2016-01-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
En fullständigt ovetenskaplig analys! Vad vet du om brevbärares politiska hemvist 1976? Har du glömt Bosses kollega AW?

Nä, fila du istället pa ditt IRL-möte! Kanske du kan fa med dig nagon tok här ur traden....

Då torde väl ditt svara vara minst lika ovetenskapligt. Men för all del, visa gärna att goda kunskaper i albanska var allmängods inom brevbärarskrået på 1970-talet så kanske vi kan börja ta dig på allvar din lilla snusmumrik.
Citera
2016-01-31, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Då torde väl ditt svara vara minst lika ovetenskapligt. Men för all del, visa gärna att goda kunskaper i albanska var allmängods inom brevbärarskrået på 1970-talet så kanske vi kan börja ta dig på allvar din lilla snusmumrik.

Visst var det ovanligt att en brevbärare i Sverige kunde flytande albanska pa 70-talet. För all del, nog kan man kalla Bosse en ovanlig brevbärare. Men jag kritiserar S2:s metod, att gang efter annan poängtera att "Bosse var minsann ingen vanlig brevbärare". Undermeningen där är ju, att Bosses ovanliga intressen skulle varit orsaken till hans försvinnande. Det tror jag inte alls.

Förhoppningsvis kan vi släppa just den diskussionen.
Citera
2016-01-31, 09:37
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Visst var det ovanligt att en brevbärare i Sverige kunde flytande albanska pa 70-talet. För all del, nog kan man kalla Bosse en ovanlig brevbärare. Men jag kritiserar S2:s metod, att gang efter annan poängtera att "Bosse var minsann ingen vanlig brevbärare". Undermeningen där är ju, att Bosses ovanliga intressen skulle varit orsaken till hans försvinnande. Det tror jag inte alls.

Håller helt med dig, Bosse var antagligen en av de få brevbärarna i Sverige som talade albanska. Men jag är övertygad om att det finns mängder med brevbärare med ovanliga talanger. Bl.annat har vi denna https://sv.wikipedia.org/wiki/Evert_Sandin.

Mångder av människor ca 20/ år försvinner mer eller mindre spårlöst, detta utan att kunna albanska eller vara brevbärare. Så frågan är i så fall varför just albanskan eller brevbäreriet väljs ut som speciella ? Varför inte hans påstådda musikintresse ? Eller hans påstådda ensamhet ?

Skälet är naturligtvis uppenbart, knytningen till Albanien och kommunismen gör att agentteorin går från orimlig till i vart fall inte omöjlig. Om Evert Sandin skulle försvunnit tror jag få skulle hävdat att han försvann för att han var agent eller för att sålt guldskivor.
Citera
2016-01-31, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse Jansson - en ovanlig brevbärare.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Vi är väl i alla fall eniga om att han är försvunnen - eller?
Att Bosse hade råd att resa är inte så konstigt. Om man 1976 undvek att röka och dricka sprit så klarade du av att finansiera en hel sommarstuga.

De kan du ju i o f s ha rätt i.

De sista resorna Bosse gjorde, som vi känner till, var under 1975. Då arbetade han enbart 70%. Hur mycket kan en brevbärare ha tjänat 1975 som arbetade 70%?

Han hade ett billigt matkonto, säkert inte speciell hög hyra, säkert en låg telefonräkning, slet på sina kläder så länge som möjligt, han hade ingen bil. Om han betalade någon elräkning vet jag inte? Många gånger vid den här tiden ingick elen i hyran.

Det han lade sina pengar på var resor, skivor och böcker. Åtminstone vad vi känner till.

Han kom även att göra minst en resa till Island. Ev. två. Vare sig billigt att ta sig dit samt var heller inget billigt land. Vilket det inte är än idag.

Även resan som han gjorde under försommaren 1975 då han hamnade ända nere i Istanbul lär inte denna resa ha varit ha så fruktansvärt billig . Han var då borta i en hel månad och även om han levde billigt så kostar allt.

En sak som skulle ha varit både mycket intressant och viktigt att få reda på, är om han använde sina räntor? Samt hur mycket dessa var 1975?

Jag måste återigen påpeka att Bosse Jansson inte var en helt vanlig brevbärare
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-31 kl. 16:03.
Citera
2016-01-31, 18:48
Medlem
Men LOL pa dig, Skaraborg2!

HUR i all världen skulle man kunna ta reda pa huruvida Bosse använde sina bankräntor till konsumtion - 76??

Och denna, liksom övriga fragor har behandlats tidigare i traden - det borde du veta!
Citera
2016-01-31, 20:13
Medlem
Burgesss avatar
Det finns inga vanliga brevbärare. Alla brevbärare är lite knepiga. Brevbärare och grävmaskinister är knepiga. Bland alla mord och agentteorier så har jag ytterligare en. 1976 kunde man inte "föra över" pengar på olika konton. Den som skulle köpa något gick och "tog ut" pengar och betalade sedan dit de skulle. På den tiden skickades pengar via postanvisning. Detta innebär i princip att alla brevbärare bar på värdepost. Kanske ett långskott, men det känns ändå troligare än att han skulle gått igenom isen.
Diskontot 1976 var 6% tror jag.
Citera
2016-01-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Håller helt med dig, Bosse var antagligen en av de få brevbärarna i Sverige som talade albanska. Men jag är övertygad om att det finns mängder med brevbärare med ovanliga talanger. Bl.annat har vi denna https://sv.wikipedia.org/wiki/Evert_Sandin.

