2015-12-04, 16:50
  #9157
Medlem
fredrikdenstores avatar
Knugen får påökt. Men ville ha mer naturligtvis.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21884675.ab
Citera
2015-12-04, 17:29
  #9158
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Knugen får påökt. Men ville ha mer naturligtvis.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21884675.ab

Tror säkert att Kungen och hans kamrerare där i hovet hade väl planerat hur dom skulle få en bra höjning. Dom hade nog snackat ihop sig och räknade kallt med några miljoner. Dom drog till med 10 och så fick dom ett par miljoner mindre. Så jag tror dom är nöjda i dag.
Citera
2015-12-04, 17:36
  #9159
Medlem
Citat:
Under 2015 fick hovstaterna 128 miljoner kronor.
Ungefär hälften av summan går till bland annat fester, resor och löner.
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20515098.ab

Kungen är en riktig festprisse som inte gör avkall på livets guldkant.

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/ska-vi-som-forsorjer-kungahuset-inte-fa-unna-oss-ett-bad
Citera
2015-12-04, 18:44
  #9160
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kungen fick inte sin tidning – då ringde hovet till redaktören klockan 04 på morgonen

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kungen-fick-inte-sin-tidning-da-ringde-hovet-till-redaktoren-klockan-04-pa-morgonen

https://www.facebook.com/maria.schultz3/posts/10153017640127032

http://www.di.se/artiklar/2015/9/24/kungen-maste-ha-dagens-industri/

Kungen är tydligen läskunnig men att ringa själv och klaga behövde han dock ha hjälp med.
Vilka artiklar i Dagens Industri är han intresserad av?
”Det här är det i särklass roligaste jag varit med om på mycket länge”, skriver Maria Schultz avslutningsvis. =D

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kungen läser bara pekböcker.
Pökböcker menar du väl...
Citera
2016-02-02, 18:13
  #9161
Moderator
Tystnads avatar
I Dagens Expressen avslöjas att Kungen varit på semester i Mexico på ett 4 stjärnigt lyxhotell komplex (Grand Solmar Lands End Resort & Spa)

artiklen :

Frågeställning : Privat resa som betalas med "egna pengar"... ej apanaget , men vem betalar livvakternas resor och upphälle, man får väl nästa räkna med att en sådan krävande resa kräver åtminstone 2 st livakter som kan jobba skift.
Citera
2016-02-03, 19:44
  #9162
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Frågeställning : Privat resa som betalas med "egna pengar"... ej apanaget , men vem betalar livvakternas resor och upphälle, man får väl nästa räkna med att en sådan krävande resa kräver åtminstone 2 st livakter som kan jobba skift.
Och vem betalar de "lokala brudar" som knugen sin vana trogen låter livvakterna hämta åt sig?
Citera
2016-02-03, 20:32
  #9163
Bannlyst
Bästa statschef vi någonsin ens kan drömma om. Jämför gärna med nuvarande regering
Citera
2016-02-03, 20:36
  #9164
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Bästa statschef vi någonsin ens kan drömma om. Jämför gärna med nuvarande regering
Och se här bara hur ståtligt vi framstår vi svenskar

Onsdagen den 3 februari bjöd Kungaparet in till årets första representationsmiddag på Kungliga slottet.

Inbjudna är representanter från diplomatiska kåren, riksdag, regering, myndigheter, vetenskap, idrott, näringsliv, kultur samt personer som Kungafamiljen mött vid resor.

Gästerna togs emot och hälsades välkomna av Kungaparet, Kronprinsessparet och Prinsparet i Vita havet. Middagen serverades i Karl XI:s galleri.

Mera:

Bordsplacering

Kungen förde talmannens maka, journalist Jenni Ahlin, till bordet. På sin vänstra sida hade Kungen statsrådet Annika Strandhäll.

Drottningen fördes till bordet av talman Urban Ahlin och hade på sin högra sida statsrådet Morgan Johansson.

Kronprinsessan fördes till bordet av statsrådet Morgan Johansson och hade på sin högra sida Australiens ambassadör Gerald Bruce Thomson.

