2015-10-02, 19:20
Medlem
TSK1453s avatar
Saudierna har redan krävt att Ryssland upphör med bombningarna. Turkiet, Saudiarabien, USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike är alla emot ryssmongolernas härjningar. En massa vapen lär nu strömma till rebellerna och dessa kommer att användas både i Syrien...och sannolikt också inne i Ryssland. Ryssarna kommer fly med svansen mellan benen precis som de gjorde i Afghanistan. Väldigt, väldigt korkat drag av Putler att dra på sig hela den sunnimuslimska världens vrede. Väntar spänt på Turkiet-Saudiarabien-Qatar sidans motdrag. Kommer förmodligen efter valet i Turkiet. Det här är ett desperat drag från Assad-Ryssland-Iran axeln.
Citera
2015-10-02, 19:39
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Saudiarabien är ormens huvud, det i Syrien är bara ett symptom utav en giftorm som härjar i mellanöstern. Saudierna och deras perversa syn på Islam, upphetsad utav deras innerliga hat emot shiiter och Iran är anledningen att det råder ett helvetiskt tillstånd i Syrien och Irak då dessa länder vägrar gå den perversa saudiska incest familjens ärenden.

Den första dominobrickan som föll på plats var Iran dealen, nästa bricka är Rysslands involvering i konflikten. Ni tror väl inte Ryssland ger sig in i fighten utan en plan? Det står så himla mycket på spel när det kommer till propaganda. Detta är den stora chansen den sovande björnen i nordöst har väntat på.

Bra analys. Saudiarabien är verkligen ondskans imperium. Landet sitter på enorma oljerikedomar samtidigt som man är både illvilliga och inkompetenta. Sen förra kungen Abdullah dog har saudierna kastat ut den lilla gnutta vett som trots allt fanns och gått fullständigt bananas. Den nyss tillträdde kungen ryktas vara senil och har istället satt sin odåga till son att sköta landet tillsammans med sin äldre kusin. Sonen Muhammed, med smeknamnet Vårdslös, har kastat in Saudiarabien i hetluften på allvar. Krig på alla fronter och ett skenande budgetunderskott. Nya bilder och filmer på brinnande saudiska stridsfordon i Jemen i stort sett dagligen. Förr eller senare kommer allt djävulskap saudierna ställt till med slå tillbaka mot det korrupta kungadömet.
Citera
2015-10-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Rysslands bombningar av islamistiska terrorister i Syrien väcker tydligen ont blod i USA. Nu vill neocon-profilen McCain "the insane" beväpna terroristgrupper i Syrien med luftvärn för att kunna skjuta ned ryska plan.

http://www.friatider.se/node/16761

Klart som fan att john McCain vill beväpna terroristgrupper i Syrien med luftvärn, Han blev själv nedskjuten av Ryssar under Vietnam kriget. Ryssland har han hatat sen de förlora kriget mot Nordvietnam.
Citera
2015-10-02, 20:37
Medlem
Jag måste säga att Putins inblandning i Syrien är det bästa som hänt på länge. Det är win win situation.

Om Ryssland besegrar IS och det blir fred i Syrien så är det ju fantastiskt bra. Då kan flyktingarna återvända samtidigt som det skulle bli ett stort nederlag för den militanta Islamismen. USA skulle också få en rejäl knäpp på näsan och kanske sluta att lägga näsan i blöt hela tiden.

Misslyckas Putin och det blir ett ryskt fiasko så är det lika bra. Det skulle innebära ett svårt nederlag för Putin och försvaga Ryssland. Jag tror inte man behöver oroa sig för ryska expansionsplaner på ett bra tag om Ryssland går på en mina i Syrien. Dessutom så kan ryssarna inte längre peka finger åt USA och säga att de lägger näsan i blöt och försöker leka världspoliser, när det själva gör likadant.
Citera
2015-10-02, 20:46
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag måste säga att Putins inblandning i Syrien är det bästa som hänt på länge. Det är win win situation.

Om Ryssland besegrar IS och det blir fred i Syrien så är det ju fantastiskt bra. Då kan flyktingarna återvända samtidigt som det skulle bli ett stort nederlag för den militanta Islamismen. USA skulle också få en rejäl knäpp på näsan och kanske sluta att lägga näsan i blöt hela tiden.

Misslyckas Putin och det blir ett ryskt fiasko så är det lika bra. Det skulle innebära ett svårt nederlag för Putin och försvaga Ryssland. Jag tror inte man behöver oroa sig för ryska expansionsplaner på ett bra tag om Ryssland går på en mina i Syrien. Dessutom så kan ryssarna inte längre peka finger åt USA och säga att de lägger näsan i blöt och försöker leka världspoliser, när det själva gör likadant.

Är det därför Ryssland har typ 1-2 baser utanför forna soviet unionen,medans usa har +100?.
USA har konstant militärnärvaro över hela världen, likt den romska imperiet, vem är det som har expansionsplaner egentligen?
Citera
2015-10-02, 21:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Det ligger något i vad du säger. Rysslands inträde i konflikten är dessutom så underbart ironiskt.

