Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-01, 16:04
Medlem
trattfans avatar
Skall för första gången i mitt 23åriga liv tillaga fisk.
Tänkte göra teriyaki-lax och nu undrar jag om jag skall låta skinnet vara kvar på undersidan eller om jag skall ta bort det? Och om jag skall göra det, hur gör jag det smidigast? Har en 0.9kg hel laxfile.
Citera
2016-02-01, 16:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tänkte göra teriyaki-lax och nu undrar jag om jag skall låta skinnet vara kvar på undersidan eller om jag skall ta bort det? Och om jag skall göra det, hur gör jag det smidigast? Har en 0.9kg hel laxfile.
Ska man äta skinnet ska man se till att det är välstekt och lite krispigt knaprigt.
Man kan behålla skinnet ändå, men då kan man ha skinnet nedåt.
Att behålla skinnet kan vara bra att hålla ihop fisken, tycker inte lax är så supernödvändigt att behålla av den anledningen.
Skulle väl vara om du gör väldigt stora bitar, som det kan vara en fördel.

Sen det viktigare, inte för hög temp då fisken blir torr.
Vet inte vad jag kör för temp, men man kan ana en råhet i mitten.
Internet säger ~55grader.
Fisk är väldigt känslig övertillagning.
Citera
2016-02-01, 16:28
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ska man äta skinnet ska man se till att det är välstekt och lite krispigt knaprigt.
Man kan behålla skinnet ändå, men då kan man ha skinnet nedåt.
Att behålla skinnet kan vara bra att hålla ihop fisken, tycker inte lax är så supernödvändigt att behålla av den anledningen.
Skulle väl vara om du gör väldigt stora bitar, som det kan vara en fördel.

Sen det viktigare, inte för hög temp då fisken blir torr.
Vet inte vad jag kör för temp, men man kan ana en råhet i mitten.
Internet säger ~55grader.
Fisk är väldigt känslig övertillagning.

Okok!
Skall se om jag lyckas få ihop det.

Lite nervös. Worst case slänger jag allt och köper en pizza.
Citera
2016-02-01, 16:41
Medlem
Citat:

Nej absolut inte, i alla fall inte för att äta det. Ska du äta skinnet måste du fjälla det för fjällen vill du inte äta oavsett. Har du däremot fjällat skinnet så kan jag hålla med Klyban.
Citera
2016-02-01, 16:51
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nej absolut inte, i alla fall inte för att äta det. Ska du äta skinnet måste du fjälla det för fjällen vill du inte äta oavsett. Har du däremot fjällat skinnet så kan jag hålla med Klyban.

Nej jag hade inte tänkt äta det.
Så skall jag skära bort det då innan jag kastar in de i ugnen?

http://www.bilddump.se/bilder/20160201165305-213.113.241.209.png
Senast redigerad av trattfan 2016-02-01 kl. 16:53.
Citera
2016-02-01, 17:02
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Nej jag hade inte tänkt äta det.
Så skall jag skära bort det då innan jag kastar in de i ugnen?

http://www.bilddump.se/bilder/20160201165305-213.113.241.209.png

Det är enklare att låta skinnet sitta kvar när du tillagar fisken. När den är färdig drar du bort skinnet utan minsta problem. Som bonus håller fisken vätska bättre och blir godare (är mitt intryck).
Citera
2016-02-01, 17:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Äta skinnet och fjälla det först, är nog lite väl självklart för mig på lax
Men tycker mycket väl man kan ta äta skinnet här, då det kommer bli god smak med teriyakin.
Kan tänka mig för en nybörjare att äta skinnet låter hemskt, men det är jävligt gott om man gjort rätt.
Citera
2016-02-01, 17:28
Medlem
trattfans avatar
Haha, drog av skinnet med hjälp av händerna och använde kniv där det behövdes. Herregud. Vad har jag gett mig in på.

Satte in laxen på 175 grader (enligt recept) och 20-25 min skulle det vara inne. Snart vet jag om det blir pizza eller inte.
Citera
2016-02-02, 08:08
Medlem
upperkatts avatar
Ska blötlägga kikärtor i 8 h som jag tänkte göra kikärtsbiffar av. Bör de fortfarande kokas 1 h som det står på förpackningen innan jag börjar göra biffar av dem?
Citera
2016-02-02, 17:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Ska blötlägga kikärtor i 8 h som jag tänkte göra kikärtsbiffar av. Bör de fortfarande kokas 1 h som det står på förpackningen innan jag börjar göra biffar av dem?

Ja. Koka dem en timma. Låt dem dock svalna helt innan du påbörjar processen med att göra biffar.
Citera
2016-02-03, 17:47
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ja. Koka dem en timma. Låt dem dock svalna helt innan du påbörjar processen med att göra biffar.
Tack (får testa det nästa gång).
Citera
2016-02-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

Nej. Du kan bara blötlägga o sedan köra dom genom en köttkvarn eller i matberedare. Tycker det är lättare att få biffarna/falafeln att hålla ihop om man gör så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in