2016-02-01, 13:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Följ pengarna".

Citat:
Ursprungligen postat av 410803
Utmärkt inlägg. "Följ pengarna" är numera ett vedertaget begrepp inom olika typer av utredningar. Pengar kanske inte är en huvudfaktor i fallet Bosse men det kan ge oss viktiga pusselbitar i händelseförloppet, inte minst för att vederlägga olika teorier.

Paul Haglind har dessutom berättat att Bosse förde noggrann bokföring över sin ekonomi. En bokföring om verkar ha försvunnit i tidigt skede av utredningen.

Ja detta med att "följa pengarna" är viktigt även i detta fall.

Att "följa pengarna" skulle helt riktigt kunna ge viktiga pusselbitar samt vederläggning gällande olika teorier.

Tyvärr brydde sig inte PH om att "följa pengarna". Bosse bokföring kan mycket väl också ha hamnat i Barkhedens lumpaffär. Ej heller Thorstensson gjorde detta tyvärr.

Numera är det för sent sedan länge att följa Bosse pengar.
Citera
2016-02-01, 14:45
Medlem
gubbroras avatar
Först ett tack till hoxa som uppskattade min jämförelse med Evert Sandin Här kommer en länk till hans version av Gärdebylåten Lyssna på en "inte helt vanlig brevbärare": https://www.youtube.com/watch?v=WxPkL3WJh6g

Nu sitter ni och fantiserar igen. Enligt 410803.s inlägg 5081:* Bosse "förde noggrann bokföring över sina små affärer".

Nu får samma person det till "att Bosse förde noggrann bokföring över sin ekonolmi"

Dom små affärerna skulle kunna vara att Bosse höll ordning på vad han sålt åt de olika organisationer han verkade för, av det enkla skälet att han ville kunna redovisa på er korrekt sätt när han skulle lämna pengar från försäljningen. Eftersom Bosse arbetade för åtminstone två organsiationer KFML/skp och Svensk-Albanska fanns det anledning för honom att hålla koll på vem som skulle ha vad.

Hur ni kan få det till att han förde noggrann bokföring över sin ekonomi kräver nog ett förtydligande.

Jag har dessutom svårt att se vad det skulle ha för samband med försvinnandet

.
Citera
2016-02-01, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad gjorde Bosse på sin fritid?

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Jag tror Bosse var en helt "vanlig" brevbärare som gjorde sitt jobb som vilken brevbärare som helst; sorterade och delade ut sin post och var allmänt plikttrogen sin uppgift. Det var vad Bosse gjorde när han INTE var brevbärare, dvs på fritiden, som han var ovanlig med sitt Albanienintresse mm... Jag tror brevbäreriet bara var ett jobb för Bosse, han kunde lika gärna varit busschaufför...

Du har helt rätt i det du skriver här.

Naturligtvis var inte Bosse en ovanlig och udda person p g a att han arbetade som brevbärare. Han skötte säkert sitt arbete som han skulle.

Just det! Det är vad han höll på med under sin fritid som kan ha gjort honom till en ovanlig/udda person.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-01 kl. 16:37.
Citera
2016-02-01, 17:33
Medlem
410803s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora

Nu får samma person det till "att Bosse förde noggrann bokföring över sin ekonolmi"

Dom små affärerna skulle kunna vara att Bosse höll ordning på vad han sålt åt de olika organisationer han verkade för, av det enkla skälet att han ville kunna redovisa på er korrekt sätt när han skulle lämna pengar från försäljningen. Eftersom Bosse arbetade för åtminstone två organsiationer KFML/skp och Svensk-Albanska fanns det anledning för honom att hålla koll på vem som skulle ha vad.

Hur ni kan få det till att han förde noggrann bokföring över sin ekonomi kräver nog ett förtydligande.

Jag har dessutom svårt att se vad det skulle ha för samband med försvinnandet

.

Vad Bosses bokföring omfattade vet vi inte. Kanske för att någon inte vill att vi ska veta, annars vore det naturligt att spara detta för eftervärlden.

Enligt Haglind så "förde (Bosse) noggrann bokföring över sina små affärer"

När jag föreslog att Bosses bokföring kanske gällde någon typ av av verksamhet var det flera i tråden som invände och trodde att det gällde hans privatekonomi. Om bokföringen hade med SKP eller Albanska att göra så kan den vara ännu intressantare.

