2016-02-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Låt oss först bara förtydliga det du skrev i #3012, innan vi diskuterar ifall en hypotetisk skapargud har moraliskt rätt att döda i vissa situationer, så att vi har gemensam diskussionsplattform.

Du får rätta mig om jag har fel, men så som jag uppfattade dig så menade du att bara det faktum att en hypotetisk gud skapat människan ger denne entitet ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad han vill med människan. Har jag uppfattat detta korrekt?

Om jag uppfattat detta korrekt, innebär det då att jag, om jag hypotetiskt byggde en robot som kan tänka och känna, har ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad jag vill med roboten? Varför/varför inte? (Om jag inte uppfattat dig korrekt, kan du hoppa över denna fråga och gå direkt till nästa, eftersom då blir analogin irrelevant).

Om jag inte uppfattat dig korrekt, och du menar på att gud inte har moraliskt rätt att göra vad han vill med människan trots att han skapat människan, vad är då begränsningen? Kan du exemplifiera handlingar som gud skulle kunna göra som skulle vara omoraliskt?

Du har inte uppfattat korrekt, jag har inte påstått att Gud kan "göra vad han vill" i form av att göra onda saker.

Onda saker för Gud skulle vara som i ditt exempel tortyr (helvetesläran), eller att han skulle ljuga, eller att han skulle tvinga människor med fri vilja att dansa efter hans pipa.
Citera
2016-02-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sedan har du inte svarat på det här:

Du har inget emot att man dödar ett liv till förmån för ett annat liv.

Är det någonsin moraliskt riktigt att döda ett liv?
Jo, kanske ETT liv mot ETT annat liv. Det beror på. Men Gud dödade inte bara ett liv.
Citera
2016-02-02, 18:42
Medlem
Citat:
Du har inte uppfattat korrekt, jag har inte påstått att Gud kan "göra vad han vill" i form av att göra onda saker.

Onda saker för Gud skulle vara som i ditt exempel tortyr (helvetesläran), eller att han skulle ljuga, eller att han skulle tvinga människor med fri vilja att dansa efter hans pipa.
Att dränkas kan vara tortyr.
Citera
2016-02-02, 18:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, men nu opererar du med ett cirkelargumenterat etisk system, vilket inte ger nån mening alls.
Citera
2016-02-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du kan aldrig få mig att tro att ALLA, utom en familj, var så ond att dom måste dödas. Inte en chans.

Om livsvillkoren, låt oss säga på en ö i stilla havet vore så hemska att majoriteten började bråka och slåss om t.ex. föda, tror du inte att det är en stor risk om det eskalerar att hela samhället förintas? Varför finns det en spärr där inte alla blir onda, bara 85% eller 50% eller vilken siffra tänker du på?

Det finns en orsak till att Gud förintade Sodom och Gomorra, det var för att ondskan inte skulle sprida sig till den närmaste omgivningen och till slut sprida sig över hela jorden.

I fallet med samhället före floden så tillät han det gå så långt att bara en enda person var rättfärdig, det står inte ens att Noas hustru, söner eller söners döttrar var rättfärdiga. Om Gud inte hade ingripit, och han hade tillåtit det fortsätta så hade kanske inte ens Noa klarat sig, han kanske hade mördats och då hade det inte funnits en enda människa kvar som var rättfärdig.

Du vet väl att jag talade om Påskön, ett verkligt fall?

Så vilken procentandel stannar ondskan på, och varför? Kan du ge mig ett vetenskapligt svar på det?
Citera
2016-02-02, 18:49
Medlem
KortStubins avatar
Jag efterlyser fortfarande bevis för att sagan om Noas ark skulle vara sann.
Anledningen till varför Noa byggde arken är inget bevis.
Förklaringar om varför alla varelser, utanför arken, skulle utplånas är inte heller bevis.

Hur gjorde Noa för att lyckas med sitt omöjliga uppdrag?
Hur fick Noa tag på alla endemiska djurarter?
Vad matade Noa rovdjuren med?
Ararat är ganska högt (ca 5000 m)så hur tog sig alla djuren nerför berget?
En sköldpadda eller en koala gör inte det i ett nafs.
Citera
2016-02-02, 18:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om livsvillkoren, låt oss säga på en ö i stilla havet vore så hemska att majoriteten började bråka och slåss om t.ex. föda, tror du inte att det är en stor risk om det eskalerar att hela samhället förintas? Varför finns det en spärr där inte alla blir onda, bara 85% eller 50% eller vilken siffra tänker du på?

Det finns en orsak till att Gud förintade Sodom och Gomorra,

Japp, din 'guds' sociopatiska natur.
Citera
2016-02-02, 18:52
Medlem
qbits avatar
Citat:

Tack för att du förtydligande, då har jag missuppfattat dig!

Det som gör mig nyfiken är varför det ur ditt perspektiv skulle vara omoraliskt för en hypotetisk skapargud att ägna sig åt evig tortyr, lögn och att tvinga människor med fri vilja att dansa efter hans pipa? Utifrån vilken norm skulle sådana handlingar från en hypotetisk allsmäktig och allvetande skapargud värderas vara omoraliskt?
Senast redigerad av qbit 2016-02-02 kl. 18:56.
Citera
2016-02-02, 18:53
Medlem
Citat:
Jag gillar inte när människor mördas. Antagligen för att jag är människa själv.

Precis, Gud är inte en människa, så varför är det rätt för dig att döda ett djur, men det är inte rätt för Gud att döda en människa?
Citera
2016-02-02, 18:58
Medlem
Citat:
Precis, Gud är inte en människa, så varför är det rätt för dig att döda ett djur, men det är inte rätt för Gud att döda en människa?
Antagligen tycker inte djuret det är rätt av mig att döda det heller. Jag påstår inte för alla djur att jag ör allsmäktig och god, men jag får göra vad jag vill med er.

Sen påstår ju Gud att vi är skapt till hans avbild, så lite mänsklig är han ju.....
Citera
2016-02-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Tack för att du förtydligande, då har jag missuppfattat dig!

Det som gör mig nyfiken är varför det ur ditt perspektiv skulle vara omoraliskt för en hypotetisk skapargud att ägna sig åt evig tortyr, lögn och att tvinga människor med fri vilja att dansa efter hans pipa?

För att han skulle inte vilja bli utsatt för det själv:

"Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem." (Luk 6:31 Bibel2000)
Citera
2016-02-02, 19:04
Medlem
Citat:
Antagligen tycker inte djuret det är rätt av mig att döda det heller. Jag påstår inte för alla djur att jag ör allsmäktig och god, men jag får göra vad jag vill med er.

Sen påstår ju Gud att vi är skapt till hans avbild, så lite mänsklig är han ju.....

Vi är skapade med en fri vilja och förmåga/vilja till att skapa saker och ting, och förmågan att älska, det är det som är "till Guds avbild". Annars har vi t.ex. inte förmåga att skapa ett universum och en jord med människor och djur på, och vi har inte förmågan att veta vad som är gott och ont till fullo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in