Citat:
Ursprungligen postat av
Tripportreat
Nej det är inte en sanning med modifikation, det är en sanning.
Tar man själv ansvar för den mängd kalorier man stoppar i sig och ser till att inte överskrida den gräns man satt upp så kan man äta vad som helst och ändå gå ner i vikt.
Att de olika livsmedlen ger olika mättnadskänsla har inget med mitt påstående att göra.
Trådskaparens trodde att denne var tvungen att leva på grönsaker för att gå ner i vikt, jag visade att så är inte fallet.
Ts: Glöm allt som står i Aftonbladet och läs på om kaloriunderskott.
//Tripportreat
Men ta läs IGEN vad jag skrev !
1, Jag sa det var sant ! =kalorimängd/bränsle är i sin tur lika med förbräning/ bränsleföbrukning oavsätt man vill gå ner eller upp i vikt.
2. Modifikation består just i att olika mat ger olika mättnadskänsla det finns ju inte ett mättnadsindex för inte, eller hur ?
3. Socker o snabba kolhydrater triggar o ger mer svängingar i insulin, serotonin dopamin mm.
Visst man kan se en kalori som kalori, men det finns skillnad på dom, vilket var/är min poäng.
Man kan gå ner i vikt o vara hungrig, sugen o gnällig hela tiden, men man kan även gå ner i vikt o vara mätt o må bra.
Sen låter det som att TS i detta fallet har så dålig kosthålning att bara skippa all läsk,godis o skräpmat och istället börja äta "normal" mat skulle vara nog på lång sikt för att gå ner i vikt.
Att börja läs på om kaloriunderskott och vad jag tycker är att krånga till det, istället för lära sig äta bra mat.
I TS fall lär han nog mest sannolikt få kaloriunderskott om han äter bra mat istället.
Och Tripportreat jag säger INTE att du har FEL, säger bra det finns olika sätt o se på det