Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, visst. Inrikta dig du bara på kamelen och dra en lättnadens suck. Men kamelen har ett annat matsmältningssystem än idisslare och räknas inte som en idisslare, och den har faktiskt delade klövar som kommer i kontakt med marken. Det är förståeligt att det kan bli fel om den, men fel är det i alla fall, och oavsett vad du anser om kamelen så är det ändå helt fel om haren och klippgrävlingen.
Men jag tog kamelen för att visa exempel, inget jag "inriktar" mig på.
Att hävda att Mose använde samma definition för idisslare som man gör idag är ju att verkligen ta i från tårna i försök att hitta fel i Bibeln.
Det Mose menade verkar ha varit idissling i form av att tugga/äta maten två gånger.
Om kamelen hade räknats som klövgångare på samma sätt som nötkreatur och grisar hade det blivit massor av frågetecken kring andra djur som går på trampdynor. Nu förklaras det ju att kamelens klövar inte definieras som delade på det sätt som utmärker rena djur.
Haren tuggar/äter maten två gånger, och klippgrävlingen verkar se ut att idissla på riktigt, så det verkar som att du har fel.