Citat:
Ursprungligen postat av
410803
De enda personerna som visste vad bokföringen gällde det var ju Bosse själv och Paul Haglind. Att Haglind använde ordet sina tyder väl på att bokföringen rörde Bosse själv i någon form.
Det står dig fritt att tro att bokföringen såg ut på ett visst sätt, men om vi logiskt utgår från Haglinds ord så är det mer troligt att det rör sig om en noggrann bokföring än om en enkel sammanställning för då hade han inte använt orden bokföring och noggrann.
Men det är ju just Bosses affärer, om Bosse sålt tre Gnistan och fyra Vietnambulletiner. För att rätt organsiation ska få korrekt betalt så noterar Bosse just detta. För som S2 så ofta skrivit, Bosse ville att det skulle vara rätt och riktigt.
Jag har mycket svårt att tro att Bosse hade en egentlig bokföring med kontoplan och periodiseringar. Hans ekonomi var så vitt vi vet knappast av den omfattningen att den krävde någon kvalificerad bokföring.
Det är ett problem att återge samtal i skriven form. Samma mening kan ge helt olika intryck beroende på hur ord betonas och kombineras med kroppsspråk. Jag drar mig definitivt för att uttolka vad Haglind skulle använt för uttryck för att skilja en kvalificerad bokföring från en enklare redovisning av typ kassabok.
Men du kanske kan redogöra vad som skulle föranlett att Bosse tvingades föra en omfattande och kvalificerad bokföring