Det här kriget skulle inte ens ha börjat om Syrien hade varit en demokrati. Att civila flyr från Syrien tycker jag inte är anmärkningsvärt. Vad skulle de kämpa för?

Svarar på mitt eget inlägg:

Lavrov har så sent som igår (på cnn) lovat att dom skall fortsatta bomba till inte en muslim finns kvar....detta kallar jag TOTAL GLÄDJE.

(Victortich)
Citera
2016-02-05, 20:10
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Vad skulle de kämpa för?

För det man anser är det bästa för sitt folk. Personligen skulle jag ha anslutit mig till regimen och bekämpat islamisterna. Hursomhelst är det det vare sig mitt ansvar eller problem.
Citera
2016-02-05, 20:12
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
En liten minoritet av alla världens flyktingar kommer till Europa, antalet motsvarar inte ens en procent av EU's befolkning som är på runt en halv miljard människor. Tänk dig en ö med 1000 personer och det kommer några fåtal extra till ön.

Och? Det är inte våra medborgare, inte vårt ansvar. Dessa "fåtal extra" utgör dessutom en stor belastning för resten.
Citera
2016-02-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Och? Det är inte våra medborgare, inte vårt ansvar. Dessa "fåtal extra" utgör dessutom en stor belastning för resten.

Vi har ett moraliskt ansvar, ifall det skulle vara ombytta roller så skulle vi vilja ha deras hjälp.
Citera
2016-02-05, 20:14
Bannlyst
Citat:
En liten minoritet av alla världens flyktingar kommer till Europa, antalet motsvarar inte ens en procent av EU's befolkning som är på runt en halv miljard människor. Tänk dig en ö med 1000 personer och det kommer några fåtal extra till ön.

Vad vill du ha sagt??
Citera
2016-02-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Gammal mormor och spädbarnamma kommer via arlanda ta sig in i sverige. Då pga att deras ankarbarn (eller annan släkting) har landat med PUT i sverige. Så dom kommer landa med flygplan... nöjd?

Enda problemet dom kommet känna är ev. Turbulens.

Muslim svin som flyr. Synd att inte ryssarnas bomber plockat dom.

Ryssarna kommer intensifiera bombningarna, total glädje.

Jag förstår inte vad du menar. Hur skulle denna gamla mormor komma till Sverige på anknytning om hon inte varit på en svensk ambassad innan? Och hur skulle hon kunna komma till en svensk ambassad om hon nu flyr Aleppo i sina trasiga paltor och om gränsen till Turkiet är stängd?

Kan du inte stället förklara för mig hur dessa människor som flyr Aleppo kan komma vidare till Sverige, om gränsen till Turkiet är stängd?
Citera
2016-02-05, 20:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Vi har ett moraliskt ansvar, ifall det skulle varje ombytta roller så skulle vi vilja ha deras hjälp.

Nej, vi har inget ansvar för andra länders medborgare. Vill du anse det som ditt moraliska ansvar, enligt din egen moral, får du försöka hjälpa dem så gott du kan.

Ombytta roller? Jo, jag tackar. Du tror att dessa muslimska länder hade öppnat sin famn för oss kristna + ateister? Inte en chans i helvetet. De hjälper inte ens sina egna.
Citera
2016-02-05, 20:20
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Hur skulle denna gamla mormor komma till Sverige på anknytning om hon inte varit på en svensk ambassad innan? Och hur skulle hon kunna komma till en svensk ambassad om hon nu flyr Aleppo i sina trasiga paltor och om gränsen till Turkiet är stängd?

Kan du inte stället förklara för mig hur dessa människor som flyr Aleppo kan komma vidare till Sverige, om gränsen till Turkiet är stängd?

Du är larvig.....miljoner människor har flytt från mogadishu flygplats sen 1992'. Trots att mogadishu flygplats ej existerat som flygplats.

Nåväl, om du är fast vid gränsen, så finns det 100-tals smugglare som hjälper dig vidare. Släng fram dollars, så rör det på sig. .....
Citera
2016-02-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, vi har inget ansvar för andra länders medborgare. Vill du anse det som ditt moraliska ansvar, enligt din egen moral, får du försöka hjälpa dem så gott du kan.

Ombytta roller? Jo, jag tackar. Du tror att dessa muslimska länder hade öppnat sin famn för oss kristna + ateister? Inte en chans i helvetet. De hjälper inte ens sina egna.

Libanon har tagit emot över 200 flyktingar per 1000 invånare, ifall EU skulle gjort detsamma skulle vi tagit emot över 100 miljoner.
Citera
2016-02-05, 20:25
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Libanon har tagit emot över 200 flyktingar per 1000 invånare, ifall EU skulle gjort detsamma skulle vi tagit emot över 100 miljoner.

Sverige tog emot enormt mycket mer norska och finska flyktingar än Indien under andra världskriget också. Vad är din poäng? Man flyr till sina grannländer, om man nu måste fly.
Citera
2016-02-05, 20:27
Medlem
lika bra att börja förbereda för flytt utomlands och bli flykting
Citera
2016-02-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Du är larvig.....miljoner människor har flytt från mogadishu flygplats sen 1992'. Trots att mogadishu flygplats ej existerat som flygplats.

Nåväl, om du är fast vid gränsen, så finns det 100-tals smugglare som hjälper dig vidare. Släng fram dollars, så rör det på sig. .....

Okej.. nu menar du att turkiska gränsen inte alls är stängd. Men varför skev du så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in