2016-01-31, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du slingrar dig, du skrev "bibeln", inte "den bibeln":

Aaah, så frågan är inte bara "Är bibeln sann", men också: "Vilken bibel talar vi om"?
Citera
2016-01-31, 17:18
Medlem
Citat:
Du slingrar dig, du skrev "bibeln" och menade självklart bibeln och inte Nya Världens Översättning:

Det var ju ett friskhetstecken ttsp att du ser Bibeln som något annat än den specifika översättningen.
Citera
2016-01-31, 18:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det var ju ett friskhetstecken ttsp (att du ser Bibeln som något annat än den specifika översättningen.)

Min parantes.

He's still got a long way to go though, före han får en såpass "frisk" verklighets-relation att han diskutera bibeln på ett sakligt sätt.
Citera
2016-01-31, 18:42
Medlem
Citat:
Det var ju ett friskhetstecken ttsp att du ser Bibeln som något annat än den specifika översättningen.

Ja det är skillnad mellan bibeln och översättningen av bibeln. Det finns bra och dåliga översättningar av bibeln.

Och det är skillnad mellan översättningar av bibeln och grundtexten, och det är skillnad mellan grundtexten och kodex/fragment, och det är skillnad mellan kodex/fragment och originalhandskrifterna som skrevs.

Så om man ska hårdra det så är det originalen som skrevs som är själva bibeln, men vi har inte originalen kvar, bara kopior av originalen.

Det närmaste vi kan komma originalen är grundtext som är ett textkritiskt resultat av kodex/fragmenten. Så det är grundtexten som är "bibeln" i det avseendet att vi kan ha stort förtroende för att det är vad författarna skrev.

Det är från grundtexten man översätter till dom olika bibelöversättningar som vi har. Men jag ser ändå alla översättningar som "bibeln", även om många inte är så exakta. Man kan förstå Guds vilja och bli troende oavsett vilken översättning man använder. Jag blev troende av en översättning av NT som egentligen var hemskt dålig, som t.ex. hade tagit bort verser som handlar om homosexualitet, den heter "Levande Bibeln".
Citera
2016-01-31, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min parantes.

He's still got a long way to go though, före han får en såpass "frisk" verklighets-relation att han diskutera bibeln på ett sakligt sätt.

Ett steg i taget.
Citera
2016-01-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ja det är skillnad mellan bibeln och översättningen av bibeln. Det finns bra och dåliga översättningar av bibeln.

Och det är skillnad mellan översättningar av bibeln och grundtexten, och det är skillnad mellan grundtexten och kodex/fragment, och det är skillnad mellan kodex/fragment och originalhandskrifterna som skrevs.

Så om man ska hårdra det så är det originalen som skrevs som är själva bibeln, men vi har inte originalen kvar, bara kopior av originalen.

Det närmaste vi kan komma originalen är grundtext som är ett textkritiskt resultat av kodex/fragmenten. Så det är grundtexten som är "bibeln" i det avseendet att vi kan ha stort förtroende för att det är vad författarna skrev.

Det är från grundtexten man översätter till dom olika bibelöversättningar som vi har. Men jag ser ändå alla översättningar som "bibeln", även om många inte är så exakta. Man kan förstå Guds vilja och bli troende oavsett vilken översättning man använder. Jag blev troende av en översättning av NT som egentligen var hemskt dålig, som t.ex. hade tagit bort verser som handlar om homosexualitet, den heter "Levande Bibeln".

Den skillnaden brukar ni inte tillskriva Nya världens översättning. Tvärtom så anser ni den så exakt det går att få en bibel.
Citera
2016-01-31, 20:11
Medlem
Citat:
Den skillnaden brukar ni inte tillskriva Nya världens översättning. Tvärtom så anser ni den så exakt det går att få en bibel.

Det finns en anledning till att Nya Världens Översättning har reviderats flera gånger:

https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/w20151215/nya-v%C3%A4rldens-%C3%B6vers%C3%A4ttning-bibeln-2013/
Citera
2016-01-31, 21:39
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, så frågan är inte bara "Är bibeln sann", men också: "Vilken bibel talar vi om"?
LOL

det tätnar och börjar likna standup-komik för åskådarna
Citera
2016-02-01, 01:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du slingrar dig, du skrev "bibeln" och menade självklart bibeln och inte Nya Världens Översättning:

Nej, du är tydligen mer än lovligt korkad. Hur menar du att jag skulle ha menat ALLA versioner av bibeln om jag påpekar att "ljuskälla" är fel och det bara står "ljuskälla" i Nya världens översättning av den heliga skrift?

Jag skrev "bibeln" därför att det var en bibel som jag satt och läste i, och det råkade vara Nya världens översättning av den heliga skrift. Kallar man inte den för bibeln?

Att det stod olika i andra svenska biblar var jag då inte medveten om, vilket jag också har erkänt (erkännanden är tydligen viktiga för dig, har jag förstått).

Jag råkade bara se något som var fel och skrev om det. Du skulle ha kunnat titta i en annan bibelversion och helt enkelt kunnat svara att det inte alls står "ljuskälla" i den versionen av bibeln. Då skulle det ha blivit en helt annan diskussion, men du vill tydligen ta vilken som helst annan sak att diskutera än något som har att göra med hur djuren skulle ha kunnat överleva mer än ett år på arken, plus tiden efteråt innan det fanns något att äta ...

(Nu har jag tappat räkningen på hur många gånger jag har ställt den frågan och du har varje gång valt att INTE svara, så jag får väl förmoda att du inte har något svar att komma med som skulle kunna styrka att bibeln är sann på den punkten.)
Citera
2016-02-01, 02:55
Medlem
Jag får återigen påminna er som påstår att det finns "empiriska evidens för bibelns scenario" och att "bevisen bekräftar skapelseberättelsen", att jag och säkerligen flera med mig, är väldigt nyfikna på vilka evidens det är som ni syftar på.

