Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja eller bara "ljuskälla", för man säger ju inte bara "primär ljuskälla" om solen, eller hur?
Just det. Man säger inte ”primär ljuskälla” därför att det är onödigt, lika onödigt som att säga att en krukmakare är en primär kruktillverkare och den som säljer krukan till kunden skulle vara en sekundär kruktillverkare. Det ena är en krukmakare och den andra är en återförsäljare. På samma sätt är en ljuskälla ursprung till ljus och de sekundära ljuskällorna reflektorer. Det är onödigt att hitta på nya uttryck när det redan finns en adekvat svensk vokabulär.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nja, jag har inte funderat på detta så mycket, men jag antar att NE och alla dessa som jag har citerat inte har slarvat med att kalla månen för ljuskälla, och att beskrivningen av ordet "ljuskälla" i NE stämmer överens med månen, annars blir det problem.
Jag kan se det som att månen strålar solens ljus, jag ser inget problem med det. Månen strålar inte av sig självt, men strålar med hjälp av solen.
ljuskälla
lju`skälla subst. ~n ljuskällor
ORDLED: ljus--käll-an
• föremål varifrån ljus strålar ut
HIST.: sedan 1853
NE tror jag inte har kallat månen för en ljuskälla, men jag kanske har fel. I definitionen står det ”strålar ut”, vilket är en aktiv verbformulering, dvs att föremålet aktivt skickar ut ljus (inte passivt reflekterar). Solen strålar, det gör inte månen. En lampa strålar, det gör inte en spegel.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Kanske halvhjärtat

Eller kanske helhjärtat, men halvövertygande
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja jag kan säga att jag kanske inte har svar på allt, och mycket av påståendena man får höra kan motargumenteras. T.ex. har jag sagt tidigare att djuren inte behöver vara fullvuxna, det står det inget om i bibeln, då förändras förutsättningarna helt. Vad dom åt efter floden står det inget om heller, man kan bara gissa.
Just det. Djuren kanske inte var fullvuxna. Det gör det lättare att få plats med djuren och de äter då mindre, till en början, men det svarar inte på frågan om vad de åt efteråt. Efter ett år på arken så skulle det dröja ytterligare lång tid innan det fanns några växter att äta, för att då inte tala om generationsproblemet för köttätarna, innan de utrotat alla djur. Kanske fick de börja mumsa på dinosaurierna och det är därför som det inte längre finns några dinosaurier
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Och hur kan du med säkerhet veta att arken skulle brytas sönder? Vet du den exakta konstruktionen?
Jag vet bara att den skulle vara omkring 140 meter lång och dessutom ganska bred i förhållande till längden. Inte ens med moderna konstruktionsmetoder går det att bygga båtar i trä som är mycket längre än 100 meter (103 meter tror jag är det längsta man försökt med, och det skeppet använde stålförstärkta fogar och en stålförstärkt köl samt diagonala stålförstärkningar, men det krävde att en motor ständigt drev en länspump för att pumpa ut det vatten som trängde in vid minsta lilla vågrörelse).
Huvudproblemet med en träkonstruktion är att trä har mindre än 10% styrka i tvärriktningen för fibrerna i träet, vilket gör långa träkonstruktioner mycket böjliga, och när trä böjer sig så bildas det luckor mellan plankorna (jämför med att ta en bunt pappersark och hålla hårt med fingrarna i båda ändar - när man då böjer så bildas det stora glipor mellan arken. Det är det som gör att de stora träbåtarna som byggdes läckte som såll och det krävdes att pumpar kördes kontinuerligt och inte ens det räckte alltid, utan de sjönk på grund av för stort vattenintag. Hur skulle det då ha gått för Noa utan länspumpar som kunde köras dygnet runt?
En liknelse för hållfasthetsproblemet får man när man viker ett flygplan av papper. Med ett A4-ark så går det bra, men med ett A2-ark så går det inte. Det blir inte stabilt, och det hjälper heller inte att använda grövre papper, för då blir det istället för tungt. Det hjälper inte att öka tjockleken proportionellt, utan tjockleken måste ökas upphöjt i 3 (prova med att ställa dig på en 1 m lång planka och den kanske böjs ner 3 cm, samma tjocklek på plankan böjs då ner 27 cm om den är 2 m lång).
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag vet inte om den här personen har fuskat, men det står "full scale functioning model of Noah's ark" och den verkar inte ha brutits sönder.
Ja, i denna konstruktion har man fuskat, vilket du kan se i detta videoklipp om hur den byggdes och fördes till sin ”viloplats”. En minut in i det klippet syns tydligt att man har förstärkt med stålband och att man har använt spikar, vilket Noa inte kunde ha gjort, såvida han inte var uppfinnare av järntillverkning och smide, utöver att vara uppfinnaren av vinet, som ju för övrigt ändå skedde efter syndafloden kronologiskt sett.
Det syns också tydligt att arken vilar på en stödplattform under transporten, och inte direkt i vattnet.
https://www.youtube.com/watch?v=m3AzwbD22Xg