Att ekonomiska uppgifter är intressanta i sammanhanget torde vara uppenbart. Det kan ge uppgifter om Bosses kontakter, var han befann sig vid olika tidpunkter och vilka inkomster han hade. Det sistnämnda är intressant eftersom han inte bara levde på 70% av en brevbärarlön utan också reste en hel del.
Senast redigerad av 410803 2016-02-01 kl. 17:46.
Citera
2016-02-01, 18:10
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Vad Bosses bokföring omfattade vet vi inte. Kanske för att någon inte vill att vi ska veta, annars vore det naturligt att spara detta för eftervärlden.

När jag föreslog att Bosses bokföring kanske gällde någon typ av av verksamhet var det flera i tråden som invände och trodde att det gällde hans privatekonomi. Om bokföringen hade med SKP eller Albanska att göra så kan den vara ännu intressantare.

Att ekonomiska uppgifter är intressanta i sammanhanget torde vara uppenbart. Det kan ge uppgifter om Bosses kontakter, var han befann sig vid olika tidpunkter och vilka inkomster han hade. Det sistnämnda är intressant eftersom han inte bara levde på 70% av en brevbärarlön utan också reste en hel del.

Bra då är vi överens om att Bosse inte förde en noggrann bokföring över sin ekonomi.

Jag vet naturligtvis inte men jag skulle tro att det Bosse hade knappast var att klassa som bokföring
snarare än lista på intäkter och möjligen kostnader. Antagligen var det en redovisning av försäljning av diverse alster som han sålt på gator och torg. För att redovisa korrekt ville han ha koll på hur många Gnistan han sålt och vietnambulletiner eller vad han nu sålde på gatorna. Bosse gjorde (har jag för mig) visst översättningsarbete från Albanska bl.a till Sveriges Radio ( har jag också för mig). Kanske skrev han upp det för att veta hur mycket han kunde räkna med vid liknande uppdrag. Jag har svårt att tänka mig att han bokförde agentarvode i december från Stasi 750 kronor arvode SÄPO 500 kronor.

Så jag tror inte att man ska mystifiera även detta.

Däremot vore det intressant att veta hur mycket han drog in från posten, vad hans normala levandsomkostnader var samt vad han taxerade för. Om han arbetade 70 % vad gjorde han resten av tiden ?

.
Senast redigerad av gubbrora 2016-02-01 kl. 18:12. Anledning: skrivfel
Citera
2016-02-01, 18:24
Medlem
På temat bokföring skulle i vart fall jag tycka att det vore mycket intressant att få klarhet i om Bosse arbetade för ambassaden och hade tolkuppdrag vid sidan av brevbäreriet. Sådana uppgifter har figurerat (som Gubbrora skriver ovan) även tidigare i tråden, men aldrig bekräftats.

Det skulle kanske kunna ge klarhet i hur Bosse finansierade sina resor. Tyvärr finns nog inte sådana uppgifter kvar.
Citera
2016-02-01, 18:32
Medlem
410803s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Bra då är vi överens om att Bosse inte förde en noggrann bokföring över sin ekonomi.

Jag vet naturligtvis inte men jag skulle tro att det Bosse hade knappast var att klassa som bokföring

.

De enda personerna som visste vad bokföringen gällde det var ju Bosse själv och Paul Haglind. Att Haglind använde ordet sina tyder väl på att bokföringen rörde Bosse själv i någon form.

Det står dig fritt att tro att bokföringen såg ut på ett visst sätt, men om vi logiskt utgår från Haglinds ord så är det mer troligt att det rör sig om en noggrann bokföring än om en enkel sammanställning för då hade han inte använt orden bokföring och noggrann.
Citera
2016-02-01, 18:42
Medlem
Citat:

Jag var en av de som också fokuserade på ordet sina. Dock tolkade jag, möjligen felaktigt, dig som att du spekulerade i att det kunde rört sig om affärer i syfte att göra ekonomisk förtjänst för egen del ("Bedrev Bosse någon slags affärsverksamhet?"). Då trodde jag att det i så fall snarare handlade om att föra bok över hushållskassan.

