2016-02-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja jag glömde att ta med Adrianas vittnesmål som var starkt.

Det vittnesmålet visar på hur slumpartat livet blir när rovdjur som Nero finns mitt ibland oss. Man kan inte värja sig. Man kommer inte ens på tanken att något som detta kan ske på en plats som Blomberg. Det måste prägla Adriana för resten av hennes liv, hon som är en vanlig svensk kvinna som ger sig ut och joggar, och som nu vet att det inte är riskfritt någonstans.

Vi som förstår hur slumpartatat Adriana kom undan döden, utan att hon var medveten om det när Nero frågade henne om vägen, är nog omskakade som Adriana. Adriana måste ha mått hemskt dåligt när hon insåg att hon efter mötet med Nero hade kunnat vara offret som plågades till döds.

Det är något konstigt med ifrågasättandet av fakta. Man får se på det ur perspektivet av den märkliga samhällsförändringen vi lever i. Allt har blivit tvärtom när enkla saker ska avhandlas.
Adriana måste vara en orädd och cool person, därför nästa dag joggade hon samma runda.
2016-02-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur lyckades personen hitta ytan med bara NBs DNA? Vart hittade personen ytan med IBs DNA?

Fanns det blod på snörena?

Jag tror inte att någon gjort det med uträkning men det är ju hans arbetsplats och jag har ingen aning om hur det isf har gått till. Det fanns blod på snörena men de hängde ju ner i blodigt vatten. De hängde ner i en diskho med djurblodblandat vatten och de var de enda snörena som hade hans blod på sig...om jag minns rätt.
2016-02-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Adriana måste vara en orädd och cool person, därför nästa dag joggade hon samma runda.

Det fanns väl ingen som då kunde ana NBs avsikt och vad han var i stånd till att göra. Nu, däremot, vet vi det. Finns ingen som helst tvekan om att HR kommer fastställa TRs dom.
2016-02-01, 17:53
Medlem
Citat:
Det är en mycket stor skillnad att vittna under ed än ett vanligt förhör.
Enligt domen i Tingsrätten sid 26
Vid förhöret av Irina vid Tingsrätten via telefon från Litauen sade Irina att hon gick ut runt 19.00 och då fanns NB utanför och satt på trappen.
Hon minns hon sagt att NB kom hem vid 17.30 tiden vid tidigare förhör.

NB säger att han var hemma 18.00-20.00, vid 19.00 tiden satt han utanför sitt hus på trappen.
Från Aivarus finns inga vittnesuppgifter.

En kvinna som kan leva och har samliv med en så smutsig och äcklig man, klarar nog av att ljuga under ed.

Irinas utsagor måste ses på separat utifrån de situationer hon befunnit sig i. När hennes eget skinn och frihet var i fara sa hon antagligen det som är närmast sanningen. Hon ville inte skaka galler, och det är det enda mänskliga som jag har gemensamt med henne och har sympati för.

Eftersom hon har ändrat sina utsagor så har inget hon säger trovärdighet. Att hon är fru ligger henne i fatet redan innan hon ens säger något! Nu när hon vet vem hon tvättat åt, och varför hennes man behöver ett alibi framstår hon endast som föraktlig. Att hon ens överväger att hjälpa honom gör att man aldrig slutar förvånas över vilket avskum det finns inom mänskligheten.

Irinas vittnesmål är bara en lustighet i advokatens sätt att driva gäck med rättsväsendet, för hon vet som jurist och f.d. åklagare att fruns vittnesmål är bara nonsens, och inget en domstol beaktar i bevisvärderingen. Det går inte alltid att mäta brist på IQ, eller ren dumhet. Så om du går på att det Irina säger har relevans i en hovrätt, så säger det en hel del om dig. Irinas spektakel är bara kul för advokaten när hon antecknat den tid som gått åt.

