2016-01-30, 20:19
Medlem
Flera rebellgrupper enar sig i Aleppo

The group Failaq al-Sham, or Sham Legion, said on its Twitter feed it had merged with eight other fighting groups to form a new entity called the Northern Brigade.

http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-rebels-idUSKCN0V8002

Förbereder sig för den kommande offensiven antar jag, lättare om man har en gemensam struktur
Citera
2016-01-30, 20:43
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Min första tanke är att på något sätt påverka samtalen angående syrienkriget

Vad ryssarna ska kunna vinna på det, beror på vad de har för mål. Vill de eskalera ting och få Turkiet att göra något överilat?

Vilket som så vågade inte Turkiet göra något denna gång. Verkar som att man har lärt sig en läxa.
Citera
2016-01-30, 20:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har svårt att se hur en uppdelning av Syrien och Irak hade medfört fred. Syrierna är ett folk, irakierna är ett folk. Det finns ingen etnisk skillnad, utan en religiös. Befolkningarna i respektive land är sammanblandat, en del är gifta med varandra och andra bor på platser där majoriteten är sunni respektive shia o.s.v. Vilken sida av gränsen vill jag hamna på? Om jag vägrar flytta till andra sidan gränsen - får jag då samma rättigheter som de av motsatt religiös bakgrund? Det är ogenomförbart.

Vidare hade det visat hur oerhört starkt hatet mellan två religiösa grupper egentligen är. Det hade kunnat leda till konflikter i andra delar av världen - där shia och sunni velat börja eftersträva "självständighet". Se exempelvis Libanon. Det ni talar om är ett oerhört farligt spel och ogenomförbart.

De enda som har en chans till självstyre är den kurdiska folkgruppen.
Hur kan du klumpa ihop syrier till "ett folk"? Syrien och Irak är moderna stater och därmed ganska nya sociala konstruktioner. I dessa stater finns det åtskilliga etniska grupper som inte nödvändigtvis identifierar sig med den "arabiska" karaktären av folket. Det finns assyrier/syrianer, armenier och kurder, där varje grupp har en särskild identitet som skiljer sig ifrån den andre. Det är inte bara religion, utan språk och etnisk tillhörighet. Ba'athismen har försökt ödelägga de etniska skillnaderna mellan folken genom en arabiseringspolitik där de etniska minoriteterna har haft svårt att hävda sin kulturella och etniska särart och fått anpassa sig till den dominerade kulturen. Kurdernas etniska särart är inte existentiellt hotad, men hur blir det med andra etniska grupper vars befolkningsmängd är randen till att icke-existera?

Dock kan jag hålla med dig om att en fördelning av landet framkallar den del utmaningar, bland annat den social aspekten som du ger exempel för.
Citera
2016-01-31, 00:43
Medlem
Jaish al-Fatah har nu introducerat offentliga piskning som straff enligt sharialagarna i "befriade" Idlib:

Citat:
Footage has emerged of Syrian 'moderate' rebels allegedly carrying out a public flogging on three men accused of harassing women in north-western Syria.
The video shows several militants from the Gulf-backed rebel coalition Jaish al-Fatah (Army of Conquest) implementing Shariah law in the rebel-held city of Idlib.
The three young men were accused of harassing women and were sentenced to a multiple lashes which were implemented in front of a large crowd.
---
Some of the coalition rebel groups are considered part of the 70,000 'moderate' rebels, which David Cameron has indicated Britain may provide support.
www.dailymail.co.uk/news/article-3423292/Moderate-Syrian-rebel-fighters-filmed-carrying-public-flogging-three-men-accused-harassing-women-Idl ib.html#ixzz3ym2SlN3c
Citera
2016-01-31, 01:24
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Hur kan du klumpa ihop syrier till "ett folk"? Syrien och Irak är moderna stater och därmed ganska nya sociala konstruktioner. I dessa stater finns det åtskilliga etniska grupper som inte nödvändigtvis identifierar sig med den "arabiska" karaktären av folket. Det finns assyrier/syrianer, armenier och kurder, där varje grupp har en särskild identitet som skiljer sig ifrån den andre. Det är inte bara religion, utan språk och etnisk tillhörighet. Ba'athismen har försökt ödelägga de etniska skillnaderna mellan folken genom en arabiseringspolitik där de etniska minoriteterna har haft svårt att hävda sin kulturella och etniska särart och fått anpassa sig till den dominerade kulturen. Kurdernas etniska särart är inte existentiellt hotad, men hur blir det med andra etniska grupper vars befolkningsmängd är randen till att icke-existera?

Dock kan jag hålla med dig om att en fördelning av landet framkallar den del utmaningar, bland annat den social aspekten som du ger exempel för.

Jag var otydlig. Jag syftade endast på den syriskt arabiska befolkningen. Uppemot 70-80 % av befolkningarna i Syrien och Irak är araber. Det som i de flesta fall skiljer de åt är om de är shia- eller sunnimuslimer. Det är en eventuell arabisk uppdelning som är problematisk. Hur ska det genomföras? Kurderna kan få autonomi, det är genomförbart. För de kristna grupperna har jag svårt att se att det kan bli aktuellt med autonomi, möjligtvis i Ninveprovinsen i Irak, ytterst tveksamt p.g.a. maktförhållandena. De kristna har emigrerat i stor utsträckning, till följd av förföljelserna de har utsatts för av både araber och kurder i området kring Syrien och Irak. HRW och Amnesty har omfattande dokumentation om detta.