Prins Daniel förde statsrådet Ylva Johansson till bordet. På sin vänstra sida hade Prins Daniel talmannens maka, journalist Jenni Ahlin.

Prins Carl Philip förde statsrådet Annika Strandhäll till bordet. På sin vänstra sida hade Prins Carl Philip Mocambiques ambassadör Frances Victória Rodrigues.

Prinsessan Sofia fördes till bordet av statsrådet Ibrahim Baylan och hade på sin högra sida talman Urban Ahlin.

Och så menyn då:

MENY

Skaldjursterrin med fänkålssallad,
kavringskrisp och granatäpplevinägrett

Smörbakad röding med blåmusselragu, puylinser,
blåmusselsås, friterad selleri- och purjolöksskrisp

Helstekt kofilé med rödvinssås smaksatt med rökt oxmärg,
lökkompott och potatispuré med brynt smör och schalottenlök

Calvadosflamberade päron med karamellbavaroise,
yoghurtglass, saltmandel och brända marängflarn

Vi svenskar behöver inte skämmas över vår fina Kungafamilj
Citera
2016-02-04, 14:36
  #9165
Bannlyst
Intressant läsning för riktiga Svenskar:

192 rum och kök. Bara detta faktum gör kungen och drottningens hem extraordinärt. Drottningholms slott är dessutom upptaget på Världsarvslistan. Gods & Gårdar fick en exklusiv visning av slottets innersta – guidad av hans majestät konungen.

Det kanske vackraste av alla svenska slott kan i år fira 20-årsjubileum på UNESCOs världsarvslista. Sedan 30 år är det dessutom inte bara ett museum utan också kungaparets hem. Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia flyttade hit 1981, fem år efter det att de gift sig, främst för barnens skull. Nu är alla barnen vuxna och har flyttat hemifrån. Nej, säger kungen bestämt, han och hans hustru tänker inte göra som många andra par i mogen ålder när barnen är utflugna: flytta tillbaka till stan. Men sedan blir han lite eftertänksam och ett stråk av vemod anas i hans röst.
– Man kan ju också vända på frågan. Nu har kronprinsessan och Daniel skapat ett eget hem på Haga. De kommer säkert inte att flytta hit. Så det här blir väl bara museum igen …

Hela artikeln kan du läsa här: http://godsochgardar.se/kungligt/kungen-visar-drottningholm/

Håll till godo och hoppas du känner dig lika stolt som jag över vår anrika och fina monarki
Citera
2016-02-04, 15:15
  #9166
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Intressant läsning för riktiga Svenskar:

192 rum och kök. Bara detta faktum gör kungen och drottningens hem extraordinärt...........

Håll till godo och hoppas du känner dig lika stolt som jag över vår anrika och fina monarki

Det var som tusan! Men att bo i ett museum??
Någon som vet hur många rum samt om det ser ut som ett museum i den "privata" delen också?
Sett bilder från Haga med kronprinsparet och där ser det desto modernare ut.

Lite sant "skvaller" : För ett antal år sedan skulle Kungen besök ett samhället här i länet och inviga en privat klinik, man höll på i flera månader innan och gjorde om trädgården utanför huset. enbart för detta kungabesök som varade någon timme max i ett tight schema där flera företagsbesök i länet ingick.
Tala om att man vill skryta inför kungen!
Visst det är ett privat företag så ok, men ändå lite lustigt att man lägger sådan stora resurser på något helt onödigt.
Citera
2016-03-15, 10:41
  #9167
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22432523.ab

Kungen lär ha varit ledsen vid begravningen av svågern. Silvia också.
Citera
2016-03-15, 17:52
  #9168
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22432523.ab

Kungen lär ha varit ledsen vid begravningen av svågern. Silvia också.

Kanske inte så underligt att dom är ledsna för trots allt var det en nära familjemedlem.

Men om det nu stämmer vad aftonbladet skriver att det flaggades på halv stång så är det fel för han har väl inte gjort några större avtryck i Sverige.

Men Kungen har väl bett om det. Kanske därför dom har haft mer ihop än vad vi vet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in