2016-02-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vi har inte kommit dit ännu när det gäller ”ljuskälla”, vilket tydligt visas av att det inte ännu finns någon som helst sådan definition i någon ordbok eller något uppslagsverk.

Står det inget om "ljuskälla" i NE menar du?
Citera
2016-02-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad jag tidigare har sagt:

1/ Att den inte är essentiell för bevis/motbevis omkring bibelns sanning.

2/ Och att definitionsdansande omkring detta i så fall är irrelevant.

Du svarade inte på frågan, kan månen kan kallas för ljuskälla?
Citera
2016-02-01, 10:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du svarade inte på frågan, kan månen kan kallas för ljuskälla?

Varför skulle jag svara på vad jag anser vara en icke-essentiell fråga? För att du skall kunne använda mig i en allians-bildning mot Smeso?

Det är patetisk att försöka att involvera mig i sånt.
Citera
2016-02-01, 10:30
Medlem
Citat:
Jo, oss emellan. Jag skrev "Vi har kommit så långt som det går att komma i den frågan."

MeanME var däremot full av missuppfattningar som jag i alla fall tänkte reda ut med hen.

Jo jag förstod att du skulle använda den vinkeln.

Citat:
Så, hur var det nu med djuren på arken?

Du glömmer vad jag har sagt, jag har ingen vidare lust att diskutera maratondebatter med en som jag uppfattar som ohederlig i debatten, i alla fall inte just nu.

Det handlar alltså inte om att vi har olika uppfattningar om ordet "ljuskälla", utan om att du bland annat slingrar dig undan och tar inte konsekvensen av att du hade fel i att bibeln (oavsett översättning) har ett "falskt påstående".
Citera
2016-02-01, 10:34
Medlem
Citat:
Varför skulle jag svara på vad jag anser vara en icke-essentiell fråga? För att du skall kunne använda mig i en allians-bildning mot Smeso?

Så ditt svar skulle leda till en "allians-bildning mot Smeso"? Tack då vet jag vad du skulle ha svarat

Citat:
Det är patetisk att försöka att involvera mig i sånt.

Jag tyckte du sade nyss "lyckligvis består religionskritiken inte av en samling homogena zombier", men detta visar att det stämmer. Du vill inte ge mig ens den lilla kakan, det är patetiskt.
Citera
2016-02-01, 10:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så ditt svar skulle leda till en "allians-bildning mot Smeso"? Tack då vet jag vad du skulle ha svarat

Ja, jag har inte särskild stor tillit till din intellektuella hederlighet, så den risk finns.

Citat:
Jag tyckte du sade nyss "lyckligvis består religionskritiken inte av en samling homogena zombier", men detta visar att det stämmer. Du vill inte ge mig ens den lilla kakan, det är patetiskt.

Jag SKULLE ha kunnit "ge dig den kakan", om du hade varit såpass intellektuell hederlig att risken för att du skulle missbruka det inte fanns.

Jag är inte det minsta motiverat till att irra omkring inne i din demagogiska labyrint.
Citera
2016-02-01, 10:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Står det inget om "ljuskälla" i NE menar du?

Jo, men inte i den betydelse som du vill. Den betydelse som står där är exakt vad jag har påstått hela tiden.
Citera
2016-02-01, 10:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo jag förstod att du skulle använda den vinkeln.

Du glömmer vad jag har sagt, jag har ingen vidare lust att diskutera maratondebatter med en som jag uppfattar som ohederlig i debatten, i alla fall inte just nu.

Det handlar alltså inte om att vi har olika uppfattningar om ordet "ljuskälla", utan om att du bland annat slingrar dig undan och tar inte konsekvensen av att du hade fel i att bibeln (oavsett översättning) har ett "falskt påstående".

Och jag undrar ärligt vad du anser att jag har skrivit oärligt om. Jag är alltid ärlig i allt jag skriver, men det verkar inte du vara.

