Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Du kan aldrig få mig att tro att ALLA, utom en familj, var så ond att dom måste dödas. Inte en chans.
Om livsvillkoren, låt oss säga på en ö i stilla havet vore så hemska att majoriteten började bråka och slåss om t.ex. föda, tror du inte att det är en stor risk om det eskalerar att hela samhället förintas? Varför finns det en spärr där inte alla blir onda, bara 85% eller 50% eller vilken siffra tänker du på?
Det finns en orsak till att Gud förintade Sodom och Gomorra, det var för att ondskan inte skulle sprida sig till den närmaste omgivningen och till slut sprida sig över hela jorden.
I fallet med samhället före floden så tillät han det gå så långt att bara en enda person var rättfärdig, det står inte ens att Noas hustru, söner eller söners döttrar var rättfärdiga. Om Gud inte hade ingripit, och han hade tillåtit det fortsätta så hade kanske inte ens Noa klarat sig, han kanske hade mördats och då hade det inte funnits en enda människa kvar som var rättfärdig.
Du vet väl att jag talade om Påskön, ett verkligt fall?
Så vilken procentandel stannar ondskan på, och varför? Kan du ge mig ett vetenskapligt svar på det?