Att Bosse hade olika redovisningsställen i samband med försäljningar åt sina respektive organisationer är en mycket rimlig anledning till noggrann ”bokföring” hur små affärerna än kan ha varit. Det handlade ju om att rätt redovisa pengar som inte var hans egna utan hans organisationers.
Citera
2016-02-01, 18:46
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
De enda personerna som visste vad bokföringen gällde det var ju Bosse själv och Paul Haglind. Att Haglind använde ordet sina tyder väl på att bokföringen rörde Bosse själv i någon form.

Det står dig fritt att tro att bokföringen såg ut på ett visst sätt, men om vi logiskt utgår från Haglinds ord så är det mer troligt att det rör sig om en noggrann bokföring än om en enkel sammanställning för då hade han inte använt orden bokföring och noggrann.

Men det är ju just Bosses affärer, om Bosse sålt tre Gnistan och fyra Vietnambulletiner. För att rätt organsiation ska få korrekt betalt så noterar Bosse just detta. För som S2 så ofta skrivit, Bosse ville att det skulle vara rätt och riktigt.

Jag har mycket svårt att tro att Bosse hade en egentlig bokföring med kontoplan och periodiseringar. Hans ekonomi var så vitt vi vet knappast av den omfattningen att den krävde någon kvalificerad bokföring.

Det är ett problem att återge samtal i skriven form. Samma mening kan ge helt olika intryck beroende på hur ord betonas och kombineras med kroppsspråk. Jag drar mig definitivt för att uttolka vad Haglind skulle använt för uttryck för att skilja en kvalificerad bokföring från en enklare redovisning av typ kassabok.

Men du kanske kan redogöra vad som skulle föranlett att Bosse tvingades föra en omfattande och kvalificerad bokföring
Citera
2016-02-01, 19:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant om Bosse på en blogg.

http://www.danfrankel.n.nu/vem-var-bosse-jansson-y-berattar
Citera
2016-02-01, 19:39
Medlem
410803s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMI19
Jag var en av de som också fokuserade på ordet sina. Dock tolkade jag, möjligen felaktigt, dig som att du spekulerade i att det kunde rört sig om affärer i syfte att göra ekonomisk förtjänst för egen del ("Bedrev Bosse någon slags affärsverksamhet?"). Då trodde jag att det i så fall snarare handlade om att föra bok över hushållskassan.

Att Bosse hade olika redovisningsställen i samband med försäljningar åt sina respektive organisationer är en mycket rimlig anledning till noggrann ”bokföring” hur små affärerna än kan ha varit. Det handlade ju om att rätt redovisa pengar som inte var hans egna utan hans organisationers.

Det är korrekt att jag spekulerade i vad bokföringen kan ha gällt eftersom det inte framgår av Haglinds ord men att jag är skeptisk till att det skulle ha rört sig om att föra bok över hushållskassan eftersom ordet noggrann också används. Jag tycker (utifrån min egen personlighet) att det är lite överdrivet att föra noggrann bokföring hushållskassan men jag utesluter inte det på grund av vad vi vet om Bosses personlighet. Men det finns säkert många personer som för noggrann bok över sin hushållsekonomi. Samtidigt används ordet sina precis som du skriver.
Citera
2016-02-01, 19:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tolkuppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
På temat bokföring skulle i vart fall jag tycka att det vore mycket intressant att få klarhet i om Bosse arbetade för ambassaden och hade tolkuppdrag vid sidan av brevbäreriet. Sådana uppgifter har figurerat (som Gubbrora skriver ovan) även tidigare i tråden, men aldrig bekräftats.

Det skulle kanske kunna ge klarhet i hur Bosse finansierade sina resor. Tyvärr finns nog inte sådana uppgifter kvar.

Vid ett tillfälle, så gjorde Bosse en översättning av ett TV-program från albanska till svenska.

Detta uppdagades då en annan brevbärare bar ut post i distriktet och såg utbetalningsavin. Själv hade Bosse inte sagt något till arbetskamraterna om sitt arbete för Sveriges radio. Kanske hade han flera sådana uppdrag för radions räkning, men jag tror inte att det kan ha blivit några större summor.

Hur mycket tolkuppdrag och/eller svenskkurser han hade för ambassadens räkning är omöjligt att uttala sig om.

Sådana här uppgifter finns med stor sannolikhet inte sparade.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-01 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in