(Hur känns det att bli kallad oärlig?)
Citera
2016-02-01, 11:05
Medlem
Citat:
Jo, men inte i den betydelse som du vill. Den betydelse som står där är exakt vad jag har påstått hela tiden.

Jag tänkte på det du sade förut (eller var det någon annan) att det inte går att slå upp ordet "ljuskälla" i någon ordbok, vilket också var ett felaktigt påstående. Det du nyss sade går att tolka på det sättet, men jag kanske misstolkade det.

I alla fall har jag ingen lust att leta upp det påståendet och fortsätta tjafsa, så nu anser jag att det är slutdiskuterat med dig just nu.
Citera
2016-02-01, 11:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
I alla fall har jag ingen lust att leta upp det påståendet och fortsätta tjafsa, så nu anser jag att det är slutdiskuterat med dig just nu.

Ger det i så fall plats för annan kritik av bibelns sanning för din del?
Citera
2016-02-01, 11:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jo, det gör jag, men tydligen inte du, se nedan ...
Nej det gör du inte.
Citat:
Det har jag inte påstått heller, och det du gör i ditt resonemang då är att du tittar i fel ände, och det är därför som det argumentet är oväsentligt. Jag har inte sagt något om mottagaränden, utan om källan. Missade du det?
Då kan vi konstatera att genom att studera fotonerna kan vi inte avgöra huruvida de är reflekterade eller inte, vilket visar att från objektet som registrerar ljuset saknar frågan i det avseendet mening.
Citat:
Och?
Då är det noll och ingen skillnad mellan solens sätt att avge fotoner mot månens, båda reflekterar ljus.
Citat:
Jag har inte påstått att reflektion är fel. Jag har bara påstått att en reflektion inte är källan.
Om du hävdar att solen är en ljuskälla som utnyttjar reflektion till i närmaste 100% för att producera ljus blir din källa rätt luddig i sin definition mot hur månen reflekterar ljus.
Citat:
Var har jag påstått att generering av fotoner är fel?
En spegel genererar inga fotoner, och DET är exakt vad jag invände mot.
Jo det gör den, hur tror du annars elektronerna i silverlagret i spegeln producerar fotoner då?

Du tillför silvret energi i form av elektromagnetisk strålning och den genererar det samma tillbaka genom sina fria elektroner, skillnaden är att den inte omvandlar energi från en form till en annan i någon större utsträckning.
Citat:
Du förstår tydligen inte hur en spegel fungerar om du påstår att en reflekterande yta genererar fotoner. Om du hade varit lite mer uppmärksam i skolan så kanske du hade förstått att en reflekterande yta bara får fotonerna att ändra riktning – den skapar inga fotoner, vilket var hela poängen i diskussionen.
Jo då jag förstår det utmärkt, du verkar dock tro att det sker genom magi eller hur hade du tänkt att energin överförs från de olika medierna till varandra?
LOL
Citat:
Ja, det behöver du nog göra.
Varför det, jag har rätt och försöker bara lugnt och sansat förklara för dig att du gör det hela för enkelt för dig.
Citat:
Jo, det är den. Det är inte jag som har försökt att komplicera frågan genom missförstådda fysiska egenskaper eller en missförstådd definition som egentligen betyder tvärtemot vad du trodde.
Igen nej.
Citat:
Begränsningarna står i ordböcker och uppslagsverk. Folk har däremot en tendens att rubba dessa begränsningar på grund av missförstån, och ibland biter sig dessa missförstånd fast och det blir till slut en ny allmän betydelse. Vi har inte kommit dit ännu när det gäller ”ljuskälla”, vilket tydligt visas av att det inte ännu finns någon som helst sådan definition i någon ordbok eller något uppslagsverk. Det kan bli så med tiden eller inte. Det får framtiden utvisa. Ju fler som missförstår vad ordet betyder desto mer sannolikt att det till slut får denna nya betydelse som ännu inte är officiell.
Så vad hävdar då den 2700 år gamla ordboken du har tillgång till vad ljuskälla explicit betydde då i en textaktuell teologisk kontext? Du får hemskt gärna ge den länken.
För den finns inte...
Du tolkar orden och tolkar dem som du tror är riktigt, jag hävdar att man kan inte göra så med texter rakt av, ord förändras genom åren, teologisk och naturvetenskaplig kontext är ibland två skilda saker i religiösa texter. Ser inte en tillstymmelse till reflektion kring detta i din analys.
Citat:
Ja, men det viktiga är då hur du definierar ”avger” eftersom den korrekta definitionen av det ordet är ”bilda och ge ifrån sig”, och då har du helt rätt i det som du skrev, men det kan inte tillämpas på månen eller någon annan reflekterande yta eftersom en reflekterande yta inte avger (bildar och ger ifrån sig) ljus.