Mångder av människor ca 20/ år försvinner mer eller mindre spårlöst, detta utan att kunna albanska eller vara brevbärare. Så frågan är i så fall varför just albanskan eller brevbäreriet väljs ut som speciella ? Varför inte hans påstådda musikintresse ? Eller hans påstådda ensamhet ?

Skälet är naturligtvis uppenbart, knytningen till Albanien och kommunismen gör att agentteorin går från orimlig till i vart fall inte omöjlig. Om Evert Sandin skulle försvunnit tror jag få skulle hävdat att han försvann för att han var agent eller för att sålt guldskivor.
Äntligen kommer min favoritbrevbärare upp här. Gärdebylåten - vart tog du vägen? Dags för en ny tråd...?
Citera
2016-01-31, 21:23
Medlem
Citat:

Släppa vet jag inte, för mig kvarstår "ovanligheten" som en faktor, bland flera, rörande Bosse Jansson och hans försvinnande. Det kan lika gärna vara så att "ovanligheten" i termer av "udda/ovanliga" intressen ledde fram till en upplevd ensamhet och sedermera självmord.

Alltså tycker jag att "ovanligheten" hos Bosse kan ses som en möjlig faktor i flera av de hypoteser som presenterats i den här tråden. Och därför tycker jag att det inte är konstruktivt att "släppa" den.
Citera
2016-01-31, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Udda och ovanliga intressen redan som barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Släppa vet jag inte, för mig kvarstår "ovanligheten" som en faktor, bland flera, rörande Bosse Jansson och hans försvinnande. Det kan lika gärna vara så att "ovanligheten" i termer av "udda/ovanliga" intressen ledde fram till en upplevd ensamhet och sedermera självmord.

Alltså tycker jag att "ovanligheten" hos Bosse kan ses som en möjlig faktor i flera av de hypoteser som presenterats i den här tråden. Och därför tycker jag att det inte är konstruktivt att "släppa" den.

Det har du helt rätt i! Naturligtvis går inte detta att släppa.

Kan mycket väl ha varit orsaken till att han kom att försvinna. Vare sig det nu handlade om självmord eller om politik.

Redan som liten hade han udda och ovanliga intressen och var ett annorlunda barn.
Citera
2016-02-01, 00:26
Medlem
410803s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
De kan du ju i o f s ha rätt i.

De sista resorna Bosse gjorde, som vi känner till, var under 1975. Då arbetade han enbart 70%. Hur mycket kan en brevbärare ha tjänat 1975 som arbetade 70%?

Han hade ett billigt matkonto, säkert inte speciell hög hyra, säkert en låg telefonräkning, slet på sina kläder så länge som möjligt, han hade ingen bil. Om han betalade någon elräkning vet jag inte? Många gånger vid den här tiden ingick elen i hyran.

Det han lade sina pengar på var resor, skivor och böcker. Åtminstone vad vi känner till.

Han kom även att göra minst en resa till Island. Ev. två. Vare sig billigt att ta sig dit samt var heller inget billigt land. Vilket det inte är än idag.

Även resan som han gjorde under försommaren 1975 då han hamnade ända nere i Istanbul lär inte denna resa ha varit ha så fruktansvärt billig . Han var då borta i en hel månad och även om han levde billigt så kostar allt.

En sak som skulle ha varit både mycket intressant och viktigt att få reda på, är om han använde sina räntor? Samt hur mycket dessa var 1975?

Jag måste återigen påpeka att Bosse Jansson inte var en helt vanlig brevbärare

Utmärkt inlägg. "Följ pengarna" är numera ett vedertaget begrepp inom olika typer av utredningar. Pengar kanske inte är en huvudfaktor i fallet Bosse men det kan ge oss viktiga pusselbitar i händelseförloppet, inte minst för att vederlägga olika teorier.

Paul Haglind har dessutom berättat att Bosse förde noggrann bokföring över sin ekonomi. En bokföring om verkar ha försvunnit i tidigt skede av utredningen.
Citera
2016-02-01, 10:00
Medlem
Jag tror Bosse var en helt "vanlig" brevbärare som gjorde sitt jobb som vilken brevbärare som helst; sorterade och delade ut sin post och var allmänt plikttrogen sin uppgift. Det var vad Bosse gjorde när han INTE var brevbärare, dvs på fritiden, som han var ovanlig med sitt Albanienintresse mm... Jag tror brevbäreriet bara var ett jobb för Bosse, han kunde lika gärna varit busschaufför...
Citera
2016-02-01, 10:20
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Jag tror Bosse var en helt "vanlig" brevbärare som gjorde sitt jobb som vilken brevbärare som helst; sorterade och delade ut sin post och var allmänt plikttrogen sin uppgift. Det var vad Bosse gjorde när han INTE var brevbärare, dvs på fritiden, som han var ovanlig med sitt Albanienintresse mm... Jag tror brevbäreriet bara var ett jobb för Bosse, han kunde lika gärna varit busschaufför...

Det ligger lite i detta. En av anledningarna till att Bosse hela tiden kallas "Brevbäraren som försvann" är att man inte visste så mycket om honom. Han saknades ju på brevbärarexpeditionen innan någon annan saknade honom . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in