Jag skulle vilja veta vilken tid advokaten ägnar sig åt att sätta sig in i åklagarens bevisning!
2016-02-01, 18:24
Medlem
Fagro skriver: NB säger att han var hemma 18.00-20.00, vid 19.00 tiden satt han utanför sitt hus på trappen. Från Aivarus finns inga vittnesuppgifter.

Visst finns det. Aivarus har sagt att NB initialt, redan dagen efter Lisa Holms försvinnande, skulle uppge att NB varit hemma klockan 18:00. Om nu inte NB haft något med LH:s försvinnande att göra, varför ville han då att både NB och IB skulle säga åt polisen att NB varit hemma klockan 18? Sedan är Fagro väldigt ivrig med att poängtera IB:s trovärdighet som vittne. IB har i förhör bland annat sagt följande:
Förhörsledaren: Efter att Nerijus kom 17.30 så är Nerijus hemma hela tiden fram till kl 20.00, är det
korrekt?
Irina Belevicius: Jag vet inte. Vi satt vid datorn. Jag lagade pannkakor den eftermiddagen. Aivarus gillar det, jag stekte och Aivarus åt och så kom Nerijus senare.
2016-02-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
I FUP, sidan 1313, Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-09-23:

Där står det att polisen informerar Irina B om att "Adriana har berättat att hon blivit introducerad för Nerijus tidigare samma dag"

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Det är intressant vad som liksom "försvinner " av det som står i fupen. Att A inte är tillförlitlig är uppenbart. Hon medverkar till att sätta dit NB. Frågan är vem hon tror att hon skyddar?
Vilka utgör ett hot?
2016-02-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Edsvuret vittne och jurist och ljuga? Det tror inte jag för då är hon korkad. Det är ju inte hemskt viktigt att Adrianas vittnesmål håller så sett, men jag vill nog påstå att hon talar sanning. Finns ingen anledning för henne att ljuga för hon har absolut inget att tjäna på det. Absolut ingenting.

Hon är jurist. Och?

Det finns fler lögner i denna rättsprocess tex militären som vittnade:

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Det gick ju bra att ljuga rakt in i rätten utan problem.

Den här rättsprocessen liknar ingen annan.
Senast redigerad av nopomil 2016-02-01 kl. 19:54.
2016-02-01, 19:14
Medlem
Citat:
IR är en jurist med många år i yrket och vet vad hon kan framföra och behöver inga pekpinnar av amatörer som tycker och tror.
Jag anser att IR inte enbart försvarade en klient utan också en människa som hon själv såg som oskyldig.
Hon gjorde ett mycket bra jobb i Hovrätten och satte in stötarna på de rätta ställena, naturligtvis har många blivit förbittrade som trodde hon var vek och skulle vika sig, som hon inte gjorde, hon var istället tuff och hård och kunde ge "svar på tal".
Det har nog tidigare skett en underskattning av henne som advokat, men hon visade att en sådan bedömning var helt felaktig.
Jag anser den smartaste grejen var att hon tog in Irina som vittne som vittnade under ed från Litauen, som gjorde det vittnet blev mycket trovärdigt.
Sammantaget kan sägas att IR gjorde ett mycket bra jobb som advokat för NB.

Nej det hade "dom" inte väntat sig när de plockade ut henne från tingsrättens lista att ersätta den jävige Helena Svärd.
2016-02-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nej det hade "dom" inte väntat sig när de plockade ut henne från tingsrättens lista att ersätta den jävige Helena Svärd.

Jävig ja. Hon har ett intresse av att hitta en försvunnen sjuttonåring vid liv. Klart att det kolliderar med NB:s intressen. Inte hitta alls var tydligen idealiskt enligt honom.

Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är intressant vad som liksom "försvinner " av det som står i fupen. Att A inte är tillförlitlig är uppenbart. Hon medverkar till att sätta dit NB. Frågan är vem hon tror att hon skyddar?
Vilka utgör ett hot?