Hur förklarar du då kvantmekaniskt att du faktiskt ser månen eller en silveryta och alla andra objekt runt omkring dig om de inte avger ljus?
Skedde inte detta så såg du ju inte dem...
Så klart att de avger ljus.

Konstaterar att du undvek den teologiska frågeställningen.
Citat:
Ja, men om man skriver slarvigt så är det lätt att bli missförstådd och det ser ut som man menar något annat än man egentligen avsåg att skriva. Det är min poäng.
Författaren skrev nog så exakt som den kunde och teologin krävde för att budskapet i texten skulle förstås. Sedan som jag visar för dig, det går inte att så lätt hävda att "ljuskälla" är ett entydigt definierat uttryck. Det är en betydligt djupare frågeställning än vad populärvetenskapliga tolkningar ger. På samma sätt du hävdar att batteriet är det som ger kraft till glödlampan att vara en ljuskälla hävdar jag att det är de elektromagnetiska strålarna som gör att månen kan vara det.

Vi båda tillför energi till ett objekt och all mätutrustning vi kan uppbåda visar att de avger fotoner... Nej, du fixar inte att föra din argumentation i hamn.
Utan jag står fast vid vad jag skrev i det första inlägget för det är imho korrekt.
Citat:
Allt som reflekterar ljus skulle man kunna kalla för en ljuskälla vad som skiljer olika källor åt är hur de genererar fotonerna.
Senast redigerad av MeanME 2016-02-01 kl. 11:30.
Citera
2016-02-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
I inlägget ovan ställer du alltså Bibelns världs bild i kontrast till en världsbild som antas av det användaren Bogomil kallar akademisk historieforskning. Det är nog okontroversiellt att påstå att historieforskning av akademisk variant nog utgår från en mängd antaganden när den försöker få fram det som har skett i det förflutna, och så även när den tar sig an Bibelns texter.
Jo, man kan ju tycka att det är okontroversiellt att man utgår från en mängd antaganden, ända tills man påpekar detta i debatt med en ateist... Då är det plötsligt kontrovers så det visslar om det. Det är nämligen här det sätts stop för vidare diskussion och förståelse och det ska formuleras och omdefinieras och förklaras osv osv "and so on and som forth..." Så det är svårt att göra sig förstådd här på grund av en så enkel sak.
Jag misstänker att anledningen till detta är att antiteisten/ateisten och i viss mån agnostikern i denna fråga till varje pris, desperat och ovillkorligt vägrar tala om att de tror på något sätt, och då antaganden är ett slags tro eller en förutsättning som kräver tro på det antagandet postulerar, reagerar de kraftigt.