Att de ger sig på usa-tränade islamister retar verkligen upp, förutom såklart USA, Saudiarabien.

Där är USA verkligen ertappade med byxorna nere. Det är i och för sig inget nytt. Det var väl egentligen värre för några år sedan, då USA gav direkt stöd till de som de mer än ett decennium utropat som den värsta fienden.

Vad som är spelteoretiskt rätt i en konflikt där praktiskt taget alla parter är svin, och de som ger så mycket som sitt indirekta stöd till dem, är hycklare... det är inte lätt att säga.

Men man kan sitta och titt på med galghumorn i behåll.

En sak man kan undra över är om ryssarna vill få slut på konflikten. Att USA underhållit ISIS och bara låtsas försöka bli av med dem är ju pinsamt uppenbart. De skulle lätt besegra dem på några veckor.
Citera
2015-10-02, 21:20
Moderator
vfs avatar
Varningar utdelade, skärp er/Mod
Citera
2015-10-02, 21:22
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Saudierna har redan krävt att Ryssland upphör med bombningarna. Turkiet, Saudiarabien, USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike är alla emot ryssmongolernas härjningar. En massa vapen lär nu strömma till rebellerna och dessa kommer att användas både i Syrien...och sannolikt också inne i Ryssland. Ryssarna kommer fly med svansen mellan benen precis som de gjorde i Afghanistan. Väldigt, väldigt korkat drag av Putler att dra på sig hela den sunnimuslimska världens vrede. Väntar spänt på Turkiet-Saudiarabien-Qatar sidans motdrag. Kommer förmodligen efter valet i Turkiet. Det här är ett desperat drag från Assad-Ryssland-Iran axeln.

Tycker att Turkiet ska vänta och se. Ett alternativ är att göra som i Krim. Låt EU/USA bekämpa ryssarna, käka lite popcorn och se de blöda varandra och samtidigt ha bra relationer med samtliga parter. Det där "Turkish stream" är viktigt för Turkiet, vi bör inte offra den och vi bör definitivt få den byggd nu när alternativen inte går för Ryssland i och med att de ligger i fejd med EU.

I Syrien kan Turkiet fortfarande stödja rebellerna utan att ingripa militärt. Säkerhetszonen kan vi bygga inom turkisk territorium. Speciellt i nån område PKK/HDP har stort stöd, syrierna kommer ändå inte att återvända, lika bra låta de kolonisera bergsgetterna istället inom Turkiet.
Citera
2015-10-02, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
i värsta tänkbara scenarier, vad kan hända nu när ryssland lagt sig i? nu syftar jag inte på att ryssland och usa blir mer ovänner utan kan ryssland försvara assad så han få sitta kvar? har han det syriska folket med sig?
Han är den minst onda kraften. Iaf tycker det syriska folket så enligt OU.
Citat:

Du har mestadels rätt, även om jag inte förstår din jämförelse mes USA. Ryssland har ju Syriens legitima regerings mandat för vad de gör.
En sak jag tänker dock på är att om Ryssland misslyckas, blir det inte "bättre" för dem om kaoset breder ut sig så att en gigantisk flyktingström torpederar EU?
Citera
2015-10-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Han är den minst onda kraften. Iaf tycker det syriska folket så enligt OU.

Du har mestadels rätt, även om jag inte förstår din jämförelse mes USA. Ryssland har ju Syriens legitima regerings mandat för vad de gör.
En sak jag tänker dock på är att om Ryssland misslyckas, blir det inte "bättre" för dem om kaoset breder ut sig så att en gigantisk flyktingström torpederar EU?

Ja visst om man går ner på juridiken så kanske Ryssland har mer rätt än USA, men vanliga människor känner inte till FN:s lagstiftning i detalj. De ser bara att USA bombar någonstans i ett annat land och nu gör Ryssland likadant. Det är det som räknas, det andra är bara för de riktigt insatta.
Citera
2015-10-02, 21:36
Medlem
LeifD2s avatar
Hur gör ryssarna med kurderna? Sovjet och PKK var ju polare, men kurderna är ju splittrade i PKK och andra organisationer. Men ideologiskt så är man väl allmänt vänster.
Jag har bara hört om att ruskisarna bombat USAs kompisar som FSA, Al-nusra och någon enstaka räd mot ISIS.
Citera
2015-10-02, 21:44
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hur gör ryssarna med kurderna? Sovjet och PKK var ju polare, men kurderna är ju splittrade i PKK och andra organisationer. Men ideologiskt så är man väl allmänt vänster.
Jag har bara hört om att ruskisarna bombat USAs kompisar som FSA, Al-nusra och någon enstaka räd mot ISIS.

I UN talet så sa Putin att SAA and Kurderna var de ända som fightades mot IS på allvar, så om de samarbetar är väl inte omöjligt. Turkarna blir ju inte glada av det , men Putin bryr sig inte så mycket antagligen,då hela landet är USA-bitch i princip som satte massa käppar för Ryssland nyligen.
De lär ju inte bomba kurderna iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in