Hon skyddar tonårsflickor från hotet av en äcklig runkmördarbalt.
2016-02-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag tror inte Inger kände till att Irina skulle vittna under ed. Det verkade komma som en överraskning för hovrätten. Men att det inte var känt på förhand styrker å andra sidan trovärdigheten i vittnesmålet. Om Irina hade planerat att ljuga i ett icke edsvuret vittnesmål så hade hon nog blivit rätt ställd och fått kalla fötter när hon plötsligt fick veta att hon måste vittna under straffansvar. Men trots detta uppträdde hon mycket bestämt och säkert när hon gav sin man alibi.

Ja trots att åklagaren försökte villa bort henne, så att t o m rättens ordförande fick tillrättavisa honom, så lyckades han inte få henne att avvika från det hon sa. Hon var mycket klarare än åklagaren.

IB framträdde snarare som en intelligent och stark kvinna. Synd sock att hennes berättelse om de två männen som uppehöll sig på samma plats där fynden senare hittades, har utretts. Det ansvaret vilar tungt på utredarna.
2016-02-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Då tar vi det igen.
Under den kritiska dryga timmen hade Irina inget bättre för sig än att stirra stint på Nerijus som befann sig i samma rum. Noga räknat hade hon ett öga på Nerijus och ett på en köksklocka som är synkad med ett atomur i Tyskland. Det är därför hon kan svära inför en Gud som hon innan och därefter visat otaliga gånger att hon tror på och rättar sig efter.

Så beskrev hon det inte i HR. Däremot kollar hon klockan ibland. Det gör väl de flesta.
Varför misstänkliggöra det?

Då är det väl värre att hon utsattes för förnedrande behandling som inte ens står i fupen. intresset för hennes trosor är ju mörkat.
2016-02-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
Vad du orkar hänga upp dig på IB:s vittnesmål i Litauen. Hon vittnar i Litauen beträffande ett brott som begåtts i Sverige och skall dömas efter svensk lagstiftning. Det här brottet har inte begåtts i Litauen, och allt som händer kring detta brott skall dömas efter svensk lag. Det här med eden i detta fall kan bara anses som en ritual, utan straffvärde. Att IB vittnade via länk från en litauisk domstol och svor eden där, kommer inte att belasta henna med fängelspåföljd. Hon var helt beroende ekonomiskt av NB i Sverige - den inkomstkällan är nu borta. Hon lider dessutom av hjärtbesvär och kan inte jobba. Hennes ekonomiska situation är således tuff och ett frisläppande av NB skulle förbättra de ekonimiska bekymren för henne. Att hon desperat vittnar för NB är ju helt begripligt - dessutom finns risken att hon gör det efter påtryckningar från NB:s bekanta.

Den springande punkten är att brodern, Aivaras Belevicius inte alls stöder IB:s påståenden. Han har som sagt inledningsvis, innan LH hittades, varit försiktig med vad han sagt i förhören. Men efter att LH:s kropp hittats, och han överbevisats av polisen, tagit bladet från munnen och sagt mycket som i allra högsta grad ligger NB till last. Hade frun och brodern hållit fast vid samma story som de initialt lämnade innan Lisa Holms kropp hittades, hade det funnits en liten öppning för NB. Men som allt utvecklade sig och nätet kring NB undan för undan drogs ihop, så är bevisningen mot NB i det närmaste 100%-ig. Bara NB:s erkännande som saknas - och som sagt var - det har hänt i andra mordfall att mördaren blånekat till gärningen trots övertygande bevisning emot honom/henne.

Vill också nämna att Fagro påstått att det finns bara 6 porrbilder i i NB:s dator. Men som Fagro säkert vet är dom av det mycket våldsamma bondage slaget. Ingen normal människa skulle spara sådana bilder i sin dator. Med tanke på vad som framkom från facebook var NB också intresserad av tjejer som var tejpade,

Du drar upp AB:s utsagor i förhör. Varför tror du han tyckte polisen var trevliga när han sa "rätt"? Varför gjorde i pausen i förhöret där AB sedan läser innantill?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in