Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, det gör jag, men tydligen inte du, se nedan ...
Nej det gör du inte.
Citat:
Det har jag inte påstått heller, och det du gör i ditt resonemang då är att du tittar i fel ände, och det är därför som det argumentet är oväsentligt. Jag har inte sagt något om mottagaränden, utan om källan. Missade du det?
Då kan vi konstatera att genom att studera fotonerna kan vi inte avgöra huruvida de är reflekterade eller inte, vilket visar att från objektet som registrerar ljuset saknar frågan i det avseendet mening.
Då är det noll och ingen skillnad mellan solens sätt att avge fotoner mot månens, båda reflekterar ljus.
Citat:
Jag har inte påstått att reflektion är fel. Jag har bara påstått att en reflektion inte är källan.
Om du hävdar att solen är en ljuskälla som utnyttjar reflektion till i närmaste 100% för att producera ljus blir din källa rätt luddig i sin definition mot hur månen reflekterar ljus.
Citat:
Var har jag påstått att generering av fotoner är fel?
En spegel genererar inga fotoner, och DET är exakt vad jag invände mot.
Jo det gör den, hur tror du annars elektronerna i silverlagret i spegeln producerar fotoner då?
Du tillför silvret energi i form av elektromagnetisk strålning och den genererar det samma tillbaka genom sina fria elektroner, skillnaden är att den inte omvandlar energi från en form till en annan i någon större utsträckning.
Citat:
Du förstår tydligen inte hur en spegel fungerar om du påstår att en reflekterande yta genererar fotoner. Om du hade varit lite mer uppmärksam i skolan så kanske du hade förstått att en reflekterande yta bara får fotonerna att ändra riktning – den skapar inga fotoner, vilket var hela poängen i diskussionen.
Jo då jag förstår det utmärkt, du verkar dock tro att det sker genom magi eller hur hade du tänkt att energin överförs från de olika medierna till varandra?
LOL
Citat:
Ja, det behöver du nog göra.
Varför det, jag har rätt och försöker bara lugnt och sansat förklara för dig att du gör det hela för enkelt för dig.
Citat:
Jo, det är den. Det är inte jag som har försökt att komplicera frågan genom missförstådda fysiska egenskaper eller en missförstådd definition som egentligen betyder tvärtemot vad du trodde.
Igen nej.
Citat:
Begränsningarna står i ordböcker och uppslagsverk. Folk har däremot en tendens att rubba dessa begränsningar på grund av missförstån, och ibland biter sig dessa missförstånd fast och det blir till slut en ny allmän betydelse. Vi har inte kommit dit ännu när det gäller ”ljuskälla”, vilket tydligt visas av att det inte ännu finns någon som helst sådan definition i någon ordbok eller något uppslagsverk. Det kan bli så med tiden eller inte. Det får framtiden utvisa. Ju fler som missförstår vad ordet betyder desto mer sannolikt att det till slut får denna nya betydelse som ännu inte är officiell.
Så vad hävdar då den 2700 år gamla ordboken du har tillgång till vad ljuskälla explicit betydde då i en textaktuell teologisk kontext? Du får hemskt gärna ge den länken.
För den finns inte...
Du tolkar orden och tolkar dem som du tror är riktigt, jag hävdar att man kan inte göra så med texter rakt av, ord förändras genom åren, teologisk och naturvetenskaplig kontext är ibland två skilda saker i religiösa texter. Ser inte en tillstymmelse till reflektion kring detta i din analys.
Citat:
Ja, men det viktiga är då hur du definierar ”avger” eftersom den korrekta definitionen av det ordet är ”bilda och ge ifrån sig”, och då har du helt rätt i det som du skrev, men det kan inte tillämpas på månen eller någon annan reflekterande yta eftersom en reflekterande yta inte avger (bildar och ger ifrån sig) ljus.
Hur förklarar du då kvantmekaniskt att du faktiskt ser månen eller en silveryta och alla andra objekt runt omkring dig om de inte avger ljus?
Skedde inte detta så såg du ju inte dem...
Så klart att de avger ljus.
Konstaterar att du undvek den teologiska frågeställningen.
Citat:
Ja, men om man skriver slarvigt så är det lätt att bli missförstådd och det ser ut som man menar något annat än man egentligen avsåg att skriva. Det är min poäng.
Författaren skrev nog så exakt som den kunde och teologin krävde för att budskapet i texten skulle förstås. Sedan som jag visar för dig, det går inte att så lätt hävda att "ljuskälla" är ett entydigt definierat uttryck. Det är en betydligt djupare frågeställning än vad populärvetenskapliga tolkningar ger. På samma sätt du hävdar att batteriet är det som ger kraft till glödlampan att vara en ljuskälla hävdar jag att det är de elektromagnetiska strålarna som gör att månen kan vara det.
Vi båda tillför energi till ett objekt och all mätutrustning vi kan uppbåda visar att de avger fotoner... Nej, du fixar inte att föra din argumentation i hamn.
Utan jag står fast vid vad jag skrev i det första inlägget för det är imho korrekt.
Citat:
Allt som reflekterar ljus skulle man kunna kalla för en ljuskälla vad som skiljer olika källor åt är hur de genererar fotonerna.