Citat:
Jag undrar dock till vilken grad du vill tala om Bibelns världsbild i absoluta (i klassisk mening alltså, dvs. som något fristående, oberoende av annat) termer. Akademisk historieforskning kanske är en något för smal term här; låt oss istället tala om akademiens hållning om den bibliska texten. Detta är alltså en mängd sätt att läsa Bibeln, där flera har som mål att bygga upp den världsbild Bibelns författade hade. Vad menade de olika författarna när de skrev som de gjorde? När du säger Bibelns världsbild, hur finner man den? Vilka antaganden måste man ta med sig när man angriper texten? Är det helt enkelt den världsbild som dyker upp efter en läsning av Bibeln och med hjälp av s.k. bokstavstolkning? Skulle man inte kunna påstå att den sådan läsart är anakronistisk och inte typisk för vad vi vet om samhällen som nyligen börjat bruka det skrivna ordet?
Det är ett stort område som omfattar många olika sakfrågor som bör behandlas enskilt eftersom dagens förståelse av dåtiden i grunden rent världshistoriskt skiljer sig ganska rejält utifrån antagandet att Bibelns scenario är sant.
Det är mycket omfattande att ge en enskild förklaring till en Biblisk händelse som sägs inte ha hänt eftersom man inte finner att observationer stämmer med den tidsskala man upprättat och förlitar sig på.
Att tidsskalan sen är baserad på en mängd antaganden som var för sig kan ifrågasättas räknas inte om det finns tillräckligt många forskare som förlitar sig på den vilket bildar en sorts konsensus som ju inte har något med någon objektiv sanning att göra utan är människors tyckanden oavsett hur lärda de är i övrigt, det kan ju räcka med att DE personligen inte har någon anledning att ifrågasätta en viss datering då den inte på något sätt säger emot deras egen tro angående händelseförlopp. Men deras tro tas av ateisten eller den på Bibeln otroende som garant för att Bibeln inte stämmer.
Men om man utifrån observationer att händelserna i Bibeln skulle bekräftas om man skjuter på tidsskalan HAR anledning att ifrågasätta och framföra kritik mot det som andra inte har anledning att ifrågasätta. - Så vilar ju påståendet att en Biblisk händelse inte ägt rum i verkligheten på de antaganden som ligger till grund för tidsskalan. Alltmedan observationer i sig kan bekräfta att det ägt rum i verkligheten.
I slutändan kan hela frågan avgöras av hur mycket prestige som grävts ner i den tidsskala som används och det är ju mycket sorgligt om det är så. Men det kan ju därför vara riskabelt att utifrån "akademisk hållning" tolka Bibeln och hävda en liberal tolkning som den mest verklighetsbaserade, om den bokstavliga tolkningen kan styrkas rent observationsmässigt och man kan framföra adekvat kritik mot de antaganden som görs vid byggandet av tidsskalan.

Citat:
Du föreslår ovan en god metod där vi lägger fokus på observation; vi måste då dock ta oss förbi tolkningsproblemet, ty om vi vill testa Bibeln mot observation måste vi ur Bibeln hämta så pass exakt information att vi kan testa det mot observation. Det moderna vetenskapliga språket är alltså väl lämpat för sådant, men är naturligtvis en produkt av en tid långt efter Bibelns texter författades. Detta problem kanske vi kan komma förbi genom att anta att den korrekta tolkningen är den som ger oss den bästa beskrivningen av verkligheten, men vi kan då stöta på problemet att vi kan få väldigt invecklade och komplicerade tolkningar som till slut ter sig orimliga för alla inblandade. Alternativt om vi istället skulle kunna förutsäga ting via Bibeln (exempelvis att för närvarande ej hittad eller okänd artefakt A finns på väldefinierad plats B) skulle det kunna styrka en tolkningsmetod.
Ja, risken att få väldigt invecklade och komplicerade tolkningar är stor om man tvunget vill hålla sig till sekulära tidsskalor.
Att något som för nutidens forskare varit okänt och som omtalats i Bibeln först förklarats som bevis på att Bibeln inte stämmer men som sedan bekräftats av observation på plats har väl hänt flera gånger, men jag vet inte om det för den skull lett till att man ansett Bibeln mer trovärdig. Kanske några mer insatta. Ateisterna här inne verkar dock inte tycka att sådant betyder något. De tar något som ingår i deras världsbild som garant på att Bibelns världsbild är fel trots detta, sen verkar det som att det kvittar vilka antaganden som bygger upp deras världsbild, de bara blundar för dessa och proklamerar deras världsbild som sann i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in