Denna eventuella uppdelning, som jag ser som helt ogenomförbar i Syrien, i vart fall vad avser den arabiska befolkningen, har diskuterats tidigare i denna tråd.
Senast redigerad av ZuparN 2016-01-31 kl. 01:30.
Citera
2016-01-31, 19:01
Medlem
Assad-regimen har under de senaste två månaderna intensifierat belägringen av rebellkontrollerade områden som övergått till en mer planenlig sak. Detta tros bero på att regimen försöker stärka sin hand inför fredssamtalen i Genevé.
Citat:
Similar humanitarian crises are playing out around Syria, where residents, rebels and international aid agencies accuse the regime of President Bashar al-Assad of reinstating or tightening sieges on opposition-held areas to help subdue, reclaim or hold strategic territory.

The government’s siege tactics have become more systematic and have escalated over the past two months, part of an overall military effort to secure more territory and strengthen the government’s hand ahead of United Nations-brokered peace talks set to begin in Geneva on Friday, Western diplomats, aid officials and Syrian rebels say.

The sieges are occurring despite extreme international pressure to lift restrictions on humanitarian aid to millions of civilians ahead of the talks.

Samtidigt som belägringarna sker fortsätter de humanitära förhållandena i landet att försämras och tillgängligheten för bistånd förblir en stor utmaning.

Citat:
Stephen O’Brien, the U.N.’s emergency relief coordinator, told the Security Council on Wednesday that humanitarian conditions in Syria were deteriorating and aid access remains a major challenge.

“More and more people are living in areas that are under siege or are hard-to-reach than ever before,” said Mr. O’Brien, who is also the U.N.’s undersecretary general for humanitarian affairs. “We are in a race against time.”

Last year, the U.N. was able to deliver humanitarian assistance to only around 1% of people in besieged areas, he added.

The U.N. says close to 490,000 people live in besieged areas in Syria, largely blocked from receiving humanitarian aid. They are part of some 4.6 million people classified as hard to reach. Other humanitarian organizations say estimates by the U. N.—which depends on government approval for access and logistics of aid delivery inside Syria—are conservative.

http://www.wsj.com/articles/starvation-spreads-ahead-of-syria-talks-1454029302
Citera
2016-01-31, 22:35
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har läst igen och även om man med assad menar hela klanen så säger det inget om hur konflikten ska lösas. Det framkommer inget om att rebellerna lägger ned vapnen bara för att folk byts ut i damaskus. Och att sätta in en avvägd mix av rebeller istället för assadfolket kan ingen frisk människa tro ska stoppa våldet..
Din ursprungliga frågeställning var "Undrar varför han tror att fredprocessen skulle gått bättre med att usa vidmakhållt kravet på assads avgång?" och inte "hur konflikten ska lösas". Vad gäller din andra fråga, som du inte ställde först, ger han inte några klara svar på, men däremot ger han uttryck för hur fredsprocessen skulle kunna gå bättre. Lösa en konflikt och förbättra en fredsprocess är inte samma ska.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-01-31 kl. 22:39.
Citera
2016-01-31, 22:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Din ursprungliga frågeställning var "Undrar varför han tror att fredprocessen skulle gått bättre med att usa vidmakhållt kravet på assads avgång?" och inte "hur konflikten ska lösas". Vad gäller din andra fråga, som du inte ställde först, ger han inte några klara svar på, men däremot ger han uttryck för hur fredsprocessen skulle kunna gå bättre. Lösa en konflikt och förbättra en fredsprocess är inte samma ska.
Naturligtvis är en lösning där alla lämnar det hela bakom sig långt bortom horisonten, så att få igång en process mot en lösning är vad jag menar, och att han misstar sig på att assad är et stora problemet.
Citera
2016-02-01, 08:11
Medlem
OlleVieros avatar
Den här livekartan visar ju hur det ser ut. Men kan någon förklara vad hela den här soppan består av för en oinvigd?

Gula är kurder och svarta är IS har jag gissat mig till. Röda bör vara Syriska armen. Men vad är resten? Vilka slåss mot vilka? Det verkar ju finnas en hel hög med olika banditgäng som skjuter lite hur som helst på varandra!

http://syria.liveuamap.com/
Citera
2016-02-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Den här livekartan visar ju hur det ser ut. Men kan någon förklara vad hela den här soppan består av för en oinvigd?

Gula är kurder och svarta är IS har jag gissat mig till. Röda bör vara Syriska armen. Men vad är resten? Vilka slåss mot vilka? Det verkar ju finnas en hel hög med olika banditgäng som skjuter lite hur som helst på varandra!

http://syria.liveuamap.com/
Röd = Syriska regimen + allierade (SAA, SAAF, Hezbollah, RAAF etc.)
Grön = Syriska rebeller (FSA, Al-Nusra, Jayesh Al-Islam etc.)
Gul = Kurdiska styrkor (YPG, PYD, SDF, PKK etc.)
Svart = ISIS

Syriska regimen vs. Syriska rebeller samt ISIS.

Syriska rebeller vs. Syriska regimen samt ISIS.

Kurdiska styrkor vs. ISIS.

ISIS vs. alla.
Citera
2016-02-01, 13:53
Medlem
Verkar vara något på gång i Aleppo.

Bashkuy and Duwayr al-Zeytoun under SAA control. SAA try to break the siege of Nubbol and Zahraa.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=36.335628&lon=37.146578&z=12&m=b
Citera
2016-02-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Verkar vara något på gång i Aleppo.

Bashkuy and Duwayr al-Zeytoun under SAA control. SAA try to break the siege of Nubbol and Zahraa.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=36.335628&lon=37.146578&z=12&m=b
Ja det verkar vara försök nr på att nå Nubol och Zahra. Det har redan gjorts framsteg. Här är karta:
https://i.imgur.com/XwzXAJv.png
Som sagt dag 1 på offensiven så vi får se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in