Citat:
Ursprungligen postat av
Sebbe.Taxx
De flesta av oss var förra året betydligt närmare sanningen än Migrationsverket. Vore intressant om någon kan göra en poll för hur många man tror kommer. Kom ihåg att Etiopien har den värsta torkan på 30 år så därifrån kan vi säkert få extra påfyllning.
Invällning 2016: 250 000
Jag kan inte annat än förmoda att du med "invällning" syftar på asylsökare, och därmed räknar in dem som får avslag på sagda ansökan (vare sig de stannar kvar i landet eller ej). Dessutom måste jag anta att du inte räknar in anhöriginvandringen i din prognos.
Precis som migrationsverket belyser, och som också nämns i tråden, är det omöjligt att komma med annat än vilda gissningar. För all del - 250 000 låter väl trovärdigt, särskilt beaktat resultatet för år 2015. Samtidigt kan vi inte ha någon som helst aning om vilka faktorer som kan komma att påverka det faktiska värdet i någon riktning. Vi kan förstås gissa oss till att en eventuell volymförändrande sådan tar det hela mot en särskild riktning, men hur mycket eller hur långt går inte att säga, och är därför egentligen inte lönt att prata om.
Missförstå mig inte - det är klart att människor får sitta i sin stuga och slänga ur sig gissningar. Däremot känns det, tycker jag, tråkigt och icke-produktivt. I stället bör man arbeta för att få till stånd en förändring. Som svar på frågan huruvida detta arbete bör omfattas av metoder som ligger inom ramarna för vad lagen tillåter eller ej är mitt svar: det är för sent för sådana diskussioner. Det är nu eller aldrig.
250 000, 2 500 000 eller 25 000 000 asylsökare - klockan är snart slagen för den här nationen. Tiden att agera är i
nu.