Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jag måste säga att Putins inblandning i Syrien är det bästa som hänt på länge. Det är win win situation.
Om Ryssland besegrar IS och det blir fred i Syrien så är det ju fantastiskt bra. Då kan flyktingarna återvända samtidigt som det skulle bli ett stort nederlag för den militanta Islamismen. USA skulle också få en rejäl knäpp på näsan och kanske sluta att lägga näsan i blöt hela tiden.
Misslyckas Putin och det blir ett ryskt fiasko så är det lika bra. Det skulle innebära ett svårt nederlag för Putin och försvaga Ryssland. Jag tror inte man behöver oroa sig för ryska expansionsplaner på ett bra tag om Ryssland går på en mina i Syrien. Dessutom så kan ryssarna inte längre peka finger åt USA och säga att de lägger näsan i blöt och försöker leka världspoliser, när det själva gör likadant.
Det ligger något i vad du säger. Rysslands inträde i konflikten är dessutom så underbart ironiskt.
Att de ger sig på usa-tränade islamister retar verkligen upp, förutom såklart USA, Saudiarabien.
Där är USA verkligen ertappade med byxorna nere. Det är i och för sig inget nytt. Det var väl egentligen värre för några år sedan, då USA gav direkt stöd till de som de mer än ett decennium utropat som den värsta fienden.
Vad som är spelteoretiskt rätt i en konflikt där praktiskt taget alla parter är svin, och de som ger så mycket som sitt indirekta stöd till dem, är hycklare... det är inte lätt att säga.
Men man kan sitta och titt på med galghumorn i behåll.
En sak man kan undra över är om ryssarna vill få slut på konflikten. Att USA underhållit ISIS och bara låtsas försöka bli av med dem är ju pinsamt uppenbart. De skulle lätt besegra dem på några veckor.