2016-01-31, 10:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Fast det utesluter ju inte möjligheten för att nya eller redan kända bevis skulle kunna presenteras, för att bekräfta eller motbevisa sanningshalten i en religiös skrift; oavsett om det gäller hela skriften eller utvalda delar av den samma.

Nu har religiösa urkunder som åberopar sig att representera "absolut" metafysik den enorma sårbarhet att bara ÉTT misstag stjälpar hela absoluthets-postulatet.

Vilket i sin tur tar bort en stor del av det "auktoritets"-underlag såna urkunder opererar med.
Citera
2016-01-31, 10:57
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu har religiösa urkunder som åberopar sig att representera "absolut" metafysik den enorma sårbarhet att bara ÉTT misstag stjälpar hela absoluthets-postulatet.

Vilket i sin tur tar bort en stor del av det "auktoritets"-underlag såna urkunder opererar med.
Vilket det också finns massor med exempel på i den här tråden.
Jag instämmer helt och hållet i ditt resonemang.
Citera
2016-01-31, 11:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Vilket det också finns massor med exempel på i den här tråden.
Jag instämmer helt och hållet i ditt resonemang.

Vilket YTTERLIGARE ledar till allt-eller-intet attityder blant förespråkare av absolut metafysik, något som manifesterar sig i vilka debatt-verktyg dessa användar. Nämligen efterrationalisering som består av hemmasnickrat "vetenskap", hemmasnickrat "filosofi" och en god portion demagogi (aka semantisk akrobatik), som är konstruerade på så sätt att dom ledar till predeterminerade "konklusioner" *.

Så före en tråd som denna öht kan börja fungera är det en förutsättning att det finns debatt-parametrar som t.ex. en gemensam kommunikationsplatform, d.v.s. att debatten inte utvecklar sig till "goddag ... yxskaft".

Och jag har noterat en tydlig motvilja blant vissa av förespråkerna av bibelns sanning mot att sträva efter en sån gemensam kommunikationsplatform. När det börjar närma sig den nivå, blir det plötsligt tyst eller ett jädrans omfokuserings-flaxande sättar igång.

* En sån kritik kan självklart riktas mot all verklighets-sökande/-beskrivande, men kan avhjälpas till stor del med en gemensam kommunikationsplatform.
Citera
2016-01-31, 13:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du nu att bibeln inte kommer med ett falskt påstående?

Jag var ganska tydlig med det jag skrev, men det kanske var lite för svårt för någon som har svårt för att förstå ord. Läs vad jag skrev en gång till så kanske det går upp ett ljus för dig.
Citera
2016-01-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag var ganska tydlig med det jag skrev, men det kanske var lite för svårt för någon som har svårt för att förstå ord. Läs vad jag skrev en gång till så kanske det går upp ett ljus för dig.
Vad menar du med "ljus"? Är det från en källa, liksom?
Citera
2016-01-31, 14:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad menar du med "ljus"? Är det från en källa, liksom?

Bra att i alla fall någon var tillräckligt uppmärksam att se ljuset i min kommentar.
Citera
2016-01-31, 14:18
Medlem
Citat:

Ja det är tydligt för mig, men jag ville höra från dig själv att du tar tillbaka din anklagelse om att bibeln kommer med ett falskt påstående.

Citat:
Citat:
Eftersom du inte hade något att svara på de falska påståendena i bibeln om skatteskrivningen så ska jag påpeka några falska påståenden ur GT så får vi se om du har något att säga om det:

Gud skapade två ljuskällor: "det större ljuset [solen] att härska över dagen och det mindre ljuset [månen] att härska över natten." Men månen inte är någon ljuskälla, det är bara en reflekterande yta som reflekterar ljus från den faktiska ljuskällan solen.

Citat:
Och slutligen, min hebreiske kollega säger att det står "הַמָּא֤וֹר" i den hebreiska texten, och att det betyder "luminary" eller "light carrier" (han skrev på engelska eftersom han inte kan svenska) och det betyder alltså inte strikt "ursprung till ljus", utan även kan vara en överförare av ljus. Denna betydelse "light carrier" fungerar även för månen, som ju bara "bär vidare" solens ljus.
Citera
2016-01-31, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja det är tydligt för mig, men jag ville höra från dig själv att du tar tillbaka din anklagelse om att bibeln kommer med ett falskt påstående.

Men vad skall du i så fall använda för omfokusering istället?
Citera
2016-01-31, 14:25
Medlem
Men herregud, det fattar ni väl att bibeln är skriven utifrån de kunskaper om världen som människan hade för tusentals år sedan.

Människan behöver bara titta upp mot himlen för att se skillnad mellan en ljuskälla (solen) och en måne (som reflekterar ljuset från solen).

Vad som sedan skrivs ner i mer eller mindre poetiska ordalag är strunt samma.

Bibeln är skriven av människor från olika tidsperioder och alltihopa är vad de då trodde om världen.

Allt om gud och sådant är påhittat av den enkla anledningen att man behövde en auktioritet som alla blint lyder eftersom det var svårt att hålla lagar och regler annars i brist på ledare (som ju dör) och dessutom behöver ledarna stöd för sina straffande handlingar om de ifrågasätts är det mycket enklare att peka upp mot himlen och säga "för att gud säger så".
Citera
2016-01-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Men herregud, det fattar ni väl att bibeln är skriven utifrån de kunskaper om världen som människan hade för tusentals år sedan.

Människan behöver bara titta upp mot himlen för att se skillnad mellan en ljuskälla (solen) och en måne (som reflekterar ljuset från solen).

Vad som sedan skrivs ner i mer eller mindre poetiska ordalag är strunt samma.

Bibeln är skriven av människor från olika tidsperioder och alltihopa är vad de då trodde om världen.

Allt om gud och sådant är påhittat av den enkla anledningen att man behövde en auktioritet som alla blint lyder eftersom det var svårt att hålla lagar och regler annars i brist på ledare (som ju dör) och dessutom behöver ledarna stöd för sina straffande handlingar om de ifrågasätts är det mycket enklare att peka upp mot himlen och säga "för att gud säger så".
Nä, det fattar inte alla. Om det nu är så som du skriver, vilket är troligt.
Citera
2016-01-31, 14:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Du förstod tydligen inte alls. Jag påstår fortfarande att det står fel i den bibel jag läste när jag skrev inlägget (Nya världens översättning av den heliga skrift). Jag har däremot sedan insett att felet är ett översättningsfel som bara finns i just Nya världens översättning av den heliga skrift. Där ser man hur vilseledd man kan bli av att läsa den översättningen.

Men hur var det då med Noas ark? Kan du svara på det nu, eller är du fortfarande rädd för den frågan?
Citera
2016-01-31, 15:33
Medlem
Citat:
Du förstod tydligen inte alls. Jag påstår fortfarande att det står fel i den bibel jag läste när jag skrev inlägget (Nya världens översättning av den heliga skrift). Jag har däremot sedan insett att felet är ett översättningsfel som bara finns i just Nya världens översättning av den heliga skrift. Där ser man hur vilseledd man kan bli av att läsa den översättningen.

Men hur var det då med Noas ark? Kan du svara på det nu, eller är du fortfarande rädd för den frågan?

Du slingrar dig, du skrev "bibeln" och menade självklart bibeln och inte Nya Världens Översättning:

Citat:
Eftersom du inte hade något att svara på de falska påståendena i bibeln om skatteskrivningen så ska jag påpeka några falska påståenden ur GT så får vi se om du har något att säga om det:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in