Det har gått några dagar nu utan att ett enda bevis har presenterats, trots att ni båda varit aktiva i tråden. Man skulle ju nästan kunna tro att ni bara hittade på..

Berättelsen om Noas ark skulle ju som sagt också vara intressant att få se en hållbar förklaring på (som inte grundar sig på ofalsifierbart nonsens om guds superkrafter och annat trams.)
Citera
2016-02-01, 05:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag ska sammanfatta hela diskussionen:

Argumentet från smeso är alltså att månen inte är en ljuskälla, men många tunga instanser och andra motsäger detta:

Ordet "ljuskälla" enligt Nationalencyklopedin:

lju`skälla subst. ~n ljuskällor
ORDLED: ljus--käll-an
• föremål varifrån ljus strålar ut
HIST.: sedan 1853

http://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/ljusk%C3%A4lla

"Under polarnatten, som varar många månader, syns aldrig solen. Stjärnorna, månen och det färgrika norrskenet är de enda ljuskällorna."
http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker/Ovrigt/V/Varld-av-is/

"Fenomenet kallas för vertikalpelare eller ljuspelare. Kalla vinterdagar kan solen, månen eller artificiella ljuskällor reflekteras i iskristaller i luften."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkoping/vackert-himlafenomen-over-jonkoping

"halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

"belysning, i allmän bemärkelse ljusförhållanden skapade av andra ljuskällor än dagsljuset"
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/belysning

"De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även månen vara en tillräcklig ljuskälla.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/halo-runt-manen-1.9443

"När detta halofenomen uppträder med månen som ljuskälla kallas de inte för bi-solar utan för bi-månar."
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/bisolar-parhelia-1.27575

"Halofenomen där månen är ljuskälla är mer sällsynta än halo där solen står för ljuset vilket beror att månen är en svagare ljuskälla vilket försvårar upptäckten.
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/halo-runt-manen-over-sundsvall

"Motljus med månen som ljuskälla"
http://www.digitaliz.se/wordpress/?p=3301

"Månen som ljuskälla
Ljuset från månen är reflekterat ljus och en miljon gånger svagare än solljuset.
Månskensrink: Ett nostalgiromantiskt begrepp över hockeyrinkar som står utomhus under stjärnhimlen med månen som enda ljuskälla.
http://www.op.se/att-bli-mangalen

Det finns massor med andra exempel, håller alla dessa på med "falska påståenden" som smeso påstår?

Här har du alla bevis och all kunskap om detta serverat för dig kiss74, det är som sagt ingen raketforskning, kommer du att fortsätta med ditt ryggdunkande och att stoppa huvudet i sanden? Har du ett samvete?
Citat:
Jag är också besviken och förvånad över att inga teister/bibeltroende försvarar mig, väldigt underligt. T.ex. eberhard.
Ahh, där ser man hur fel man kan ha ibland.
När man inte ens fixar fatta vem som resonerar för vad...
Kan bara ursäkta mig med att man är lite krasslig just nu.
Jag ber om ursäkt.

Du har givetvis helt rätt ttsp, månen är att betrakta som en ljuskälla.
Dels sett ur ett historiskt perspektiv som ur ett vardagligt perspektiv.
Man kan fysikaliskt hävda att den inte är det med att den endast reflekterar ljus, men det blir en förenkling och svårare att hävda om man gräver djupare. Allt som reflekterar ljus skulle man kunna kalla för en ljuskälla vad som skiljer olika källor åt är hur de genererar fotonerna.

För ser man på solen kan man ju hävda att den reflekterar en sjuhelvetes massa ljus själv från sitt inre, det tar ju ca 20.000 år för ljuset från dess inre att nå fram till dess yta, sedan drygt 8 minuter att nå oss... Så under 20.000 år reflekterar solen på samma sätt som månen fotoner innan de strömmar ut från solen.
Senast redigerad av MeanME 2016-02-01 kl. 05:58.
Citera
2016-02-01, 07:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ahh, där ser man hur fel man kan ha ibland.
När man inte ens fixar fatta vem som resonerar för vad...
Kan bara ursäkta mig med att man är lite krasslig just nu.
Jag ber om ursäkt.

Du har givetvis helt rätt ttsp, månen är att betrakta som en ljuskälla.
Dels sett ur ett historiskt perspektiv som ur ett vardagligt perspektiv.
Man kan fysikaliskt hävda att den inte är det med att den endast reflekterar ljus, men det blir en förenkling och svårare att hävda om man gräver djupare. Allt som reflekterar ljus skulle man kunna kalla för en ljuskälla vad som skiljer olika källor åt är hur de genererar fotonerna.

För ser man på solen kan man ju hävda att den reflekterar en sjuhelvetes massa ljus själv från sitt inre, det tar ju ca 20.000 år för ljuset från dess inre att nå fram till dess yta, sedan drygt 8 minuter att nå oss... Så under 20.000 år reflekterar solen på samma sätt som månen fotoner innan de strömmar ut från solen.

Idiotiskt.
En ljuskälla utstrålar ljus, vilket ju till och med den definition från Nationalencyklopedin som ttsp hänvisar till klargör. Det är skillnad på att utstråla och att bara reflektera.
Att vissa släpphänt i dagligt tal kallar en spegel för en ljuskälla gör det inte korrekt att skriva så, lika lite som det är korrekt att skriva "det vart livligt i debatten igår", även om många säger så, eller att skriva "Vi måste anställa mer lärare" när det egentligen heter "Vi måste anställa fler lärare", oavsett att många säger fel. Att ett fel är vanligt gör det inte mer rätt.
Argumentum ad populum, jovisst. Bra argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in